De nieuwe Hyundai Accent staat al weer een tijdje bij de dealer en eigenlijk is dit vrij geruisloos gegaan. Er zijn geen uitgebreide reclamecampagnes geweest om de auto onder de aandacht te brengen. De geteste 3-deurs is sinds het einde van de zomer in Nederland leverbaar, nadat zijn sedanbroertje al eerder beschikbaar was. Met een geheel nieuwe en frisse uitstraling zal de auto ongetwijfeld een breder publiek aanspreken dan zijn voorganger, maar hoe staat het verder met de kwaliteit en rijeigenschappen? We zullen het zien aan de hand van de 1.4i Dynamic-uitvoering.
Deze 3-deurs Accent is onmiskenbaar een Hyundai, maar desondanks is hij toch totaal anders dan zijn voorganger. De vorige 3-deurs zag er min of meer uit als de sedan, maar dan met 2 zijportieren minder en een aan het dak scharnierende achterklep. De huidige Accent is meer een echte hatchback. De nieuwe Accent is 2 cm breder en 7 cm hoger dan zijn voorganger, maar wel ruim 20 cm korter. Het behoeft geen uitleg dat dit lengteverschil hem met name in de kont zat. Zoals eerder vermeld is ook deze nieuwe Accent net als zijn voorganger leverbaar als sedan, echter de 5-deurs hatchback is niet in het Nederlandse gamma opgenomen.
De buitenkant laat zich kenmerken door ronde, vriendelijk ogende vormen. Grote koplampen naast een afgeronde grille, een ronde motorkap en daklijn die achterop weer uitkomen bij grote felgekleurde achterlichten. De auto krijgt nog wat extra sportiviteit mee met zijn mistlampen (standaard op de dynamicversion), de lichtmetalen velgen en de dakspoiler achterop.
De binnenkant van de Accent is er één wars van allerlei poespas. Geen vreemde noviteiten, maar alles functionaliteit die je je wenst, kun je vinden op de te verwachten plekken en dat is het dan ook. De gebruikte materialen zijn van een goede kwaliteit en de verschillende delen zijn samen goed afgewerkt tot één geheel. Scheve naden of fragiele materialen zijn zo één, twee, drie, niet te vinden. Dit was iets wat ik bij de Santa Fé verleden jaar ook al opmerkte, maar het is dus gelukkig een trend die ook bij de kleinere modellen doorgezet wordt.
Eigenlijk zijn de klokkenwinkel, de niet-af-fabriek radio en de knoppen voor de bediening van verwarming/airco de enige afwijkingen op een verder glad dashboard. En ook de onderdelen zelf zijn simpel van opzet. Twee grote klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter en 3 grote ronde knoppen voor de verwarming. Met de optielijst is het interieur overigens nog wel wat sprankelender te maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van kleurencombinaties. Met de huidige First Edition is het zelfs mogelijk om gewaagde, felle kleurstellingen het interieur binnen te laten.
De stoelen zijn prima handmatig verstelbaar naar iedere gewenste zithouding. Toch vind ik de stoelen niet altijd even prettig. Met name wanneer je de auto op een wat pittiger manier rijdt is de vrij vlakke zitting niet zo prettig. Met name omdat de stoel ook nog vrij hard zijn heb je gauw de neiging om te gaan glijden op de stoel, dan wel je preventief schrap te zetten. Was de stoel iets meer sportief gevormd, dan was het probleem al een stuk minder. Of misschien was een wat zachtere, comfortabelere stoel nog wel beter, gezien het koperspubliek van de vorige Accents. Nu is het eigenlijk van beide niks en daardoor nog minder dan sportief of comfortabel afzonderlijk. Ruimte is er voorin wel genoeg, in die zin is voor een ieder dan ook wel weer een goede positie te vinden. Achterin houdt het daarentegen allemaal niet over, maar wat wil je, je hebt hier met een compacte auto te maken. De hoofdruimte is nog wel acceptabel, maar met de benen zit je toch al gauw in de rug van een lange passagier voorin te prikken. Achterin de koffer kun je nog een acceptabele 270 liter aan bagage kwijt.
