Skoda Superb
2.0 TDI Ambition

Harold Rolloos - 7 oktober 2008

Tsjechisch slagschip

Het is al langer bekend dat Škoda onder de vleugels van moeder Volkswagen Group grote sprongen maakt. Met de introductie van de nieuwe Superb zet het Tsjechische merk een dijk van een auto neer die qua afmetingen makkelijk kan concurreren met leasekanonnen als de Ford Mondeo en neefje Volkswagen Passat. Is de tweede generatie Superb klaar voor deze strijd?

Dienstauto

Al voordat de nieuwe Škoda Superb bij de dealer stond, gingen er geluiden op om de Tsjech in te zetten als dienstauto voor ministers, staatssecretarissen en andere topambtenaren. De auto is veel gunstiger geprijsd dan de Audi A6, Volvo S80 en Chrysler 300C waar de huidige bewindslieden zich in laten rijden, maar doet wat betreft afmetingen nauwelijks onder voor deze ‘limousines’.

De Superb ziet er aan de buitenkant representatief uit om deze hoogwaardigheidsbekleders naar belangrijke besprekingen te brengen, zonder dat ze zich hoeven te generen. Het is gewoon een chique verschijning. De grille – omlijst met chroom en bovenop het Škoda-logo – kennen we natuurlijk al van zijn voorganger, maar ook van de Fabia en Octavia. In tegenstelling tot zijn voorganger kijkt de Superb vrij streng voor zich uit. De koplampen – op deze auto als optioneel bi-xenon – lopen door naar de zijkant en doen een beetje aan de BMW 5 Serie denken.

Aan de zijkant is de Tsjech voorzien van brede wielkasten. De spiegels zijn breed en voorzien van een knipperlicht. Vanaf de A-stijl tot aan de C-stijl zijn de ruiten omringd door een chromen randje. Verder is onze testauto voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen. Via de zijkant lopen de achterlichten door naar de achterzijde. Wij zien de kont van de eerste Renault Mégane sedan hier wel een beetje in terug. Verder is iedere Superb standaard voorzien van dubbele uitlaatpijpen. De antenne op het dak vinden we wel slordig staan, het ziet er wat knullig uit. Die had zeker beter weggewerkt kunnen worden.

Het meest bijzondere aan de buitenkant van de Superb is natuurlijk de Twindoor achterklep. Standaard opent de achterklep zich als sedan. Maar door op een knop rechts onder die klep te drukken, gaat het derde remlicht branden en volgt er wat gezoem. Als we vervolgens opnieuw de klep ontgrendelen, gaat de volledige klep omhoog en verandert de Škoda in een hatchback, waardoor grote bagagestukken simpeler kunnen worden ingeladen. Slim bedacht en vooral erg handig.

Vertrouwd en degelijk

Als we in de Superb stappen, krijgen we snel een vertrouwd gevoel. Dat begint al met het dichtslaan van de deur. Die valt dicht met een doffe klap, lekker stevig. We zien veel Volkswagen/Audi-elementen terug. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Het ziet er allemaal degelijk en goed afgewerkt uit. Echter, de chroomgekleurde plastic randjes rond de klokken wekken een wat iele indruk op. Het (optionele) vierspaaks stuurwiel kennen we uit de Audi A4 en Volkswagen Golf. Tussen de klokken in zit het infodisplay, waar de gegevens van de boordcomputer op zijn te bekijken. Erg strak vinden we het middenconsole. De radio/cd-speler Bolero is een optie van net geen vierhonderd euro. Daaronder zit de bediening van de klimaatregeling. Lekker simpel, maar vooral stijlvol.

Bestuurder en passagier hebben wat ruimte betreft voorin weinig te klagen. De stoelen zijn wat aan de harde kant, maar bieden wel een goede zit en voldoende zijdelingse steun. Je zult in ieder geval niet vermoeid uitstappen na een lange reis. Achterin valt er eveneens niets te zeuren over de ruimte. Het ver openslaande portier vergemakkelijkt de instap en de beenruimte doet niet onder voor een Mercedes S-Klasse.

