Al in 1987 bood Honda de Legend in ons land aan als alternatief voor de gevestigde orde, die vooral bestond uit grote Duitse sedans. In 2004 verdween de Legend uit de lijsten waar hij na een afwezigheid van ruim twee jaar weer terugkeerde naar Europa. De nieuwe generatie was namelijk deze periode wel in Amerika en Japan leverbaar, maar moest voor Europa op een aantal punten worden aangepast. In Europa is de Legend niet zo’n groot begrip als hij in de VS of in Japan is. De Europese markt draait meer op merken als Audi, BMW en Mercedes die dominant zijn in het E-segment. De Legend lijkt van de weg te zijn gereden en de vraag is of dit terecht is. Om de Legend voor het grote publiek weer op de kaart te zetten presenteerde Honda eind 2006 deze luxe sedan met techniek waar diverse Duitsers jaloers op zijn. Maar kan de Legend definitief deze kopers naar zich toe trekken?
Bij het berijden van deze grote sedan hoef je niet te rekenen op verdraaide nekken of het nakijken door voorbijgangers. Het uiterlijk van de Honda is erg ingetogen en anoniem. Dat kan in zijn voordeel werken, niet iedereen wil immers in een opvallend model rijden. Zo kan deze Legend een prima zakenauto zijn voor de man die niet wil laten zien een flinke cent te verdienen, maar die wel van luxe houdt. De grote koplampen van dit model zijn nog het meest imponerende gedeelte waarbij de lijn van de motorkap wordt doorgezet in de vlakke zijlijn en de brede achterzijde. Deze achterzijde vertoont wat sportiviteit met de spoiler op de achterklep. Diverse details geven deze Honda wel een chique uitstraling, zo is er op diverse plaatsen chroom aanwezig; in de grille halverwege de portieren en aan de achterzijde. Ook de vorm van de lampunits aan voor- en achterzijde mogen er zijn, voldoende details die de auto toch nog interessant maken waarbij de zakelijke 16-inch lichtmetalen wielen het plaatje compleet maken.
De Legend is flink aan de maat, zo meet hij in de lengte maar liefst 4,95m, in de breedte 1,85m en heeft hij een wielbasis van 2,80m. Ter vergelijking: een 5 Serie is 10cm korter. Het formaat, het gebruik van diverse technologieën en veiligheidsuitrusting doen echter wel de wijzer van weegschaal behoorlijk naar rechts uitslaan, de Legend weegt maar liefst 1864 kilogram. Toch is hem dat niet aan te zien. Het is een grote auto, maar een lengte van vijf meter zal je hem niet geven. Aan de zijkant is te zien dat de neus vrij langgerekt is en het dak vanaf de voorstoelen al de neiging krijgt om af te gaan lopen. Inparkeren is in de Legend wat lastig, parkeersensoren zijn niet aanwezig daarentegen verschijnt er wel een achteruitrijcamera op het scherm tijdens het inschakelen van de achteruitversnelling maar dat geeft een wat vertekend beeld. De grote buitenspiegels helpen echter wel en draaien indien gewenst ook nog bij naar beneden.
Zoals gezegd is de Legend een flinke sedan, wat men ook in het binnenin de auto kan terugzien. Het eerste dat opvalt is het luxueuze interieur waarbij over het dashboard een grote strip donker gelakt esdoornhout loopt. De klokkenwinkel is vrij imposant evenals de vele bedieningsknoppen op het stuur en middenconsole. De drie diepliggende klokken die onder een glooiende koepel vallen, geven allerlei informatie tijdens het rijden. De tellers zijn bij duisternis mooi blauw verlicht en geven het interieur wat extra cachet. Het navigatiescherm zit bovenin de middenconsole ingebouwd waaronder de bediening is gesitueerd. Over de bediening zijn we niet zo te spreken, het is vaak omslachtig of we moeten zoeken naar de juiste toetsen. De vele draai- en druktoetsen maken de middenconsole druk, het komt nerveus over. De ergonomie kan beter, maar blijft ook een kwestie van gewenning.
De afwerking in de Legend is van topniveau en alles voelt glad en strak aan. De zit voorin is prima, de stoelen hebben voldoende lengte en zijn uitgebreid -elektrisch- te verstellen. Ruimte te over voorin, de voorstoelen kunnen ver naar achter wat vooral voor de passagier erg prettig is. Over de uitrusting niets meer dan lof, de Legend zit werkelijk vol met opties. Niets zul je missen tijdens het rijden, van dynamische Cruise Control en stoelverwarming tot elektrisch schuif-kanteldak; alles is aanwezig.
Achterin deze grote sedan is het redelijk vertoeven. De zit is wat vlak, maar de knieën en voeten hebben voldoende bewegingsvrijheid. Minder te spreken zijn we over de hoofdruimte, deze is gewoon te beperkt. Honda heeft ervoor gezorgd dat er twee uitsparingen in het dak zijn aangebracht om het iets te verruimen, maar met een lengte van 1.85 meter of langer is het niet te doen om rechtop te zitten. Over de kwaliteit van de afwerking kunnen we ook achterin kort zijn, deze is perfect. De bagageruimte is toegankelijk met een grote kofferklep die toegang geeft tot 452 liter inhoud. De vloer is ter hoogte van de wielkasten verhoogd vanwege de vierwielaandrijving, waardoor de vloer helaas niet vlak is. De ruimte is wel goed bruikbaar waarbij de achterbank een skiluik heeft. De bank is overigens niet neerklapbaar wat de functionaliteit van deze Honda niet ten goede komt.
