GTS, de aanduiding voor de vijfdeurs Vectra. De hatchback wordt sportiever in de markt gezet dan de sedan die vooral op comfort geënt is. Het uiterlijk in ogenschouw nemend is de verwachting dan ook dat de GTS sportief rijdt, maar daarover verderop meer. Geheel in overeenstemming met het overige modellengamma van Opel is de Vectra in vele soorten en maten te krijgen. Drie carosserie varianten, vijf benzinemotoren en vier diesels en vier uitrustingsniveaus (op de GTS slechts twee). Voor elk wat wils dus. De testauto beschikt over de 1.9 CDTi dieselmotor met 150 pk en uitrustingsniveau Sport.
Optioneel (€ 600) is deze Vectra GTS voorzien van een volledig lederen interieur. Standaard is een half leren bekleding (alleen de zijwangen van de stoelen). Dit maakt het interieur wel donker, alleen de zilveren sierstrips zijn een vrolijk accent. Qua materialen steekt het dashboard goed in elkaar. Nergens goedkoop aandoend plastic, keurig. Ook met de afwerking en de ruimte tussen alle naden en kieren zit het goed. De lederen stoelen geven voldoende steun maar kunnen niet diep genoeg versteld worden, net als de hoek van de zitting die aan de voorkant niet ver genoeg omhoog kan voor een lekkere zit. Je blijft een beetje hoog zitten. De rugleuningen zijn wel van goede lengte. Positief zijn de actieve hoofdsteunen die in het geval van een aanrijding het hoofd goed blijven ondersteunen.
Het lijkt of het bij Opel tegenwoordig gebruikelijk is want ook bij de Vectra is het wennen aan de bediening van de verwarming en boordcomputer, intuïtieve bediening is iets heel anders… Ook hier de nieuwe hendels aan de stuurkolom, deze behoeven echter nauwelijks gewenning. Alle knoppen zijn overzichtelijk geplaatst, het stuur is in hoogte en lengte te verstellen en de ventilatieroosters zijn zeer nauwkeurig te verstellen. In eerste instantie lijkt het of het knoppenpaneel van de elektrische ramen alleen druktoetsen voor de voorportierruiten bevat, maar door het omzetten van een knop in het midden hiervan zijn deze te gebruiken voor achterruiten. Dit scheelt weer twee druktoetsen. Heel vervelend is dat het kleurenscherm in de middenconsole, dat dienst doet voor het navigatiesysteem, de radio en de verwarming, met laag staande zon van achteren bijna niet meer leesbaar is. Een cursus voor wat er allemaal voor gegevens in staan is ook nooit weg.
De pook ligt goed onder handbereik en voelt fijn aan. De middenarmsteun voorin is zelfs in lengte te verschuiven en eronder zitten nog twee vakjes voor het opbergen van kleine spullen. Dit kan overigens ook in de smalle deurvakken, een vakje onder de aircobediening en het dashboardkastje.
Achterin is de hoofdruimte door de sterk aflopende daklijn niet erg overvloedig, het kan nèt. Met de beenruimte daarentegen is niets mis. Lekker is de erg brede middenarmsteun (met skiluik) in de achterbank. Omdat dit een hatchback is slaat de kofferklep ver open. De toegang tot de zeer ruimtelijke bagageruimte is dan ook perfect. Met de makkelijk om te klappen achterbankleuning (zitting zit vast) is het ruim nog eens verder te vergroten. De hoedenplank is door de grote achterklep wel erg fors uitgevallen en de achterbank moet een ferme zet krijgen voordat hij weer in zijn vergrendeling valt. Zoniet, dan blijft er voor de veiligheid aan weerszijden een rood waarschuwingsteken te zien.
Veruit de meest lekkere Vectra, deze GTS. Waar de sedan vooral erg behouden oogt en de stationwagon nogal gestrekt, is de GTS een ware eyecatcher. In deze grijsblauwe kleur (Metro) komen zijn dynamische vormen goed te voorschijn. De olijke koplampen met daar tussen de zilveren spijl in de grille kijken bijna verbaasd de wereld in. De xenonkoplampen zijn onderdeel van het Light Pakket. Dit kost € 875 en omvat verder automatisch dimmende spiegels en automatisch inschakelende verlichting. De Vectra GTS Sport is uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen met 215/50-banden erom. Ziet er dik uit. 18- of zélfs 19-inch is ook leverbaar. De zichtbare uitlaatmond is ook standaard op de basisuitvoering.
