Een strakblauwe hemel, dat is waar de naam “BlueMotion” op slaat en dat is ook precies het doel van de milieuvriendelijkste Volkswagens; door minder vervuiling zorgen voor een schonere lucht. Van de Polo was al enige tijd een ‘blauwe’ uitvoering leverbaar, kortgeleden is daar Passat aan toegevoegd en op de autoshow van Frankfurt zijn ook onder andere de Golf en Jetta als BlueMotion gepresenteerd. Met een zeer bescheiden brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot moet deze Passat de harten van voornamelijk ‘groene’ kilometervretende leaserijders veroveren.
Als je de embleempjes even wegdenkt, dan moet je van goeden huize komen om te zien dat we hier te maken hebben met een heuse BlueMotion uitvoering. De uiterlijke verschillen met een gewone Passat zijn namelijk minimaal; alleen een subtiele verlaging en een iets ander rooster in de grille (alleen te zien als je ín de grille kijkt) geven zijn identiteit prijs. Volkswagen is er dus goed in geslaagd om de auto zonder drastische wijzigingen aan het uiterlijk een stuk zuiniger te maken. En dat is wel zo prettig, want zeg nou zelf: niemand zit toch te wachten op een druppelvormige achterkant of dichte wielkasten?
Goed, hij ziet er dus uit als een gewone Passat en daar is niets mee. Vanwege het enorme verkoopsucces (vorig jaar zelfs populairder dan de Golf!) is het inmiddels een bekend gezicht op de weg. Toegeven, de chromen grille was even wennen, maar het is eigenlijk een best aardig design-element. Samen met de koplampen-met-traantje en de vier rondjes in de achterlichten is het een typische Volkswagen, die er ondanks zijn flinke formaat niet lomp uitziet. Het is alleen wel een beetje jammer dat er zóveel Passats zijn verkocht, dat hij inmiddels een beetje ‘afgezaagd’ begint raken. Zo is hij min of meer het slachtoffer van zijn eigen succes aan het worden.
Dat neemt echter niet weg dat het een geslaagde auto is. Hij is een stuk minder burgerlijk dan zijn voorganger en qua uitstraling begint deze Volkswagen dan ook behoorlijk naar Audi te leunen. Hij is gewoon net even wat chiquer dan de Laguna’s, de Mondeo’s en de Vectra’s, de Passat ontstijgt daarmee de ‘volkswagen’-status een beetje. De kleur van deze BlueMotion, ‘Blue Graphit’, past goed bij die chique uitstraling. Het staat ‘m niet alleen goed, het is ook nog eens een stuk origineler dan dat eeuwige zwart of zilvergrijs. Ook de wielen zien er goed uit; ze hebben een prima formaat en het design is verfrissend.
Bij het instappen ervaren we gemengde gevoelens. Enerzijds zien we aan de stoffen bekleding en de neutrale sierlijsten dat we hier niet met de meest luxe uitvoering te maken hebben, maar anderzijds zie we de goede afwerking en het doordachte ontwerp, waardoor het interieur toch veel klasse uitstraalt. Die neutrale sierlijsten - in plaats van het aluminium en hout van de luxere uitvoeringen - zien er helaas wel erg goedkoop uit, wat een beetje afbreuk doet aan de uitstraling. Wel helemaal goed is de ergonomie van de middenconsole. Alle knopjes zitten precies waar je ze wilt hebben en ze dienen ook precies waarvoor je denkt dat ze dienen. Daar kunnen veel fabrikanten nog een puntje aan zuigen!
De standaarduitrusting van de Passat is niet om over naar huis te schrijven. Dat zaken als automatische airco en elektrisch bedienbare achterramen niet standaard zijn is in zijn klasse niet meer van deze tijd. Als pleister op de wond is er gelukkig het ‘Business’-pakket, waarmee de uitrusting wordt uitgebreid met onder andere parkeersensoren, een pijlen-navigatiesysteem en een multifunctioneel stuurwiel. Gelukkig zijn de afzonderlijke opties niet prijzig, maar als je moet bijbetalen voor elementaire zaken – denk hierbij aan een alarm, mistlampen en automatische airco – dan kan de totaalprijs van de auto behoorlijk oplopen.
