Met de Superb trad Škoda in 2002 toe tot de markt van de luxewagens in het hogere segment, waarin zijn concerngenoten al langer opereren. Sinds Škoda lid is van de VAG-groep is het merk in meerdere opzichten gegroeid. De kwaliteit is al lang geen probleem meer en steeds meer mensen zien een Škoda steeds meer zitten. Zeker de weg die Škoda nu inslaat met de nieuwe Fabia zal wederom een grote stap voorwaarts zijn. De materialen komen immers uit een degelijk concern die zijn diensten al ruimschoots heeft bewezen.
Terug naar de Superb. Naast de meest verkochte modellen, de Fabia en Octavia, heeft Škoda de Superb in een zwaar bevochten segment geplaatst. De Superb moet het opnemen tegen zwaargewichten zoals de Volkswagen Passat, Toyota Avensis en Renault Laguna. De Superb is op voorhand een auto die volop ruimte biedt voor een relatief gezond bedrag. In deze test zal blijken of dit ook daadwerkelijk het geval is, na de kleine wijzigingen die Škoda voor modeljaar 2007 heeft doorgevoerd.
Tijdens de testperiode keken er verschillende nieuwsgierige personen naar deze, toch vrij onopvallende, wagen. Velen hoor je dan ook zeggen dat het een Volkswagen (Passat) is, en daar heeft hij dan ook verdacht veel van weg. De Superb is echter langer dan een Passat, want de basis voor deze Škoda is niet de Europese Passat, maar de versie met de langere wielbasis die in Europa niet verkrijgbaar is. De Superb heeft een lengte van 4.80 meter en is daarmee maar tien centimeter langer dan de vorige VW Passat, waarop hij gebaseerd is, en slechts vier centimeter langer dan de huidige Passat. Deze centimeters in de lengte komen overigens allen ten goede aan de achterpassagiers, waardoor vanaf de zijkant gezien de achterportier merkbaar groter is geworden en zelfs groter is dan het voorportier.
De vormgeving van de voorzijde is klassiek, de auto heeft een herkenbaar Škoda gezicht. De voorzijde is stijlvol door het toepassen van verschillende chroomaccenten op de grille, koplampen en voorbumper. Voor modeljaar 2007 kreeg de Superb een licht gewijzigde grille mee en hebben de koplampen helder glas gekregen. De lijnen aan de zijkant verraad ook nadrukkelijk dat het hier om een verwant gaat van het VAG-concern. De scherpe daklijn brengt ons naar de achterzijde van de Superb waar het verwantschap met de Passat nog duidelijker is maar de rood-witte inkleuring van de achterlichten, die in alle modellen van Škoda wordt gebruikt en sinds modeljaar 2007 ook in de Superb, moet duidelijk maken dat het hier toch gaat om een Superb en geen Passat.
Op deze Elegance zijn standaard Bi-xenon-koplampen met koplampsproeiers gemonteerd. De knipperlichten zijn verhuisd naar de buitenzijde, onder de spiegels en zijn voorzien van LED-lampjes. Ook is er onder de spiegel verlichting gemonteerd die de grond naast de auto verlichten bij het elektrische openen van de sloten. Ook deze wijzigingen werden doorgevoerd bij het modeljaar 2007.
Het interieur van de Škoda Superb is opgebouwd uit degelijke materialen, veelal bekend uit de VAG-stal. Door de toepassing van deze materialen voelt het interieur meteen vertrouwd aan. Op de voorstoel plaatsgenomen komt ook de plaatsing van de bedieningsfuncties bekend voor, en zijn tevens gesitueerd op de plaats waar je ze zou verwachten. Het optionele multifunctionele stuurwiel voelt prettig aan en is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. In combinatie met de elektrisch verstelbare stoelen kan een prima zithouding gevonden worden voor vele kilometers. Deze lederen stoelen zijn in hoogte en diepte verstelbaar en rug- en zitvlak geven een stevige en goede ondersteuning. De klokkenwinkel is op het eerste oog duidelijk en overzichtelijk. Alles wat we gewend zijn zit er in, echter tijdens het rijden blijkt de schaalverdeling van de snelheidsmeter moeilijk te bevatten.
De opbouw van de middenconsole is solide en overzichtelijk. Het optionele navigatiesysteem neemt in deze uitvoering de overhand. In dit systeem zit tevens TMC en een radiosysteem verwerkt en heeft een meerprijs van €3740.- Het systeem werkt naast het kleurenscherm ook met pijlennavigatie in het display tussen de toerenteller en snelheidsmeter, wat erg prettig is. Het kleurenscherm zit laag in de middenconsole gesitueerd waardoor een langdurige blik, van de weg af, bijna noodzaak is. Deze oplossing is niet alleen prettig maar ook nog eens veiliger. De overige instrumenten hebben geheel dezelfde werking als de overige producten uit deze stal, en daar is dan ook verder niets op aan te merken.
Vooral de enorme ruimte valt op wanneer de Superb van binnen eens goed bekeken wordt. Voorin heeft men over de ruimte geen klagen, maar achterin is het plaatsaanbod werkelijk gigantisch. Het is zelfs vergelijkbaar met dat van de grote modellen van Mercedes, BMW of Audi. De 10cm extra beenruimte maakt van de Superb onbetwist een potentiële chauffeurswagen. Met de 190cm die uw testrijder meet is het alles behalve klagen achterin met nog dik twintig centimeter beenruimte over. Ook de hoofdruimte is meer dan voldoende ondanks de schuin aflopende daklijn. Een erg leuk detail in de Superb is de aanwezigheid van een paraplu in de armsteun van het linker achterportier die voorzien is van afwatering voor na een hoosbui. Tevens zijn er achterin aparte luchtroosters aanwezig, tussen de voorstoelen, en een midden armsteun met bekerhouders en opbergvak.
