Seat Altea XL Stationwagon
2.0 TDi Stylance

Michel van Breugel - 21 december 2006

Intro

Seat komt met een stationwagen variant van de Altea. Deze auto heet Altea XL, is 18,7 centimeter langer dan de gewone Altea en heeft daarmee dezelfde maat als de Seat Toledo. De XL verschilt alleen door een anders gelijnde achterkant van zijn broertje Altea en broer Toledo. Wanneer je vandaag de dag een Seat-showroom binnenloopt, moet je je best doen om de modellen van elkaar te kunnen onderscheiden. In principe is de XL Stationwagon een Altea met een grotere kofferbak, voor jonge gezinnen die genoeg hebben aan vijf zitplaatsen, maar meer ruimte nodig hebben dan een ‘normale’ Altea of een Leon te bieden heeft.

De Altea XL heeft de beschikking over een 1,4-liter met 85 pk, een 102 pk sterke1,6-liter en de 2,0-liter benzinemotor met 150 pk. Bij de diesels is er keuze uit de 1,9-liter TDI met 105 pk en de 2,0-liter TDI met 140 pk. Vanaf januari is er ook een 170 pk sterker 2.0 TDI beschikbaar. Tevens is de 160 pk leverende 1,8-liter benzinekrachtbron sinds kort leverbaar. Nu is de vraag: Wat voegt de Altea XL Stationwagon nog toe aan het bestaande programma van Seat?

Het interieur

Binnenin de Seat Altea XL zijn de verschillen met de Altea slechts minimaal. De ruimte voorin is ruim voldoende, en de stoelen zitten voor niet al te lange (en brede) personen uitstekend. Ze geven een goede zijdelingse steun in zowel het zitvlak als in de rugleuning, maar zijn wel echt ‘Duits-hard’. De stoelen zijn tevens goed instelbaar waardoor -samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur- een fijne zitpositie gevonden kan worden. In de Altea heb je overigens niet het idee ‘op de bok’ te zitten, wat je in veel MPV modellen wel hebt. Voor een familieauto is de zit in de Altea erg goed. Over het stuurwiel overigens niets dan lof: hij is niet te groot, ligt lekker in de hand en heeft bedieningsknoppen voor de radio/cd-speler. De meters achter het stuur zijn diep verzonken en goed afleesbaar. De plaatsing van de toerenteller in het midden is opmerkelijk, dat zie je eigenlijk alleen bij sportwagens. De algehele kwaliteit van het dashboard is goed. De panelen sluiten goed op elkaar aan, zodat de naden mooi smal zijn. De middenconsole is ergonomisch en duidelijk ingedeeld. De bediening van de temperatuurinstellingen en radio/cd-speler is goed te noemen.

Het complete uitrustingsniveau in deze demowagen is noemenswaardig. Seat heeft vooral voor de zakelijke berijders een interessant pakket op de markt gebracht ter aanvulling van de Stylance, de Businenessline. De gereden demowagen was voorzien van het zogenaamde XXL optiepakket (meerprijs €495.-) wat opties omvat als 17 inch lichtmetaal, donkere getinte ruiten achter en parkeersensoren achter.

De XL stationwagon is bijna negentien centimeter langer dan een gewone Altea. Die extra lengte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers en aan de bagageruimte. De achterbank is in twee delen over zestien centimeter verschuifbaar waardoor er in de achterste stand twee centimeter meer beenruimte beschikbaar is dan in de Altea. Zelfs met een lengte van 1.90 meter kan er in de achterste stand probleemloos achter jezelf plaatsgenomen worden. Verder zijn er achterin vliegtuigtafeltjes en een 12-voltsaansluiting aanwezig.

De bagageruimte is flink. Waar de Altea 409 liter kwijt kan, kun je in de XL 532 liter bagage kwijt. Seat heeft er bewust voor gekozen om het concept van de Altea niet te veranderen en er een zevenzitter van te maken. Hiervoor zou de hele bodemconstructie gewijzigd moeten worden. Bovendien kan iemand die per se een zevenzitter van Seat zou willen hebben , altijd nog terecht bij de Alhambra.

