Jeep Patriot
2.4 Limited

Harold Rolloos - 8 mei 2008

Vaderlandsliefde

Jeep is in de loop der jaren een ingeburgerd woord in de Nederlandse taal geworden; de Dikke van Dale spreekt van een kleine Amerikaanse legerauto... Klopt, Jeep komt inderdaad uit Amerika. Maar velen gebruiken het woord vaak ten onrechte voor tal van SUV’s die momenteel op de vaderlandse wegen rijden. Maar wat maakt een Jeep tot een echte Jeep? Juist, hoekige vormen, een stoere verschijning en forse afmetingen. Is het bij de Compass allemaal wat ronder, bij de Patriot – iemand die zijn vaderland bemint – is het hoekige weer helemaal terug en staat er een stoere kar van ‘slechts’ 4,4 meter.

Stoer en toch vriendelijk

Het woord ‘klein’ komt sporadisch voor in het vocabulaire van Amerikaanse autofabrikanten. De Jeep Patriot gaat door het leven als de kleinste SUV uit de stal van het merk. In Nederland weten wij wel beter. Een SUV is per definitie een asobak – mag hij het Nijmeegse centrum nou wel of niet in? – en wordt snel groot gevonden. Deze Yank is 4,4 meter lang en anderhalve meter breed. Geen kinderachtige afmetingen voor een auto in Nederland, maar in SUV-land is dat compact.

Ondanks zijn robuuste voorkomen oogt de Patriot tegelijkertijd vriendelijk door de ronde koplampen. De zevengleufs grille geeft juist weer dat stoere karakter aan de auto. Dan de hoekige lijnen, waar Jeep bekend om staat. De Patriot doet ons denken aan de Cherokee van weleer, die ook van die onmiskenbare vormen had. Neem de achterkant. Alsof tijdens het ontwerpen aan de tekentafel het papier aan de rechterkant op was en een streep naar beneden werd getrokken om de achterkant alsnog af te ronden.

Wij rijden in de Jeep Patriot 2.4 Limited – de duurste uitvoering – met daar bovenop nog eens een aantal optiepakketten, waar we later op terugkomen. Het derde remlicht zit mooi weggewerkt in de achterkant, al doet het antennetje op het dak wat iel aan. Deze Patriot wisselt voor ruim 37.000 euro van eigenaar, de vanafprijs blijft iets onder de dertig mille hangen. Standaard krijgt de Amerikaan elektrische ramen en -spiegels, ABS een radio/cd-speler en natuurlijk vierwielaandrijving uit de fabriek mee. De zwarte metallic lak staat onze testauto erg goed en de 17 inch vijfspaaks lichtmetalen wielen bevestigen het stoere uiterlijk van deze wagen. Ook de achterruiten zijn donker getint dankzij het aanwezige privacyglas en maken de Jeep extra dik. Zilveren dakdragers breken het donkere karakter.

Plastic fantastic

Van de donkere buitenkant stappen we in de Patriot met zijn warme, lichtbruine interieur. Het dichtslaan van de deur valt tegen. We verwachten zware deuren, maar ze vallen wat blikkerig dicht. De instap en zit zijn lekker hoog; de voorzetels zitten prima en bieden een goede zijdelingse steun. De lederen kleding in twee kleuren (licht- en donkerbruin) doet chique aan en staat de Amerikaan goed. Niets dan lof daarover. Ook het stuurwiel is bekleed met leder en pakt goed beet. Plastic is het codewoord als we over het dashboard spreken. Hard plastic welteverstaan. Voor velen een reden om als minpunt te noteren, maar wij bekijken het uit praktisch oogpunt. Jeep, offroad, modder, vuil. Juist, het is makkelijk schoon te houden. Dat dachten de Amerikanen ook bij het inrichten van de laadruimte, want de vloer daar is niet gestoffeerd, maar van kunststof, zodat het simpel te reinigen is.

Terug naar voren. Onze testauto is uitgerust met een navigatiesysteem voorzien van een groot scherm, dat de illusie wekt als touchscreen door het leven te gaan. Niets is minder waar, bij het aanraken gebeurt er niets. Ja, er komen vingerafdrukken op. Beetje verwarrend, kwestie van wennen. Opvallend is dat het systeem ook tijdens het rijden te bedienen is, iets wat in veel andere auto’s vanaf een bepaalde snelheid niet meer mogelijk is. Achter het scherm zit de cd-wisselaar, waardoor je niet in dashboardkastjes of kofferbakken hoeft te rommelen voor je een schijfje hebt gewisseld. Het gaat allemaal via dezelfde lade. Maar liefst negen speakers en een versterker die 458 watt levert, behorend tot het Boston Acoustics Sound Group, in de Patriot zorgen voor een perfect geluid. Twee daarvan zitten in de achterklep – aardigheidje van Jeep – en kun je uitklappen, zodat je ook op de hei (leuk voor na een heisessie?) een feestje kunt bouwen. Qua opbergruimte voorin had het wel wat beter gekund in de Jeep. Het dashboardkastje is niet al te ruim en ook de portiervakken zijn krap. Onder de armsteun in het midden zit wel een opbergvak waar je iets extra’s in kwijt kan.

