Skoda Octavia Combi
1.6 Ambiente

Michel van Breugel - 29 december 2006

Intro

De Skoda Octavia Combi is nog geen twee jaar op de markt, toch is het een vertrouwd gezicht. Een mogelijke verklaring is dat Skoda op het gebied van design geen rare fratsen uithaalt wanneer er een nieuw model wordt gelanceerd. Het voordeel hiervan is dat het ‘oude’ model nog redelijke jong oogt.

Met de Octavia heeft Skoda een grote troef in handen, het is de meest verkochte Skoda in ons land. De Combi is net iets populairder dan de hatchback en is vooral populair onder leaserijders. Het succes van deze Combi is mede te danken aan de bewezen techniek en de krachtige TDI-krachtbronnen uit de VAG-groep. De Octavia is als leaseauto extra interessant gezien het maandbedrag dat op nagenoeg dezelfde hoogte ligt als dat van een vergelijkbare Volkswagen Golf, welke het met veel minder interieurruimte moet stellen. Nu is de vraag of de Octavia Combi, die in deze test voorzien is van een 1.6 liter benzinekrachtbron, daadwerkelijk kan meekomen met de gevestigde orde.

Het interieur

Dat Skoda een onderdeel is van het Volkswagen-concern merk je direct bij het openen van de portieren. Het interieur oogt vertrouwd, maar door de grijze kleur tevens erg saai. Na een betere bestudering van het dashboard komen onderdelen uit onder andere de Volkswagen Golf langs. Het stuurwiel oogt wat aan de plastieke kant en mist radiobediening, maar ligt lekker in de hand.. De verstelling van het stuur in combinatie met de instelbare zetels maakt een nagenoeg perfecte zithouding mogelijk. Het meubilair is niet te hard en biedt zowel zijdelingse steun als steun in het zitvlak. Ook de lengte van het rug- en zitvlak zijn voldoende voor langere personen.

Eenmaal plaatsgenomen op voorstoelen is er niets te klagen betreffende de leefruimte voorin. Wat bij het wegrijden wel direct opvalt, is het gemis van een middenarmsteun wat het rijcomfort toch op een hoger niveau zou brengen. De ergonomie is wel prima in orde en alles zit op de plek waar je het zou verwachten. De middenconsole is duidelijk ingedeeld en zit strak in elkaar. Een kleine domper is dan ook dat de knoppen voor de radiofrequentie wat ‘losjes’ in de console lijken te zitten. Deze optionele radio is overigens een aanrader. Het vooral grijze interieur wordt in deze Ambiente voorzien van enkele aluminium accenten, die het interieur wat meer fleur geven. De instrumenten achter het stuurwiel komen niet overeen met zijn soortgenoten. Positief kunnen we zijn over de esthetische waarde ervan, minder positief zijn we over de afleesbaarheid. De schaalverdeling, van vooral de snelheidsmeter, is in het begin erg wennen. Noemenswaardig is de ruimte die Skoda in de Octavia heeft gecreëerd voor kaarten, flesjes en andere aflegmogelijkheden. Met de opbergruimte zit het voorin wel snor.

Achterin is de ruimte ook zeer acceptabel: hoofdruimte en beenruimte genoeg. Zelfs met 1.90m lengte is ‘achter jezelf zitten’ op de achterbank geen probleem. Ook het zitcomfort op de achterbank is goed te noemen, ook hier heeft het zitvlak voldoende lengte. De Octavia is voorzien van een middenarmsteun met skiluik, en een in twee delen neer te klappen achterbank. Het is echter jammer dat achterin de Ambiente de ramen niet elektronisch bediend kunnen worden. Achterin zit een grote kofferbak. Deze ruimte is netjes bekleed en afgewerkt en heeft een inhoud van 560 liter. Wanneer de neerklapbare achterbank wordt gebruikt is er maar liefst 1420 liter beschikbaar. Doordat de rugleuning op de zitting klapt, is een volledig vlakke laadvloer helaas niet realiseerbaar.

Het exterieur

Je ziet bij de eerste aanblik dat Octavia Combi een forse wagen is. De afmetingen liegen er ook niet om in dit vrij klassieke ontwerp van de 4,57m lange, 1.76m brede en 1.46m hoge Octavia Combi van de nieuwste generatie. Deze generatie Octavia kan eigenlijk niet gezien worden als een nieuw model, maar meer als een evolutie op het vorige model. Alleen kenners kunnen de twee laatste modellen goed uit elkaar houden, andere weggebruikers zien de verschillen waarschijnlijk amper. Skoda herwint echter het vertrouwen van de automobilist en dat uit zich van generatie op generatie in een karaktervoller ontwerp.

De Volkswagenlijn blijft ook in deze Octavia herkenbaar, maar het verschil wordt gemaakt door een wat scherper lijnenspel, een grote trapeziumvormige grill en lichtunits die wat de hoek om gaan. De voorzijde oogt kolosaal, maar is het niet. De schuin aflopende achterpartij wordt vooral gedomineerd door de grote massieve achterlichtunits die twee grote C-vormige lichtoppervlakken omvatten. De dikke en strakke schouderlijn van de Octavia zorgen in het zijaanzicht vooral voor een robuust voorkomen.

