Dodge Caliber
2.0 CRD SXT

Jan Westerhof - 22 juni 2006

Intro

'Grab life by the horns' schreeuwt de advertentie van Dodge. Hiermee wil het Amerikaanse merk uitstralen dat de Dodge Caliber een uitdagende auto is voor avontuurlijke mensen die zich niet in een hokje laten plaatsen. Deze individualistische reclame-uiting staat haaks op de positie die Dodge wil krijgen in het segment van de VW Golf. Dodge wil namelijk door middel van een concurrerende prijsstelling een gerespecteerde plaats krijgen in de verkoopstatistieken. Echter is de Caliber naar mijn mening zeker geen auto die de gemiddelde Vinex-bewoner zal aanspreken. De auto ziet er namelijk imposant en eigenwijs uit. De Dodge Caliber is inmiddels een auto die veel mensen kennen en waar ook over gepraat wordt. Mensen hebben er van gehoord en worden door de merknaam Dodge overrompeld. De Caliber heeft zijn naam en imago dus al bij voorbaat mee. In deze rij-impressie zal ik kijken of de Caliber met CRD-motor – de bekende 140 pk leverende 2.0 TDI van VAG – de strijd met de gevestigde orde aan kan. In de demonstratieauto die ik reed was de auto voorzien van het meest luxe SXT-pakket. De prijs van de auto ligt op 27.855 Euro maar de demo had allerhande opties waaronder 18-inch velgen en een navigatiesysteem waardoor deze auto richting de 32 mille ging.

Het interieur

De designtaal van de Caliber heeft natuurlijk grote voordelen. Door de hoge bouw van de auto is de ruimte binnenin fors te noemen. De bagageruimte is zelfs riant. In vergelijking met concurrenten als de Golf en de Astra heeft de Caliber een enorme bagageruimte die met 524 liter de inhoud van een A6 Avant en een BMW 5er Touring benadert. Echter is de afwerking van de bagageruimte niet om over naar huis te schrijven. Het is te merken dat Dodge de lage prijs van de Caliber ergens in moet laten blijken. Het is duidelijk dat de besparing met name in de afwerking en de “anmutung” van de auto is gaan zitten. De bagageruimte heeft geen stof maar is slechts afgewerkt met hard plastic: het is in de achterbak echt puur functioneel bedoeld in de Caliber en daar valt ook wel wat voor te zeggen.

Als we voorin de Caliber zitten dan worden we ook niet verwend met luxe materialen zoals die tegenwoordig steeds meer gemeengoed worden in deze klasse. Het is helaas allemaal wat hard plastic dat er bovendien erg voordelig uitziet. Wel is het interieur erg leuk vormgegeven. De klokkenwinkel bestaat uit sportief ogende kokers en het middenconsole is in een opvallende kleur gespoten. Hierdoor ziet het interieur er lekker fris uit. De kleur van de inlegpanelen komt terug in de bekleding van het meubilair. Dit zorgt in een auto als de Caliber voor een jeugdige uitstraling en dat wordt nog eens gecompleteerd door een aantal leuke uitrustingsfacetten. Zo zijn de bekerhouders ingelegd met een lichtgevende ring, heeft de Caliber een speciaal gekoeld dashboardvakje voor blikjes en een I-Pod houder. Ook hierin is weer te zien dat de Dodge dus duidelijk bedoeld is voor het jongere publiek. Het interieur bezit gewoon hele leuke details waardoor het al met al een bijzonder fris geheel vormt. Er zit een leuk stuurtje in, de klokken zijn vrolijk, het centrale beeldscherm geeft een rijk gevoel en alles heeft een bepaalde frivoliteit.

Het exterieur

De Caliber is een auto die er lekker dik uitziet. Het uiterlijk doet vermoeden dat de auto vierwielaandrijving zou kunnen hebben. De hoekige lijnen en de uitgeklopte spatborden zorgen ervoor dat de auto een bepaalde onverzettelijkheid uitstraalt en maakt hem niet tot een auto die door iedereen mooi wordt gevonden. De auto zal met zijn imposante Dodge-grille vooral jongeren aanspreken. Illustrerend hierbij was de reactie van een vriendin van me die de auto 'hip en stylish' en een stuk 'gaver' vond dan 'die obligate Tourans en andere vrolijke-gezinnetjes-auto’s'. Ze dacht bij het horen van de naam Dodge dat de auto kostbaar zou zijn, maar toen ik haar vertelde dat een leuke Caliber reeds leverbaar was vanaf een 21 mille was ze verrast: hij ziet er gewoon duurder uit dan hij is. Bovendien geven de 18 inch lichtmetalen glimvelgen die de demo had, de auto naast de standaard présence nog een extra vleugje uitstraling. De auto straalt gewoon heel duidelijk zelfverzekerdheid uit.

