Kia Pro_cee'd
1.6 CRDi X-ecutive

Michel van Breugel - 16 februari 2008

Sportieve variant

Kia heeft met de cee’d de smaak goed te pakken. Deze Koreaan is eerder op de markt gekomen als vijfdeurs-uitvoering en als Sporty Wagon. Nu levert Kia ook een driedeurs carrosserievariant; de Pro_cee’d. Daarbij ging het Koreaanse merk niet over één nacht ijs, ze hebben de Pro_cee’d dan ook een representatief maar vooral sportiever en dynamischer uiterlijk gegeven. Voor velen is de typeaanduiding van deze auto ongebruikelijk. De eigenaardige cee’d-naam van deze Kia is de afkorting van Communauté Européenne – European Design. Toen de eerste cee’d een goed jaar geleden zijn entree maakte wilde Kia de Europese herkomst en bestemming van de nieuwkomer benadrukken.

De lijnen die de wagens van Kia tegenwoordig domineren zijn niet meer de voorbedachte saaiheid van voorheen. Door de komst van de Duitse ontwerper Peter Schreyer, onder andere bekend van de Audi TT, is het merk meer op de kaart komen te staan. Bij de Pro_cee’d lijken de ontwerpers vooral Europa in het vizier te hebben. Kia heeft er bij deze driedeurs variant juist voor gekozen een eigen gezicht te creëren waarbij bijna geen enkel carrosseriedeel gelijk is aan de gewone Cee’d. Een goede zet lijkt ons, nu eens kijken of de Pro_cee’d ons in deze test kan imponeren.

Verleidelijke kont

Deze nieuwe carrosserievariant van de cee’d ziet er groot uit, en dat is hij ook wel. Hij is twee centimeter langer dan de vijfdeurs, maar weer drie centimeter lager. De Koreanen hebben de Pro_cee’d zelfs lichter weten te maken wat het weggedrag natuurlijk ten gunste komt. De Pro_cee’d heeft een compleet nieuw design en een eigen karakteristieke stijl, waarbij de motorkap en voorschermen zijn overgenomen van de vijfdeursversie, de voorbumper van deze cee’d steekt echter iets verder naar voren. De koplampen zijn voorzien van ‘smoke’ glas en de grille van honinggraad wat de sportiviteit accentueert.

Aan de voorzijde lijkt er niet veel veranderd, bij de zijkant en achterzijde is meer verschil te zien. De sportieve gelijnde koets van deze Kia lijkt ogenschijnlijk op de driedeurs Opel Astra, de GTC. Ook dit model wordt gekenmerkt met een gedrongen raampartij, vooral achter de B-stijl. De sterk aflopende daklijn, brede heupen en vlakke achterruit is tevens kenmerkend voor het genoemde model. Hulde aan de ontwerpers; deze Pro_cee’d is het verleidelijkste lid van de Kia-familie op dit moment.

Ook de achterzijde mag er zijn, de ‘kont’ is goed uit de pen gekomen. De fraaie inkepingen die vlak achter de voorwielen beginnen en naar achter toe steeds breder worden zijn kenmerken die we niet eerder zagen bij Kia. Achteraan oogt de Pro_Cee'd lekker sportief met zijn bolle achtersteven, hoog oplopende achterschort en een kleine achterruit onder de ver doorgetrokken dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht. Elke Pro_cee’d krijgt van Kia lichtmetalen velgen mee in de maten 16 of 17 duims. De gereden X-exutive heeft standaard 17 inch met 225/45 banden, die de wielkasten toch wat mooier op zullen vullen dan een maatje kleiner lichtmetaal.

