Chrysler Sebring Cabrio
2.7 V6 Limited

Harold Rolloos - 9 juni 2008

American dream?

De Chrysler Sebring Cabrio kreeg onlangs een facelift, en dat deden de Amerikanen niet onverdienstelijk. Er staat een opvallende, grote cabrio, waarbij je ook nog eens de keuze hebt uit een softtop of hardtop. Vrij uniek in cabrioland. En met een vanafprijs van iets meer dan 39.000 euro voor de Business Edition aantrekkelijk voor cabriorijders die ruimte zoeken. Is de Sebring Cabrio inderdaad ‘the American dream’ voor ons autofreaks?

Ruimte

De Sebring Cabrio is in de Verenigde Staten de meest verkochte convertible. Dan ga je je snel afvragen waarom. Vanwege zijn stoere looks? Zou kunnen. De meest simpele reden die wij ons kunnen bedenken is vanwege zijn gigantische ruimte. Je kunt met vier personen royaal in de Chrysler zitten, iets wat bij veel andere cabrio’s natuurlijk niet het geval is. Met een lengte van bijna vijf meter doet hij het begrip Amerikaanse slee recht aan.

Onze testauto is de Chrysler Sebring Cabrio Limited 2.7 V6. Een hele mond vol voor de duurste uitvoering van dit type. Boordevol opties, waaronder een stalen dak, leren bekleding, uitgebreid navigatiesysteem; eigenlijk compleet. Qua uiterlijk heeft deze auto natuurlijk veel weg van z’n tweelingbroer met dicht dak. De kenmerkende grille kennen we van de andere Chrysler-modellen. Deze spierwitte Sebring Cabrio staat op 18 inch lichtmetalen wielen. De spiegels zijn helaas niet helemaal meegespoten in die kleur, we zien nog een klein stukje zwart…

Opvallend zijn de grote deuren, die de instap naar achteren makkelijker maken. Verder beschikt de Sebring over een gigantische kont, waar automobilisten achter je met gemak kunnen lezen in welk type Chrysler je rijdt. Dat die achterkant zo groot is, is natuurlijk logisch, dat stalen dak moet je ergens kwijt… Dat kan je trouwens doen met de afstandsbediening op de sleutel. Kwestie van de juiste knop indrukken en het dak klapt in zonder dat je in de auto zit. Een aardigheidje, maar niet beslist noodzakelijk.

Doorn in het oog

Eenmaal plaatsgenomen in de Sebring springt het harde plastic direct als een doorn in het oog. Oef, dat doet afbreuk aan het elegante uiterlijk van de Amerikaan. Bij een auto van - inclusief opties - 50.000 euro mag je qua afwerking wel wat meer kwaliteit verwachten dan hier het geval is. Het is niet slecht, maar het materiaal – dan hebben we het nog niet eens over het kitcherige hout – ziet er gewoon cheap uit. Datzelfde hout vinden we trouwens ook terug in het stuur.

Van de schrik bekomen nemen we plaats in de riante bestuurdersstoel, die evenals de andere zetels met leer is bekleed. Een fraai detail is het Chryslerlogo dat is opgenomen in de leuning van de voorstoelen. De zetels bieden trouwens voldoende comfort. Net als bij zijn grotere broer, de 300C, zit ook in de Sebring in het middenconsole dat klassieke klokje, een chique aardigheidje. Ook de bekerhouder tussen de voorstoelen in is noemenswaardig. Deze heeft een functie om je drank zowel warm als koud te houden.

Onder het klassieke klokje vinden we het ‘entertainmentsysteem’. Zo mag het gerust genoemd worden. Natuurlijk met radio/cd/mp3-speler, maar er zit ook een twintig gigabyte harddisk ingebouwd. Via de usb-poort kun je bijvoorbeeld muziek of films van je laptop of andere externe harde schijf naar de vaste disk in de Sebring kopiëren. Verder kun je DVD’s afspelen op het systeem. Maar zodra je de motor start, valt het beeld weg en hoor je alleen nog het geluid. Dit alles uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk.

