Volkswagen Golf Variant
1.4 TSI Sportline Business

Jarno van Maanen - 15 juli 2008

Eindelijk

Terwijl de vijfde generatie van de Golf al vier jaar op de markt was, kwam Volkswagen vorig jaar met de Golf Variant. Beter laat dan niet, zullen we maar zeggen. Gelukkig is hij technisch en cosmetisch wel helemaal up-to-date. Dankzij noviteiten als de zuinige zeventraps DSG-transmissie en de efficiënte TSI-motoren is de Variant op het gebied van technologie goed bij de tijd. Met de moderne vormgeving, inclusief de kenmerkende verchroomde grille-omlijsting, loopt hij ook qua ontwerp niet uit de pas met de andere modellen. Dat is natuurlijk allemaal heel mooi, maar het neemt niet weg dat we zo’n vier jaar hebben moeten wachten op de Golf Variant. Was hij het wachten waard?

Jetta

Wie de Golf Variant vluchtig van voren ziet, zou geneigd zijn te denken dat hij een Jetta in het vizier heeft. Aan de voorkant lijken deze auto’s namelijk als twee druppels water op elkaar. Het verschil met de gewone Golf is groter dan met de Jetta en dat is eenvoudig te verklaren: de drie- en vijfdeurs Golf kwam in 2003 op de markt en is qua ontwerp nog van de ‘oude’ stempel. De Jetta (in de volksmond ook wel de ‘Golf met kont’ genoemd) verscheen in twee jaar later en kreeg de nieuwe neus, vooral te herkennen door de veelvuldige toepassing van chroom. Ook de manier waarop de mistlichten in de bumper zijn geïntegreerd, is iets wat we van de Jetta kennen.

Toch is het ontwerp van de Golf Variant meer dan een stationwagen uitvoering van de hatchback, dan wel sedan. De achterkant heeft namelijk een heel eigen uitstraling, die weinig lijkt op die van de Golf of Jetta. En wat ons betreft had de Variant van achteren best wat meer op de gewone Golf mogen lijken, want echt goed geslaagd kunnen we het achtersteven niet noemen, met zijn inspiratieloze achterlichten en uitpuilende bumper. Als de achterkant even niet in beeld is, bijvoorbeeld wanneer je de auto schuin van voren bekijkt, dan oogt hij behoorlijk krachtig. Met name in onze uitvoering - met chromen raamomlijsting, 16 inch lichtmetaal en een diepzwarte lakkleur – ziet hij er best strak uit.

Degelijk

Binnenin is de Variant een typische Golf. Dat wil zeggen: sober, degelijk en een tikkeltje saai. Het interieur is goed afgewerkt en de gebruikte materialen zien er hoogwaardig uit en voelen prettig aan. Bovendien is het dashboard duidelijk ingedeeld, het heeft geen overvloed aan knoppen en is eenvoudig te bedienen. Hoewel grijstinten de boventoon voeren, maakt de Golf geen grauwe indruk. Dat is waarschijnlijk te danken aan de zilvergrijze sierstrip die over het dashboard en de deurpanelen loopt. Omdat onze Golf is uitgedost in de Sportline-uitvoering, is hij voorzien van sportstoelen. Vaak stellen sportstoelen in gewone auto’s weinig voor, maar de sportstoelen van de Golf bieden wel serieus veel zijdelingse steun.

In vergelijking met de hatchback is de Variant in lengte 36 centimeter gegroeid. Die toename is vooral merkbaar op de achterbank en in de bagageruimte. Zo is de beenruimte achterin groot genoeg voor volwassenen, dankzij de rechte daklijn is er bovendien voldoende ruimte voor het hoofd. De bagageruimte is behoorlijk groot. Met een inhoud van maximaal 1.550 liter kan de Golf Variant goed meekomen met de concurrentie. De vlakke laadvloer, dubbele bodem – handig voor het opbergen van losse spulletjes of bijvoorbeeld je schaduwboekhouding - en diverse attributen als bagagenetten en tussenschotten maken de kofferbak bovendien erg praktisch.