Deze Accent is voorzien van de 1399 cc metende benzinekrachtbron die maximaal 97 pk levert. Dat is niet onaardig voor dit formaat auto en dat merk je ook, wanneer je vanuit stilstand wegrijdt. De motor heeft totaal geen moeite met de auto en brengt hem soepel op snelheid. Ook na snelheidsmindering voor een scherpe bocht pakt de motor zijn werk weer rap op en brengt hij je op de gewenste snelheid. Bij de stadse en korte ritjes voldoet dit motortje dus prima en is het eigenlijk onnodig om naar de beschikbare 1.6 met 15 pk extra om te kijken. Toch is er wel een categorie mensen waarvoor de 1.6 interessant kan zijn en dat is de groep die zeer regelmatig grote afstanden aflegt over autosnelwegen, want daar komt de 1.4 toch wel net wat te kort. Alle power die hij bij lage snelheden op de weg weet te leggen, lijkt hij haast kwijt te zijn, zodra je boven de 100 km/u uitkomt. Natuurlijk kun je nog tijden doorversnellen, want de aangegeven top ligt pas bij 177 km/u, maar het gaat allemaal niet zo vlot meer. Je mag toch verwachten dat met name op dat punt de 1.6 nog wat beter scoort. De opgegeven 12,3 benodigde seconden om naar de 100 km/u te komen vielen mij allereerst wat tegen, maar ik vermoed dat het toch te verklaren is door het feit dat de Accent bij hogere snelheden wat meer moeite heeft. Als je namelijk puur op het optrekken afgaat, zou je de Accent op gevoel als sneller inschalen.
Bij het toch wel sportieve accelereren zou je ook een sportief weggedrag verwachten. Nu is het verre van dramatisch te noemen, maar sportief zou ik het ook niet durven noemen. Daarvoor is de wegligging niet strak genoeg, maar met name de besturing laat het daar ook wel afweten. Hij is niet erg communicatief en zelfs wat slap te noemen in verhouding met de andere eigenschappen van het autootje. Natuurlijk is dit ook geen hardcore sportauto, maar er waren nog wel een paar stapjes richting sportiviteit te maken, zonder dat het comfort er onder zou gaan lijden, maar waar het weggedrag wel beter van zou worden. Het schakelen gaat prima, al lijkt de pook wel een heel sterke persoonlijke voorkeur te hebben voor de neutrale stand, want zo gauw je de pook iets uit de versnelling haalt, wil de pook direct weer in de gecentreerde positie gaan staan. Dit neemt niet weg, dat de bak verder wel prima in elkaar zit en voor een prettige overbrenging zorgt.
Alles bij elkaar is de Accent zeker een auto om eens van dichtbij te gaan bekijken, indien een compacte hatchback of sedan op het wensenlijstje staat. Een modern uiterlijk met een grote stap voorwaarts richting een kwalitatief interieur heeft Hyundai een meer dan waardige opvolger van de vorige Accent in de markt gezet. Neem daarbij de verhouding van prijs en prestaties, dan zie je dat hij ook nog eens zeer concurrerend geprijsd is. Vergelijk je hem alleen al met een gelijkgeprijsde Accent uit de vorige generatie, dan heb je meer auto, meer uitrusting en betere prestaties. Het laat dan niks te raden over dat de Accent ook ten opzichte van zijn Europese concurrenten een aantrekkelijke prijs heeft. Voor 13.700 euro bent u eigenaar van een nieuwe uitvoering van de geteste auto, maar hij is er zelfs al vanaf 11.995 euro. Overigens is het in die versie ook niet behelpen, want die is voorzien van dezelfde motor, alleen de uitrusting is wat kaler.