Wat Lexus is voor Toyota, dat is Infiniti voor Nissan. Onder de naam Infiniti worden auto’s verkocht die te luxe zijn om de naam Nissan te dragen. Tot veler spijt worden deze modellen echter niet via de officiële wegen verscheept naar Nederland. Infiniti heeft weliswaar aangekondigd later dit jaar vestigingen te openen in Europa, maar tot die tijd zijn de kopers van deze luxe Nissans aangewezen op een handjevol autobedrijven die deze auto’s zelf naar ons land halen. Dankzij een van die bedrijven kunnen wij kennismaken met de FX35, Infiniti’s midsize SUV.
Dat de FX vooral gericht is op de Amerikaanse markt, ligt er dik bovenop. Met zijn forse afmetingen en stoere uitstraling past hij prima bij het land van de hamburgers en cola. Hier in Nederland hoeft dat echter geen probleem te zijn. Auto’s als de Audi Q7 en BMW X5 zijn immers ook op Amerikaanse leest geschoeid en gaan als warme broodjes over de toonbank. Sowieso doen SUV’s het de laatste jaren steeds beter in ons kikkerlandje, zo steeg de verkoop van terreinwagens vorig jaar met 25%, wat aangeeft dat er zeker een markt is voor een auto als de Infiniti FX.
Hoewel de FX dus wel Amerikaans oogt, is hij niet té Amerikaans. Ondanks zijn forse afmetingen oogt de auto niet kolossaal, bovendien is hij goed geproportioneerd. De lange neus, de ‘liggende’ lichtunits en het bescheiden dakspoilertje geven hem een sportieve uitstraling. “Cool Fusion” noemt Infiniti deze kruising van een sportwagen met een terreinwagen. De FX is in ieder geval weer eens wat anders, want je komt hem op de weg maar mondjesmaat tegen. Na de zoveelste Q7, X5 of ML is het wel aardig om eens een nieuw gezicht te zien.
Naast de goede proporties zorgen ook de fraaie achtspaaks 20 inch wielen ervoor dat de auto niet kolossaal oogt. Met zulke grote wielen lijkt de auto nu eenmaal wat kleiner dan hij eigenlijk is. Verder speelt de kleur ook een rol. ‘Zwart kleedt af’, luidt het spreekwoord en dat is op deze Infiniti FX zeker van toepassing. Vanwege de zwarte kleur vallen de welvingen in de motorkap amper op, maar bij nader inzien zijn dit toch wel erg flinke rondingen. In het zwart kan hij dat wel hebben, in lichtere kleuren zijn die welvingen waarschijnlijk wat minder geslaagd.
Bij het betreden van deze Infiniti komt de Amerikaanse verwennerij ons tegemoet. Mooie leren stoelen, veel knopjes en een groot kleurenscherm laten zien dat dit geen budgetauto is. Bovendien is de afwerking goed voor elkaar; de panelen sluiten goed op elkaar en het voelt allemaal degelijk aan. Over het materiaalgebruik hebben we echter gemengde gevoelens. Zo is het materiaal op de bovenkant van het dashboard erg mooi, maar zijn de alumiumdelen rondom de automaathendel ogen bij nader inzien toch ietwat goedkoop. Op het gebied van ergonomie hebben we echter geen missers aangetroffen; alle functies zitten op een logische plaats en zijn eenvoudig te bedienen.
Hoewel de FX er vanbuiten niet heel groot uitziet, is hij vanbinnen verrassend ruim. Qua been- en hoofdruimte is er op de voorstoelen geen reden tot klagen en op de achterbank is de ruimte niet veel minder. Alleen de hoofdruimte is op de achterbank iets beperkter, maar voor de meeste volwassenen is het zeker voldoende. Verwacht trouwens geen handige opbergvakjes voor kleine spulletjes, meer dan een klein dashboardkastje zit er niet in. De bagageruimte is flink aan de maat, maar de vloer ligt nogal hoog. Debet hieraan is het enorme reservewiel dat daaronder ligt.