Deze Patriot kreeg als optie een elektrisch zonnedak mee. De bediening hiervan zit wel erg ver naar voren, tijdens het rijden moeten we flink strekken om bij de knoppen te komen. Passagiers op de achterbank hoeven over been- en hoofdruimte niet te klagen. Door de hoge positie van de voorstoelen kun je je voeten er ver onder schuiven. Ver weg zakken in de bank doe je niet en dat is in combinatie met de lederen bekleding een gladde bedoening. Gaat de bestuurder net even iets te scherp door de bocht, dan glijd je snel mee als je de gordel niet om hebt. We hadden het al eerder even over de achterbak, deze slikt zo’n 320 liter aan bagage. Dat is niet echt veel voor een auto met deze afmetingen. Gaat de achterbank naar voren, dan stijgt het aantal liters naar 721.

Vies is mooi

We draaien de sleutel van de Patriot om en de 170 pk sterke 2.4 liter motor in de Patriot ontwaakt. Ons verwachtingspatroon is dat er een zware roffel klinkt, maar niets is minder waar. Vrijwel geruisloos komt de motor tot leven. Door de hoge zit heb je goed zicht op wat er voor je gebeurt. De automatisch dimmende binnenspiegel is niet erg groot en dekt ook niet de hele achterruit. De prettige besturing valt direct op. Niet te licht en niet te zwaar. Prima dus. Na het indrukken van het gaspedaal schakelen we door naar de tweede versnelling. Ook dat voelt goed, de bak pakt direct en blijft niet hangen. Eenmaal op snelheid merken we de vaste wegligging van de Amerikaan. Ook in bochten krijg je niet het idee van onder- of overstuur. Eigenlijk rijdt de Jeep gewoon relaxed. Doordat de Patriot hoog is en weinig lijn heeft, is er van aërodynamica niet of nauwelijks sprake. Dat merk je boven de honderd kilometer per uur, dan ontstaat er een hoop windgeruis. De grote omvang van de spiegels draagt daar ook aan bij.

Verwacht van de Patriot met zijn gewicht van dik 1.400 kilo geen topprestaties, maar in het dagelijks verkeer staat hij z’n mannetje met voldoende power. Wel maakt de motor relatief veel toeren. Het verbruik van de Amerikaan valt niet tegen. Na de 750 kilometer die wij met de Jeep reden gaf de boordcomputer een gemiddelde van 10.2 liter op honderd kilometer aan. Het (optionele) bandenspanningcontrolesysteem toont op de boordcomputer informatie over elke band. De Patriot is op veiligheidsgebied standaard uitgerust met ESP en Electronic Roll Mitigation (ERM), dat helpt om de auto in de gewenste koers te houden, door gas te minderen en één of meer wielen selectief af te remmen.

Dan de rijeigenschappen in het terrein. Op en rond Nationaal Park De Hoge Veluwe kunnen we het niet laten, waar toegestaan natuurlijk, om ook offroad te gaan. Daar voelt de Patriot – vanwaar anders die naam – zich het lekkerst. Even de 4wd-knop inschakelen en het ruige werk kan beginnen. Het kost de Amerikaan weinig moeite om zich door de mulle zandwegen te ploeteren. Ook modderige paden vormen geen obstakel. Een hoog fungehalte dus. Minder leuk is dat de Patriot – hij was nog schoon – behoorlijk vies is geworden. Maar zeg nou zelf, onder de modder is een Jeep toch eigenlijk het mooist?

Echte Jeep

Met de Patriot hebben de Amerikanen weer een echte Jeep afgeleverd zoals wij hem graag zien. Een hoekig model met een stoere uitstraling en een hoog fungehalte, maar ook comfortabel en wendbaar in de stad. De besturing van de auto is prima en de 2.4 benzinemotor in combinatie met de handgeschakelde vijfbak komt goed mee in het verkeer en offroad. Wil je met vier mensen op vakantie, dan is een dakbox wel aan te raden. Erg veel bagage kan er namelijk niet mee met de achterbank omhoog. Voor iets meer dan 29.100 euro staat er een echte Jeep voor de deur waarmee je ook op plaatsen komt waar andere auto’s achterblijven, en dus ook in de Everglades of de woestijn van Texas. Echte vaderlandsliefde.

  • Fijne besturing
  • Ruimte voor achterpassagiers
  • Stoere uitstraling
  • Windgeruis
  • Glijden op de achterbank
  • Motor maakt veel toeren