De uitrusting van de Golf Variant is redelijk, maar niet meer dan dat. Zaken als halfautomatische airco, zes airbags, elektrische ramen en centrale vergrendeling zijn standaard. Voor een boordcomputer, cruise control en lichtmetalen velgen moet worden bijbetaald in de Trendline uitvoering, maar zijn standaard voor de Comfortline en Sportline. Radio, parkeersensoren en ESP zijn opties die bij alle uitvoering extra kosten . Een aanrader is het Business pakket, voor tussen de € 370 en € 875 (de meerprijs is afhankelijk van de motorisering en uitvoering) krijg je dan een multifunctioneel stuur, navigatiesysteem, cd-wisselaar, middenarmsteun en telefoonvoorbereiding.

Downsizing

Autofabrikanten beseffen zich dat het milieu best belangrijk is en ze doen dus steeds beter hun best om zuinigere (en dus schonere) auto’s te ontwikkelen. Een manier waarop Volkswagen dat doet is met downsizing: grote motoren vervangen door kleinere, efficiëntere krachtbronnen. Onze Variant is uitgerust met zo’n motor, een kleine 1.4 met een vermogen van 122pk en een koppel van een 200nm. In de praktijk voelt deze 1.4 – met dank aan een turbo – net zo krachtig als een dikke tweeliter motor. Typerend is dat de maximale trekkracht al vrijkomt bij 1.500tpm, dat is nog eerder dan bij menig dieselmotor en maakt het mogelijk om vroeg op te schakelen en zo zuinig te rijden.

Naast de eerdergenoemde sportstoelen en lichtmetalen velgen, is de Sportline ook uitgerust met een sportonderstel. Nu rijdt een gewone Golf al relatief sportief, deze uitvoering doet daar dus nog een schepje bovenop. Niet dat de heren in Maranello zich zorgen hoeven maken, maar het verschil met het standaard onderstel is goed te merken. De auto helt minder over in bochten en ligt gewoon net wat strakker op de weg. De keerzijde laat zich echter raden: er moet wat comfort worden ingeleverd. Maar eigenlijk is dat gewoon een kwestie van ‘eigen schuld, dikke bult’. Immers; wie een sportieve uitvoering kiest, moet het mindere comfort maar voor lief nemen.

Zoals eigenlijk alle auto’s in de compacte middenklasse is de besturing van de auto niet bepaald direct. Sturen, gasgeven, schakelen; het gaat allemaal net wat te makkelijk. Hierdoor is het wat lastiger om het gas te doseren, voelt het stuur soms wat vaag aan en schakelt de pook met weinig gevoel van de ene naar de andere versnelling. Iets meer communicatie zou waarschijnlijk prettig zijn, dan heb je net wat meer ‘feeling’ met de auto. Aan de andere kant: als je vaak in de stad rijdt of veel in de file staat, dan zal je die lichte bediening juist waarderen. Bovendien hebben – een enkeling uitgezonderd – alle auto’s in deze klasse hier ‘last’ van.

Slot

Was de Golf Variant het wachten waard? Eerlijkgezegd kunnen we niet zo makkelijk een antwoord op die vraag geven. Aan de ene kant blinkt hij op geen enkel gebied écht uit. Het is niet de allersportiefste, comfortabelste, modernste of goedkoopste stationwagen in zijn klasse. Aan de andere kant scoort hij op alle vlakken best goed. Zo is hij ruim, rijdt ‘ie goed en bovendien is hij heel redelijk geprijsd. De TSI motoren voelen krachtig aan, maar zijn toch heel zuinig. De Golf is een allemansvriend en de Variant doet daar niets aan af. Sterker nog: de Variant is met zijn grote en praktische bagageruimte een welkome aanvulling op het aanbod van Golf-varianten.

  • Praktische en ruime bagageruimte
  • Behoorlijk sportieve wegligging
  • Soepele en zuinige motor
  • Vormgeving achterzijde
  • Niet echt comfortabel
  • Standaarduitrusting