Peugeot 1007
1.6 16v 2-tronic Sporty

Wilbert Huls - 1 juli 2005

Intro

Peugeot geeft op haar eigen website aan 'De 1007 is de eerste in de nieuwe, viercijferige serie van Peugeot, met twee nullen in het midden waarmee speciale modellen worden aangeduid.' Speciale auto's zijn altijd interessant, vandaar dat ik contact op heb genomen met de lokale Peugeotdealer voor een testrit en nu is het zover...

Het interieur

Zoals meestal bij dit type autootjes zit je vrij hoog en rechtop. De zitpositie is vrij goed af te stellen met de verschillende hendels en draaiknoppen. De stoelen zelf zitten ook best aardig en geven ook goede steun aan de zijkant van benen en rug. Het dashboard is erg diep, maar dat zal ook weer te maken hebben met het met het type auto, de verschillende knoppen en hendels zitten zoals je van een groot automerk mag verwachten allemaal op logische plekken.
De auto laat qua afwerkingsniveau de indruk achter dat we hier met kwaliteit te maken hebben. Ik moet echter wel even fronsen als ik zie dat in de bijrijdersportier een stuk kunstof van de afwerking al ontbreekt en dat je zo tegen de binnenkant van de deur aankijkt. Niet erg netjes voor een demomodel.
Peugeot heeft als één van de speciale eigenschappen van dit model het 'Caméléo-interieur' bedacht. Het idee is simpel: ben je blauwe interieur een keertje zat, dan haal je bij de peugeotdealer een nieuwe interieursetje in een andere kleur en je vervangt de zittingen, ventilatieroosterringen (3x woordwaarde), deurbekleding en dashboardmatjes. Een leuk idee, maar ik heb toch wel mijn twijfels wat dit doet met een auto na vijf jaar... Want zal de ritssluiting bij de stoel waar je continu op zit het na zo'n periode nog goed doen? Of het klitteband (!) op het dashboard? Ik hou mijn hart vast.
De ruimte in deze kleine 'ruimtewagen' valt mij erg tegen. Natuurlijk zit je voorin goed, maar achterin?! In de standaardopstelling heb je achterin nauwelijks beenruimte en de kofferruimte is erg klein. Nu kun je de stoelen achterin naar voren schuiven voor wat meer kofferruimte, maar dan moet je geen passagiers meenemen of ze moeten door hun yogatherapie in staat zijn hun benen de hele rit in hun nek te houden.
Naast de grootte van de kofferruimte valt mij de hoge tildrempel ook op. Bij een auto waar zo intensief over de instap is nagedacht is dit aspect vergeten. Een beetje jammer voor de mensen die zo'n auto juist vanwege hun fysieke gesteldheid zouden willen aanschaffen.

Het exterieur

De buitenkant vind ik zeker niet gek. Het is erg moeilijk om een klein hoog model sportief te laten ogen, maar Peugeot slaagt er in mijn vrij aardig in. Het zwarte kleurtje contrasteert ook lekker met de zilvergrijze strips op de achterkant. Persoonlijk vind ik de geleiderail van de schuifdeur ook niet storend aanwezig en dat komt ook met name omdat hij doorloopt in de strip achterop.
Schuifdeur zei je? In zo'n klein autootje? Ja, dat is natuurlijk het échte speciale aan dit model. Geen openzwierende deuren van onhandige huismoeders die parkeerdeuken veroorzaken op jouw fantastisch onderhouden bolide. Met een druk op de knop (op de sleutel of binnenin) of een ruk aan de hendel opent de deur zich elektrisch. Echt snel gaat het niet, dus in een hoosbui ben je de sigaar, maar het is in zo'n geval dan wel weer fijn dat je met de sleutel al van afstand kan doen. De instap is vervolgens natuurlijk fantastisch. Niks geen gewurm meer in kleine ruimtes, gewoon lekker comfortabel erin schuiven. Persoonlijk vind ik de grote grepen op de deuren weer wat tegenvallen, maar helaas zijn ze wel nodig om in het geval van lege accu of ander onheil de deur te kunnen openen.
Accenten zoals mistlichten, lichtmetaal (standaard op de sporty-uitvoering) en een honingraatgrilletje maken het sportieve geheel af.