De instap naar achteren gaat simpel. Daar kunnen twee passagiers royaal zitten, hét sterke punt van deze cabrio. Ook met het dak omhoog blijft er genoeg hoofdruimte over, zelfs voor personen van 1.95 meter lang. Met het optionele windscherm kunnen er vanzelfsprekend geen mensen achterin zitten. De kofferruimte van de Amerikaan is met de kap omhoog gigantisch. Met gemak stouw je er dan 356 liter in. Met het dak omlaag is het een ander verhaal. Onze golftas past er over de breedte prima in en een tweede zou ook nog wel meekunnen. Maar dan houdt het écht wel op. De golftrolley moet dan op de achterbank, evenals je andere bagage.

Cruiser

We starten de 2,7 liter sterke V6-motor, die geluidloos tot leven komt. Het is mooi weer, dus we doen het stalen dak naar beneden. In dertig seconden vouwt het dak zichzelf op in de kofferruimte. Kijk uit waar je dat doet. Het dak gaat behoorlijk hoog en in een overdekte parkeergarage kan dat vervelende gevolgen hebben. Na die halve minuut doen we alle ramen omhoog. Jammer dat je de bedieningsknoppen omhoog moet blijven houden en dat het niet na een simpel tikje automatisch gaat. Overigens is de Sebring wel windgevoelig. Je voelt de wind achter de ramen kruipen en moet dus geen papieren laten rondslingeren...

Natuurlijk beschikt de Amerikaan over een automatische transmissie – een zestraps bak om precies te zijn. We zetten de automaat in z’n D en rijden weg. Bij het rijden over een klinkerstraat komen we er snel achter dat de Sebring niet helemaal rammelvrij is. We sturen de Chrysler door een woonwijk en komen er direct achter dat hier niets mis mee is. De bekrachtiging doet z’n werk en het gaat licht en soepel. Door zijn gigantische afmetingen beschikt de Amerikaan natuurlijk wel over een joekel van een draaicirkel. Even simpel draaien is dus niet aan de orde, dan heb je wel wat ruimte voor nodig. Op onze testauto ontbreken parkeersensoren, met zo’n grote achterkant geen overbodige luxe.

Buiten de bebouwde kom gaan we versnellen en trappen het gaspedaal dieper in. Na een trage reactie van de automaat komt de V6 tot leven. De 186 pk sterke krachtbron biedt voldoende vermogen om goed mee te komen, maar hij maakt van de Sebring geen racemonster. En misschien is dat maar goed ook. Want zo’n auto is gemaakt om als convertible over boulevards te cruisen. Eén ding is zeker, aandacht krijg je gegarandeerd met deze auto, zeker in de kleur wit van onze testauto. Je hoeft de muziek niet hard te zetten, mensen kijken toch wel. Met wisselende reacties overigens. Het merendeel vindt het een ‘coole’ of mooie auto, sommigen degraderen de bestuurder tot patser of macho. Ach ja…

De top van de Chrysler ligt op 196 kilometer per uur, de wagen accelereert naar de honderd in iets meer dan tien seconden. Met een massa van 1750 kilo is dat ook niet zo gek. Na onze rijtest met de Amerikaan kwam het gemiddelde verbruik uit op 11,5 liter op honderd kilometer. Voor een zescilinder is dat normaal. Wil je een cabrio die sportief rijgedrag biedt? Dan kun je de Chrysler maar beter uit je hoofd zetten. Het is zeker geen bochtenridder en zoals eerder vermeld blinkt hij ook niet uit qua prestaties. Het is gewoon een cruiser.

Complimenten

De voornaamste reden om een Chrysler Sebring Cabrio aan te schaffen is natuurlijk vanwege zijn gigantische binnenruimte en opvallende looks. Bij geen ander merk vind je dat voor dezelfde prijs als die de Amerikanen vragen. Een andere prettige bijkomstigheid is dat het merk de keuze biedt om voor softtop of stalen kap te gaan. Als je het harde plastic en andere minpunten op de koop toeneemt, dan heb je aan de Amerikaan een fijne cruiser, waarmee je – eventueel samen met drie anderen – met name als cabrio heerlijke kilometers mee kunt afleggen. Het predikaat ‘the American dream’ is dus (voorlopig nog) niet weggelegd voor de Chrysler, maar laat die complimenten maar komen!

  • Keuze softtop of hardtop
  • Aandachtstrekker
  • Ruimte
  • Trage reactie automaat
  • Hard plastic interieur
  • Verbruik