Renault Vel Satis
3.5 V6 24V Initiale

Gert Timmerman - 29 mei 2007

Intro

Nadat er veel verzoeken voor binnen gekomen waren, werd het voor Rijtesten.nl tijd om de Vel Satis te testen. Het betreft een pre-facelift model maar dat mag de pret niet drukken, want Renault heeft geen grote wijzigingen doorgevoerd. Zo is er een chromen lijst gekomen in de grille, zijn er nu duidelijk 2 uitlaatpijpen te zien en ook de achterlichtunits heeft Renault licht gewijzigd.

Onze testauto betreft het duurste type Vel Satis met het complete pakket van opties erop: de Renaul Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale

Het exterieur

Als de Renault Vel Satis langsrijdt kan het je haast niet ontgaan, want de auto is een markante verschijning. Met zijn uitzonderlijke hoge raampartijen en bijzondere achterkant is het een aparte verschijning. Ik denk ook dat je de Vel Satis mooi vindt of niet, een middenweg bestaat niet wat mij betreft. Persoonlijk kan het ontwerp me niet bekoren en ik heb het idee dat ik niet de enige ben.
Waar we steeds meer zien dat de raampartijen aan de zijkant steeds lager worden - zoals bij de Chrysler 300C - heeft de Renault gekozen voor juist enorme hoge ramen bij de Vel Satis. Het ontwerp is natuurlijk niet nieuw meer, de Vel Satis is geïntroduceerd in 2002, maar wat mij betreft hadden ze het anders mogen doen. Wellicht proberen ze een link te leggen naar Renault’s grootste succes van de laatste tijd: de Scenic. Door de hoge raampartijen aan de zijkanten, lijkt de Vel Satis wat lomp. Het lijkt geen echte grote zakelijke limousine meer, maar meer een grote gezinsauto.

Toch is te zien dat er veel tijd is besteed aan het ontwerp, want het is toch één geheel. Eigenlijk kan je stellen dat alles apart is vormgegeven: de koplampunits, de raampartijen, de achterkant, de hoogte.

Doordat de auto groot oogt, lijken de 18 inch lichtmetalen velgen naar mijn idee te klein. Om de auto toch wat sportiviteit of stoerheid mee te geven zie ik liever nog grotere velgen onder de auto zitten. Ook het ontwerp van de velgen vind ik niet heel spannend, maar past wel weer bij het grote geheel.

Al met al kan ik toch concluderen dat de Vel Satis een markante verschijning is, maar dat hij niet echt boeiend is. Persoonlijk zou ik hem eerder links laten liggen dan er iets mee te doen. Maar gelukkig is smaak geheel persoonlijk en kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die de Vel Satis helemaal geweldig vinden. Een ding is zeker en dat is dat de Vel Satis een onderscheidende en unieke verschijning is.

Het interieur

De testauto die wij mee hadden was van alle luxe voorzien die te krijgen is op de Vel Satis. De leren stoelen zijn volledig te verstellen door elektrisch knopjes ergens aan de zijkant van de stoel. Het woord ergens wil ik benadrukken want het vergt enige oefening om de knopjes te vinden en daarna ook nog om te ontdekken welke functies alle knopjes hebben. Wat mij betreft heeft Renault dit absoluut niet goed aangepakt. Met alle knopjes en instelmogelijkheden (maar liefst vijf) zou je verwachten dat de stoelen goed zitten. Maar na een tiental kilometers te hebben afgelegd, bespeur ik dat mijn rug zeer begint te doen. Ik vind dit raar, want ik heb bijna nooit last van mijn rug tijdens het autorijden. Desalniettemin is de positie van de bestuurder erg goed. Je hebt voldoende overzicht en je kunt goed bij het stuur en de automaathendel.

Het interieur voelt wat mij betreft wat goedkoop aan. De houten onderdelen in het interieur vind ik enorm goedkoop en plastic-achtig aandoen. Als je hout in het interieur verwerkt doe het dan wel goed. Ook het houten gedeelte in het stuur vind ik meer dan overdreven en heeft geen enkele toegevoegde waarde. Ook de rest van het dashboard vind ik te goedkoop lijken voor een auto in een dergelijke klasse. Ik verwacht bij een luxe auto toch gewoon een mooi en goed dashboard met bijvoorbeeld bediening voor de richtingaanwijzers die apart voor de auto ontworpen en niet standaard zijn voor het hele Renault assortiment. Het delen van dergelijke onderdelen in andere modellen is natuurlijk veel goedkoper, maar dat straalt het wat mij betreft ook uit.