Het rijden

Eerst maar eens de zitpositie goed zetten en de gordel om. Ik grabbel niet kijkend wat achter me hopend de gordel te voelen. Nog maar iets verder dan... Nog niks. Ik kijk maar eens achter me en het is onvoorstelbaar hoe ver die gordel naar achteren zit. Het zal ongetwijfeld me de deurconstructie te maken hebben, maar echt fijn is het niet.
Als ik goed zit gaan we maar eens een stukje rijden. Nu heb ik niet zoveel ervaring met automaten, maar het viel me op dat deze automaat gewoon stil kon staan in zijn 1. Langzaam druk ik het gaspedaal wat in en de auto komt van zijn plek en schakelt vervolgens ietwat traag over naar de volgende versnelling, maar echt hinderlijk is het niet. Het rijden is verder comfortabel te noemen, de automaat schakelt redelijk op en terug en het sturen gaat erg soepeltjes.
Ik hou er persoonlijk wel van om zoveel mogelijk zelf te doen tijdens het rijden, dus ik besluit na wat kilometers om de automatische stand eens uit te zetten en over te gaan op het schakelen met de flippers achter het stuur. Nu weet ik hoe Jeremy Clarkson over dit soort dingen denkt, maar ik heb geprobeerd me neutraal op de stellen en het zelf te ondervinden, maar ongelooflijk wat verpesten die dingen het rijden. De tijd die tussen het flipperen en opschakelen zit is onvoorstelbaar. Als je de auto eens flink doortrekt tot de 6000 toeren om vervolgens met een flipper op te schakelen verlies je haast al weer snelheid alvorens je de volgende versnelling te pakken hebt. En bij het snelheid minderen is het ook zeer opvallend dat de auto zelf terugschakelt terwijl je toch ook een flipper hebt met een 'min' erop. Het overkwam me dus ook dat ik voor een bocht terug wou van 3 naar 2 en dat ik uiteindelijk in zijn 1 erdoor ging. De auto schakelde vlak voor ik dat zelf wilde doen terug naar 2 en mijn opdracht werd ook nog opgevolgd, dus zat de auto in de eerste versnelling. Helpende techniek is leuk, maar als je ervoor kiest om zelf te schakelen, vind ik dat de auto dat ook compleet aan jou over moet laten. Wat anders is het natuurlijk dat de auto het niet pikt om bij 100 in het uur even terug te gaan naar de eerste versnelling.

Slot

Door zijn kleine voorkomen, praktische schuifdeuren en soepele weggedrag is dit wagentje waarschijnlijk een perfect stadsautootje. Dat bleek ook wel toen de verkoper aankaartte dat de auto in Zwolle aardig goed liep, maar in omliggende (dorps)vestigingen niet. Opvallend vind ik ook dat dit autootje een aantal aspecten heeft waarover zeer goed nagedacht lijkt te zijn, maar dat aan de andere kant er ook weer een aantal zaken over het hoofd lijken te zijn gezien. Denk aan de gordel en hoge tildrempel en dat zijn juist zaken die denk ik wel belangrijk zijn voor mensen die een makkelijke instap en hoge zitpositie ook belangrijk vinden. De prijs van deze uitvoering zal zo rond de 20.000 euro uitkomen. Erg veel als je het mij vraagt, maar uit een vergelijking met de Meriva en Modus blijkt dat dat een aardig gemiddelde prijs is voor een auto met deze motor en aankleding.

  • Sportief ogend uiterlijk
  • Schuifdeuren
  • Soepel weggedrag bij automatische stand
  • 'Vergeten' zaken
  • Ruimte achterin
  • Flippers