BMW 5 Serie
525i High Executive

Jarno van Maanen - 14 mei 2007

Intro

Never change a winning team, zal BMW gedacht hebben. Dat de 5 Serie onlangs een facelift heeft ondergaan is namelijk lastig te zien. Zelfs doorgewinterde autofielen moeten twee keer kijken voordat ze zien dat dit ‘de nieuwe’ is. Je kunt het BMW ook eigenlijk niet verwijten dat de facelift zo weinig ingrijpend is, want toen de auto vier jaar geleden op de markt kwam, was hij zo vooruitstrevend dat het ontwerp nu nog lang niet verouderd is. Even opfrissen was voldoende.

BMW heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook binnenin de auto wat aanpassingen te verrichten. Zo is bijvoorbeeld het i-Drive systeem lichtjes gewijzigd en heeft de auto een andere automaathendel gekregen. Ook op motorisch gebied is de auto niet ongemoeid gebleven: de meeste motoren zijn iets krachtiger én zuiniger geworden dan voorheen. Om uit te vinden of al die veranderingen ook daadwerkelijk verbeteringen zijn, zijn we een dagje met de 525i op pad gegaan.

Het exterieur

Hoewel de facelift niet heel ingrijpend is, zijn de verschillen best te zien. Als je maar goed kijkt. Met name het front is het op veel punten gewijzigd. Zo heeft de voorbumper een nieuw ontwerp en ook de mistlampjes zien er anders uit. Verder hebben de ‘nieren’ verchroomde stijltjes gekregen en ook de koplampen hebben een kleine update ondergaan. Aan de achterkant zien we een iets andere bumper en achterlichten. Het zijn geen schokkende zaken, maar ze zorgen er wel voor dat de auto weer even vooruit kan.

Gebleven is de gespierde belijning en de agressieve blik in zijn ogen. Het is een ‘mean machine’, maar toch niet ordinair of overdreven. Op de linkerbaan dwingt hij ontzag af, als een haai die zich door een school vissen beweegt. Men gaat gewillig aan de kant, zelfs als je nog lang niet in de buurt bent of amper sneller dan je voorligger rijdt, dus bumperkleven is niet eens nodig als je haast hebt. Maar ook stilstaand op de oprit, naast de benzinepomp en zelfs bij de supermarkt straalt hij uit dat hij geen lieverdje is.

Met de komst van het faceliftmodel is het kleurenaanbod behoorlijk op de schop gegaan. Zwart en wit zijn nog steeds de enige niet-metallickleuren, maar er zijn vijf nieuwe metallickleuren geïntroduceerd. Eén van die kleuren is Spacegrau, de kleur waarin de geteste auto is gespoten. Het is niet de meest opwindende kleur, maar het staat hem zeker niet verkeerd. Voor de lichtmetalen wielen zijn er zes nieuwe ontwerpen beschikbaar, waaronder de fraaie 18” sterspaaks die onder de testauto zijn gemonteerd.

Het interieur

Ook het interieur is niet aan een opfrisbeurt ontkomen. De meest in het oog springende veranderingen zijn het nieuwe stuurwiel en de nieuwe keuzehendel van de automaat. Verder heeft het i-Drive systeem een update gehad, waardoor de beeldkwaliteit iets is verbeterd en de bediening wat directer is geworden. Verder heeft het faceliftmodel andere deurpanelen en een heel licht aangepaste middenconsole. Bovendien is er keuze uit een aantal nieuwe kleuren voor de bekleding en de sierlijsten.

Van binnen is de Fünfer nog steeds een beetje afstandelijk. Het beige leer en het bruine hout voorkomen gelukkig dat het echt een kille bedoeling wordt, maar hij mist de warmte die wel te vinden is in de E-klasse van Mercedes of in het vorige type van de 5 Serie. Dat is een beetje jammer. Maar de stoelen zijn geweldig. Ze bieden veel instelmogelijkheden, zitten erg comfortabel en bieden bovendien voldoende steun. In de High Executive uitvoering behoren deze stoelen tot de standaarduitrusting, bij de andere uitvoeringen is het een prijzige optie.

Qua binnenruimte is er weinig reden tot klagen. Voorin is er in alle richtingen voldoende plaats voor al je ledematen. Ook achterin is de ruimte heel behoorlijk. De achterbank is goed geschikt voor volwassenen tot een lengte van ongeveer 1.90m. Ben je langer, dan schuurt je hoofd tegen het dak. Beenruimte zul je echter niet snel tekort komen. De kofferbak meet ruim vijfhonderd liter, waarmee hij iets minder ruimte biedt dan zijn concurrenten. Hij is echter wel mooi afgewerkt en goed toegankelijk, dus dat is wel fijn.

