BMW 3 Serie
330d BluePerformance

Jarno van Maanen - 24 oktober 2008

Nog steeds de maatstaf?

Grote banken gaan failliet, huizen worden minder waard en beurskoersen maken een vrije val. Kortom, het zijn onzekere tijden. Toch is er één zekerheid waar we altijd op kunnen vertrouwen: als een auto een paar jaar op de markt is, dan krijgt hij een opfrisbeurt. Ook de huidige 3 Serie - sinds 2005 op de markt - volgt die traditie en is door de heren en vrouwen uit Beieren grondig aangepakt. Niet alleen omdat het zo hoort, ook omdat de concurrentie niet bepaald malser is geworden. Integendeel, het afgelopen jaar verschenen een geheel nieuwe Audi A4 en Mercedes-Benz C-klasse, die beiden op het gebied van rijeigenschappen een flinke stap voorwaarts maakten. Moet BMW zich nu serieus zorgen gaan maken over zijn reputatie als dé sportsedan, of is de 3 Serie nog steeds de maatstaf in zijn klasse?

Krachtigere uitstraling

Niet minder dan 2.500 wijzigingen zijn toegepast op de 3 Serie. Weliswaar voor een groot deel onderhuidse aanpassingen, toch heeft de facelift ook het exterieur zeker niet ongemoeid gelaten. Vooraan zien we bijvoorbeeld een nieuw vormgegeven bumper, die wat sportiever van snit is. Verder zijn de luchtinlaten gegroeid, de kenmerkende nieren zijn iets breder geworden, de koplampen zijn nu voorzien van dagrijverlichting en de knipperlichten zijn voorzien van led-lampjes. Op de motorkap zien we een V-vormige vouw over het midden lopen. Die zorgt voor een krachtigere uitstraling, maar wij moeten er wel even aan wennen. Zoals gebruikelijk zijn de flanken van de auto grotendeels gelijk gebleven. Daar is het enige verschil met het vorige model dat de nieuwe duidelijker geprononceerde zijskirts heeft.

Aan de achterkant zien we meteen de andere achterlichten. Niet langer die toch wat vreemde lichtunits, die bij de introductie zorgden voor veel kritiek. BMW is weer teruggekeerd naar de traditionele L-vormige lichten en zo zien we het graag. Ander nieuws van de achterzijde: de wielen staan wat verder uit elkaar, 24 millimeter om precies te zijn. Het lijkt niet veel, maar is genoeg om de auto er wat breder uit te laten zien. Voor het vergelijk hebben we onze testauto even naast een exemplaar van voor de facelift geparkeerd. Wat toen meteen opviel, was dat de nieuwe er echt een stuk stoerder en sportiever uitziet. De ‘oude’ oogt daarentegen wat chiquer en ingetogener. In grote lijnen is de 3 Serie echter gelijk gebleven, het model van voor de facelift is nog niet verouderd.

Vernieuwde iDrive

Op het eerste oog lijkt het interieur te zijn overgeslagen bij de facelift. Schijn bedriegt, want ook hier zijn (kleine) aanpassingen gedaan. Zo hebben de armsteunen in de portieren een meer ergonomische vorm gekregen en zijn de startknop en de knoppen voor de bediening van de verlichting en airco voorzien van een chromen ring. Maar het misschien wel belangrijkste nieuws is het vernieuwde iDrive. Om dat systeem gebruiksvriendelijker te maken, heeft BMW sneltoetsen rondom de controller geplaatst en de menu’s zo ingedeeld dat ze sneller te doorlopen zijn. Aan de ene kant vinden we het jammer dat het hierdoor iets van zijn charme – één knop voor veel functies – afneemt, maar aan de andere kant kunnen we ons goed voorstellen dat vooral nieuwe gebruikers er sneller mee vertrouwd raken.

Vernieuwd is ook het navigatiesysteem. Dat biedt nu de mogelijkheid om routes te programmeren (dus niet alleen van A naar B), bovendien zijn herkenbare bouwwerken - zoals grote kerken en hoge kantoorgebouwen - driedimensionaal op de kaart te zien. Een echte primeur is dat de nieuwe 3 Serie is voorzien van onbeperkte internettoegang via het iDrive-systeem. Dat klinkt geweldig, en dat zou het ook kunnen zijn, maar helaas is het een relatief trage verbinding, is er voor Nederland nog geen provider en kun je alleen internetten wanneer de auto stilstaat. Qua ruimte is de Dreier, net als de A4 en C-klasse, nog steeds geen topper. Voor veel bagageruimte en een ruime achterbank, kun je beter doorsparen voor een 5 Serie. Of je neemt een gewone middenklasser, als een Passat of Mondeo.

