Peugeot 107
1.0 XS

Jarno van Maanen - 20 augustus 2007

Stadsleeuwtje

Omdat grote benzineslurpende auto’s de poolkappen doen smelten, worden kleine zuinige autootjes steeds populairder. Toyota, Citroën en Peugeot sprongen hier handig op in door met elkaar onder de lakens te kruipen. Het resultaat van deze romance was een mini-drieling, bestaande uit de Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107. Technisch zijn ze identiek aan elkaar, maar ze hebben wel elk hun eigen gezicht. Op veler verzoek onderzoeken wij of zo’n ecologisch verantwoord stadswagentje een serieus alternatief kan zijn voor de waterspiegelstijging veroorzakende grootverbruikers.

Lachende baby

Humeurigheid kun je hem niet verwijten; de 107 grijnst je tegemoet! Het is niet moeilijk om een gezicht te herkennen in het front van de kleinste Peugeot, met zijn grille als wijdgeopende mond, het leeuwenlogo als snuitje en de grote koplampen als ogen. Het is eigenlijk net een lachende baby. Als je nog niet vrolijk bent, dan word je het wel als je naar deze auto kijkt en dat is natuurlijk ook de bedoeling van het design. De proporties zijn misschien wat vreemd, vooral als je van dichtbij ziet hoe enorm de koplampen zijn en hoe ver de voorbumper naar voren steekt, maar eigenlijk kan de 107 het best hebben.

Van achteren is hij wat minder spannend, dat komt natuurlijk omdat je nu eenmaal niet erg creatief kan zijn met een rechte achterkant. Toch zien we ook hier best aardige details, zoals een boemerangvormige ruitenwisser en achterlichtunits met een soort kikkerogen. Aan de zijkant zijn het vooral de uitgeklopte wielkastjes die opvallen. Meestal zien we die alleen bij sportieve auto’s en zijn de wielkasten uitgeklopt om plaats te bieden aan bredere wielen, maar hier dienen ze alleen een esthetisch doel. Dat doel is trouwens wel bereikt, want door die uitbollende wielkasten oogt hij net wat leuker.

Op het gebied van uiterlijk vertoon heeft dit exemplaar een paar streepjes voor op de standaarduitvoering. Omdat het de XS uitvoering betreft heeft hij bijvoorbeeld in kleur gespoten buitenspiegels en stootstrips op de flanken. Bovendien beschikt hij over lichtmetalen wielen in plaats van de standaard wieldoppen. Qua kleuren bestaat de keuze uit de unilakken wit, geel en rood, tegen meerprijs is metallic lak in de kleuren blauw, grijs en zwart beschikbaar. Zwart metallic staat ‘m best goed, al had dit vrolijke autootje wel een wat frissere kleur – zoals helderblauw – mogen hebben.

Optionele voelspriet

Ook binnenin had de kleur wat frisser gemogen. De grauwe grijstint waarmee het interieur is gekleurd is niet echt een toonbeeld van vrolijkheid en jeugdigheid. Gelukkig kan de vormgeving ons wel opvrolijken. Vooral de ‘voelspriet-achtige’ toerenteller (optioneel verkrijgbaar voor €50) ziet er leuk uit. Het is misschien niet helemaal origineel, zo heeft de Smart Fortwo het ook, maar grappig is het wel. De bedieningsunit van de airco ziet er ook nogal bijzonder uit. Het is een soort witte plaat met drie grote schuifknoppen en één draaiknop. Een beetje raar, maar in ieder geval niet saai.

In een auto die nog geen 3,5 meter lang is kun je weinig binnenruimte verwachten. Toch is de 107 binnenin bepaald niet krap. Voorin is hij zelfs ruim te noemen, vanwege het hoge dak is de hoofdruimte riant en ook qua beenruimte en in de breedte is er geen reden tot klagen. Op de achterbank is de hoofdruimte niet slecht, maar daar ontbreekt met name ruimte voor de benen, niet zo goed geschikt voor volwassenen dus, die achterbank. De bagageruimte meet 140 liter en dat valt wel een beetje tegen, de meeste auto’s in deze klasse kunnen wat meer verstouwen.

Het testexemplaar is een heuse ‘full option’ 107, dus de uitrusting is dik voor elkaar. In tegenstelling tot de basisuitvoering, de XR, beschikt de XS over elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en zij-airbags. Verder beschikt hij naast de eerder genoemde lichtmetalen wielen en metallic lak, over alle (vier!) andere opties van de optielijst: airco, radio/cd-speler, window-airbags en een toerenteller. De XS uitvoering kost duizend euro meer dan de XR en de opties voegen samen zo’n €2.500 toe aan de prijs, waarmee het totaal op iets minder dan dertien mille uitkomt. Een scherpe prijs, gezien de uitrusting.