Ruimte genoeg

Potentiële kopers van deze Pro_cee’d komen in de folder drie verschillende uitrustingsniveaus tegen, X-tra, X-exutive en X-clusive. Standaard wordt deze driedeurs door Kia al uitgerust met geïntegreerde radio/cd/mp3-speler, airconditioning, zes airbags, centrale portiervergrendeling met afstandbediening en lichtmetalen velgen. De portieren openen in een hoek tot 70 graden wat de instap vergemakkelijkt, maar uit de auto komen tijdens krap inparkeren juist lastiger maakt. Het interieur ziet er erg ruim uit, al oogt het wat sober. De afwerking is weliswaar goed, de naden van het dashboard zijn echter wat groter dan in de degelijke Duitse modellen. Verder laat deze een esthetische indruk na waarbij geen glimmende materialen zijn gebruikt en diverse zaken zorgen voor wat verfrissing. De zitting is op weinig manieren af te stellen en dit is voor ons Europeanen weer jammer, zo ook de lengte van de zitting die nog altijd wat Aziatisch kort is uitgevallen. Harder zitten ze wel, je zakt er niet meer in weg, zoals bij de eerdere modellen.

Vanaf de basisversie is er zoals vermeld een radio/cd-speler met vier luidsprekers aanwezig welke ook mp3-cd’s slikt en voorzien is van een USB-aansluiting. Dit is natuurlijk super wanneer je een iPod in je bezit heb. De geluidkwaliteit is wat onder de maat, maar bij normaal gebruik acceptabel. Bediening op het stuur is goed te gebruiken echter zit wat dicht aan de rand van het stuur waardoor er regelmatig onnodig op de toetsen wordt gedrukt tijdens een bocht. De goede afleesbaarheid van de instrumenten is erg prettig, zo is de schaalverdeling van de snelheidsmeter zo groot uitgevallen dat het overzicht hiervan een pluim verdient. De ruimte die deze driedeurs geeft is verbazingwekkend. Geen model in zijn klasse geeft zo’n ruime indruk als deze Kia. De bewegingsvrijheid is erg groot voorin en kunnen de stoelen erg ver naar achteren.

Achterin de Pro_cee’d valt ook de ruimte direct op. Deze ruimte lijkt nagenoeg dezelfde afmeting als die van de vijfdeurs te hebben, wat de brochure kan bevestigen. Ook hier is de bekleding in de X-exutive gecombineerd stof met leer uitgevoerd. De achterbank telt drie hoofdsteunen en is prima toegankelijk. Hoofd- en beenruimte voor personen tot 1.85 meter is voldoende ondanks de sterk aflopende daklijn. De kofferruimte heeft een inhoud van 340 liter en kan worden vergroot tot 1.130 liter door de in twee delen neer te klappen achterbank te gebruiken. De afwerking in deze ruimte is goed voor elkaar en voor losse onderdelen kan er een net worden gespannen om deze bij elkaar te houden. Met de praktische bruikbaarheid zit het in deze Pro_cee’d duidelijk dus wel snor.

Aan de muur genageld

Het uiterlijk doet de voorbijganger al menig keer om kijken, maar kan hij dit sportieve uiterlijk ook waarmaken? De Pro_cee’d wordt in eerste instantie geleverd met twee commonrail diesels en twee benzinemotoren. Wij gingen met de 1.6 CRDi op pad, welke een vermogen levert van 115 pk, de 2.0 CRDi levert 143 pk. De zestienhonderd brengt een niet onverdienstelijke 255 Nm koppel aan de man wat veel hoop geeft. In de praktijk blijkt onder de 1.800 t/min geen leven te bespeuren en boven het vierde verzet krijgt de Pro_cee’d het moeilijk. Maar om kort te zijn: met deze dieselmotor is helemaal niets mis en doet het verlangen naar de tweeliter op een laag pitje zetten; er is gewoon prima mee door het verkeer te manoeuvreren. De motor doet redelijk stil zijn werk, vooral op de snelweg waarbij een zesde versnelling overbodig lijkt. Ook de Nederlandse importeur heeft er vertrouwen in dat juist deze krachtbron voor de verkoopaantallen gaat zorgen. Helemaal geen verkeerde gedachte, juist in de leasemarkt zal hij zich moeten gaan bewijzen tegenover de zakelijke berijders.

