Seat Leon
2.0 FSi Sport-Up

Arno Lommers - 14 januari 2006

Intro

“Only for those who believe in driving”. De slogan waarmee Seat de nieuwe Leon promoot. En daar is geen woord van gelogen. De nieuwe Leon is echt alleen voor mensen die geloven in autorijden. Geheel in lijn met de nieuwe Seat-familie. De hier geteste en pittige 2.0 FSi is nog niet eens de sterkste. Er is ook een 185 pk rijke 2-liter turbo leverbaar, ja inderdaad met de motor uit de VW Golf V GTi, maar dan iets terug getuned. Binnenkort verschijnt de Leon FR (200 pk) en eind 2006 de Leon Cupra (240 pk). Wat een geweld allemaal...

Het interieur

Ook volgens de nieuwe familielook van Seat is het dashboard. Dit is vormgegeven met de bestuurder als hoofdpersoon. Het gebied van de passagier is duidelijk afgeschermd van dat van de bestuurder. De materialen waar het dashboard van is gemaakt zijn enigszins hard, maar er zit wel een mooie structuur in. De aircobediening zit mooi hoog in het dashboard en is erg duidelijk. Opbergruimte is er in de vorm van portiervakken, een vakje voor de pook (met twee bekerhouders), in de middenconsole en natuurlijk het gebruikelijke handschoenenkastje. Het stuur is bekleed met leer en is precies goed van dikte, zodat het in snelle bochten (wat met deze auto nogal eens voor zal komen) niet uit je handen kan glijden. Sportiviteit valt ook te ontdekken bij de indeling van de klokkenwinkel. De toerenteller zit namelijk in het midden. Links daarvan de gecombineerde tankinhoud- en temperatuurmeter en aan de rechterkant de snelheidsmeter. De schaalverdeling is duidelijk, alles is in een oogopslag te zien, belangrijk bij een actieve rit.

De pedalen zijn prima geplaatst. Alleen is het wel zaak je voet goed op het rempedaal te zetten, anders druk je tegelijkertijd het gaspedaal in. Je rechterbeen steunt lekker tegen de middenconsole, waar de versnellingspook precies onder handbereik is geplaatst. Voor nog meer comfort mist er enkel een middenarmsteun, maar die is als accessoire leverbaar. Sportstoelen zijn standaard in de Leon Sport-Up. Ze zijn lekker laag in te stellen en de steun, zowel voor je rug als je benen is in orde. De stevigheid laat niets te wensen over, keihard zijn ze niet, evenmin zacht. Precies goed eigenlijk. Jammer dat de knop van de verlichting, links naast het stuur, te diep weggestopt zit. De bediening van de zijruiten mag ook verder naar achteren geplaatst worden. Je grijpt nu vaak de knop voor de linkerachterruit in plaats van die voor het bestuurdersraam.

Voor een auto als deze is de ruimte op de achterbank zeker niet onderbemeten. Ik (1,79 meter lang) kan prima achter mezelf zitten, ondanks dat ik de rugleuning altijd redelijk ver achterover heb staan. De hoofdruimte is goed, kijk alleen uit met in- en uitstappen voor de lage daklijn. Bagage vindt ruim plaats in de goed gevormde kofferbak van 341 liter. Meer ruimte is mogelijk door de achterbankleuning gedeeld neer te klappen. De toegang tot de bagageruimte is voldoende. Aan de linkerkant is nog een klein vakje gemaakt voor wat losse spulletjes.

Het exterieur

Scherp en rond, dat is het uiterlijk van de nieuwe Seat Leon. Hoe de plaatwerkers bij Seat de motorkap voor elkaar hebben gekregen is een wonder. Over de voorspatborden loopt via de voor- en achterportieren een sportieve lijn naar beneden. De hoge raamlijn benadrukt de sportiviteit nog eens extra, evenals de aflopende daklijn. De amandelvormige koplampen kijken gretig de wijde wereld in. Aanvallen willen ze, niets anders. De deurgrepen van de achterportieren zijn weggewerkt in de raamstijl. Een mooi accent, alleen iets te krap voor een volwassen hand. Op de achterklep valt het grote logo op dat dienst doet als handgreep om de klep te openen.

Het rijden

De geluidstechnici hebben hun taak volledig volbracht. Wàt een racegeluid komt er uit die uitlaat, en nee het is geen Remus-pijp uit de accessoireshop. Bij lage toeren een prachtig donkere brom en bovenin een geweldige gil. Je voelt de motor zelfs even kantelen in je stoel als je stationair een heel klein beetje gas geeft, ongelofelijk…

Deze 2-liter FSi (directe benzine inspuiting) heeft 150 pk en 200 Nm te bieden. Nou, daar is zeker geen woord van gelogen. Met het optionele ESP uit heeft hij met voluit optrekken aardig wat moeite om zonder spinnen weg te komen. Als je dan eenmaal opgang bent wordt je zelfs lichtelijk achterin je stoel geduwd. Geweldig zeg! De zes korte versnellingen leg je daarbij trefzeker, zij het een ietsje hakerig bij erg snel schakelen, in. De motor kan elk toerengebied aan, 1500 (in z’n 6 40 km/h) of 5500 tpm, hij trekt eraan. Volledig onbewust komt dan ook bij 7.000 toeren de begrenzer er een eind aanmaken door de motor in te laten houden. Dan zit je al in het rode gebied!

Sturen gaat licht, dat is niet zó sportief, maar er is best een goede communicatie met de brede Continental Sport Contact 2-banden.
Het onderstel is hard afgesteld, maar geeft geen onaangename stoten door. Hoewel het van mij persoonlijk zelfs nog wel een tandje harder mag. In erg snelle bochten, bij gas loslaten terwijl het ESP uit staat, komt de achterkant zelfs uit z’n spoor, heerlijk! Dit overstuur is goed te corrigeren, mede door de uit zichzelf in lichte mate, tegensturende besturing, maar je vliegt wel even een seconde heen en weer.
Op constante snelheid is de Leon FSi niet geheel geruisloos. Ach wat zou het, de toon die de motor nu eenmaal produceert is niet vervelend. Echt een pittig ding, schitterend. De remmen zijn in eerste instantie goed te doseren. Pas als je doortrapt komt de bijterigheid van de vier schijven naar voren.

Slot

Prachtig gestyleerde auto, die nieuwe Seat Leon. Wat positief boven het maaiveld uitsteekt zijn de uitermate fijne rijeigenschappen, stoelen en bijbehorende zitpositie. Ook over de ruimte valt niet te klagen. Dat het zicht schuin naar achteren niet overdreven is, tsja, dat nemen veel mensen die voor deze auto vallen waarschijnlijk wel voor lief. In deze Sport-Up zijn volledig automatische airco, 17-inch velgen, zes airbags en een bandenspanningscontrolesysteem standaard. De 2.0 FSi Sport-Up kost € 25.875.
De Leon heeft in de zogenaamde fel bevochten C-klasse absoluut een goede kans.
De Ford Focus, Opel Astra en Volkswagen Golf zullen op moeten passen!

  • Dynamisch uiterlijk
  • Rijgedrag
  • Zitpositie
  • Zicht schuin naar achteren
  • Raambediening te ver naar voren geplaatst
  • Instap achterbank