BMW 1 Serie Cabrio
125i High Executive

Jarno van Maanen - 14 mei 2008

Logisch

Als er één auto garant staat voor veel rijplezier, dan is het de 1 Serie wel. Met zijn goede gewichtsverdeling, sportieve besturing en aandrijving op de achterwielen, is zijn sportiviteit uniek voor de compacte middenklasse. Om het rijden in BMW's kleinste nóg aangenamer te maken, is hij sinds kort ook als cabriolet verkrijgbaar. Een logische stap, want kleine en relatief betaalbare cabrio's zijn de laatste jaren ongekend populair. Zou het misschien door global warming komen, door de lange file's -waarin je met een cabrio heerlijk kunt bijkleuren- of heeft men gewoon meer behoefte om te genieten van het autorijden? Om uit te vinden hoeveel je kunt genieten van de 1 Serie Cabrio gingen wij op pad met de 125i.

Smooth

Tot ongeveer een jaar geleden bestond de 1 Serie alleen als vijfdeurs hatchback, toen volgde de driedeurs variant en daarna de Coupé. Op die laatste is de Cabrio gebaseerd, dat is vooral te zien aan de achterlichten en de voorbumper, en met gesloten kap aan de coupélijn. De kap is overigens -geheel tegen de trend in- geen stalen klapdak, maar een 'ouderwets' stoffen dak. Voordelen: het bespaart gewicht én ruimte. Echt ouderwets is de kap natuurlijk niet. Hij opent en sluit volautomatisch en kan ook tijdens het rijden worden bediend (tot 40km/h), handig in de stad of als je in de file staat. Onze 125i heeft bovendien een 'metallic' kap, waarin een zilverkleurige stof is verweven die een metallic-effect geeft.

Vanaf de zijkant is het grootste optische voordeel van een stoffen kap zichtbaar: de natuurlijke lijn. De coupé-cabrio's met hun stalen klapdaken hebben allemaal een verhoudingsgewijs lang achterste, dat plaats biedt aan het ingeklapte dak. Een stoffen kap is veel compacter op te bergen, waardoor een cabrio met zo'n dak een minder lange kont hoeft te hebben en de 'zijlijn', vooral met gesloten kap, beter uitkomt. Met de kap omlaag ziet de 1 Serie er vooral smooth uit, de lijn wordt helemaal niet onderbroken en dat is deels te danken aan de verzonken rolbeugels. Het front oogt niet helemaal lekker in combinatie met de open kap, waarschijnlijk omdat een rechte neus niet goed past bij een cabriolet.

Fleurig

Vanbinnen ziet de 1 Serie Cabrio er net uit als de gewone 1, dus hij heeft hetzelfde strakke en zakelijke interieur. De rode bekleding - leerkleur Koraalrood - fleurt de boel behoorlijk op. Het leer is voorzien van de 'SunReflective Technology', wat inhoudt dat de bekleding niet snel warm wordt in de zon. Hoewel onze 125i niet beschikt over iDrive, oogt het dashboard heel opgeruimd. We vonden wel een paar ergonomische 'verbeterpuntjes'. Zo drukt de gordel op de schouder, bij de 3 Serie Cabrio - die de gordelhouder op de stoel heeft - hadden we daar geen last van. Ook zit de knop waarmee je alle ramen tegelijkertijd bediend wel erg ver naar achteren, waardoor je je arm in een rare positie moet wringen om de knop in te drukken.

De ruimte aan boord is heel redelijk, zo is de achterbank daadwerkelijk te gebruiken voor passagiers (en dat is lang niet bij elke cabrio het geval). De beenruimte is echter sterk afhankelijk van de lengte van de mensen voorin, met een lang persoon op de voorstoel blijft er weinig ruimte over de achterbank. De hoofdruimte is voorin verrassend groot, maar ook achterin zit je niet snel met je hoofd tegen het dak. Zoals verwacht, stelt de bagageruimte weinig voor. Met de kap omhoog kun je nog wel wat kwijt, maar met ingeklapt dak, is de ruimte zo laag dat er eigenlijk maar één grote koffer in past. Als je het windscherm weinig gebruikt, dan kun je dat beter thuislaten, scheelt weer wat ruimte.