De ophanging lijkt daarentegen wel op de sportieve aspiraties te zijn ingesteld. Zo is deze vrij hard en geeft richels in het wegdek genadeloos door. In de bochten ligt deze Kia juist weer lekker op de weg en is deze diesel zelfs sportief te berijden. Het stuur biedt in de middelste regionen een zwak gevoel en voelt wat week aan. Eenmaal ingedraaid geeft hij meer feedback maar wil wel weer snel terug in de middenstand, dat gevoel krijg je tenminste erbij. De bekrachtiging doet redelijk goed zijn werk waarbij stuurwerk zelfs wat zwaar aanvoelt en het zoeken is naar de juiste stuurhoek bij het indraaien van een bocht. De Kia wordt hierdoor geen hardcore bochtenridder en dat is toch wel jammer.
Het geluid van deze Pro_cee’d is zeker het noemen waard. Tijdens fel optrekken is de krachtbron redelijk aanwezig, maar dat is niet storend. Echt ‘genagel’ komt er niet uit het vooronder, echter is het wel merkbaar dat het een diesel is vooral als je buiten de auto staat. Op snelwegtempo is de auto lekker stil. De motor produceert dan niet veel geluid, maar ook windgeluid en bandengeluid blijven dan uit, wat weer bijdraagt aan het comfort in deze auto.

Tijdens de testperiode is toch wel gebleken dat de Pro_cee’d zich kan ontwikkelen tot een rijdersauto. Je zit met plezier in deze hatchback waarbij elke keer weer opvalt dat deze auto toch wel lekker rijdt. Daar staat tegenover dat de Pro_cee’d het praktische hoofdstuk niet verscheurd heeft en hij ook is in te zetten als gezinswagen. Tenslotte geeft de fabriek een verbruik op van 4,7 liter per 100km maar is erg optimistisch te noemen. Wil je lekker met het verkeer meekomen en wordt het gaspedaal vlot bediend kom je toch al snel op 6,5 liter per 100km.

Kanshebber

Kia probeert nieuwe klanten vooral in de showroom te krijgen met hun troefkaart, de garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer. Op deze Pro_cee’d zullen niet alleen mensen afkomen die deze garantietermijn interessant vinden, ook het model zelf zal mensen naar de showroom lokken. Kia zet deze auto neer voor een geheel nieuwe doelgroep, de mensen die eens niet in een Golf, Mégane of Astra willen rijden. De Pro_cee’d is een prettige metgezel die bovendien standaard erg compleet in zijn spullen zit. Ook met het veiligheidsniveau zit het wel goed; de vijfdeurs Cee’d haalde vijf sterren bij de Euro NCAP. Ook de gereden 1.6 CRDi maakt van deze sportief gelijnde wagen een fijne vriend. Hij is soepel, laat je niet verlangen naar de tweeliter en is niet al te dorstig. Kia mikt dan ook op deze motorvariant als het om de verkoopaantallen gaat.

De Pro_cee’d verlaat de showroom vanaf €18.996 voor de 1.6 benzine in X-tra uitvoering, waarmee hij exact hetzelfde is geprijsd als zijn vijfdeurs familielid, De gereden 1.6 CRDi X-exutive komt op €26.740 waarbij dit testexemplaar nog was voorzien van metallic lak en een navigatiesysteem, maar dieselen kan al vanaf € 22.395. De Pro_cee’d is zeker een auto om in de gaten te houden en een absoluut alternatief voor auto’s als de Renault Mégane of Peugeot 308.

  • Strakke vormgeving
  • Plezierige diesel
  • Ruimtegevoel
  • Wat kleine stoelen
  • Onoverzichtelijke C-stijl bij parkeren
  • Stuurwielbediening té dicht bij de rand