De bagageruimte van de Superb is ook van een flink formaat, hij meet 480 liter. De afwerking is netjes, en er is gedacht aan hijsogen en beugels. De 480 liter is goed bruikbaar, maar door het neerklappen van de achterbank (40/60) uit te breiden tot 945 liter. Het skiluik is voorzien van een leuk detail, namelijk een zak waarin ook daadwerkelijk de ski’s in kunnen verdwijnen. Daardoor zul je nooit de ski’s in het zicht hebben liggen.
De gereden Škoda Superb is voorzien van een direct ingespoten turbodiesel krachtbron met een cilinderinhoud van 1968cc, beter bekend als de 2.0 TDI. Ook dit onderdeel is afkomstig van het VAG-concern en levert een maximaal vermogen van 140pk bij 4.000t/min. Het maximale koppel van 320Nm wordt bereikt bij 1.900t/min. Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht en onder de duim gehouden door traction controle. De tweeliter diesel wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze combinatie weegt 1493kg, ongeveer 75kg meer dan de huidige Passat.
De Superb laat zich boven de 1.900 toeren kennen als een soepele en vlot rijdende bolide. Onder de 1.900t/min zit er weinig fut in, en boven de 3.700t/min is de fut er wel weer uit. De 2.0 TDI is zoals bekend niet één van de meest geraffineerde in autoland. Bij optrekken is de krachtbron luidruchtig, ook heeft hij last van een behoorlijk ‘ochtendhumeur’. Eenmaal warm en op constante snelheid is er geen vuiltje aan de lucht, helemaal niet met de zesde versnelling. De zesbak laat zich uitstekend bedienen en is niet vies van een partijtje vlot schakelen, daarbij zijn de schakelwegen goed voelbaar en trefzeker. Niets dan lof over deze bak. De koppeling is wat lastig doseerbaar door de relatief korte tegendruk die het pedaal geeft, gewenning is hierbij een vereiste. De reminstallatie werkt naar behoren, de remkracht is goed te doseren en zal voor de modale bestuurder meer dan voldoende zijn.
De stuurinrichting geeft een niet al te indrukwekkende hoeveelheid interactie aan de bestuurder door, maar is daarmee niet uit te sluiten voor een potje scherp sturen op bergweggetjes. Over het algemeen is de installatie op comfort gericht en wordt de besturing duidelijk zwaarder bij hogere snelheden. Het onderstel van de Superb is voorzien van meervoudige armen met vier wieldraagarmen vooraan, en een as met gecombineerde U-armen achteraan. Het geheel is net iets anders opgebouwd dan dat van het vorige model Passat. De vering is in zijn grootste gebied comfortabel afgesteld, en dat zal ook de meeste kopers aanspreken. Bij bochtenwerk helt de auto niet overdreven naar één kant waardoor het geheel toch nog enigszins sportief aanvoelt. Dit laatste is overigens gedeeltelijk toe te wijten aan de optionele 225/45R17 banden van de testwagen (standaard 205/55R16). De gripgrens verschuift ook een beetje door deze optie, maar daar zal over het algemeen geen klagen over zijn.
Škoda belooft voor de Superb 2.0 TDI een gemiddeld verbruik van 6.3 l/100km. In de testperiode kwam dit iets hoger uit, gemiddeld een halve liter meer, en dat is toch nog een goed resultaat gezien de onregelmatige snelhedenheden die in deze periode zijn gereden. Met een tankinhoud van 62 liter kan toch een actieradius van iets meer dan 1000km gemaakt worden en dat is voor een auto als deze heel behoorlijk.
De Škoda Superb valt in de eerste plaats overduidelijk op door de riante interieurruimte die wordt gecombineerd met een uitstekende afwerking. De vormgeving van zowel interieur als exterieur doet vertrouwd aan en is klassiek van opzet, waardoor hij toch bestempeld kan worden als onopvallend. Škoda wil met de Superb proberen klanten van andere merken weg te lokken, de interieurruimte wordt in ieder geval door geen enkele concurrent geëvenaard en kan steevast als groot pluspunt worden gezien.
De Superb in deze test is voorzien van enkele opties die de totaalprijs van de gereden auto verhogen tot exact €46.000 Daarvoor krijgt u een 2.0 TDI Elegance welke standaard voorzien is van zaken als geregelde airco, regensensor, Bi-xenon, elektrisch verstelbare stoelen vóór, lederen stoelbekleding, houtinleg en 16-inch lichtmetaal. Dit testexemplaar was tevens voorzien van Navigatie met TMC (€3750), 17-inch lichtmetaal (€440), elektrisch schuif-/kanteldak (€1035), Metallic lak (€690) en nog enkele andere opties. De Superb is leverbaar vanaf €26.915 in de standaard Classic-trim als 2.0 benzine uitvoering. Dieselen kan vanaf €30.180 voor de 1.9 TDI 130pk Classic.
Als de grootste concurrent, de Volkswagen Passat, in de prijsvergelijking wordt meegenomen zal deze als 2.0TDI 140pk Highline €39.795 moeten opbrengen. De Superb 2.0 TDI 140pk Elegance zal €38.475 moeten opbrengen, waardoor geconcludeerd kan worden dat er voor meer ruimte in dit geval minder geld op tafel gelegd dient te worden, ook gezien het feit dat de Superb ook nog eens completer is uitgevoerd. Een interessant alternatief, zeker voor bijvoorbeeld de taxibranche of gezinnen met puberende kinderen die zichzelf niet in een MPV zien zitten.
Fotografie: Christian Wesselius