Amerikanen worden graag verwend en dat is wel te zien aan de standaarduitrusting. Gescheiden klimaatregeling, lederen interieur, elektrisch verstelbare stoelen met stoelverwarming, een 300 watt Bose audiosysteem, bi-xenon verlichting, keyless entry, achteruitrijcamera, een elektrisch schuifdak… Het is slechts een greep uit de ellenlange lijst. Daar kan de, vooral Duitse, concurrentie nog een puntje aan zuigen! De gereden auto was niet helemaal standaard, hij beschikte namelijk over het sportpakket, dat onder andere bestaat uit 20 inch wielen, een sportonderstel en aluminium accenten in het interieur.
De ‘35’ in de typeaanduiding staat voor de 3,5 liter V6 die in het vooronder ligt, een heerlijke motor die we al kennen van Nissan’s sportieve coupé, de 350Z. Tot onze opluchting is de sound van de motor hetzelfde als in de Z; hij produceert een lekkere, ietwat rauwe brom die bij hoger wordende toerentallen overgaat in een snerpend geluid. Natuurlijk is het motorgeluid in de FX wat meer naar de achtergrond geschoven, maar vooral bij tussenacceleraties laat de zescilinder duidelijk van zich horen. Op constante snelheid is hij dan weer heel stil, wat natuurlijk op lange afstanden wel zo prettig is.
Niet alleen de motor is afkomstig van de 350Z, ook het onderstel komt van die auto. Dat betekent natuurlijk – helaas! – niet dat de FX net zo’n sportieve wegligging heeft als de Z, hij weegt immers een heel beetje meer en staat bovendien wat hoger op de poten, maar het DNA van de 350Z heeft wel degelijk invloed op het rijgedrag. Voor SUV-begrippen is de wegligging buitengewoon sportief, de FX35 kan zich goed kan meten met bijvoorbeeld de BMW X5 en dat is erg indrukwekkend! De sportiviteit gaat overigens niet koste van het comfort, zelfs met het sportonderstel en de 20 inch wielen is het comfort nog heel behoorlijk.
De FX35 is standaard uitgerust met een vijftraps automaat, waarvan de hoogste trap een zogenaamde overdrive is, puur bedoeld voor comfort en een gunstig verbruik. De automaat schakelt snel en de kickdown reageert heel alert. Een beetje té alert naar onze smaak, want zelfs als je rustig optrekt van 100 naar 120, dan schakelt hij eerst terug naar de vierde trap, om vervolgens even later weer op te schakelen naar de vijfde. Dat had dus wel iets beter gekund. Voor sportieve tripje of ritjes in de bergen is het goed te weten dat de bak ook een handmatige modus heeft, zodat je zelf de versnelling kunt kiezen.
Dat een auto als deze op het gebied van zuinigheid niet hoog scoort, mag geen verrassing zijn. Toch weet de FX35 nog redelijk efficiënt om te springen met de voorraad benzine. Bij een constante snelheid van 120km/h geeft de boordcomputer zo’n 8 liter per 100km aan en het gemiddelde van de testrit bedroeg ongeveer 12 liter, wat voor een zware SUV met sterke zescilinder geen slechte score is. Desalniettemin zou het, zeker bij de huidige benzineprijzen, verstandig zijn als Infiniti ook dieselmotoren gaat leveren, want voor de echte kilometervreters is zo’n benzineslurper financieel niet erg aantrekkelijk.
De Infiniti FX is een bijzondere auto. Hij onderscheidt zich van de gevestigde orde met zijn sportieve styling, zijn royale standaarduitrusting en zijn heerlijke motor. De nerveuze automaat, het materiaalgebruik in het interieur en het feit dat er geen dieselmotor leverbaar is, zijn punten van verbetering. Toch is het absoluut geen verkeerde keuze. Met een vraagprijs van zo’n 75 mille lijkt hij net zoveel te kosten als een BMW X5, maar vergeet niet dat je voor zaken die bij de FX tot de standaarduitrusting behoren, bij BMW diep in de buidel moet tasten. Voor iedereen die op zoek is naar een bijzondere SUV, is de Infiniti FX absoluut het overwegen waard.