Het is dringen in de klasse van de Kia Picanto. De allerkleinste auto’s lijken steeds populairder te worden. Kijk om je heen en je ziet ze veelvuldig rijden in de meest opvallende kleurtjes! De guitige drieling die de Citroën C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo vormt, de populaire Volkswagen Fox en de nog altijd goed verkopende Ford Ka zijn slechts een paar voorbeelden uit het concurrentiepalet dat de Picanto heeft. Kia heeft met de Picanto in 2004 een flitsende start gemaakt en de verkoop bleef redelijk constant. Toch vonden ze het in Korea kennelijk tijd voor een flinke opfrisser. Rijtesten.nl mocht met de vernieuwde Picanto kennismaken bij het Europese hoofdkantoor van Kia in Frankfurt.
Het moet gezegd worden dat de Kia Picanto één van de leuker gelijnde auto’s is in zijn klasse. Dat wordt onderstreept door de kekke kleurtjes, waarin veel kopers hun Picanto laten spuiten. De koper krijgt standaard een vijfdeurs auto en dat is in deze klasse niet gebruikelijk. Alleen de Fiat Panda en de niet helemaal vergelijkbare hoge auto’s als de Suzuki Wagon R+ hebben dit standaard. Daarnaast is de auto iets groter dan zijn concurrenten en dat heeft zijn weerslag op de binnenruimte.
In de gefacelifte versie is de Picanto eigenlijk gewoon verbeterd en dat is niet vanzelfsprekend bij een facelift. Hij heeft nu leuk gevormde koplampen met helder glas en tevens moderne transparante achterlichtunits. De leukste verandering is echter aan de zijkant te ontdekken. Hier vind je namelijk vanaf de X-ecutive knipperlichten in de spiegels en dat is natuurlijk wel een hele leuke gimmick, dat je eigenlijk verwacht bij dikke Duitsers. Goed gedaan van Kia! Tevens heeft Kia de grille van de auto aangepast aan de rest van het modellengamma. Ook hier zien we nu twee chromen banen en dat geeft de auto met de nieuwe koplampen en de nieuwe bumper met een flink gat toch best een mooie snuit. Ook de opgefriste achterkant en de leverbare lichtmetalen velgen doen de Picanto goed. Wel jammer dat Kia de vreemde oplopende raamlijn in de achterdeuren niet heeft aangepakt. Dat ziet er toch nog steeds typisch uit.
Hier heeft echt een zichtbare en voelbare verbetering plaatsgevonden. Nog steeds heeft de Picanto betrekkelijk harde interieurplastics en is het in de basis geen bijzonder mooi dashboard, maar een aantal facetten maken het best aantrekkelijk. Een lekker lederen stuurtje en pookknop, een optioneel geïntegreerd audiosysteem met aluminiumlook en een fraaie klokkenwinkel hebben het leuker gemaakt. Toch kon de afwerking beter en hadden er minder harde plastics gebruikt kunnen worden.
Zoals gezegd heeft de Picanto standaard vijf deuren en dat heeft gewoon als voordeel dat de instap eenvoudig is. De ruimte die de vier personen dan hebben is zeker niet slecht, want vooral voorin heb je ruim voldoende ruimte. Achterin wordt het natuurlijk kleiner en zit je met gespreide benen, maar het is in deze klasse gewoon een ruim interieur. Ook is de bagageruimte natuurlijk niet toereikend voor een gezin - dat mag je ook niet verwachten in deze klasse - en bieden concurrenten meer kofferruimte. Een pluim moet echter gegeven worden aan de uitstekend gevormde en lekker stevig zittende stoelen.
Zoals vroeger rijdt een kleine auto reeds lang niet meer. Zeker de Picanto voelt strak en op de Duitse AutoBahnen rondom Frankfurt was de auto ook bij snelheden van 140 á 150 stabiel te noemen. Bij die snelheid zit de auto echter wel aan het einde van zijn Latijn, wat je ook waarneemt. Rijd je echter 110 á 130 zoals op de Nederlandse snelwegen gangbaar is, dan is het geluidsniveau prima. De motor is weliswaar bij 150 op de toppen van zijn kunnen aan het acteren, maar dat wil niet zeggen dat de motor niet vlot is. De standaard viercilinder - en dat is in deze klasse bijzonder – accelereert vlot en voelt gewoon pittig aan. Daarnaast zorgt de extra cilinder voor een behoorlijke geluidsreducering. Daaraan gekoppeld zit een prima versnellingsbak en de aandrijflijn is gewoon als goed te klasseren.
Op het weggedrag van de Kia valt aldus niet veel af te dingen. Hij rijdt voldoende comfortabel en een lange snelwegrit is met de Picanto ook heel goed af te leggen. De Picanto stuurt niet bijzonder inspirerend, zelfs wat aan de lichte en gevoelloze kant. Ook het onderstel biedt niet veel communicatie. Dat is niet een groot issue, want als hij gewoon goed rijdt, is het prima. In deze klasse zijn er ook auto’s die maar net door de beugel kunnen op dit gebied.
De Picanto is absoluut een aanrader als je in deze klasse winkelt. Hij rijdt wel goed - op de besturing na - en de viercilinder is een aankoopmotief als je naar een auto van pakweg tien mille kijkt. Dat zijn ook de vier deuren, die toegang verschaffen tot een redelijk ruim interieur. Dat interieur had wellicht betere materialen mogen hebben, maar als geheel is het goed te doen.
Voornamelijk het uiterlijk heeft profijt gehad van de facelift. Hij ziet er met de nieuwe familieneus en de knipperlichten in de spiegels goed uit en gespoten in een zwarte of een vrolijke kleur heb je een behoorlijk volwassen uitziende auto in je bezit. Winkel je voor een dergelijke auto dan is de Picanto een goede keuze.