Cadillac CTS
3.6 V6 Sport Luxury

Harold Rolloos - 26 juni 2008

Stijlvolle beul

Als je aan een hoge middenklasser denkt, kom je snel bij de BMW 5 Serie, Mercedes E-klasse of Audi A6 uit. Misschien schiet de Volvo S80 ook nog door je hoofd. Maar een Cadillac CTS – eind 2007 kwam de vernieuwde versie naar ons land – is vooralsnog een vrij onbekende in dat segment. En met zo’n uitgesproken uiterlijk is het de hoogste tijd om te kijken of we deze auto in dit rijtje luxe sedans kunnen scharen.

Uitgesproken verschijning

Wie koopt nou een Cadillac CTS? Dat is waarschijnlijk iemand die een meer uitgesproken auto wil rijden dan een standaard hoge middenklasser. Dat je ermee opvalt klopt als een bus. Regelmatig word je nagekeken door voorbijgangers. De Amerikaan kent nauwelijks rondingen, heeft een agressieve grille met een stel dikke koplampen. Hij laat graag zien dat hij er is en straalt zelfvertrouwen uit met een echt stoere machoblik. Wij rijden de Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury met automatische transmissie, die een nieuwprijs kent van net geen 72.000 euro.

Vanaf de voorkant van de auto – die trouwens erg laag bij de grond ligt en wat de CTS tot een sportsedan maakt – loopt de lijn langzaam door tot aan de achterzijde, met die achterlichten met daarin kleine LED-lampjes. In het donker lijkt het alsof de auto een feestverlichting heeft meegekregen. Dat neemt niet weg dat het er ontzettend stijlvol uitziet, vooral als hij achteruit gaat. Dan lichten ze in het wit op. LED’jes gaan bovendien langer mee en zijn feller – meer zicht en dus veiliger. De bi-xenon koplampen zijn bovendien adaptief en draaien meee, vijftien graden naar buiten en vijf naar binnen.

Lopen we verder rond de auto, dan zijn ook de verchroomde 18 inch lichtmetalen velgen blikvanger. En wat te denken van de luchtstroomopeningen aan de zijkant... Sowieso zit er veel chroom verwerkt in de Caddy. Een ander fraai detail is de V – afgeleid van het Cadillac-logo – van hetzelfde materiaal dat je overal in en op de auto tegenkomt. Op de onderbumper aan de voorzijde van de wagen, maar bijvoorbeeld ook op de middenconsole en in de leuning van de voorstoelen. Ook het derde remlicht en de bovenkant van de achterbumper kregen die vorm mee.

On-Amerikaans

Wat direct opvalt na het instappen is het on-Amerikaanse interieur voor een Amerikaanse auto. Ofwel, het harde plastic ontbreekt! In plaats daarvan is het dashboard bekleed met leer en afgewerkt met chique stiksels. Een aangename verrassing dus. Het leer overheerst sowieso in deze uitvoering van de CTS. Ook de stoelen zijn er namelijk van voorzien. Ze bieden een heerlijke zit. Sterker nog, je ligt erin. Daar kunnen we veel comfortabele uren in doorbrengen. Via de elektrische bediening kun je ze bovendien in alle gewenste standen zetten.

Kijken we verder, dan springt het grote aantal bedieningsknoppen in het oog. De knoppen in het voorportier zitten laag en het wil nog wel eens voorkomen dat je er met je knie er tegenaan stoot. De klokken zijn sportief en zijn omgeven door diepe kokers. Ook het resterende deel van het dashboard ziet er kek uit door kunststof met carbonlook dat gebruikt is. Het klokje in het middenconsole geeft juist weer die strakke en tegelijkertijd kwalitatieve uitstraling. Hoe simpel het ook is, het heeft iets. Het display van het uitgebreide navigatiesysteem kan op twee manieren worden gebruikt. Ingeklapt, dan zie je alleen het radiostation en de basis, en uitgeklapt, dan kun je van de andere functies – zoals fullmap-navigatie en de mogelijkheid tot bekijken van een film – gebruik maken. Het beeld is erg goed en als je de bediening eenmaal onder de knie hebt, dan is dat een fluitje van een cent.