Op het gebied van binnenruimte weet de Passat veel punten te scoren. Natuurlijk biedt hij genoeg ruimte voor zijn bestuurder en de persoon rechts daarvan, dat mag je echter wel verwachten. Meer indruk maakt de ruimte op de achterbank, die is gewoon érg riant. Zowel hoofd- als beenruimte is er in overvloed, je waant je bijna in een Mercedes S-klasse. Het klapstuk is de bagageruimte: met de achterbank op zijn plaats meet die maar liefst 603 liter, waarmee hij op dat punt verreweg de ruimste in zijn klasse is. Klappen we de achterbank neer, dan wordt een ruimte van niet minder dan 1.731 liter gecreëerd. Slechts twee van zijn concurrenten overtreffen dat - de Vectra Stationwagon en de Mondeo Wagon, om precies te zijn - maar die hebben wel iets forsere buitenmaten.
Om maar meteen antwoord op de vraag ‘Rijdt zo’n BlueMotion nu anders dan de andere Passats?’ te geven: nee, je merkt er weinig van. In feite is deze Passat dan ook een gewone Passat 1.9 TDI, die dankzij een paar vernuftige aanpassingen een stuk zuiniger is. Alles op een rijtje: om de luchtweerstand te verminderen is het onderstel iets verlaagd en laat de grille wat minder lucht door, om de rolweerstand te verminderen zijn hardere banden gemonteerd en verder zijn de versnellingsbakverhoudingen aangepast en is de auto bovendien voorzien van een schakelindicator die de meest brandstofeconomische versnelling aangeeft.
Van al die ingrepen merk je in de praktijk gelukkig vrij weinig. Het is ook niet zo dat de prestaties van de BlueMotion een stuk beroerder zijn dan die van de gewone 1.9 TDI. Sterker nog: door de lagere luchtweerstand is de topsnelheid zelfs een stukje hoger! Wat wel gezegd moet worden is dat de 1.9 TDI niet het meest beschaafde motorblok is. Met andere woorden: de motor klinkt als iemand die al vijftig jaar lang drie pakjes zware shag per dag rookt. Maar goed, zolang je niet teveel toeren maakt en bovendien de ramen gesloten houdt, is er best met het motorgeluid te leven. Het verbruik is in ieder geval buitengewoon laag. Zelfs onder allesbehalve ideale omstandigheden, denk aan lange files en druk stadsverkeer, lukte het ons eenvoudig om het opgegeven verbruik van 5,2 liter per 100km te realiseren. In combinatie met de 70 liter metende brandstoftank kun je op één tank maar liefst 1.400km rijden!
Zoals gezegd rijdt de BlueMotion net als een gewone Passat. Dat betekent dus dat hij lekker stuurt, maar net wat meer weerstand in het stuur had mogen hebben. De pedalen voelen wel precies goed aan; niet gevoelloos, maar ook zeker niet loeizwaar. Hij heeft een fijne en vooral veilige wegligging. Je moet hem wel heel erg provoceren om hem van zijn stuk te krijgen, want onder normale omstandigheden ligt hij heel neutraal op de weg. De prestaties zijn weliswaar niet slechter dan die van de normale 1.9 TDI, maar dat betekent niet dat ze goed zijn. Acceptabel is misschien het juiste woord, want een 0-100 tijd van 12,4 seconden is niet erg indrukwekkend. Toch kun je er in het dagelijkse verkeer prima mee uit de voeten, je moet gewoon zorgen dat je bij het verkeerslicht geen sprintjes aangaat.
Dus wat heeft de Passat BlueMotion ons te bieden? Allereerst veel groene kwaliteiten. We noemen een laag verbruik, weinig CO2-uitstoot en een energielabel A. Daarnaast is het in veel opzichten een Passat als elke andere, met veel ruimte voor passagiers en hun bagage en bovendien een uitstraling die net iets chiquer is dan die van de meeste middenklassers. Valt er dan niets te klagen? Natuurlijk wel; de uitrusting van de goedkopere uitvoeringen is niet om over naar huis te schrijven en de zuinige 1.9 TDI moet het niet van zijn raffinement hebben. Tja, ieder voordeel heeft zijn nadeel. In ieder geval is de Passat BlueMotion het bewijs dat je niet veel concessies hoeft te doen om de lucht iets blauwer te maken.