Zuinige krachtpatser

Bij BMW staat rijden op de eerste plaats, dus de liefhebber neemt graag voor lief dat een auto als de 3 Serie niet de ruimste of gunstigst geprijsde in zijn klasse is. Om te ontdekken hoe de nieuwe rijdt, gaan we op pad met de nieuwe 330d. En dat is niet zo maar een auto. Het is de allereerste auto ter wereld die voldoet aan de Euro 6 emissie-eisen, die gelden vanaf 2014. Als de auto tenminste is uitgerust met een speciale BluePerformance katalysator, een optie van €1.340, anders voldoet hij ‘slechts’ aan Euro 5. Op papier is deze motor in ieder geval spectaculair. Hij is goed voor een vermogen van 245pk en een trekkracht van 520nm en kan de auto in zo’n 6 seconden van 0 naar 100km/h laten versnellen. Gemiddeld verbruik? Een zeer zuinige 5,7 liter per 100km - één op 17,5 dus.

Wat meteen opvalt aan de 330d is de lineaire acceleratie. Voor je gevoel komt er geen eind aan en lijkt het hem geen enkele moeite te kosten de auto te blijven versnellen. Er duikt dan wel een luxeprobleempje op: omdat het zo makkelijk gaat, lijkt het niet eens zo snel te gaan. Dat heeft misschien ook te maken met de geluidsproductie en de laufkultur van de motor. Hij is fluisterstil en loopt loepzuiver, wat dat betreft is het één van de meest ‘benzine-achtige’ dieselmotoren van dit moment. Het maximaal toerental van ruim boven de 5.000 toeren draagt daar ook aan bij. We reden ook nog even met de 335d, die toch wel heel anders van karakter is. Hij voelt explosiever aan en lijkt een stuk sneller te zijn, maar dat lijkt alleen maar zo, want ‘onze’ 330d met handbak is net zo snel als de 335d met automaat.

De nieuwe 3 Serie rijdt gelukkig nog steeds als een 3 Serie. Mercedes en Audi mogen dan hun best hebben gedaan om hun middenklassers sportiever te maken, als het aankomt op de besturing en het onderstel, dan is de Dreier nog altijd onovertroffen. In veel opzichten laat hij zich besturen als een sportwagen. De uiterst precieze besturing, de zeer directe gasrespons en het uitgebalanceerde onderstel zijn zaken waarmee hij zich onderscheidt van vrijwel alle concurrenten. Op het gebied van comfort moet de 3 wel zijn meerdere erkennen in de C en de A4. Al moet gezegd worden dat de nieuwe wel iets beter lijkt om te gaan met slecht wegdek, hij voelt iets minder ‘stuiterig’ dan voorheen. Wellicht heeft dit te maken met de nieuwe generatie run-flat banden, die minder stugge bandwangen hebben.

Om het verbruik zo laag mogelijk te houden is de 330d BluePerformance alleen leverbaar met een handbak. Een beetje vreemd, zo’n dikke diesel met een handbak, maar wel lekker. De bediening vraagt behoorlijk wat kracht, maar juist daardoor voelt hij heel zeker aan. We begrijpen dat een 330d niet voor iedereen is weggelegd en daarom is het fijn om te weten dat er ook aan de onderkant van het motorenaanbod nieuws te melden is. Zo is de BMW 320d vanaf nu leverbaar met Xdrive vierwielaandrijving, wat met name bij gladheid zorgt voor een veilige wegligging. Ook is de nieuwe 3 Serie Touring te bestellen als 316i, een prima instap-motorising. Tenslotte kan de 318d met ingang van de facelift worden uitgerust met een automatische versnellingsbak en dat kunnen de filerijders vast waarderen.

Eenzame hoogte

Is de 3 Serie nog steeds dé sportsedan? Absoluut. De A4 en C zijn in hun nieuwste gedaantes zeker dichterbij gekomen, maar niet genoeg om de koning van het rijplezier van zijn troon te stoten. Vooral als het aankomt op stuurgevoel en onderstelkwaliteiten, staat de Dreier nog altijd op eenzame hoogte. En dat niet alleen, met de nieuwe 330d BluePerformance heeft BMW bovendien een auto in huis die klaar is voor de toekomst. Zijn drieliter zescilindermotor mag dan beresterk zijn, hij neemt genoegen met één litertje diesel per 17,5 kilometer, voldoet als eerste auto ter wereld aan de uitstoot-eisen van 2014 en draagt een bescheiden C-milieulabel. Indrukwekkende prestaties, geweldige rij-eigenschappen en een verbruik waar menig stadsautootje jaloers op is, wat wil een mens nog meer?

  • Bijzonder laag verbruik
  • Lineaire krachtopbouw
  • Geweldige rij-eigenschappen
  • BluePerformance optioneel
  • Binnenruimte valt tegen
  • Niet echt comfortabel