De eerste MPV van Ford op Europese bodem was de Galaxy. In 1995 lanceerde Ford zijn ruimtewagen die deel uitmaakte van een trits met de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra. Waar de andere twee ruim een decennium later nog steeds in opgefriste versies te koop zijn, heeft Ford twee jaar geleden het samenwerkingsverband laten varen en bracht het een geheel eigen fullsize MPV op de markt, welke wederom als Galaxy werd gedoopt. De zevenzitter luidde daarmee – tezamen met het sportievere broertje S-Max - het tijdperk van het zogenaamde ‘Kinetic Design’ in, een designstijl waar inmiddels vrijwel alle nieuwe Fords binnen vallen.
De dagen dat je een zevenzitter ook wel een busje kon noemen zonder dat je op een vervelende manier werd aangekeken liggen inmiddels ver achter ons. Deze Galaxy is daar ook een lichtend voorbeeld van. Het ontwerp krijgt niet voor niks het energiek klinkende stempel ‘Kinetic Design’ mee, want de spitse vormen aan het front en het lijnenspel aan de zijkant – de aflopende daklijn en oplopende lijn onderaan de zijruiten – zorgen ervoor dat deze MPV er geenszins suf uitziet.
De aankleding van de testauto doet voor wat betreft het uiterlijk natuurlijk wel een belangrijke duit in het zakje. Neem alleen al de dikke achttien inch ST-velgen en het privacyglass vanaf de B-stijl. In combinatie met de ‘Panther Black’ zwarte, metallic lak heeft de Galaxy zo een stoere uitstraling.
Van voren is de verwantschap met de S-Max – welke als sportieve ruimtewagen een middenweg vormt tussen de Galaxy en de Mondeo Wagon – duidelijk zichtbaar. Met uitgesproken details als ronde mistpitten en extra luchtinlaten in de bumper is de S-Max net iets expressiever, maar door dezelfde details zou je de Galaxy volwassener kunnen noemen. Aan de achterzijde zijn de verschillen groter. De Galaxy is beduidend hoger en daarbij optisch smaller. Vreemd genoeg zijn de achterlichten van de Galaxy strakker vormgegeven dan die van de S-Max, wat naar onze smaak juist zorgt dat ze een stukje sportiever ogen dan de achterlichten van de S-Max, al is algemeen bekend dat smaak altijd een mogelijke reden tot twist blijft.
Bij het bestellen van deze Galaxy is men driftig bezig geweest met vinkjes zetten voor allerlei fijne opties. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit op deze auto. Zo zijn bovenop de toch al niet karige Ghia-uitrusting alleen al drie uitgebreide pakketten op deze auto geïnstalleerd, waaronder het Business Pack en het Traveller Pack. Belangrijke onderdelen van deze packs zijn onder andere een uitgebreid multimediasysteem met touchscreen en spraakbediening, parkeersensoren rondom en allerlei handige zaken met betrekking tot opbergmogelijkheden. Opbergruimte te over: in het dashboardkastje, op het dashboard, onder de stoelen en zelfs aan het plafond zitten maar liefst vier opbergbakjes.
De duurste, aangevinkte optie is het zogenaamde Individual Styling Pack, hiermee worden onder andere de stoelen in twee kleuren leer uitgevoerd. Met de chique looks kan je goed voor de dag komen, maar nog belangrijker: je zit als een vorst. De stoelen zijn op het comfort gemaakt, maar geven wel degelijk een goede, stevige ondersteuning. Zeker voorin, met de vele – elektrische – verstelmogelijkheden, is het dus goed vertoeven, maar ook daarachter kan je alles behalve klagen. Of het moet zijn dat je reisgenoten jou met je bijna twee meter op de middelste zetel hadden bedacht. Door de opbergbakjes aan het plafond heeft de middelste passagier op de tweede rij beduidend minder hoofdruimte. De derde zitrij is uitermate geschikt voor de jongsten onder ons die met hun flexibele gewrichten nog niet zo’n last hebben van een minder royale beenruimte door de hoge vloer. De bagageruimte is met zeven stoelen in gebruik niet zo heel royaal, maar uiteraard kan alles plat. Dat is dan ook letterlijk met een handomdraai geregeld.
Over overdaad qua aankleding kan je natuurlijk nooit zeggen dat het schaadt. Hoe meer luxe, hoe aangenamer. Tenzij je het van de financiële kant bekijkt. De keerzijde van al dit moois is namelijk de totaalprijs van bijna 63.000 euro voor een auto die met een gelijke motorisering vanaf 41.700 euro te bestellen is. Het moet gezegd worden dat het bedrag tevens hoger wordt door opties met betrekking tot het exterieur en de techniek, maar toch blijft de meerprijs een zeer flinke slok op de borrel.