Opvallend is wel hoe traag het systeem op de commando’s reageert. Soms wekt het de illusie even te blijven hangen, maar gaat het na een paar seconden alsnog verder. Onderaan de middenconsole kunnen de bestuurder en voorpassagier de luchtkoeling zelf apart regelen. De Caddy beschikt over voldoende opbergruimte, al heb je in principe geen cd’s of dvd’s meer nodig aan bord, aangezien je veel data kwijt kunt op de veertig gigabyte harde schijf, behorend bij het infosysteem. Over de kwaliteit van de audio hoef je je geen zorgen te maken. Er zit een Bose 5.1 Cabin Surround Sound-system in met maar liefst tien speakers.

Achterin valt de ruimte wat tegen, wat vooral komt vanwege de schuin aflopende daklijn. De hoofdruimte is – ook voor langere mensen – prima, maar qua beenruimte is het wat behelpen, in het perspectief van een luxe sedan met deze afmetingen... Over de kofferruimte kunnen we positief zijn, daar kun je 373 liter aan bagage in kwijt.

Magistrale V6

Een direct ingespoten 3.6 V6 met 311 pk, aangedreven op de achterwielen. Dat klinkt bij voorbaat niet alleen magistraal, de motor maakt het ook waar! In deze CTS ligt een heuse beul, die hem het predikaat sportsedan met recht verschaft. Wát een kracht en vermogen. Na het ‘omdraaien van de sleutel’ – die kun je in de Amerikaan immers in je zak houden – komt de zespitter geruisloos tot leven. Het lijkt een mak lammetje, tot je het gaspedaal intrapt. De beul komt tot leven; Cadillac is erin geslaagd om hem een lekkere rauwe grom te geven. Door dat heerlijke geluid uit die twee dikke pijpen ben je wel geneigd fel op te trekken en stevig door te rijden.

Nul tot honderd doet de CTS in een ruime zes seconden en de top ligt op een respectabele 249 kilometer per uur. Het Leeuwardense CJIB zal blij met je zijn wanneer je deze auto aanschaft. Toch kan je met de Amerikaan ook heerlijk rustig rijden, onder andere dankzij de simpel te bedienen cruise control op het stuurwiel. Bovendien blijft de motor rond de 120 ook heerlijk stil. Dat komt het brandstofverbruik ook nog eens ten goede, want met 13,5 liter op honderd kilometer is de CTS niet bepaald de zuinigste auto. Dat kan best zuiniger met een rustige rijstijl natuurlijk, maar dan mis je wel die heerlijke V6 die zich roert. Naast het verbruik kun je nog veel meer informatie inwinnen via de boardcomputer, die echter lastig te bedienen is. De knoppen zitten links achter het stuur weggestopt en je moet ver met je armen strekken voor de gevraagde info.

De Cadillac ligt als een blok op de weg, lekker strak, stabiel en weinig neiging tot onderstuur. De CTS is trouwens ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar, hoe zal dat wel niet rijden? De vering is stug, maar blijft comfortabel. Opvallend is de kleine draaicirkel voor een auto van dit formaat. De besturing is indirect en de Amerikaan wil in de bochten wel eens wielspin geven. Op zo'n moment gaat het elektronisch stabiliteitssysteem zijn werk doen. Doordat de CTS laag ligt, merk je ook bij hoge snelheden weinig van windgeruis, dat allemaal langs de gestroomlijnde koets gaat. Te hard over een verkeersdrempel gaan merk je trouwens ook, alleen dan op een minder prettige manier. Al met al beschikt de Caddy over prima rijeigenschappen, voor een auto in deze klasse is het zelfs sportief.

Aangename verrassing

De Cadillac CTS in deze uitvoering is een aangename verrassing. We hadden niet verwacht dat deze auto zich met gemak kan meten aan de reguliere luxe sedans en ook nog eens sportief rijgedrag biedt. Cadillac heeft een staaltje vakwerk afgeleverd waar de eigenaar een hoop plezier aan beleeft. Bovendien is hij ook goedkoper dan de directe concurrentie. Valt er nou niets negatiefs te vertellen? Natuurlijk, het brandstofverbruik is nogal hoog, het infosysteem reageert vaak traag en de beenruimte achterin valt wat tegen. Maar wie van wat aparts houdt en toch een kwaliteitsproduct wil aanschaffen, die is bij Cadillac aan het goede adres.

  • Aparte uitstraling
  • Fijne motor
  • Sportief rijgedrag
  • Verbruik
  • Traag infotainmentsysteem
  • Ruimte achterin