De achterbank is behoorlijk hard en biedt niet hetzelfde comfort als bijvoorbeeld een BMW 5 Serie of een Audi A6, waar je het idee hebt in de bank weg te zakken. In de Superb zit je er juist op. Het verschil in prijs moet natuurlijk wel ergens terug te vinden zijn. Een leuke gadget is het scherm tussen de voorstoelen in, waarop de achterpassagiers de tijd en buitentemperatuur kunnen aflezen. Verder zit er in de middenarmsteun een bekerhouder gemonteerd, die uitklapt als je op de knop drukt. Een ander aardigheidje is de WetCase in het linkerachterportier van de Superb. Daar past precies een speciale Superb-paraplu in en zorgt ervoor dat de auto vanbinnen niet vochtig wordt.

We hadden het al even over het geavanceerde Twindoor systeem van de Tsjech, maar nog niet over de inhoud van de bagageruimte. Die is enorm. Standaard slikt de Škoda al meer dan vijfhonderd liter. Gooi je de achterbank naar voren, dan kan er maar liefst 1.700 liter aan bagage mee. Vooral voor de taxibranche is de combinatie inhoud en het Twindoor systeem natuurlijk een uitkomst.

Allemansvriend

We rijden de Škoda Superb Ambition met de 2.0 TDI-motor met 140 pk, die voor ruim 37.000 euro van eigenaar wisselt. Inderdaad, de oudere dieselkrachtbron met pompverstuiver, die we ook kennen uit de Octavia en de Volkswagen Golf. Het is te verwachten dat deze motorisering veel verkocht gaat worden, samen met de 105 pk sterke 1.9 TDI. Later volgt er nog een common rail diesel met 170 pk. Bij een koude start is de 2.0 TDI erg lawaaierig en wordt pas stiller als hij flink warm is gedraaid. De Superb is snel genoeg en nimmer komt hij vermogen tekort. De 2.0 TDI laat de Tsjech in tien seconden naar de honderd sprinten en kent een top van boven de tweehonderd kilometer per uur. Voor een wagen met deze afmetingen is de Superb best zuinig. Tijdens onze test kwam het verbruik uit op 6.2 liter op honderd kilometer.

Eigenlijk valt er op het rijden zelf weinig aan te merken. De Škoda rijdt prima, maar niet anders dan een Passat. En dat is gewoon goed. De auto ligt goed op de weg, al zou een iets zachtere vering erg welkom zijn voor de achterpassagiers. Het sturen gaat direct, Škoda’s grootste laat zich bijvoorbeeld makkelijk door nauwere straatjes rijden. Schakelen met de zesbak is een verademing; korte slagen en heerlijk soepel. Op het bochtenwerk valt weinig op te merken, en als de Tsjech dreigt uit te breken, grijpt het standaard ESP al snel in. Daarnaast is de wagen voorzien van een batterij airbags.

Door de lange kont, waarvan je achter het stuur het einde niet kunt zien, zijn parkeersensoren achter geen overbodige luxe. Sowieso is het zicht rondom niet erg goed. De aflopende C-stijl blokkeert deels het zicht van de bestuurder over de rechterschouder. Voor de rest is het allemaal erg simpel en overzichtelijk in de Superb. Het stuur met bediening van de radio en boordcomputer pakt prettig beet, de knoppen laten zich makkelijk bedienen en zijn op logische plaatsen terug te vinden. Deze auto staat voor kwaliteit, de eigenaar voelt zich met de Superb niet bekocht. Het is een allemansvriend waarin iedereen snel zijn of haar weg kan vinden.

Klaar voor de strijd

Met de nieuwe Superb heeft het Tsjechische Škoda een prima auto neergezet, die klaar is om de strijd aan te gaan met de spijkerharde concurrentie. Wat betreft de binnenruimte overklast hij iedere andere auto in zijn klasse. Ook het Twindoor systeem draagt hier natuurlijk aan bij. Wat betreft het rijden blijft hij wel iets achter. Het is goed, maar blinkt niet uit in bijvoorbeeld superieur weggedrag of uitmuntende besturing. Verder is de dieselmotor wat verouderd, maar levert voldoende vermogen. Kwalitatief gezien heeft Škoda de zaken goed voor elkaar.
Het merk verwacht zelf met de Superb hoge ogen te gaan gooien in de taxibranche. Die logica begrijpen wij volledig. Veel ruimte, een chique uitstraling, een degelijk interieur en gunstig geprijsd. En zoals het een echte Škoda betaamt, de koper voelt zich nooit bekocht.

  • Ruimte
  • Prijs
  • Twindoor
  • Zicht rondom
  • Afwerking op sommige plekken
  • Verouderde dieselmotor