Het uiterlijk doet niets af van zijn kunnen,wat bij de Legend wel erg letterlijk genomen kan worden. De Legend is in Nederland alleen verkrijgbaar met een 3.5 liter zescilinder, die een vermogen van 295pk genereert. Klinkt flink, in de praktijk valt het behoorlijk tegen. De V6 moet op toeren gehouden worden om het vermogen te laten spreken, het maximale koppel is immers pas bij 5.000 toeren aanwezig. Boven de 5.000 toeren verheft de krachtbron dan ook zijn stem en verandert van het braafste jongetje in de klas tot een pittige tante. Best een kek geluidje die in de S2000 van Honda ook niet had misstaan! De grote handicap van dit luxepaard is echter het gewicht dat hij meesleept en de automatische versnellingsbak waaraan de V6 is gekoppeld. Deze heeft vijf trappen en schakelt niet altijd even vlotjes waarbij vaak getwijfeld lijkt te worden welke versnelling genomen moet worden. De flippers achter het stuur zijn aardig bedacht maar de bak blijft zich gedragen als een automaat, zo schakelt hij automatisch terug wanneer je in z’n 5 probeert te rijden bij een snelheid van 50 km/h en schakelt hij bij stilstand niet verder op dan z’n tweede verzet. De kleine 1.900 kilo die de Legend mee moet zeulen herbergt vierwielaandrijving waarbij de aandrijfkrachten elektronisch over de voor- en achteras wordt verdeeld en onafhankelijk over het linker- en rechter achterwiel. Een leuk detail daarnaast is dit te volgen is op de boardcomputer tussen de tellers.
Rijden in de Legend past geheel in de lijn der verwachting. Niet spannend, niet sportief maar vooral comfortabel. Het onderstel is bijzonder soepel en bied een hoog niveau van comfort. Verkeersdrempels lijken kiezels en oneffenheden worden voldoende gefilterd. De keerzijde is het overhellen in lange doordraaiers. Het comfortabele onderstel geeft weinig geluid door aan zijn passagiers waarbij de motor zich enkel laat horen wanneer stevig geaccelereerd wordt. De besturing is niet bepaald bedoeld voor sportieve berijders die graag willen weten wat er in de voortrein gebeurt. Deze besturing geeft je namelijk nauwelijks communicatie waarbij de wielen wel voelbaar de gekozen kant op gaan maar we missen de verfijning in de installatie. Voor het comfort perfect, voor de purist een kleine domper.
Tijdens ritjes op de snelweg is de dynamische cruisecontrol een zeer comfortabele uitvinding. Eenmaal ingesteld op 120 km/h doet de kind de was. Enkel sturen is nu nog noodzakelijk, de elektronica doet de rest. Gaat de voorganger 100 km/h rijden, doet deze Honda dat ook. Daarna weer 120km/h ? Geen probleem. Tijdens hevig remmen geeft de elektronica een waarschuwing en trekt de gordels strak voor een mogelijke aanrijding. Onder de 30 km/h slaat het systeem overigens uit en moet men zelf verder reageren. Rijden met de 295pk sterke zescilinder in het vooronder is een genot op zich echter het verbruik is er ook naar; de Legend lust wel een slok. Zo meten wij tijdens de testperiode een verbruik van 1:7 en dat is met de huidige brandstofprijzen in een zure appel bijten tijdens een bezoek aan het tankstation.
Honda probeert elke keer weer zijn schouders tussen onder andere BMW, Audi en Mercedes te zetten, maar de verkoopcijfers blijven drastisch achter. Toch is het een zakelijk en moderne sedan die voorzien is van de meest geavanceerde technologie die op dit moment leverbaar is. De krachtige V6, de stilte in het interieur en het comfortabele onderstel zorgen voor uren reisgenot. Ook de luxe die Honda in deze grote sedan brengt kunnen we niet onvermeld laten. Toch weet Honda er moeizaam in te slagen de Legend aan het grote publiek kwijt te raken, in Europa tenminste. Immers in Japan en de VS is de Legend een vaak geziende auto.
In ons land is de Legend maar in één uitvoering verkrijgbaar, welke is voorzien van vele opties zoals Adaptive Cruise Control, Navigatie met achteruitrijcamera, adaptieve Xenonverlichting, elektrisch schuif-kanteldak, Bose geluidssysteem en elektrisch verstelbaar stuurwiel en voorstoelen. Waarom Honda niet een goedkopere uitvoering naast het gereden model plaatst is onduidelijk. De Legend kan hierdoor meer op de kaart komen want zeg nu zelf, tachtig duizend euro voor een Honda gelooft niemand tijdens de sterke verhalen op een verjaardag. Misschien kan de Luxe-divisie van Honda, Acura, een andere wending voor de Legend betekenen.