Seat Leon
1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

Harold Rolloos - 18 juli 2008

Dieselen door Duitsland

Per spoor een stedentrip maken is door de lage prijzen van de treintickets een prima alternatief voor de auto. Maar met de zuinige diesels van tegenwoordig kun je ook per auto een goedkope reis maken: meer dan duizend kilometer op één tank brandstof is vaak geen probleem. Wij gingen die uitdaging aan voor een weekendje Berlijn met de Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive, de zuinigste Leon-diesel uit de stal van Seat.

Auto of trein?

Berlijn is een prima stad om een weekend in door te brengen. De Duitse hoofdstad is per auto goed bereikbaar via de Autobahn in zo’n vijf uur rijden vanaf Deventer, het startpunt voor deze trip. De eindbestemming is ons hotel onder de rook van de Rundfunk Berlin-Brandenburg-toren in de wijk Charlottenburg – een deel dat aan de westkant van de stad ligt.

Met de trein doe je er vanaf Deventer ook vijf uur over en heb je geen last van files. Het prijskaartje dat daar aan hangt blijkt trouwens een stuk hoger te zijn dan wat we hadden verwacht. Via de site van NS Internationaal komen we voor twee retourtjes – we gaan tenslotte met twee personen – Berlijn in de tweede klasse uit op ruim driehonderd euro. Dat is wel even slikken.

Vanaf Deventer bedraagt de afstand over de weg naar Berlijn 542 kilometer. In totaal gaan we dus proberen om bijna 1.100 kilometer op één tank diesel af te leggen. We doen dat met de Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive, de zuinige 105 pk sterke diesel met een 55 liter-tank aan boord. Volgens de specificaties van de Spaanse autofabrikant verbruikt deze diesel 3,7 liter brandstof per honderd kilometer buiten de bebouwde kom en moet het dus lukken om een retourtje Berlijn op één tank te halen, omdat de route louter uit snelwegasfalt bestaat.

Vaker schakelen

Voor we de A1 oprijden tanken we de Leon onderaan de oprit Deventer-Oost helemaal af, tot de laatste druppel toe. De actieradius van de boordcomputer staat na de tankbeurt op 970 kilometer. Met een buitentemperatuur van 25 graden zetten we de automatische airco op een acceptabele twintig graden. In ons achterhoofd realiseren we ons dat dit extra brandstof kost, maar we willen zelf het hoofd koel houden onderweg.

Seat heeft de motor gekoppeld aan een vijfbak. Om het verbruik te reduceren heeft de motor lange overbrengingsverhoudingen op de drie hoogste versnellingen. Dat houdt wel in dat je vaker moet terugschakelen en lange slagen maakt. Honderd rijden in z’n vijf levert een zware brom op, omdat je dan rond de 1.500 toeren zit. De diesel gedraagt zich het best op tweeduizend toeren, al blijft het een vrij rumoerige motor, die om enige gewenning vraagt. Bij veel andere (zuinige) diesels kom je een schakelindicator tegen op het instrumentenpaneel. De Leon Ecomotive heeft dat niet.

De 1.9 TDI beschikt over voldoende vermogen, al heeft hij wel even wat tijd nodig voor hij op de rechtervoet reageert. We zetten de cruise control – die zich makkelijk laat bedienen – erop en rijden met 120 richting de grens. De cruise control doet z’n werk goed en voelt goed en subtiel aan hoe met de motor om te gaan. De actieradius loopt ondertussen op naar 1.050 kilometer als we voorbij Hengelo zijn. Eenmaal in Duitsland begint de pech; veel wegwerkzaamheden en door de drukte ontstaan er files, vooral rond de grote steden onderweg. Dat betekent veel afremmen en optrekken en dus een hoger brandstofverbruik.

Kilometervreten

Tussendoor kunnen we gelukkig doorrijden en ontdekken hoe de Spanjool zich op de lange afstand gedraagt. Daar valt eigenlijk weinig op aan te merken. De stoelen bieden een hoge, goede zit. Hoewel ze wat hard zijn, krijgen we er geen pijn in de rug van. De regensensor functioneert goed en laat de ruitenwissers op het juiste moment hun werk doen. Ook qua comfort valt er weinig te klagen op de toch vaak wat hobbelige Duitse snelwegen. Het zicht rondom valt tegen en je moet echt goed om je heen kijken om er zeker van te zijn dat je veilig je bocht of inhaalmanoeuvre kunt maken.

De stukken asfalt blijven onder ons doorvliegen en na 6,5 uur kilometervreten – meer dan een uur file – komen we aan in Berlijn. We parkeren de Leon in de hotelgarage en een vluchtige blik op de boordcomputer leert ons dat de actieradius nog 670 kilometer bedraagt en de tank voor nog meer dan de helft gevuld is met diesel. Het gemiddelde verbruik staat nu op 4,5 liter op honderd kilometer, erg netjes dus. Met deze gegevens moet de rit terug naar Deventer op één tank gehaald worden.

In Berlijn blijft de Seat in de garage staan. Het openbaar vervoer is er uitstekend geregeld – zelfs ’s nachts rijdt de U-Bahn. Op zondagmorgen rijden we om kwart over negen weg in de hoop filevrij de reis naar Deventer af te leggen. De tijd dat je er bij onze oosterburen geen snelheidslimiet gold ligt allang achter ons. Van en naar Berlijn is de maximumsnelheid 120 kilometer per uur, slechts op enkele stukken mag je tien kilometer per uur harder rijden. De cruise control gaat opnieuw op 120 en we gaan heel relaxed op weg naar Hannover.

Onderweg hebben we met een aardige tegenwind te maken, die nog wel eens van invloed kan zijn op het verbruik. En dat blijkt. De brandstofmeter daalt gestaag en ook de actieradius ziet er opeens een stuk minder florissant uit dan in Berlijn. Bij Hannover – het is dan nog ongeveer 275 kilometer rijden – geeft de boordcomputer een reikwijdte aan van nog maar 375 kilometer. We hoeven ons normaal gesproken geen zorgen te maken, maar met die tegenwind en eventuele andere oorzaken kan het wel eens krap aan worden.

Missie geslaagd

Als we de grens passeren gaat niet veel later bij Hengelo het reservelampje branden. Op dat moment is de actieradius nog tachtig kilometer, genoeg om in Deventer aan te komen. En inderdaad, bij het verlaten van de A1 bij Deventer-Oost en het stoppen bij ons startpunt kunnen we volgens de boordcomputer nog dertig kilometer rijden. De missie is geslaagd! Het gemiddelde verbruik is na bijna 1.100 kilometer uitgekomen op 4,6. Daaruit blijkt dat de trein lang niet altijd een voordeliger alternatief is en je met meerdere personen beter (zuinig) kunt dieselen tijdens zo’n reis.

  • Gunstig verbruik
  • Fijne stoelen
  • Ruimte
  • Ontbreken schakelindicator
  • Motorlawaai
  • Zicht rondom