Mercedes-Benz 500E

Jarno van Maanen - 12 februari 2007

Intro

Toen BMW in 1986 de M5, een sportsedan op basis van de 5-serie, op de markt bracht, zou het nog even duren voordat Mercedes een antwoord had op deze auto. Maar in 1990 was het dan zo ver. Mercedes kwam met een uit de kluiten gewassen E-klasse op de proppen: de 500E. Dankzij een beresterke V8-motor en een onderstel dat door Porsche onderhanden was genomen, kon Mercedes met haar 500E de M5 van repliek dienen.

De 500E is an sich al een redelijk zeldzame verschijning, maar het laat zich raden dat een 500E in de kleur ‘Signaalrood’ wel heel bijzonder is: naar schatting is het aantal felrode 500E eenvoudig op de vingers van één hand te tellen. Voor een argeloze voorbijganger is deze auto waarschijnlijk niets meer dan een overjarige Mercedes met een schreeuwerige kleur, maar de fijnproever weet wel beter.

Het exterieur

Het is een ingetogen sportsedan, slechts weinig uiterlijke kenmerken onderscheiden de 500E van zijn bescheidener gemotoriseerde broertjes. De wielkasten staan iets verder naar buiten om zo plaats te kunnen bieden aan de wat bredere banden, het hele koetswerk staat enkele centimeters dichter bij het asfalt en dan zijn de belangrijkste verschillen wel genoemd. Al met al is het een hele bescheiden auto, die op een subtiele manier laat zien dat het geen gewone E-klasse is. Het is een ware wolf in schaapskleren.

Met dit concept wordt echter korte metten gemaakt door de cijfercombinatie '568'. Dit is de kleurcode van de zogenaamde ‘Sonderfarbe’ Signaalrood. Een kleur die roder dan rood is. Woorden als ingetogen, bescheiden en subtiel kunnen dan meteen worden doorgestreept, want nu trekt hij de aandacht naar zich toe als Paris Hilton die per abuis op de EO-jongerendag is beland. Een rode E-klasse is een kwestie van zwart en wit: je vindt het prachtig of je vindt het spuuglelijk. Er lijkt geen tussenweg te zijn. Bijzonder is het in ieder geval wel.

Het design van auto is, in grote lijnen, al meer dan twintig jaar oud, maar vanwege de behoudende vormgeving heeft Mercedes dit type auto (‘Baureihe’ W124) meer dan tien jaar kunnen verkopen, zonder drastische wijzingen in het uiterlijk door te voeren. Deze lange houdbaarheid zorgt ervoor dat de auto er minder oud uitziet dan hij is, de auto is minder gedateerd dan de meer modegevoelige auto’s van zijn tijd.

De zogenaamde Evo-wielen passen goed bij de auto, zowel qua vormgeving als qua grootte. Net als de auto hebben de wielen een eenvoudige en hoekig design, bovendien zijn ze opvallend, wat mooi overeenstemt met de opvallende lakkleur. De rechtgeaarde purist zal echter zijn neus ophalen voor deze wielen, want ze zijn niet vanuit de fabriek voor de 500E geleverd. Voor degene die wat minder principieel is, zouden dit wel eens de mooiste velgen voor deze auto kunnen zijn.

Het interieur

De rode exterieurkleur is niet het enige bijzondere aan deze 500E. Het interieur is namelijk bekleed met blauwe ‘Karo’-stof en die heeft een ruitjesmotief. Heel knus en sfeervol, maar wel een beetje oubollig. Een opmerkelijke smaak kan de eerste eigenaar in ieder geval niet worden ontzegd. Eigenlijk staat het helemaal zo gek nog niet. De ruitjesstof past prima in het conservatieve interieur en de helderblauwe kleur van de stof smoelt goed bij de felrode lakkleur. Een beetje vreemd, maar wel lekker.

Alles in het interieur ademt degelijkheid uit. De houten paneeltjes in het dashboard, de binnenkant van de portieren, het instrumentarium; alles ziet er degelijk uit en voelt degelijk aan. Bovendien ziet alles er nog ongebruikt uit, het is moeilijk voor te stellen dat deze auto al vijftien oud is. Natuurlijk kostte deze auto destijds ongeveer een kwart miljoen gulden, dus dan mag je wel een goede bouwkwaliteit en afwerking verwachten. De minder sterk gemotoriseerde, en dus veel minder dure, W124’s zijn echter van ongeveer hetzelfde interieur voorzien, dus het is zeker indrukwekkend.

