Toen in 1998 het doek viel voor de Scorpio, besloot Ford om voor dit model geen opvolger op de markt te brengen. Om de toen ontstane leegte toch te kunnen opvullen, is de Mondeo langzaam maar zeker naar de positie van de Scorpio gegroeid. Iedere volgende generatie was weer een stuk groter dan de vorige, zodat de Mondeo in minder dan tien jaar qua formaat een hele klasse omhoog is gegaan. Het huidige model is nota bene groter dan de laatste generatie van de Scorpio en inmiddels kunnen we de Mondeo dus wel beschouwen als zijn opvolger. Bovendien is Ford van mening dat hij kan meespelen in de top van zijn klasse. Kan de nieuwe Mondeo zijn positie als stokpaardje van de Ford-stal waarmaken?
Waar de vorige Mondeo nog tot de zogenaamde ‘New Edge’ generatie behoorde, is de nieuwe Mondeo ontworpen volgens de ‘Kinetic Design’ filosofie. Het is een ontwerpstijl die Ford sinds 2006 in de praktijk brengt en sindsdien heeft toegepast op de S-Max, Galaxy en Mondeo. De Kinetic stijl is met name te herkennen aan grote vlakken, stevige schouderpartijen en een oplopende zijruitlijn. In Ford’s woorden straalt deze designtaal kracht, energie en sportiviteit uit. De Mondeo is in ieder geval een sprekend voorbeeld van Kinetic Design. Het zijn vooral de naar achteren toe oplopende lijnen die hem een sportief uiterlijk geven. Op de flanken zien we verder concave vlakken, die we kennen van de BMW 3 Serie en die goed passen bij de moderne, sportief-zakelijke ‘look’.
Voor wat betreft de krachtige uitstraling moet de Mondeo het vooral van de voorzijde hebben, die oogt breed en gespierd. Aan de achterzijde zien we het nadeel van de oplopende lijnen; de auto is daar zo hoog dat hij van achteren gezien smal lijkt. Ook wigvorm in het kofferdeksel doet weinig goeds voor de uitstraling. De Mondeo is leverbaar in drie uitvoeringen; de basisuitvoering Trend, de chique Ghia en de high-tech Titanium. De Ghia herken je aan de chroomaccenten op de deurgrepen, de chromen sierlijst langs de ramen en chroomafwerking in de bovenste grille. ‘Onze’ Mondeo is een Titanium, dat is te zien aan de blauwgetinte ramen en de zilveren afwerking van de bovenste en onderste grille. Zijn 18 inch wielen, met het typische Y-ontwerp, zijn voor een bescheiden meerprijs leverbaar.
Net als bijvoorbeeld de Volkswagen Passat en de Renault Laguna heeft Ford haar best gedaan om de Mondeo vanbinnen een hoogwaardigere uitstraling te geven en we moeten zeggen: dat is heel aardig gelukt. De afwerking ligt op een hoog niveau, de gebruikte materialen zien er degelijk uit en voelen prettig aan en bovendien doet de styling alles behalve goedkoop aan. Ook in het interieur is te zien dat we hier met een Titanium te maken hebben. De belangrijkste kenmerken zijn het grote kleurenscherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter en de ‘titanium’ interieurdelen in de deuren en de middenconsole. De Ghia uitvoering is vanbinnen te herkennen aan donker houten interieurdelen waar de Titanium uitvoering het glimmende staal heeft.
Auto’s worden steeds luxer en Ford doet daar vrolijk aan mee. Stabiliteitscontrole, tweezone airco, radio/cd-speler en zeven airbags, inclusief een knie-airbag, behoren tot de standaarduitrusting. Wie voor een kleine meerprijs van 1.250 euro een Titanium uitvoering besteld krijgt bovendien 16 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, wat kleinigheden zoals leeslampjes en de eerder genoemde Titanium-kenmerken, waaronder de blauw getinte ramen en de zilveren afwerking van de grille. De testauto was bovendien voorzien van het ‘X-pack’ (onder andere startknop, meesturende koplampen, leren bekleding) en het ‘Business Pack’ (parkeersensoren rondom, DVD-navigatie, bluetooth). In totaal 4,5 mille aan optiepakketten, maar dan heb je ook wat.
