Als voorbode voor de nieuwe Opel Astra, voor insiders type H, liet Opel in 2003 op de Salon van Genève de GTC concept zien. GTC staat voor Grand Tourismo Compact.
Met de Opel GTC geven de ontwerpers van Opel aan te willen werken aan een dynamisch imago van het merk dat tot nu toe vooral behoudend gestileerde modellen produceerde.De Astra GTC is de driedeurs versie van de nieuwe Astra geworden. Maar zoals veel merken (zie onder andere Fiat met de Grande Punto) tegenwoordig doen is de driedeurs de sportieve variant en de vijfdeurs de meer praktischere. De afmetingen van de productieversie verschillen niet veel van die van de conceptcar. De lengte, breedte en hoogte bedragen nu respectievelijk 4,29 x 1,79 x 1,42 meter.
De hier geteste Astra GTC 1.8i-16V beschikt nog over de niet meer leverbare 1.8i-16V Ecotec-motor met 125 pk en 170 Nm. Deze is per december 2005 vervangen door de 1.8i-16V TwinPort-motor met 140 pk en 175 Nm. De genoemde prijs bij de technische gegevens betreft de 140 pk versie.
Het interieur kenmerkt zich door helderheid. Ook als het op bediening aan komt. In het midden van het dashboard is de V-vorm te herkennen die vanuit de motorkap naar binnen lijkt te komen.
Het dashboard is opgevrolijkt met een sierstrip die over het midden van het dashboard en de portieren loopt. Ook de middenconsole is opgefleurd met aluminium accenten. De meters zijn goed te overzien, alleen de schaalverdeling van de kilometer teller is wat krap. Ook is het jammer dat er niet is voorzien in een temperatuurmeter voor de koelvloeistof.
De techniek waarbij de stuurkolomhendels van richtingaanwijzers en ruitenwissers in hun uitgangspositie terugkomen went snel.
In de middenconsole zit het infodisplay waarin de instellingen van airco, radio en boordcomputer te voorschijn getoverd kunnen worden. Met wat gewenning gaat dat best vlot, al blijft het handiger om de airco gewoon met één enkele knop uit te kunnen schakelen dan het hele menu door te moeten scrollen.
De sportstoelen zitten stevig met voldoende zijdelingse steun. Alleen mag de zitting net iets breder zijn. De rugleuning is echter wel voldoende breed. Qua lengte van de rugleuning en afstelling van de hoofdsteunen geen klachten.
Beenruimte achterin is, zeker achter een lange bestuurder, niet in overvloed aanwezig, maar de Astra GTC dan ook niet bedoelt als volwaardige gezinsauto. Met een beetje inschikken passen er twee personen tot 1,80 meter redelijk goed achterin. De bagageruimte is voldoende van inhoud, meer niet. De toegang houdt door de smalle opening niet over en de bak zelf is ook niet al te breed. De achterbank is gedeeld neerklapbaar om meer ruimte te scheppen.
Opel heeft maar bar weinig veranderd aan het conceptmodel, alleen de neus oogt wat braver. De koets is 15 mm lager ten opzichte van de vijfdeurs. Het was Opel tot doel het merk dynamischer als voorheen op de markt te zetten.
De Astra GTC is uitermate sportief gelijnd. Met de V-vormige motor kap, waarvan de vorm doorloopt in het dashboard, de grote heldere koplampen en de dito achterlichten laat Opel zien dat het menens is.
De GTC staat in de markt als de versie voor de sportievere koper. Een hoge raamlijn met smalle ruiten geven hem een gedrongen uiterlijk. De daklijn loopt een stuk schuiner af dan bij de vijfdeurs en in de achterkant is de V-vorm duidelijker te zien.
Zoals in het intro al beschreven, beschikt deze demo nog over de 1.8-motor met 125 pk.
De motor voldoet prima, reageert erg vlot op het gaspedaal, zeker in de sportstand van het IDS-onderstel. Net als bij de Zafira heeft de motor bij optrekken vanuit stilstand de neiging te ver terug te vallen in toeren, hierdoor ontstaat een enigszins hikkend gevoel. Enkel door met beleid gas en koppeling te doseren is dit te vermijden. Op constante snelheid is de motor geluidsarm, bij accelereren en boven de 3.500 toeren wordt dit blok wat luidruchtig, overigens zonder daarbij een irritant geluid te produceren, integendeel. Onderin de toeren zit een typische viercilinder zestienklepper-brom, de trekkracht valt ook in dat gebied niet tegen.
De versnellingsbak schakelt met stevige, korte slagen. Totaal geen klachten over. Om snel tot stilstand te komen is het remsysteem ruim voldoende bemeten. De dosering is perfect en het ABS komt er alleen in uiterste noodgevallen in. Mede door het verlaagde sportonderstel, de 17-inch velgen en de Sport Switch (sport-knop op het dashboard om besturing, demping en gasrespons scherper te maken) ligt de GTC erg strak op de weg. Overhellen in bochten is de hem vreemd, evenals onderstuur (met dank aan de UCL onderstuurcontrole en ESP). De elektrische stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk. Zo is er op hogere snelheid meer stuuruitslag nodig voor dezelfde manoeuvre dan op bijvoorbeeld parkeersnelheid. Met de Sport Switch geactiveerd stuurt de Astra nog een tandje, zwaarder of beter gezegd sportiever. Er zit veel gevoel in het sportstuurwiel, ook in de middenstand is geen spoor van vaagheid te bespeuren.
Het comfort heeft door de goede stoelen niet eens zoveel te lijden onder het stevige onderstel. Maar een Frans-zacht comfort is vanzelfsprekend niet te verwachten.
Concluderend kan gezegd worden dat de Astra GTC kwalitatief goed in elkaar zit, een erg dynamisch weggedrag heeft en als sportieve versie van de Astra-reeks doet wat er op basis van zijn uiterlijk verwacht wordt. Dat hij qua prijs gelijk is aan de Astra vijfdeurs is in dit geval geen minpunt, want hij biedt in plaats van praktische juist dynamische eigenschappen.
De concurrentie bestaat uit onder andere de Citroën C4 Coupé, Ford Focus 3-deurs en de Peugeot 307 3-deurs. Qua geboden uitrusting, prijs en ruimte ontlopen ze de Astra GTC erg weinig. Het is vooral een kwestie van smaak, zowel wat betreft het uiterlijk als het rijgedrag, wat de doorslag zal geven.