Ford Focus
1.6i-16V Futura

Arno Lommers - 28 januari 2006

Intro

Sinds december 2004 staat de nieuwe Ford Focus in de showroom. Net als zijn voorganger verkoopt het nieuwe model uitstekend. Dat schept verwachtingen, waarom kopen anders zoveel mensen deze auto? Is hij werkelijk zo goed?
Fris gewassen en gezogen stond de Aquarius blauwe Focus klaar om onderhanden genomen en beoordeeld te worden naar de strenge maatstaf van www.rijtesten.nl. De testauto is voorzien van de zestienhonderd zestienklepper. Deze heeft 100 pk en 150 Nm beschikbaar om uw redacteur te overtuigen van zijn kunnen. We zullen zien!

Het interieur

De Focus die in deze test optreedt is een First Edition. Dit actiemodel is in mei 2005 vervangen door de Futura. Er zit echter geen enkel verschil in uitrusting, alleen de naam is anders. De hier gebruikte zwart/beige kleurstelling is een kwestie van smaak. Als het voorportier geopend wordt komt men terecht op een goed steunende bestuurdersstoel. Deze is over een riante lengte in lengte verschuifbaar. Ook de hoogte is met een goed aanvoelende hendel aan te passen. De hoofdsteunen kunnen helaas niet ver genoeg om hoog. Op alle plekken geeft de stoel voldoende steun, vooral de rugleuning is lekker stevig. Het prettig in de hand liggende met leer beklede stuur is in hoogte en lengte verstelbaar wat een prettige zitpositie oplevert. Hierbij is het zicht op de klokkenwinkel prima. Deze is heel doeltreffend ingedeeld. De boordcomputer is ondergebracht in het display tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Deze is te bedienen met een draaischakelaar in de knipperlichthendel.

Bovenop het dashboard is perfect afgewerkt materiaal gebruikt. De overige delen voelen echter wat harder aan, maar de afwerking is erg goed. Alle knoppen voelen stevig aan en zitten op een logische plek. De cruisecontrole is op het stuur te bedienen. Aan de linkerkant achter het stuur zit de satelliet met toetsten voor de radio. Af en toe kan deze worden verward met de knipperlichthendel. De geïntegreerde Ford-radio laat zich met grote toetsen bedienen en geeft een prima geluid. Wat betreft opbergruimte is het redelijk gesteld. Ruime portiervakken, een vakje voor de pook en een onder de middenarmsteun. Deze zit trouwens op een prima hoogte waardoor hij niet in de weg zit bij het schakelen, in tegendeel. Lastig is dat alleen het bestuurdersraam met een druk op de knop te openen is. Bij het sluiten moet de knop net zo lang vast gehouden worden tot het raam dicht is. Bij het passagiersraam is dit ook het geval tijdens het openen. Achterin is het zelf slingeren geblazen, tenzij er € 300 extra wordt uitgegeven.

Nu we toch achterin zijn beland; over de ruimte daar geen kwaad woord. Riant is iets anders, maar mensen tot 1,85 zitten behoorlijk. De instap is in deze vijfdeurs prima. Ruimte voor hoofd en benen ontbreekt evenmin. Comfort biedt de achterbank door zijn goede vormgeving van de zitkussens ook in overtuigende mate. Net als voorin zijn de hoofdsteunen hier niet op de juiste hoogte te zetten, tenzij er kinderen zitten. In de laagste stand priemen de steunen vervelend in je schouders, dus omhoog schuiven is wel zo handig. Nog verder naar achteren, in de kofferruimte, heeft de bagage het ook niet slecht. Een ruime en rechthoekige bak zonder slecht benutbare ruimtes. Als er uitbreiding in het aantal liters nodig is kan de achterbank gescheiden worden neergeklapt. Om de achterklep te sluiten zijn er vervelend gladde handgrepen gemonteerd. Hier had beter een antisliprubbertje of een inkeping gemonteerd kunnen worden.

Het exterieur

Het design van de Focus bevalt veel mensen, zoals onderweg is te merken. Zeker in deze fel blauwe kleur springen de scherpe vormen er goed uit. Het begint met de koplampen en de duidelijke V-vorm in de motorkap. De daklijn loopt in een vloeiende lijn naar de achterruit die enorm schuin afloopt, wat overigens de beperkte hoogteverstelling van de achterste hoofdsteunen verklaard. Parallel aan de achterruit liggen de achterlichtunits. Ten opzichte van de vorige Focus nu geheel recht gevormd. Met de geprononceerde wielkasten komt het design stevig over. Ook de zwarte spoiler boven de achterruit doet nog een duit in het zakje. Lichtmetalen velgen, standaard op de Futura, zijn bij dit soort design bijna verplicht. Met vlakke wieldoppen komt het geheel niet lekker uit de verf. Dit is tegenwoordig vaker het geval bij erg scherp getekende auto’s.

Het rijden

Aan zijn honderd pk heeft de 1.149 kg zware Focus genoeg om aanvaardbare prestaties neer te zetten. Schokkend is het allerminst, maar het verlangen naar meer kracht is er in het hedendaagse verkeer geheel niet. Dit komt waarschijnlijk deels door de korte versnellingen. Hierdoor is de motor behoorlijk soepel. 40 km/h in z’n vijf pakt hij probleemloos. Nadeel is het hogere toerental op constante snelheid. Maar het geluidsniveau is zodanig dat ik me hier niet erg aan gestoord heb. Wel waren de banden goed te horen.

Het schakelen gaat heerlijk. De korte pook is probleemloos in alle versnellingen te klikken. De koppeling daarentegen is te gevoelloos, het aangrijppunt is niet duidelijk voelbaar. Comfortabel is de nieuwe Focus zeker, maar zacht wordt hij niet. Sportiviteit is er in het weggedrag echter niet te bespeuren. De besturing is rond de middenstand lekker zwaar, maar bij snelle, korte bochten erg ongevoelig. Dit euvel steekt bij het remmen ook de kop op. Onder normale omstandigheden zijn de schijven voor en de trommels achter (vier schijven zijn alleen standaard op de Wagon en de 2.0-motoren) prima doseerbaar, maar in kritieke situaties lijkt het net alsof de auto zich in zijn schulp trekt. Bij snel genomen verkeersdrempels wordt de achterkant zelfs een beetje zweverig. Wellicht was de bandenspanning te laag. ESP is een aanrader, maar kost € 800. Gewoon mee rijden met het overige verkeer vergaat de Focus uitstekend, dan staat hij zijn mannetje en is hij in zijn element.

Slot

De auto’s in deze klasse worden vaak als gezinsauto ingezet. Wat dat betreft scoort de Ford Focus uitstekend. Hij is ruim, niet te duur en zeker niet sloom. De sportieve huisvader zal hij minder bekoren. Zijn prijs van € 22.200 is gezien zijn geboden waar zeker niet te veel. De concurrentie zit echter ook rond deze koers en het is dan ook een echte rivalen strijd in dit segment. Maar de Focus heeft een aantal ijzersterke punten waar andere merken het weer laten vallen, zoals het design en de ruimte.

  • Design
  • Schakelgedrag
  • Comfort
  • Hoogte hoofdsteunen
  • Korte versnellingen
  • Gedrag in grenssituaties