Dacia Logan MCV
1.6 16v Lauréate

Jan Westerhof - 23 maart 2007

Intro

Budgetauto’s tot 10 mille zijn sinds een aantal jaren helemaal hot! De ene fabrikant biedt zijn goedkoopste net even goedkoper aan dan de concurrent. Doorgaans gaat het hier om kleine auto’s met twee deuren en plaats voor twee volwassenen en een paar kindertjes. Een uitzondering hierop vormt de inmiddels veelbesproken Dacia Logan, die eigenlijk gewoon een Renault is. Deze auto biedt prima plaats aan vier volwassen mensen, die allemaal een eigen portier hebben en die een behoorlijke partij bagage mee kunnen nemen in de Roemeen met Franse voorouders. In deze test wordt het nog bonter, aangezien hier de stationcarversie wordt besproken die nog meer bagageruimte biedt en voor bijzonder weinig geld zelfs ruimte voor zeven volwassen mannen!

Het exterieur

Tja, moeders mooiste is de Dacia Logan MCV natuurlijk niet. Op de keper beschouwd zijn het hoge dak en het aparte derde zijruitje natuurlijk helemaal niet in verhouding met de basislijnen van de Logan. Maar ach, wat maakt het uit? Een Logan MCV hoeft ook niet mooi te zijn, als hij maar praktisch is en doet waarvoor hij primair gemaakt is: vervoer van man en paard. Bovendien heeft het hele uiterlijk bij elkaar wel gewoon een bijzonder sympathieke uitstraling. Hij ziet er uit alsof de Renault 4 eindelijk een juiste opvolger heeft gevonden. Het betaalbare ruimtewondertje uit vervlogen tijden heeft in de MCV een prima kleinzoon! De MCV ziet er al met al gewoon veel interessanter en meer onderscheidend uit dan de Logan berline.

Ook de achterdeurtjes spelen in dit verband een belangrijke rol. Ze zorgen er niet slechts voor dat de auto een mooie toegang heeft tot de bagageruimte, maar ze geven de Logan tevens een pragmatische uitstraling zonder dat hij overkomt als een bedrijfsauto. De grote plastic delen op de Logan geven hierbij een extra cachet aan het sympathieke uiterlijk. Het ziet er allemaal uit alsof het jarenlang meegaat en gewoon gemaakt is om te gebruiken. De Logan MCV is in al zijn vriendelijkheid en “down-to-earth”-idee een verademing tussen de gladgestreken SUV’s en lifestyle-combi’s met dito bezitters!

Het interieur

Het enorme voordeel van de forse buitenmaten van de Logan is de binnenruimte die dat creëert. De ruimte die de MCV aan de inzitenden biedt is zelfs in vergelijking met heel erg veel duurdere auto’s erg fors te noemen. Dacia pretendeert de goedkoopste zevenpersoons auto aan te bieden. Die zeven personen kunnen er zeker in en dan niet 2 volwassenen en vijf kinderen, maar zeven volwassen personen kunnen eigenlijk prima zitten! Zeker beter dan in pak ‘em beet een Touran en bijna net zo ruim als in bijvoorbeeld een Espace. Alleen de benen van de mensen op de derde rij van de MCV staan wat hoog op de vloer. Heb je overigens de derde zitrij niet nodig dan gaan er zonder mankeren vijf man in de MCV en houd je een stouwruimte over waar menig duurdere stationcar een puntje aan kan zuigen. De 700 liter bagageruimte die er dan is overtreft auto’s als de Opel Vectra SW en de E-Klasse Combi van Mercedes-Benz.

Uiteraard mag je als inzittende voor dit relatief luttele bedrag van ongeveer 13 mille geen superstoelen verwachten met uitgebreide verstelmogelijkheden en comfortverhogende zaken, maar afzien is het geenszins. De stoelen maken duidelijk dat de Logan van Franse oorsprong is, aangezien ze redelijk zacht en comfortabel zijn. Ook de afwerking van de Logan is weinig sprankelend. Het is niet zo dat de auto slecht is afgewerkt of dat het niet prettig overkomt: integendeel! Het interieur van de Logan ziet er heel vrolijk uit met zijn ronde vormen, maar het is allemaal van hard plastic en het mist de finesse die een aantal andere budgetauto’s wel bieden. Die hebben dan echter weer geen zeven zitplaatsen….

Ook het instappen in de MCV is prima. De personen op de eerste en de tweede zitrij stappen zonder problemen in, maar de mensen op de derde zitrij moeten zich iets meer moeite getroosten. Zij dienen via de tweede zitrij - die naar voren klapt - een weg naar achteren te banen. Dat gaat voor bepaalde mensen een beetje lastig, maar het is te doen. De zesde en de zevende passagier zitten dan een stuk hoger dan de eerste vijf reizigers. Noemenswaardig is dat de hoofdruimte voor alle passagiers overvloedig is en dat ook iedere inzittende over een hoofdsteun, een rolgordel en een aantal opbergvakjes beschikt.