De bediening van de airco en de boordcomputer kon wat mij betreft ook beter. Het lijkt me dat een dergelijk groot bedrijf als Renault ook mensen in dienst heeft die de hele dag niets anders doen dan het gebruiksvriendelijk maken van bedieningen in auto’s. Toch had ik moeite om te ontdekken welk knopje voor welke functie bedoeld was en heb ik vaak de verkeerde knopjes ingedrukt. Nu kan je gaan twijfelen aan mijn kunde, maar ik ben geen vrouw en al zeker niet blond. Ik wil me zelf geen ervaringsdeskundige noemen op het gebied van bediening in auto’s, maar enige ervaring heb ik zeker wel. Kortom hier schiet de Vel Satis wederom tekort.

Qua uiterlijk heeft Renault het wel goed voor elkaar, want het oogt toch heel aardig. Nee niet geweldig, maar ik denk dat het model daar te oud voor is om een state-of-the-art dashboard neer te zetten.

Ik denk dat ik de conclusie mag trekken dat Renault tekort schiet met het interieur van de Vel Satis. Bij een auto in het hogere segment verwacht je een interieur dat op alle onderdelen ook in het hogere segment past en dit is bij de Vel Satis zeker niet het geval.

Het rijden

Gelukkig zijn er ook goede dingen te vertellen over de Vel Satis. Onze testauto had een 3.5 V6 24v onder de motorkap liggen met een maximaal vermogen van 245 pk en een maximaal koppel van 330 Nm. Dezelfde motor ligt ook onder de motorkap bij de Nissan 350Z. Als je een auto test moet je natuurlijk ook zelf ervaring hoe een dergelijke motor reageert dus ik heb het gaspedaal de bodem goed laten zien. Het geweldige V6 geluid werkt echt verslavend. De motor heeft meer dan genoeg power voor de Vel Satis. Wat me wel opviel is dat het best moeilijk is om heel rustig te rijden, want als je het pedaal maar even te ver indrukt dat schiet de auto vooruit. Voor snelwegen is het natuurlijk heerlijk rijden met zo’n motor. Hij maakt niet veel toeren op cruise snelheid en je kunt heel gemakkelijk even iemand inhalen. De automaat werkt ook goed in de automatische stand. In de manual stand duurt het net iets te lang als je op of af wilt schakelen. Het is een kwestie van een seconde of iets minder, maar ik vond het op de duur irritant worden. Maar je hebt natuurlijk geen automaat om zelf te gaan schakelen dus wat mij betreft is dit niet echt een minpunt te noemen.

Het stuur, gas- en rempedaal reageren allemaal zeer direct zoals je verwacht. Het veergedrag is mij wat te stug, maar hierbij moet ik wel vermelden dat een liefhebber ben van dat andere Franse merk met dat ultieme veergedrag. Dus een onbevooroordeelde mening over het veergedrag is van mijn kant niet te verwachten.

Slot

Ik vraag me nu af welke mensen een Vel Satis zouden kopen. Voor de luxe en afwerking zijn er voor nagenoeg hetzelfde geld betere alternatieven voorhanden. Naar mijn mening koop je een Vel Satis omdat je een liefhebber bent van het merk. Ik ben nu al benieuwd hoe de opvolger van de Vel Satis is, want ik denk dat Renault veel meer in zijn mars heeft.

Het uiterlijk van de Vel Satis is wat mij betreft gewoon goed. Je kunt twijfelen over of de Vel Satis mooi is of niet, maar qua uiterlijk zit hij gewoon goed en degelijk in elkaar. De Vel Satis is goed ontworpen, het is een geheel dat bij elkaar hoort. Het interieur houdt helaas de wensen over. De Vel Satis is niet spannend en alles lijkt zo standaard. Ik had meer verwacht van de Vel Satis.

  • Markant uiterlijk
  • Krachtige motor
  • Prettige snelwegauto
  • 'Goedkoop' interieur
  • Weinig waar voor je geld
  • Geen luxe auto uit het hoge segment