De grille van de Dodge doet de auto veel goeds, omdat hij geassocieerd wordt met de RAM pick-ups en de andere dikke terreinwagens van dit merk. Men denkt bij het zien van de Caliber aan stoere Amerikanen en avontuurlijke vrijetijdsbestedingen. Het is duidelijk dat Dodge voor het design van de Caliber gegaan is voor een stoere look en daarin zeker geslaagd is. Naar mijn mening ziet de Caliber er gewoon “vet” uit! Zeker in de kleur van de demo of in het metallic zwart.

Het rijden

Zoals gemeld bezit de Caliber CRD de 2.0 TDI van onder andere de Golf V. Deze 140 pk sterke motor blinkt uit in kracht en zuinigheid. In de VAG-producten heeft hij zijn diensten reeds bewezen en ook in de Caliber is het een genoegen om met deze motor op stap te zijn. De motor biedt een lekkere trekkracht en daardoor wordt inhalen en invoegen een kinderlijk eenvoudige manoeuvre. Soms is het gewoon zo dat je even lekker gas geeft om de acceleratieboost van deze motor te ervaren. Helaas staan TDI’s bekend om hun turbogat en de CRD van de Dodge heeft dat dus ook. Pas vanaf een 1800 toeren komt de turbo erbij maar dan wordt het wel feest! De zesbak die de Caliber bezit schakelt hierbij lekker soepel en de zesde versnelling zorgt voor een toerendaling waardoor het brandstofverbruik lekker zuinig wordt. Die gunstige verbruikscijfers zijn ook weer typisch TDI.

Het weggedrag dat de Caliber heeft past niet bij zijn uiterlijk. Dat doet namelijk een sportieve bochtensnijder vermoeden, maar dat is de Caliber geenszins. De weinig directe besturing en de softe ophanging zijn hier met name debet aan. De Caliber is tijdens links-rechts combinaties enigszins zoekende en dat is wel jammer omdat je een scherpere auto verwacht bij de uitstraling. Onderstuur is door het onderstel ook snel gecreëerd en een veilig weggedrag heeft dan ook zeker op de eerste plaats gestaan tijdens het afstemmen van het onderstel. Het ESP is standaard op de sterke diesel en dat is soms wel zo veilig want de motor en het onderstel staan niet helemaal in balans met elkaar.

Het comfort dat deze auto tentoonspreidt is door de soepele veren goed. Het is zeker niet zo dat de auto week is, maar stug wordt hij nooit. Nog zo’n typisch aspect van de TDI’s van Volkswagen is het geluidsniveau bij een koude motor. Dit is inderdaad gerust nagelend te noemen maar als de motor warm is dan rest slechts een normaal motorgeluid dat niet hinderlijk overkomt. Ook van afrolgeluiden en windgeruis heeft de Dodge weinig last van. Duidelijk is dus dat deze auto het gezin op een fijne manier van A naar B brengt zonder poespas.

Slot

De Dodge Caliber is een auto die niet iedereen zal aanspreken. Zijn dikke en stoere uitstraling zal met name individualistische en jeugdige mensen aanspreken, die wel van opvallen houden. Verwacht echter geen navenante rijeigenschappen want de Dodge is echt geen sporter. Hij is weliswaar qua uiterlijk een jeugdig apparaat, echter zijn de rijeigenschappen echt bedoeld om de familie in comfort te vervoeren. Hierbij heeft de Dodge ook goede kaarten als het gaat om de ruimte. De bagageruimte is enorm en de ruimte voor de lichaamsdelen is bovengemiddeld. De binnenzijde van de Caliber is al net zo frivool als de buitenkant met zijn leuke interieurdetails. Helaas schiet Dodge tekort op het gebied van afwerking maar de lage prijs moet ergens in zitten. Die prijs zit hem zeker niet in de fijne dieselmotor die van de Dodge simpelweg een snelle en economische auto maakt. Ook op de uitrusting van de auto is niet beknibbeld want op airconditioning na zijn zaken als elektrische ramen en dergelijke gewoon standaard. De Dodge zal het concluderend moeten hebben van zijn zelfverzekerde uitstraling en zijn concurrerende prijs. De vermaarde diesel kan hierbij een extra aankoopfactor vormen.

  • Er staat dus wel iets diks voor relatief weinig geld!
  • Krachtige motor met een laag verbruik
  • Binnenruimte
  • Afwerking
  • Soms te soepel geveerd
  • Besturing mist scherpte