Subaru Impreza
2.0R Luxury

Harold Rolloos - 22 mei 2008

Blauw bommetje

Subaru heeft natuurlijk in de autowereld - en zeker op rallygebied - een naam opgebouwd in de loop der jaren. De Impreza is na de Justy (het enige model dat standaard geen vierwielaandrijving heeft) het meest verkochte type uit de stal van het merk en na het succes van de sedan gooiden de Japanners het over een andere boeg en kwamen ze met een hatchback. Gaat het spreekwoord 'verandering van spijs doet eten' ook op voor de nieuwe Impreza?

Anoniem

Wie Subaru Impreza zegt, zegt rallyauto. Een sedan met gouden velgen, een dikke spoiler en een flinke luchthapper op de motorkap. En altijd in die kobaltblauwe kleur. In september 2007 lanceerde het Japanse twinkelmerk de nieuwe Impreza - ditmaal als hatchback. Dat was tegen het zere been van veel Imprezaliefhebbers. Hoe kon Subaru die trend nu doorbreken? Maar het gebeurde dus wel. Wij testen weliswaar geen Impreza WRX STi, maar de 2.0R AWD Luxury in die kenmerkende kobaltblauwe kleur. Laten we zeggen, een wat meer getemde versie, al is dit ook een gifkikkertje. Maar daarover later meer.

De typische Subaru grille bleef. De koplampen - onze testauto is voorzien van xenon, dat af-fabriek vanaf de duurdere Sport standaard is - lopen door in de zijkant en die lijn zet zich voort tot aan de voorruit. In deze uitvoering krijgt de Subaru 16 inch lichtmetalen velgen. Boven de achterruit hebben de Japanners een subtiele spoiler met daarin het derde remlicht weggewerkt. Verder wordt op het achterraam nog eens benadrukt dat de wagen Symmetrical AWD heeft. De achterlichten zijn doorzichtig en dus typisch Impreza, aan iedere zijkant zitten twaalf kleine lampjes. Je moet ervan houden, maar het heeft wel wat sportiefs. Iets dat natuurlijk wel bij hem past.

Al met al vinden wij de Impreza een vrij anonieme auto, die slechts door kleur op kan vallen in het straatbeeld van deze tijd. Onder onze testauto zit een vaste trekhaak. Volgens de importeur hebben hun demoauto's normaal een afneembare trekhaak, maar in dit geval is dat dus niet gebeurd. Persoonlijk zouden wij hier ook voor kiezen, het doet afbreuk aan de achterzijde van de Japanner.

Degelijkheid

Van de opvallend gekleurde buitenkant stappen we in de Impreza. De instap is laag en je hebt het idee dat je wel erg dicht bij de grond zit. Het interieur is tiptop voor elkaar. Het dashboard is zakelijk met overzichtelijke klokken, maar doet niet saai aan. Wat daar verder direct opvalt, is het scherm van het uitgebreide navigatiesysteem, dat Subaru voor de Luxury niet in haar leveringsprogramma aanbiedt. Wel kan het als dealer-optie achteraf worden ingebouwd. Het is lekker uitgebreid en via het touchscreen kun je tal van zaken checken die je wilt weten over de auto. Zo kun je onder meer uitgebreid het brandstofverbruik van de auto bekijken. Bij daglicht reflecteert het scherm wel behoorlijk.

De radio/cd/mp3-speler is - evenals de cruise control - via het stuurwiel te bedienen. Dit gaat echter niet altijd even vlekkeloos. Bij het skippen tussen een nummer van cd bijvoorbeeld kan het zijn dat je drukt, maar dat er vervolgens niets gebeurt. Niet heel hinderlijk, maar het zou natuurlijk niet moeten. Trouwens, erg aardig dat degene die voor ons in de Impreza reed zijn mp3-cd in het systeem liet zitten. Zo konden wij genieten van UB40 en andere (al dan niet foute) toppers uit de jaren negentig...