Twee overdrives

Net als de Aygo en de C1 is de 107 voorzien van een door Toyota ontwikkelde éénliter driecilindermotor. Bij een koude start bromt het blokje een beetje, maar eenmaal warm verdwijnt de brom snel. Met 68pk vermogen en 93nm trekkracht stelt hij op papier weinig voor, toch is de 107 best vlot en dat is met name te danken aan het lage gewicht. Hij weegt namelijk nog geen 800kg en is daarmee naar hedendaagse maatstaven ontzettend licht. Vooral wanneer je het toerental tussen de 3.500 en 4.500 per minuut houdt, kun je best pittig rijden met dit wagentje. Al moet je wel even terugschakelen als je wilt inhalen.

Op het gebied van wegligging scoort de Peugeot 107 heel behoorlijk. Toegegeven, het is absoluut geen sportwagen, toch ligt hij best aardig op de weg. In snel genomen bochten schuift hij een beetje over de voorwieltjes, maar hij laat je nooit verrassen. Hij reageert heel voorspelbaar en dus heel veilig. Op de snelweg gaat voel je bij sterke wind wel dat hij niet als het spreekwoordelijke strijkijzer op de weg ligt, dan gaat hij een klein beetje zwabberen, wat op zich vrij normaal is bij zo’n licht en relatief hoog autootje.

Van een auto die nog geen drieënhalve meter lang is, kun je weinig comfort verwachten. Door de korte wielbasis is hij gewoon niet zo goed in het gladstrijken van bijvoorbeeld verkeersdrempels. Helaas is hij ook nogal straf geveerd, waardoor slecht wegdek direct in de bips te voelen is. Gelukkig beschikt de 107 over fijne stoelen. Het zitvlak en de rugleuning zijn precies stevig genoeg en daarmee zijn de stoelen goed geschik voor lange afstanden. De zijdelingse steun stelt helaas weinig voor, dus in scherpe bochten moet je je even schrap zetten.

Om het brandstofverbruik bij constante snelheden laag te houden, zijn de versnellingen erg lang. Zo lang zelfs, dat je in de derde versnelling al bijna de topsnelheid kunt bereiken! Je zou de vierde en vijfde versnelling dus als ‘overdrive’ kunnen beschouwen, want voor de snelheid heb je ze niet nodig. Een van de grote voordelen van lange versnellingen is het lage toerental. Bij 120km/h in de hoogste versnelling staat de toerenteller net voorbij de ‘3’ en voor een klein autootje met dito motortje is dat een nette waarde. En naast het feit dat lage toerentallen zorgen voor een laag brandstofverbruik, is de motor dan ook nog eens een stuk stiller.

Voor veel mensen is veiligheid een reden om geen klein autootje te kopen. Vaak is die reden gegrond, want kleine auto’s zijn over het algemeen minder stevig dan grote auto’s en hebben bovendien weinig veiligheidssystemen. Meestal is ABS het enige hulpmiddel. Bij 107 is er voor wat betreft de veiligheid gelukkig weinig reden tot ongerustheid, zo beschikt hij standaard over elektronische remkrachtverdeling, stabiliteitscontrole en speciale gordels, die bij een ongeval niet té strak aanspannen. Verder beschikt hij standaard over twee airbags, maar dit is uit te breiden tot zes stuks.

Alle beetjes helpen

De 107 is niet de enige in zijn soort. Naast de mini-drieling zijn er nog een stuk of tien andere kleine hatchbacks die ook voor minder dan tien mille de dealer verlaten. Concurrentie genoeg dus. Waar de 107 het vooral van moet hebben is zijn hippe uiterlijk, zijn milieuvriendelijkheid (alleen de hybride Toyota Prius stoot nóg minder CO2 uit) en zijn ruime veiligheidsuitrusting. Met name die laatste twee punten zijn tegenwoordig erg belangrijke thema’s en het is dan ook geen verrassing dat de mini-drieling sinds haar introductie erg populair is gebleken.

Maar goed, terug naar de hamvraag: kan deze milieuvriendelijke mini auto een serieus alternatief zijn voor een gewone middenklasser? Het antwoord luidt: jawel. Eigenlijk doet hij ‘als auto’ weinig onder voor een auto uit de Golf-klasse. Hij voelt behoorlijk volwassen aan, kan ondanks het kleine motortje prima met het verkeer meekomen en de binnenruimte is heel behoorlijk. Toegegeven, de bagageruimte stelt weinig voor en het is niet echt een auto om over op te scheppen in de kroeg, maar je helpt het milieu er wel een beetje mee. En alle beetjes helpen.

  • Vrolijke vormgeving
  • Erg milieuvriendelijk
  • Goede veiligheidsuitrusting
  • Niet erg comfortabel
  • Zijwindgevoelig
  • Weinig bagageruimte