Charme

De gewone 1 Serie is een heerlijk sportief rijdende auto, en bij de Cabrio is dat gelukkig niet anders. Hij heeft dezelfde directe besturing als de hatchback en Coupé, dezelfde gewichtsverdeling en natuurlijk de aandrijving op de achterwielen. Ten opzichte van de dichte 1 Serie weegt hij maar 100kg meer (bij cabrio's met een stalen dak is doorgaans 200 tot 250kg), dus hij voelt amper zwaarder aan. Ook schakelt hij lekker stevig en heel direct. De remmen voelen bovendien sterk aan en reageren goed op het rempedaal. Al met al voel je echt dat dit een rijdersauto is, aan alles voel je dat auto puur gemaakt is om fijn mee te kunnen rijden. Dat het dak naar beneden kan, maakt het natuurlijk nog wat aangenamer.

Hoewel de naam 125i anders doet vermoeden, ligt er een 3.0 zes-in-lijn motor onder de motorkap. Een zescilinder motor in een kleine auto is meestal hét recept voor ernstig onderstuur, maar bij de 1 Serie is de motor zo ver naar achteren geplaatst, dat daarvan geen sprake is. Dankzij het riante motorvermogen van 218pk sprint deze auto binnen 7 seconden naar 100km/h. Dat is op zich al een knappe prestatie, maar de 125i laat het zo makkelijk lijken dat je amper beseft dat je zo snel optrekt. Met de kap omlaag is de motor goed te horen. Bij lage toerentallen klinkt hij lekker zwaar, een tikkeltje ordinair zelfs. Bovenin het toerenbereik hoor je een zuivere zang, het typische zes-in-lijn geluid waar BMW om bekend staat.

De meeste cabrio's in de compacte middenklasse hebben een voorruit die zo lang is dat je er bijna het gevoel krijg in een dichte auto te rijden. Daar heeft de 1 Serie gelukkig geen last van, dankzij de korte voorruit zit je volop in de zon. En door de diepe zit ondervind je bovendien amper hinder van de rijwind. Natuurlijk voel je de wind wel, maar dat is toch juist de charme van cabriorijden? Rijd je op een provinciale weg, dan is het aan te raden om de ramen omhoog te doen - al was het maar om te voorkomen dat de gordels gaan klapperen. Ga je de snelweg op, monteer dan even het meegeleverde windscherm. Als die is opgeklapt (een kwestie van tien seconden), kun je jezelf ook met 120km/h makkelijk verstaanbaar maken.

Uniek

Het is een unieke auto, de 1 Serie Cabrio. Geen cabrio in dit segment biedt zoveel sportiviteit als deze. Dankzij de stoffen kap is hij lichter dan concurrenten met een stalen klapdak en ziet hij er natuurlijker uit. In deze 125i ligt bovendien een juweeltje van een motor, die erg sterk is en voortreffelijk klinkt. Daarnaast is hij in de High Executive uitvoering behoorlijk compleet. Voor dit alles moet je natuurlijk wel diep in de buidel tasten. Neem je echter genoegen met het instapmodel, de 118i, dan ben je voor een heel schappelijke 35 mille klaar. Met de nodige opties kom je helaas wel een stuk hoger uit, maar na één proefrit, bij voorkeur op een zonnige dag, zul je dat waarschijnlijk graag voor lief nemen.

  • Sportieve bediening en wegligging
  • Zes-in-lijn motor klinkt prachtig
  • Vormgeving goed in proportie
  • Niet bepaald comfortabel
  • Ergonomische missers
  • Opties drijven prijs op