De in kleur gespoten bumpers, mistlampen voor en de dakrails zijn standaard op de gereden Ambiente. Helaas zijn lichtmetalen velgen allen als optie verkrijgbaar. Deze optie is bij Skoda, in tegenstelling tot de andere VAG-merken, gelukkig redelijk betaalbaar.

Het rijden

De krachtbron van deze Octavia Combi is een oude bekende. Deze 102pk leverende 1.6 benzinekrachtbron komt uit de VAG-groep en werd onder andere gebruikt in de vorige generatie Volkswagen Golf. Zijn maximale vermogen bereikt hij bij 5600 toeren per minuut en is voorzien van twee kleppen per cilinder. Hierdoor staat overigens als een paal boven water dat Skoda gebruikt maakt van betrouwbare en beproefde techniek. De 1.6 liter is daarom niet van de laatste generatie (FSI), maar is zeker niet ondergewaardeerd als basismotor in de Octavia Combi. De benzinekrachtbron breekt in de 1270kg zware Octavia Combi geen potten, maar in combinatie met de vijfversnellingsbak is het zeker geen straf. De versnellingsbak schakelt fijn door de soepele bewegingen die de pook maakt bij het verzetten van de versnellingen. Veel kracht is er in de onderste regionen van het toerentalgebied niet beschikbaar, maar de motor pikt redelijk goed op vanaf circa 2.000 toeren per minuut. De vermogensopbouw verloopt daarna geleidelijk.

Voor de wat sportiever ingestelde bestuurders geeft het onderstel van de Octavia redelijk wat voldoening. Structureel zit alles goed in elkaar bij het onderstel. Door de toepassing van een stabilisatorstang worden schommelbewegingen in de koets beperkt. De Octavia neigt in snel genomen bochten wel richting overstuur, maar bij gas los laten corrigeert de auto direct. Voorspelbaarheid van de koets en het comfortgehalte spelen een grote rol bij een wagen die duidelijk schreeuwt dat het als gezinswagen ingezet wordt. De Octavia Combi voldoet wat dat betreft altijd aan de verwachting, en is een plezierige wagen om met het gezin op pad te gaan. Het onderstel is meer op comfort gericht dan op snaarstrak de bocht om gaan. Vooral bij lange drempels is het veercomfort plezierig, bij kleine oneffenheden kan het onderstel wat stijfjes overkomen. Het onderstel deelt de Octavia overigens met de Volkswagen Golf. Gezien het neutrale weggedrag en het grote ruimteaanbod is dit zeker geen minpunt.

Het verbruik van de brandstof was een positieve verrassing. De gereden kilometers tijdens de test op snelweg, provinciale wegen en binnenwegen kwam neer op 7,5 liter per 100 kilometer. (circa 1:13,3). Het gemiddelde testverbruik volgens de fabriek is 7,2 liter per 100 kilometer (circa 1:13,9). Dit is een uitstekend resultaat voor de toch wat gedateerde motor in de niet lichte Octavia Combi.

Slot

De Skoda Octavia presenteert zich als een plezierige gezinswagen en biedt een goed alternatief voor de gevestigde orde. Het interieur is netjes afgewerkt, en zowel voorin als achterin vrij ruim met een grote kofferruimte. De gedateerde 1.6-motor wist enkel te overtuigen door het redelijke verbruik, en het vrij soepele karakter in combinatie met de fijne vijfversnellingsbak.

De Skoda Octavia Combi 1.6 MPI Ambiente, zoals in deze test gereden, mag de showroom verlaten voor €24.460.- en dat is inclusief de genoemde Radio/Cd-speler (€545) en de ‘Island Green’ metallic lak (€555). Enkele auto’s waar de Octavia Combi vooral tegen moet strijden in dit segment zijn de Ford Mondeo Wagon (1.8 16V 110pk Ambiente €24.900), de Mazda 6 SportBreak (1.8 Exclusive €25.195) en de Renault Laguna Grand Tour (1.6 16V Business Line € 27.215).

Skoda biedt met de Octavia Combi een aantrekkelijk geprijsd alternatief in de categorie gezinswagens, waardoor de verkoopaantallen in de leasemarkt gemakkelijk te verklaren zijn. Skoda is binnen de VAG-groep immers nog steeds de prijsbreker, terwijl de afwerking en uitrusting niet of nauwelijks onderdoen voor die van andere auto’s binnen de VAG-groep. Veel onderdelen komen zelf rechtstreeks uit het schap van Volkswagen waardoor het lijkt of alleen het logo in dit geval nog parten speelt.

  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Degelijkheid
  • Interieurruimte
  • Saai interieur
  • Knoppen radiobediening
  • Middenarmsteun vóór niet standaard