Ook erg goed zijn de stoelen van deze auto. Het stugge stof zorgt in combinatie met de stevige stoelwangen voor genoeg grip en ontspanning in overvloed. Ze zijn geschikt voor zowel een lange reis als voor wat stevig bochtenwerk. De bestuurdersstoel is weliswaar elektrisch in hoogte verstelbaar, maar helaas is hij niet echt laag in te stellen. Zeker in een sportsedan als deze 500E zou het prettig zijn als die mogelijkheid er wel was, omdat je op die manier het wegdek nog wat directer kunt aanvoelen.

Qua lebensraum zit het wel snor in de 500E. Voorin is er ruimte in overvloed voor zowel benen als hoofd en ook achterin is het goed vol te houden. Mede dankzij de uitsparingen in de voorstoelen is er genoeg ruimte voor de benen en de vlakke daklijn draagt bij aan voldoende hoofdruimte. Deze auto is gewoon prima geschikt voor vier volwassenen. Ook voor bagage is er genoeg plaats, de inhoud van de kofferbak bedraagt een nette 520 liter.

Het rijden

De cijfers liegen er niet om: een vermogen van 326pk en een koppel van 480nm uit een vijfliter V8-motor, goed voor een begrensde topsnel- heid van 250km/h en een sprintje van stilstand naar 100km/h in een seconde of zes. Dat zijn prestaties die meer bij een sportwagen passen dan bij een middenklasser sedan. Toch voelt de auto aanvankelijk aan als een gewone E-klasse. Je zou misschien verwachten dat de auto heel direct stuurt of dat de gasrespons nogal nerveus is, maar dat is niet het geval. Een kleine tegenvaller voor degene die op sportiviteit is ingesteld en een kleine meevaller voor iemand die meer van comfort houdt.

Eenmaal op snelheid komen de sportieve kwaliteiten van deze auto wat beter naar voren. In snel genomen bochten blijft hij netjes vlak op de weg liggen, in de lussen van een klaverblad kleeft hij aan weg als sappige kauwgum aan een schoenzool. Het is goed te merken dat sportwagenfabrikant Porsche zich met het onderstel bemoeid heeft, want een gewone E-klasse lukt het bij lange na niet om zo neutraal door een bocht te rijden. Helaas is het gewicht van de auto wel te voelen, bij vlugge lastwisseling merk je dat de massa van de auto niet gering is. Zelfs met hulp van Porsche is het niet gelukt om dat te voorkomen.

Op de snelweg valt de enorme soepelheid van de motor op, de hoeveelheid trekkracht is indrukwekkend, maar dat die trekkracht over zo’n groot toerenbereik beschikbaar is, dat is misschien nog wel indrukwekkender. Optrekken van 100km/h naar 200km/h kost ongeveer twintig seconden. Dat is weliswaar niet bloedsnel, maar omdat de versnelling zo constant is, voelt het alsof de auto er bijna geen moeite voor hoeft te doen en dat is wel heel bijzonder. Waar de 500E wel wat moeite mee heeft, dat is vaak en stevig remmen, want er treedt al snel fading op. Het is te merken dat de remmen niet goed berekend zijn op serieus vertragen. Dit probleem is niet ongewoon voor snelle sedans, auto’s als de BMW M5 en de Audi S6 hebben er ook mee te kampen.

Ondanks lage ligging van de auto en de redelijk harde vering, is de auto eigenlijk best comfortabel. Hij strijkt niet alle oneffenheden in het wegdek glad, maar hij stuitert niet over de weg en je zult over het algemeen niet vermoeid raken van een ritje met een 500E. Ook het motorgeluid is allerminst uitputtend. De klanken van de achtcilinder zijn namelijk tamelijk gedempt, pas bij hoge toerentallen laat de motor zich echt horen, normaliter houdt hij zich op de achtergrond.

Slot

Ondanks het Porsche onderstel en de sterke V8-motor zou het onjuist zijn om de 500E een sportwagen in een sedanjasje te noemen. De automatische transmissie, de ietwat indirecte besturing, het beschaafde motorgeluid en het rijcomfort zorgen ervoor dat niet het gevoel krijgt met een sportwagen te rijden. Ben je juist op zoek naar een stevige sportsedan, dan kun je beter je heil zoeken bij de BMW M5, want in dat geval zal de 500E je teleurstellen.

Verlang je echter naar een bijzondere auto, die zich qua prestaties kan meten met menig sportwagen en zich toch vasthoudt aan de normen en waarden van Mercedes, dan kun je elke dag plezier beleven aan de 500E. Vanwege de beperkte productieaantallen is deze auto bovendien, mits goed onderhouden, zeer waardevast en tevens goed geschikt voor dagelijks gebruik. Je kunt er niet omheen, het is een echte Mercedes.


Met dank aan Marco Hof Sportscars

  • Sterke motor
  • Prima wegligging
  • Ruim interieur
  • Brandstofverbruik
  • Niet heel sportief
  • Gewaagde kleurstelling