Een luxe uitrusting wekt bij een auto automatisch de indruk dat het een aangename reiswagen betreft. Dat geldt ook zeker voor deze Galaxy. Met de 140 pk diesel en een fijne automaat kom je overal prima uit de voeten. In volle vaart over de snelweg, of bumper aan bumper sukkelend in de file. Straatje in, straatje uit in het stadscentrum, of van verkeerslicht naar verkeerslicht over de ring. De 2.0 TDCi is geen strepentrekker, maar een meer dan prima motor voor deze grote Ford is het zeker. De zestraps automaat kiest steeds op een prettige manier de juiste verzetten. Bij het geleidelijk versnellen zijn de overgangen nauwelijks voelbaar, en wanneer er wat meer gevraagd wordt van de auto wordt er zonder veel horten en stoten eerst teruggeschakeld om vervolgens wat pittiger te kunnen accelereren. Smooth is wellicht de beste typering van deze comfortabele automaat. Uiteraard kent de automaat ook een sportstand waarbij wat later wordt opgeschakeld, of kan de pook manueel bediend worden voor het geval je van de zomer met je caravan in de bergen liever een tandje terug gaat.
Het onderstel kan middels drie knoppen sportiever of comfortabeler worden afgesteld. Helaas is het effect hiervan maar slecht te ervaren. Pas op zeer slecht wegdek, kan je op het moment dat je wisselt van instellingen een verschil ervaren. Eigenlijk dus een beetje overbodige optie, want de demping is voor een MPV als deze in de normale stand gewoon prima voor elkaar. Daarbij is het weggedrag navenant. Gooien en smijten doe je en wil je niet met een auto van deze afmetingen, maar in het standaard bochtenwerk houdt deze grote MPV zich prima staande. Wat heet, de concurrenten zullen er een zware dobber aan hebben om dezelfde prestaties neer te zetten. Pas bij hoge bochtsnelheden begint de Galaxy zich wat onderstuurd te gedragen, maar dat zijn sowieso al niet meer de snelheden waarbij je je passagiers comfortabel vervoert. Een dikke pluim voor de wegligging dus.
Dat laatste is namelijk toch datgene waar deze Galaxy je het meeste toe beweegt. Gewoon lekker comfortabel van A naar B komen. Zoals eerder al aangegeven met alle luxe aan boord, maar dat geldt dan ook voor het rijden zelf. Zaken als Bi-Xenonverlichting, Adaptieve Cruise Control en automatische hoekverlichting zijn zeker geen gemeengoed op familiewagens, maar toch beschikt deze Galaxy er allemaal over.
Met pijn in het hart moest de Galaxy na een weekje logeren weer terug naar zijn rechtmatige eigenaar. En dat hadden we van tevoren niet gedacht. De prettige reiswagen heeft met zijn stoere uiterlijk en oneindige luxe een stevige indruk achtergelaten. Zou je nog iets te wensen over kunnen houden? Wellicht toch wel. We kennen immers de prijslijsten en weten dat de 2.2 TDCi met 35 pk meer, maar 3.000 euro meer kost. Deze 2.0 staat absoluut zijn mannetje in het dagelijkse werk, maar van een beetje pit zijn we natuurlijk nooit vies. Helaas moet er in dat geval wel een grote concessie gedaan worden, want de comfortabele automaat is dan geen optie meer. De 175 pk zelfontbrander is alleen in combinatie met een handgeschakelde bak leverbaar.
Dat maakt de keuze toch weer erg lastig. En ondanks het feit dat de fullsize MPV’s fors aan populariteit hebben moeten inboeten met de komst van het midi-MPV segment zijn er toch heel wat alternatieven voorhanden. Zo is er de Frans/Italiaanse vierling – 807, C8, Phedra en Ulysse – waarvan de eerste drie nog nieuw in Nederland geleverd worden, maar ook de Duits/Spaanse tweeling van Volkswagen en Seat. En natuurlijk heb je nog de moeder aller MPV’s: de Renault Espace, welke misschien wel als de grootste concurrent gezien moet worden. En dan heb je ook nog eens outsiders als de Chrysler Grand Voyager, de Mercedes-Benz R-Klasse en de Mitsubishi Grandis. De waardering van looks, mate van comfort en praktische ruimte zijn voor een groot deel afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Met zijn wegligging heeft de Galaxy in ieder geval wel een belangrijk Unique Selling Point. En dan nog wordt de keuze lastig gemaakt door Ford, want met de S-Max hebben ze weer een alternatief in de eigen showroom staan. Zegt u het maar...