Het driespaaks stuurwiel - als optie met leer bekleed - staat sportief en pakt lekker vast. De voorstoelen bieden ondanks de wel erg lage zit prima comfort en zijdelingse steun. Verder kun je in de Impreza van alles kwijt, opbergvakken zijn er genoeg. Ook achterin valt er weinig te klagen. Er is voldoende hoofdruimte en ook qua beenruimte hoef je de medepassagiers niet te verontschuldigen na een langere rit. Met een bagageruimte van 301 liter kun je voldoende meenemen. Geen passagiers achterin? Dan kan er na het neerklappen van de achterbank 1216 liter mee.

Pret met een pook

Bij Subaru draait het om de rijeigenschappen, en dat zit ook bij onze testauto snor. Het Japanse merk boekt(e) grote successen in de rallysport met de Impreza en nam die ontwikkelingen mee naar de andere modellen. Krachtige boxermotoren - laag ingebouwd voor een beter zwaartepunt - en natuurlijk het fameuze Symmetrical AWD, waarbij de aandrijfkrachten in gelijke verhouding worden verdeeld over de vier wielen. Naast extra veiligheid en meer grip maakt dat de Impreza ook tot een prima trekauto.

Tussen de voorstoelen in vind je een extra pook voor de hoge en lage gearing. Trek je hem omhoog, dan krijgt de auto meer vermogen. Daarmee laat je - met de caravan op weg naar Zuid-Frankrijk - al die sleurende landgenoten ruim achter je tijdens het beklimmen van de hellingen in de Ardennen. Genoeg daarover, tijd om het zelf te ervaren. Na het omdraaien van de sleutel komt de Subaru écht tot leven. Niet alleen vanwege de boxermotor die zich - ronkend - laat horen, maar ook de wijzers roeren zich. Eerst worden ze verlicht en gaan vervolgens van links naar rechts en weer terug en de klokken lichten op. Bijzonder fraai.

De 2.0R beschikt over 150 pk. Van nul tot honderd trekt de Subaru in 9,6 seconden en zijn top ligt rond de tweehonderd kilometer per uur. Op de rijeigenschappen hebben we weinig aan te merken. Besturing is direct, het schakelen gaat, ondanks de wat lange slagen, goed en ook het remmen gaat gedoseerd. Wel maakt de Japanner aardig wat toeren, waardoor een zesde versnelling niet had misstaan. We zijn nieuwsgierig naar die extra pook in het midden. Tijd om hem eens omhoog te trekken bij het verkeerslicht. Nadat het licht op groen is gegaan, spurt de Impreza werkelijk vooruit. Dát is dus extra vermogen. En dan dat geluid... Waanzinnig. Echt een blauw bommetje. Dat kost wel extra brandstof. Na onze test kwamen wij uit op een verbruik van 9,5 liter per honderd kilometer. De auto is uitgerust met grote buitenspiegels, waardoor je een goed zicht naar achteren hebt. Ook op het gebied van veiligheid komen de inzittenden ruimschoots aan hun trekken. Of nou ja, liever niet, maar mocht het wél een keer het geval zijn...

Weinig op aan te merken

Verandering van spijs doet eten. Met de nieuwe Impreza heeft Subaru opnieuw een auto in de markt gezet met prima rijeigenschappen waar weinig op aan te merken valt. Hij rijdt erg goed en de vierwielaandrijving biedt net dat beetje extra. Maar het oog wil ook wat. En in dat opzicht gaat de Japanner anoniem door het leven. Meer een auto voor de leaserijder die wil doorrijden en na werktijd de nodige ruimte zoekt om met het gezin op pad te gaan. Als je dan toch op wil vallen, ga dan wel voor die kobaltblauwe Subaru-kleur.

  • Motor
  • Ruimte
  • Standaard vierwielaandrijving
  • Lage zit
  • Stuurwielbediening werkt niet altijd even goed
  • Vrij anoniem uiterlijk