Het rijden

De door mij gereden Logan was voorzien van de topmotorisering. Dat betekent dat er onder de motorkap een 1.6 benzinemotor ligt met 16 kleppen en 105 pk. Die motor zorgt ervoor dat de Logan lekker pittig is. Een snelheid van 160 kilometer per uur wordt zonder problemen bereikt en door de enorme wielbasis van 2,90 meter ligt de auto dan nog prettig strak op de weg. De 16-klepper is echter het best te karakteriseren als soepel. In de tweede en in de derde versnelling draait hij gewillig toeren en brengt hij de MCV vlot op snelheid. Nu is 100 pk natuurlijk ook wel nodig als je met 7 personen plaats neemt in de Logan MCV, aangezien er dan toch snel een 450 kilo aan last in de auto zit en dan heb je met de 1.4 vast minder te zeggen.

Ook met het weggedrag van de Logan is weinig mis. In bochten wil hij door de soepele vering – hieruit blijkt dat de Logan in eerste instantie bedoeld is voor de slechtere wegen van de wereld - wel behoorlijk overhellen en dat geeft bij de eerste kennismaking een weinig verheffende indruk. Er is echter geen vuiltje aan de lucht want de Logan neemt snel genomen bochten en rotondes zonder gemene escapades een beetje veilig onderstuurd. De achterste passagiers die op een verhoging zitten in vergelijking met de eerste vijf passagiers zullen er dan waarschijnlijk het hunne van denken, want zij zitten achter de achteras en ook nog eens hoger. Dat is een gevoel waaraan je moet wennen, maar na een uurtje MCV’en als zesde en zevende inzittende weet je dat het zo hoort. Het grootste nadeel voor volwassenen die op de laatste rij zitten is het ingeperkte uitzicht. Zowel door de zijruiten als door de voorruit zien ze niet veel van de omgeving. Voor de bestuurder van de Logan is de overzichtelijkheid een puntje van kritiek. De buitenspiegels die de toch wel forse auto heeft, zijn net een maatje te klein om de auto goed in te kunnen schatten.

De bestuurder van de Logan MCV heeft doorgaans geen sportieve aspiraties met zijn zevenpersoons Roemeen. Dat is maar goed ook, want dan zou hij/zij teleurgesteld worden. Het is duidelijk dat de Logan voornamelijk bedoeld is als voordelige en enigszins comfortabel vehikel. Dat comfort wordt ondersteund door de soepele vering en de zachtere stoelen. De chauffeur van de MCV wordt met deze motor verwend met lekker veel pit, maar op het gebied van schakelen, sturen en remmen is het gewoon dik in orde, zonder dat het enthousiasmeert. Dat is ook echt geen punt als je in ogenschouw houdt wat Dacia voor deze auto vraagt. Vergeleken met de vraagprijs mag je zelfs minder verwachten dan dat de MCV biedt op dit gebied. Ergens doet de Logan MCV qua rijden denken aan vorige generatie Renaults als de eerste Mégane en de vorige Clio, maar vooral aan de Kangoo.

Slot

Voor een prijs van net geen 14 mille of met airco net geen 14,5 mille heb je aan de Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate een prima auto met een werkelijk unieke verhouding tussen prijs en gebodene. De Lauréate heeft een behoorlijke uitrusting met elektrische ruiten, getint glas, ABS, CV met afstandsbediening en nog wat van die leuke zaken die autorijden prettiger maken. Het grootste koopmotief is echter de derde zitrij die plats biedt aan een zesde en een zevende passagier. Voor dit geld vind je dat in nieuwe auto’s nergens en om het nog mooier te maken is de ruimte zelfs voor volwassenen voldoende. Met vijf personen houd je zelfs meer bagageruimte dan in bijna onbetaalbare stationcars van dure merken!

De koper van een MCV krijgt een prettig rijdende auto voor zijn geld. Hij rijdt prima en de inzittenden van de Franse Roemeen worden netjes op de plaats van bestemming afgeleverd. Met de 105 pk en 148 Nm die deze MCV aandreef kan dat ook nog eens met behoorlijke snelheid, want dat de 16-klepper een fijne motor is in de MCV, dat moge inmiddels duidelijk zijn.

De Logan MCV is puur doelmatig ontworpen en dat uit zich in het aparte uiterlijk dat echter erg sympathiek overkomt. Sterker: de MCV heeft gewoon een hele sympathieke inborst. Pragmatici en mensen met een kleine beurs of die weinig geld wensen te besteden aan een auto, hebben aan de Logan MCV echt een zeer veelzijdige en goed rijdende auto met een enorme pak ruimte. Het mag duidelijk zijn dat ik gecharmeerd ben van deze auto en ik ben zeker niet de enige als ik verschillende dealers mag geloven. De Logan MCV is in al zijn eenvoud en sympathie een heerlijke verademing tussen de omhooggevallen auto’s die tegenwoordig onze wegen bevolken!

  • De ruimte is enorm, zelfs voor 7 personen
  • Die prijs....
  • Prima motor
  • Kleine buitenspiegels
  • Niet de finesse van andere budgetauto's
  • Uitzicht en instap vanaf de derde zitrij