Het rijden

Bij de facelift hebben alle zescilindermotoren een update gekregen, waarbij de nodige inwendige aanpassingen, zoals de toepassing van directe inspuiting, ervoor gezorgd hebben dat ze zowel sterker als zuiniger zijn. Bij de benzinemotoren heeft de 523i vanaf nu 190pk (was 177pk), de 525i heeft 218pk (was 192pk) en de 530i heeft 272pk (was 258pk). Voor wat betreft de diesels: de 525d heeft vanaf nu 197pk (was 177pk), de 530d heeft 235pk (was 218pk) en de 535d heeft 286pk (was 272pk). Met een gemiddelde vermogensstijging van ongeveer 10% is deze motorupdate dus allerminst kinderachtig.

BMW heeft de reputatie dat ze sportieve auto’s maakt en met de 5 Serie wordt die reputatie helemaal waargemaakt. Deze auto rijdt totaal anders dan de meer op comfort gerichte concurrenten, de Mercedes E-klasse en Audi A6. De sportiviteit uit zich in alles: het gaspedaal geeft je het gevoel dat je direct aan de gashendel trekt, het rempedaal doet je geloven dat je zelf de remblokken tegen de schijven drukt en het stuur voelt alsof het direct met de wielen verbonden is.

Het moge duidelijk zijn dat dit alles er wel voor zorgt dat de 5 Serie niet de comfortabelste auto in zijn klasse is. De platte ‘run flat’-banden, waarmee je kunt doorrijden na een punctie, doen er nog een schepje bovenop, die maken de auto nog wat stugger. Voor wat meer comfort is het dus aan te raden om wat kleinere wielen te kiezen en geen ‘run flat’-banden te nemen.

De drieliter lijnmotor is echt een juweeltje. Zoals gezegd levert hij in het faceliftmodel 218pk en daarmee komt deze auto goed vooruit. Maar het motorvermogen is niet het enige dat indruk maakt, ook de soepelheid en het heerlijke motorgeluid zijn erg indrukwekkend. Ondanks de prima prestaties is de motor behoorlijk zuinig. Het kost weinig moeite om een gemiddeld verbruik van ongeveer 8 liter per 100km te realiseren en dat is knap voor een motor van dit kaliber.

Op deze auto zit een aantal leuke gadgets, die het rijden wat aangenamer maken. De meest noemenswaardige zijn Active Front Steering (AFS) en Active Cruise Control (ACC). Met AFS hoef je bij lage snelheden weinig te sturen om een scherpe bocht te maken, terwijl je bij hoge snelheden met dezelfde stuurbeweging veel minder van richting verandert. Even wennen, maar daarna wel fijn. ACC is in principe gewoon cruise control, maar zodra er een voorligger in de buurt komt remt hij de auto automatisch af tot dezelfde snelheid als de voorligger. Je kunt hierbij zelf instellen welke volgafstand hij aanhoudt.

Slot

De facelift heeft maar weinig veranderd aan de 5 Serie en dat was ook eigenlijk niet nodig. De grootste vooruitgang van de facelift is dat de motoren een stuk krachtiger én zuiniger zijn geworden, dat is gewoon erg prettig. Verder is het fijn dat de auto er nog steeds fraai uitziet en bovendien erg sportief rijdt. Het is jammer dat het interieur niet wat warmer is geworden, al is er in de juiste kleurstelling prima mee te leven. De vele opties kunnen soms handig van pas komen, al maken ze de auto wel erg duur. De 525i is verkrijgbaar vanaf iets meer dan €54.000, aan het onderwerp van deze rijtest hangt echter een prijskaartje van bijna een ton, maar die heeft dan ook zo ongeveer alle opties die er te krijgen zijn.

Het is heel simpel: de 5 Serie was gewoon een goede auto die nu nog iets beter is geworden. Is hij ook beter dan zijn concurrenten? Dat is een lastige vraag. Hij is ánders. Het is de enige auto in de hoge middenklasse die zoveel sportiviteit biedt en die er bovendien erg strak uitziet, veel minder klassiek dan de E-klasse en de A6. Maar is hij daarom beter? Nee, dat niet. In deze klasse liggen de karakters van de verschillende auto’s zo ver uit elkaar dat ze amper met elkaar te vergelijken zijn. Feit is wel dat iemand die op zoek is naar een sportieve auto uit de hoge middenklasse niet om deze auto heen kan.

  • Strakke vormgeving
  • Sportieve wegligging en besturing
  • Prettige motor met gunstig verbruik
  • Interieur is een beetje afstandelijk
  • Oncomfortabel door platte banden
  • Vele opties maken de auto erg duur