Zoek je een middenklasser met veel ruimte, dan kun je echt niet om de Mondeo heen. Hij is werkelijk gigantisch! Natuurlijk liegen zijn buitenmaten er niet om (hij is 4,84m lang en 1,89m breed), maar zelfs voor een auto met zo’n formaat is de ruimte ronduit indrukwekkend. Voorin merk je vooral dat de stoelen flink aan de maat zijn en dat je wel erg veel ruimte in de breedte hebt. Op de achterbank kun je eenvoudig met drie volwassenen plaatsnemen, aan hoofd- of beenruimte geen gebrek. En dan is er nog de kofferbak, die meet maar liefst 554 liter. Wil je echt veel verstouwen, dan biedt de Mondeo standaard de mogelijkheid om de achterbank in delen neer te klappen. Een mogelijkheid die veel grote sedans niet hebben, tenminste niet zonder meerprijs.
De Mondeo stond altijd bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. Dat de nieuwe Mondeo in alle dimensies gegroeid is en met een tweeliter diesel onder de motorkap bijna 1.500 kilogram op de schaal brengt, zal toch wel betekenen dat hij moet inboeten op het gebied van sportiviteit? Nou, niets is minder waar! De nieuwe Mondeo is sportiever dan ooit en laat qua rijeigenschappen bijna al zijn concurrenten ver achter zich. Het is bijna wonderbaarlijk te noemen dat zo’n grote en zware auto zo neutraal door een bocht kan rijden, zelfs op minirotondes geeft hij geen krimp. Een leuke feature is de optionele ‘Continuously Controlled Damping’, een systeem waarbij de schokdempers zich aanpassen aan de rijomstandigheden en waarmee je kunt kiezen voor meer comfort of meer sportiviteit.
Niet alleen het onderstel zorgt voor sportieve rijeigenschappen, ook de besturing is erg sportief. Het stuur is wat aan de grote kant, maar stuurt wel heel precies en direct, met de juiste hoeveelheid weerstand. Ook het gas- en rempedaal bieden niet teveel en niet te weinig weerstand, zodat de Mondeo in alle opzichten sportief aanvoelt, zonder een zware bediening te hebben. Het rijcomfort ligt weliswaar niet op een ‘Frans’ niveau, maar voor een auto met zulke sportieve rijeigenschappen is het comfort helemaal niet verkeerd. Sowieso zitten de stoelen erg prettig, dat is ook erg belangrijk. Wat wel een beetje tegenvalt, dat zijn de rijgeluiden. Vooral op de snelweg merkten we dat je soms echt je stem moet verheffen en dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Het moge duidelijk zijn dat de 130pk sterke 2.0 TDCi motor in deze auto geen wonderen verricht, maar het is best een prettige krachtbron. De vermogenopbouw is heel geleidelijk, dus geen krachtsexplosie wanneer de turbo in werking treedt. Ook is de klank niet onaardig; hij klinkt weliswaar duidelijk als een diesel, maar zonder een vervelende brommende toon en het geluidsvolume blijft bovendien binnen perken. Met een verbruik van 7,1 liter per 100km is hij niet bijzonder zuinig, maar ook zeker geen zuipschuit. De motor is gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Ook hier hebben we weinig op aan te merken; hij schakelt in ‘drive’ redelijk vroeg op, maar niet té vroeg. Bovendien heeft de automaat een sportstand, zodat je sportief kunt (laten) schakelen zonder meteen de handmatige modus te moeten gebruiken.
De nieuwe Mondeo is ruimer en luxer dan zijn voorganger en heeft bovendien zeer sportieve rijeigenschappen. Geheel volgens de nieuwe stijl van Ford heeft hij een moderne, scherpe vormgeving en is zowel vanbuiten als vanbinnen prima afgewerkt. Terug naar de hamvraag: is de Mondeo een waardige opvolger voor de Scorpio? Die vraag kunnen we met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Niet alleen qua formaat, maar ook qua luxe en uitstraling heeft de nieuwe Mondeo alles in zich om een Ford’s stokpaardje te zijn.