De nieuwe Lexus LS 460 maakt een imposante indruk. Waar zijn voorgangers nog het meest weg hadden van een licht aangepaste Mercedes S-klasse, heeft deze auto meer zijn eigen gezicht. Hij lijkt misschien een beetje op de 7-serie van BMW, maar dat is misschien ook wel weer ver gezocht. Het is in ieder geval duidelijk dat Lexus de laatste jaren een stuk gedurfdere auto’s op de markt brengt.
De LS is nu al zeventien jaar op de markt, maar heeft nooit echt potten kunnen breken in de topklasse. Qua afwerking en kwaliteit kon de LS altijd goed meekomen met de gevestigde orde, de verkoopcijfers waren echter weinig indrukwekkend. Inmiddels heeft Lexus meer bekendheid gekregen en wellicht kan deze auto nu wél wedijveren met de topklasse modellen van Audi, BMW en Mercedes.
In de designstudie van Lexus heeft men een nieuwe designfilosofie ontwikkeld, genaamd L-finesse. Deze nieuwe designtaal, die Lexus inmiddels op meerdere modellen heeft toegepast, is naar eigen zeggen gebaseerd op het contrast tussen eenvoud en elegantie. De afwerking van de carrosserie is van het hoogste niveau met zeer nauw aansluitende plaatwerkdelen. Waar Mercedes en BMW gekozen hebben voor gewaagde ontwerpen, kiest Lexus voor een meer ingetogen uiterlijk. De belangrijkste overeenkomsten met het vorige model zijn de vrij eenvoudige voorkant met een grote prominente grille en de relatief bescheiden koplampunits.
Recht van voren maakt de nieuwe LS, carrosserielengte 5,03 meter en een wielbasis van 2,97 meter, geen agressieve indruk wat weer aansluit op de L-finesse: elegantie van binnen en van buiten voorkomt overdrijven en benadrukt ingetogen luxe. Al zorgt de sterke V-vorm van de bumper tot de voorruit wel voor een krachtige uitstraling van de voorpartij. De spatbordverbreders zijn niet overdreven uitgevoerd, maar geven de auto wel een wat ‘dikker’ uiterlijk, vooral recht van voren gezien. Wanneer de auto van de zijkant wordt bekeken valt de lange motorkap op, waaronder de grote V8 motor huist. Verder valt het toepassen van chroom rond de raamlijsten op, en de verbrede zij-skirts.
Het mooie 19-inch lichtmetaal op dit testexemplaar is optioneel, standaard staat de LS460 President op 18-inch. De achterklep lijkt net iets los van de auto te zitten, echter schijn bedriegt. De achterlichtunits zijn vrij groot, maar netjes vormgegeven. De manier waarop de uitlaten in de achterbumper geeft het achteraanzicht een dik uiterlijk. Lexus introduceerde, zoals eerder gezegd, de nieuwe L-finesse ontwerprichting op de nieuwe GS en IS sportsedan.
Bij het instappen word je overweldigd door de luxe. De gebruikte materialen – voorname leder en hout – zien er hoogwaardig uit, voelen ook goed en alles is bovendien goed afgewerkt. Zoals je mag verwachten van een auto uit dit segment is hij van alle gemakken voorzien. Zo is het houten stuurwiel voorzien van verwarming en meten sensoren je lichaamswarmte om zo de optimale instelling voor de airconditioning te bieden. Ook heeft de LS een geluidsinstallatie van Mark Levinson, met maar liefst negentien speakers. In het dak zit een 9” beeldscherm, zodat men vanaf de achterbank naar een filmpje kan kijken. Kortom: genoeg verwennerij, maar dat mag je ook wel verwachten van een auto als deze.
Eenmaal op de uitnodigende stoelen plaatsgenomen hebbend, krijg je het gevoel dat je altijd in deze stoelen wilt blijven zitten. In deze nieuwe LS kan eerder over zetels, zoals u en ik deze in de huiskamer heeft staan, gesproken worden dan van stoelen. Ze zitten heerlijk, zijn lekker ruim en geven overal voldoende steun voor een lange autorit. De stoelen zijn goed en erg nauwkeurig verstelbaar waardoor, in combinatie met het automatisch verstelbare stuurwiel, een uitermate goede werkplek kan worden gecreëerd voor een comfortabele rit. Het enige nadeel daarvan is eigenlijk dat er zoveel versteld kan worden in deze auto, dat het even duurt voordat de optimale positie achter het stuur is gevonden. Alle instrumenten zijn logisch ingedeeld, helemaal als men gewend is aan de ergonomie van de laatste modellen van Lexus.
Achterin is er veel ruimte. De achterbank zit bijna net zo fijn als de voorstoelen, en zijn ook elektrisch verstelbaar. De armleuning fungeert niet alleen als leuning, maar herbergt ook de functies van de airconditioning achterin en de airco/verwarming van de stoelen. In deze armleuning zit ook een opbergvak waarin de afstandbediening voor de DVD-installatie kan worden opgeborgen. Achter de armleuning is een klein koelkastje geplaatst waarin enkele blikjes frisdrank gekoeld kunnen worden. Helaas komt dit wel ten koste van de bagageruimte. Een leuk detail is de kofferdeksel die elektronisch geopend en gesloten kan worden. De grote klep geeft toegang tot een redelijke ruimte die er eveneens netjes afgewerkt uit ziet. Jammer genoeg heeft Lexus alleen ouderwetse scharnierbeugels toegepast voor de achterklep, die overigens wel netjes zijn afgewerkt.
