Mercedes-Benz B-Klasse
B170

Wilbert Huls - 4 juni 2005

Intro

De midi-MPV's gaan tegenwoordig als warme broodjes over de toonbank. Een autofabrikant is wel gek om tegenwoordig geen model in die klasse te hebben. De luxe automerken hebben zich lang afzijdig gehouden in dit segment, maar nu is Mercedes-Benz dan toch overstag en introduceert de B-klasse. Ik mocht gaan rijden met de B170 met automatische versnellingsbak.

Het interieur

Ik stap in en ik merk een vreemde zithouding. Zoals je gewend bent bij een MPV zit je hoog, maar vreemd genoeg is de zithouding er niet naar. Mijn benen steken ver naar voren en ik zit in een coupé-achtige houding, alleen dan niet vlak boven het wegdek, maar echt op hoogte. Het went toch snel en ik heb er verder toch ook eigenlijk niet meer op gelet.
Het dashboard in de Benz is weinig verrassend. Alle meters en knopjes zitten op de plek waar je ze verwacht en de bediening ervan is even vanzelfsprekend. Je merkt dat er niet zozeer is gedacht in vernuftige hoogstandjes van design, maar er is gedacht in praktisch gebruik en comfort. De afwerking en gebruikte materialen zijn subliem.
Achterin is er voldoende ruimte om goed te kunnen zitten. Er zijn geen aparte stoelen, maar gewoon een achterbank uit één stuk. Een tweede zitrij is er ook niet bij. Een handig systeem dat voor mij nieuw was, is het feit dat het zitgedeelte achter per zitplek omgebouwd kan worden tot een kinderzitje. De voorste helft van de zitting kun je, door een hendel te lichten, bovenop de achterste helft zetten, waardoor er geen aparte stoelverhogers meer nodig zijn. Een zeer handig systeem als je het mij als vader vraagt.
Niks schokkends helemaal achterin. De kofferruimte is ruim en goed bereikbaar en het afdekscherm maakt het allemaal netjes af.

Het exterieur

Van de buitenkant ben ik nog niet echt weg. Ook hier geen hoogstandjes van design. Een logisch uiterlijk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de A-klasse en Vito.
De lijnen in de zijkant en de vorm van de zijruiten doen verwoede pogingen om de auto nog een beetje flitsend te laten ogen, maar daar houdt het ook wel mee op. De voorkant en achterkant zijn ook geenzins onderscheidende delen. Toevallig kwam ik vanmiddag nog een B-klasse tegen op de snelweg, maar op het laatst viel me pas op dat het de nieuwe B-klasse was. (terwijl ik toch altijd wel gefocust ben op mooie/opvallende/nieuwe auto's om mij heen) Ik vrees dat deze auto zijn plek in grijze-muizen-land snel opeist. Toch wel jammer aangezien ik de nieuwe A-klasse toch beduidend spannender vond.
Is er dan niks aan het exterieur waar ik wild van word? Nou om eerlijk te zijn... nee...
Gelukkig is uiterlijk iets subjectiefs en dat moet iedere geïnteresseerde voor zichzelf maar uitmaken.

Het rijden

Als ik de auto start, in de D zet en de voet van de rem haal, komt de B in beweging. Langzaam geef ik was gas en we rijden soepel weg. Even zo soepel stuur ik het eerste bochtje om. Alles gaat zo makkelijk als een mes door een pakje boter. Het moge duidelijk zijn dat ook in het rijgedrag comfort het toverwoord is.
Als we eens wat bochtjes hebben gedraaid komt het eerste stukje 80-weg in zicht. Tijd om hier het gas eens even wat dieper weg te trappen. Hé... er gebeurt niets. Nog maar even iets dieper dan... nog niks. Ik kijk op de teller en tot mijn verbazing rij ik al meer dan 80. En ik merk er helemaal niks van. Later blijkt ook op een stukje snelweg waar ik echt even door kan rijden, dat je binnen echt geen verschil merkt tussen rustig en hard rijden of tussen een flink acceleratie of constante snelheid. Toch moet gezegd dat acceleratie voor deze motor niet onaardig is, maar dat moet dus blijken uit een blik op de snelheidsmeter in plaats van de 'gewone rijervaring'.
Opvallend is ook dat bij een lichte acceleratie het toerental constant blijft. Dit komt door de duwband-techniek van de automaat. Een techniek zoals vroeger in een DAF vindt zijn weg terug in deze automaat. Geen schokkende schakelingen dus van de automaat zoals vroeger, maar een constante 'schakeling'.
Ook de afstelling van de vering is zacht. De auto absorbeert de meeste oneffenheden in de weg. Pas als het echt bont wordt met de weg ga je het binnenin voelen.
Als je het mij vraagt is dit al met al wat teveel comfort. Ik wil persoonlijk wel het gevoel hebben dat ik zelf rijd en dat had ik in dit ritje totaal niet.

Slot

Deze Benz heeft een vanafprijs van 26500 euro. Zesentwintigeneenhalfduizend euro! Een hele smak geld als je het mij vraagt. Natuurlijk rijd je een Benz en natuurlijk is de afwerking en het rijgedrag ernaar, maar dit is wel een heel groot gat met de meeste midi-MPV's. Met dit geld is de B-klasse ook absoluut geen optie voor de meeste jonge gezinnetjes (die het meeste midi-MPV's kopen). Ik denk zelf dat Mercedes wat gokt op oudere rijders die Mercedes gewend zijn, maar domweg niet meer zo groot willen/hoeven en voor wie de A-klasse een té grote stap terug is. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd hoe de verkopen van deze auto gaan lopen.

  • Afwerking
  • Heerlijke automaat
  • Handig kinderzitje-systeem
  • (te veel) Comfort
  • Grijze Muis (nu al)
  • Prijs