Peugeot 207 SW Outdoor
1.6 HDiF XS

Jarno van Maanen - 31 oktober 2008

Stoerdoenerij

Met de 206 SW betrad Peugeot een niche segment, dat van de compacte stationwagens. Op dat moment had alleen Skoda met haar Fabia Combi iets soortgelijks in de showroom staan. Inmiddels zijn we zes jaar verder en is de 206 SW opgevolgd door de 207 SW. Ook is er dit jaar een nieuwe concurrent op het toneel verschenen: de Renault Clio Estate. Van de Fabia Combi is bovendien een nieuw model verschenen. De SW moet zich nu dus echt bewijzen. Dat is geen gemakkelijke taak, want niet alleen is de concurrentie toegenomen, ook worden autokopers steeds veeleisender. Zij verwachten tegenwoordig ook van kleinere auto’s veel luxe, comfort én kwaliteit. We zijn benieuwd of Peugeot’s kleine stationwagen aan die verwachtingen kan voldoen en reden met de Outdoor, het stoere broertje van de 207 SW.

Uiterlijke schijn

Peugeot is niet de enige die een stoere variant van een bestaand model op de markt brengt. Vooral Volkswagen is hierin bedreven, onder de naam ‘Cross’ heeft dit merk terreinachtige versies van de Polo, Golf en Touran op de markt gebracht. Bij Audi is de A6 Allroad een bekend voorbeeld, Seat heeft de Altea Freetrack en nu is er dus ook de Peugeot 207 SW Outdoor. Die onderscheidt zich vooral van de gewone SW door de plastic rand die over de bumpers, dorpels en wielkasten van de auto loopt. Verder kun je hem herkennen aan de zilverkleurige dakrails en de zesspaaks 16 inch wielen. Hij staat bovendien iets hoger op de poten, zo’n drie centimeter. De Outdoor moet het hebben van die uiterlijke schijn. Verwacht dus geen vierwielaandrijving of lage gearing, een stoere uitstraling is waar het om draait.

Het ontwerp van de 207 SW is op zijn minst bijzonder te noemen. Waar de C-stijl bij de doorsnee stationwagen vrij recht omlaag staat, loopt die bij deze auto schuin omhoog, alsof het een soort spoiler moet voorstellen. Het achterraam loopt optisch rondom de hoeken en komt aan beide zijden uit in een punt. Op diezelfde plek komen ook de druppelvormige achterlichten uit. Of het mooi is, dat laten we maar even in het midden, origineel is het in ieder geval wel. Jammer alleen van die ouderwetse antenne op het dak, anno 2008 moet dat toch anders kunnen? Vooraan zien we de inmiddels bekende neus met zijn grote muil en opvallende mistlampen. Dit is zeker geen onaantrekkelijk smoelwerk, maar we hadden graag wat meer verschil met de 308 gezien, die er van voren grotendeels hetzelfde uitziet.

Hoge klasse

Binnenin verschilt de Outdoor niet van de normale 207. Misschien een gemiste kans, echt behelpen is het in ieder geval niet. Het interieur straalt namelijk veel klasse uit, meer dan je van een compacte auto als deze zou verwachten. Door de smetteloze afwerking, maar ook door het goede materiaalgebruik en de smaakvolle kleurstelling. Ons exemplaar beschikte bijvoorbeeld over donkerbruine halflederen bekleding, een dashboard in dezelfde kleur en een soort van leverkleurige deurpanelen. De stoelen zijn sportief van vorm en bieden zelfs in de scherpste bochten voldoende zijdelingse steun, toch zijn ze comfortabel genoeg voor langer ritten. Qua ergonomie is de 207 goed doordacht, vrijwel alles is intuïtief te bedienen. Het is alleen wat onhandig dat de deurgrepen zo ver naar voren zijn geplaatst.

Een stationwagen koop je in de eerste plaats vanwege de ruimte en zo bezien is de 207 SW geen verkeerde keuze. De rugleuning van de achterbank is eenvoudig neer te klappen. Handig is dat het zitvlak dan naar beneden beweegt, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Met een inhoud van 1.250 liter is de bagageruimte zo’n 330 liter groter dan die van de hatchback. Kijken we naar de concurrentie, dan zien we de Renault Clio Estate ongeveer net zo ruim is en dat de Skoda Fabia Combi zelfs nog meer ruimte biedt dan de 207 SW. Voorin is het goed uit te houden. De stoelen en het stuur zijn op veel manieren verstelbaar, waardoor een prettige zitpositie al snel gevonden is. Achterin is het door de wat hoog geplaatste bank voor volwassenen ietwat krap, maar drie kinderen kun je er prima kwijt.

Matige drinker

We kennen de 207 als een erg fijn rijdende auto, dus van de SW mogen we toch hetzelfde verwachten? Helaas valt dat een beetje tegen. Toegegeven, hij rijdt zeker niet slecht, toch merk je dat het hoge zwaartepunt, een typisch stationwagen probleem, hem weinig goed doet. Tel daarbij op dat de Outdoor hoger op de poten staat en je begrijpt dat hij niet zo lekker door de bocht gaat als een gewone 207; hij helt wat meer over in korte bochten en voelt minder stabiel in lange doordraaiers. Gelukkig is het stuurgevoel wel goed voor elkaar, hij stuurt licht maar precies. Bovendien is hij erg comfortabel. Niet alleen strijkt hij oneffenheden op de weg goed vlak, ook heb je weinig last van verkeersdrempels, en dat is voor een auto als deze, met een relatief korte wielbasis, best bijzonder.

Dieselrijders kunnen bij de 207 kiezen uit twee varianten, de 1.6 HDiF met 90pk of die met 110pk. Wij reden met de laatste versie en daarmee kan de SW prima uit de voeten. Door het relatief hoge gewicht van deze auto – hij weegt zo’n 100kg meer dan zijn concurrenten – is een pittige motor geen overbodige luxe. Bij het optrekken laat de motor behoorlijk van zich horen, maar bij constante snelheid is hij prettig stil. Dat is mede te danken aan de lange overbrengingen, in de vijfde versnelling maakt hij ongeveer 2.500 toeren bij 120km/h. Een zesde versnelling is daardoor geen gemis. Ook niet voor het verbruik: volgens het boekje drinkt hij slechts 5,2 liter dieselolie per 100. Wij scoorden in de dagelijkse praktijk, inclusief veel files en stadsverkeer, een nette 5,7 liter.

Iets anders

Wie op zoek is naar een compacte stationwagen heeft niet veel keuze. De Skoda Fabia Combi, Renault Clio Estate en Peugeot 207 SW zijn de enige mogelijkheden. Voor een ruime en voordelige no-nonsense auto kun je het best bij Skoda terecht voor de ietwat behoudende Fabia. Wil je echter een auto met een eigenzinnige vormgeving en een stijlvol interieur, dan is de Peugeot de betere keuze. Als Outdoor onderscheidt hij zich nog meer, met zijn opvallende dakrails en plastic opzetstukken. Echte terreinkwaliteiten mag hij dan ontberen, hij beschikt bijvoorbeeld niet over vierwielaandrijving, maar een stoere uitstraling heeft hij wel degelijk. De Outdoor is vooral ‘weer eens iets anders’, een auto waarmee je de gebaande paden verlaat. Nou ja, figuurlijk gesproken dan.

  • Comfortabel onderstel
  • Hoogwaardig interieur
  • Originele vormgeving
  • Motorgeluid bij optrekken
  • Hoofdruimte achterin
  • Hoog zwaartepunt