Volgens Lexus legt de LS 460 de lat in de automobiele topklasse weer een stukje hoger. Een voorbeeld is daarbij de aandrijflijn van de nieuwe LS. Onder de motorkap ligt een sterke V8 benzinekrachtbron die gekoppeld is aan ’s werelds eerste automatische achttraps versnellingsbak. In 5,5 seconden bereikt de bijna twee ton zware LS 460 de 100 km/h en behoort daarmee tot de snelste in zijn klasse. Wat tijdens het rijden opvalt is dat het overschakelen zo vloeiend gaat dat het lastig is om bij te houden in welke van de acht versnellingen de auto op dat moment rijdt. Bovendien is het motorgeluid amper te horen: de achtcilinder is erg stil en amper hoorbaar, zelf wanneer je constant met een hogere snelheid rijdt kun je bijna niet horen dat hij aan het werk is. Alleen tijdens stevig optrekken hoor je hem even zoemen, maar dat is alles. De automaat is ook sequentieel te bedienen, maar daar zul je in de praktijk weinig behoefte aan hebben, want de automaat doet prima zijn werk.
De wegligging van de LS 460 is prima. Deze achterwielaandrijver geeft je een vertrouwd gevoel op de weg waarbij de stuurbekrachtiging vrij scherp is, maar niet zeer communicatief. Bij het stuurgedrag is eigenlijk ook maar één woord van toepassing: comfortabel. De goed uitgebalanceerde en afgestemde wielophangingen zorgen voor een stabiel bochtgedrag. Lexus heeft in deze ruim bemeten LS gekozen voor een double wishbone ophanging zowel voor als achter gecombineerd met luchtvering en een automatisch dempersysteem met hoogteregeling die verstelbaar is met één druk op de knop. Het comfort is van topklasse met als enige bijkomstigheid dat de carrosserie in scherpe bochten wat wil overhellen. Maar omdat het geen sportwagen is, vergeven we hem dat.
De nieuwe LS 460 President is voorzien van een automatisch inparkeersysteem, het Intelligent Parking Assist. Tijdens het achteruit inparkeren toont het beeldscherm in de middenconsole het beeld van de parkeercamera, die in de achterzijde van de auto gemonteerd is. Op het scherm verschijnt een rechthoek en met behulp van pijlen kan de bestuurder de rechthoek verplaatsen en zo bepalen waar de auto gaat parkeren. Staat er iets in de weg, dan is de rechthoek roodkleurig. Als er geen obstakels aanwezig zijn, dan is de rechthoek groen van kleur en hoeft de bestuurder slechts een druk op de knop te geven en eventueel wat bij te remmen: het parkeersysteem doet de rest. Nog een leuke gadget: een camera boven het stuur controleert de bestuurder permanent. Vooral als hij of zij na een lange dag werken dreigt weg te dommelen, worden plotselinge bewegingen van het hoofd bemerkt en ‘afgestraft’ met een voldoende irriterend geluidssignaal. Ook is tijdens het rijden de Adaptive Cruise Control een comfort verhogende uitvinding. Door de toepassing van deze Cruise Control gaat het afstand houden vanzelf. Wanneer een auto wordt genaderd remt de LS af tot dezelfde snelheid als de auto voor zich. Wanneer deze versneld, versneld de LS zichzelf ook weer tot de ingestelde snelheid. Een uiterst comfortabel instrument, ook al hadden ze overigens de genomen afstand tussen de voorligger wel iets kleiner mogen maken. In de praktijk is deze zo ruim dat er gemakkelijk een auto tussen schiet waardoor de auto nóg meer afremt.
De Lexus LS 460 President is een dijk van een auto met vooruitstrevende toegepaste technologieën. Hij geeft duidelijk gehoor aan de reclameslogan van Lexus ‘the Pursuit of Perfection’. De gereden Lexus LS 460 President was voorzien van enkele opties, waaronder een Dark Granite metallic lak (€1650.-), DVD-scherm verwerkt in het dak achter (€5270.-), Alcantara stijl- en hemelbekleding (€1900.-), 19” lichtmetaal (€3440.-) en een klasse 5 alarminstallatie (€1131.-). Door het groot aantal extra opties komt de prijs van de gereden LS 460 President op €147.803.- , wat een stevige prijs genoemd kan worden. Met zo’n prijs zal het waarschijnlijk wel weer lastig worden om hoge verkoopaantallen te behalen, want de gemiddelde Audi-, BMW- of Mercedes-bezitter zal niet zo snel overstappen naar een ander merk, vooral niet als de concurrentie niet veel minder duur is.
Lexus zet de LS 460 voor een vanaf prijs van €111.000 in de dealershowroom. De auto beschikt dan echter nog niet over Intelligent Parking Assist en Adaptive Cruise Control. Dat is voorbehouden aan de President-uitvoering, die vanaf €133.400 in de showroom staat. De langere versie van de LS 460, de LS 460L, is vooralsnog niet in ons land leverbaar. De LS 600h, de uitvoering met de eerste V8-hybride ter wereld, komt later dit jaar en is dan waarschijnlijk wel als verlengde versie leverbaar. Helaas is er voor de dieselaars slecht nieuws: de nieuwe LS is niet leverbaar met een dieselkrachtbron. De belangrijkste concurrenten, met name de BMW 7-serie (750i High Executive vanaf €130.400) en de Mercedes-Benz S-klasse (S 500 Prestige Plus vanaf €142.500), moeten zich zorgen gaan maken om deze nieuwe LS 460. Dichtbij de perfectie komt deze auto namelijk zeker.
Fotografie: Marc van der Vegte