De vorige Vectra vijfdeurs verkocht veel minder dan de sedan. De reden daarvoor was dat die hatchback niet als sportieve versie is neergezet, maar eigenlijk gewoon als sedan met een grote klep. Bij de Vectra GTS zijn bijvoorbeeld de koplampen donkerder uitgevoerd wat het al direct het onderscheid ten opzichte van de sedan laat zien. De grote achterruit staat wel erg schuin wat het zicht beperkt bij achteruit rijden. Ook in de binnenspiegel komt dit nadeel naar voren. Door de voorruit is het zicht prima en ook door de spiegels is een groot deel van het verkeer te opserveren.
In eerste instantie zou je niet vermoeden dat er een 150 pk en 320 Nm sterke common-rail dieselmotor in het vooronder ligt. Van buiten is de dieselratel goed te horen maar vanbinnen is de isolatie prima voor elkaar. In het volledige toerenbereik blijft de motor keurig brommend op de achtergrond en is nooit irritant aanwezig. Hierdoor is de Vectra GTS CDTi een prima reiswagen. Dit wordt nog eens onderstreept door het comfortabele maar strakke onderstel. Hierover verderop meer. De 1.9 liter turbodiesel, reageert soepel op het gaspedaal, vanaf 1.750 toeren komt hij goed op gang. Een turbofluit is door de goede isolatie nauwelijks te horen. Over de prestaties niets dan lof, maar een echte beleving van snelheid wordt bijna teniet gedaan omdat de auto te veel gevoel weg filtert. De zes versnellingen zijn goed bruikbaar. De pook is soepel te verzetten en gedachteloos leg je elke versnelling in. Ook hier is het gevoel enigszins afwezig. Koppelen en remmen gebeurt door pedalen met een lange slag te bedienen. Vooral het rempedaal wil, als de remmen voluit in het ABS treden nogal richting bodem zakken. Dat de koppeling een zodanig lange slag heeft is door de dieselmotor extra irritant omdat een diesel van nature een hoog aangrijppunt heeft.
De Vectra GTS ligt strak op de weg. De besturing heeft een goed zelfcentrerend effect (het komt na een bocht uit zichzelf weer terug in de rechtuit stand) en bied voldoende gevoel. Het onderstel is duidelijk op comfort afgesteld ondanks dat het 20 mm is verlaagd ten opzichte van de sedan en stationwagon. Zelfs met de platte 17-inch banden op deze test-Vectra worden vervelende oneffenheden weg gefilterd. ESP is tegen een meerprijs van € 495 leverbaar. Met zoveel vermogen en koppel op de voorwielen zou dit simpelweg standaard moeten zijn maar alleen de allermeest vermogende V6-motoren hebben dit direct vanaf de fabriek aan boord. Door de zware dieselmotor en de forse kracht is onderstuur binnen handbereik. Dit kan voor vervelende situaties zorgen in snelle bochten. Een uitbrekende achterkant (overstuur) is totaal niet op te wekken met deze 1.403 kg zware auto.
Vooral een strak uitziende, comfortabele reisauto. Dat is de beste omschrijving voor de Opel Vectra GTS 1.9 CDTi Sport. Hij volgt keurig de ingezette koers, maar dat bijna zonder emotie. De motor is goed geïsoleerd, maar heeft maar een beperkt toerengebied waarin hij effectief trekkracht levert. Qua ruimte, zeker de ruimte ten behoeve van bagage, komt de Vectra GTS zeer goed met de concurrentie mee. De uitrusting van de Sport-uitvoering staat op grote hoogte. Automatische airco, boordcomputer, radio/cd-speler, sportstoelen en 17-inch lichtmetalen velgen. Voor al deze items mag wel een behoorlijke prijs betaald worden. € 35.285 om precies te zijn. Opties zijn er in zeer ruime mate te krijgen. Van active bochtverlichting tot park pilot en van een afneembare trekhaak tot een schuif-/kanteldak. Concurrentie ondervindt de Vectra GTS ondermeer van de Ford Mondeo TDCi, Renault Laguna DCi en de Volkswagen Passat TDi. Voorzien van ongeveer dezelfde uitrusting en motorvermogen zijn deze auto’s allemaal zo rond de 35 mille geprijsd. De Ford iets lager, de VW wat hoger.