Het exterieur

Seat brengt dit model op de markt als Altea XL met de toevoeging ‘stationwagon’ die de Nederlandse importeur de XL meegeeft. De Altea XL Stationwagon is hoger als we van het woord stationwagon zouden verwachten in het C-segment. Wat dat betreft zit de Altea XL tussen een MPV en een stationwagon in, net als de Peugeot 307 SW bijvoorbeeld.

Zelfs een gediplomeerde autospotter moet bij de Altea XL meerdere keren kijken om het verschil met de gewone Altea te zien wanneer deze bolide je van voren nadert. De grill, de koplampen, de welvingen in de carrosserie, ze zijn allemaal gelijk aan de kortere Altea. Gelukkig was de Altea al geen saaie verschijning, maar een geheel eigen gezicht krijgt de Altea XL hier niet door. Alleen de buitenspiegels wijken iets af van tussen de twee modellen.
De hoge koets verraad al dat de binnenruimte groter zal zijn dan menig conventionele stationwagon, maar oogt tegelijkertijd niet log.

De XL is tot de achterwielen nagenoeg identiek aan de gewone Altea en heeft ook dezelfde wielbasis, maar de overhang aan de achterkant maakt de XL negentien centimeter langer. Dat zorgt naast een uitgerekt uiterlijk, zoals gezegd, vooral voor extra binnenruimte. De Altea XL ziet er weliswaar iets minder sportief uit dan zijn kleinere broer, maar de proporties zijn nog prima in orde. De achterzijde van de XL wordt vooral gekenmerkt door de andere, in de klep doorlopende achterlichten en het wat zachte lijnenspel. De standaard dakrails, die bij de Stylance in het zilver zijn uitgevoerd, benadrukken bij de Altea XL het stationwagon-gehalte.

Het rijden

Wanneer de motor wordt gestart bereikt direct de ‘dieselnagel’ uit het vooronder de gehoorgang. De 2.0 turbodiesel in de Altea XL is een bekende uit het concern van Volkswagen, Audi en Skoda. De tweeliter levert in deze demowagen een vermogen van 140pk bij 4.000 toeren per minuut, en is ook leverbaar in de gewone Altea. De TDi is in dit geval gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak wat een goede combinatie genoemd kan worden. Hij heeft hierdoor geen enkele moeite om de, toch bijna 1.500 kilo zware, Altea XL van zijn plek te brengen. Het koppel van deze tweeliter is riant te noemen waardoor deze combinatie ook een uitstekende caravantrekker zou kunnen zijn. Een kanttekening die bij de 140pk leverende diesel gezet kan worden is dat de vermogensopbouw nogal ‘losbandig’ is, en bovendien produceert de motor een onaangename herrie in de hogere regionen van de toerenteller. Het turbogat dient in de praktijk vermeden te worden om de prestaties van de Altea XL optimaal te gebruiken. Gebeurd dit echter, is de Altea XL beslist een rappe jongen.

Het rijden in deze auto is vrij verrassend. Door de vrij straf afgestelde vering gaat de Altea XL strak door een bocht en is er nooit een gevoel dat er in een ‘busje’ wordt gereden. Geen verrassing is dat de Altea XL stuurt als een gewone Altea. Veronderstelt kan worden dat het kleine beetje extra gewicht en de wat langere overhang achter ervoor zorgt dat in de bochten de koets iets gaat hangen, maar over het algemeen is het onderstel keurig neutraal en voorspelbaar waardoor veel rijplezier ontstaat. De besturing in de Altea XL is eveneens dik voor elkaar waardoor het rijplezier alleen maar wordt vergroot. Het stuurwiel is prettig direct in het gevoel in de gehele installatie is keurig. De auto stuurt wat aan de lichte kant, maar vervelend is het niet.

Tijdens deze testrit is er een goed beeld van deze auto ontstaan. De Altea XL mag in zijn klasse als één van de sportiefste betiteld worden en dat is niet zonder reden. Het gevoel in een verhoogde stationwagon of MPV te zitten wordt door het scherpe en vrij stugge weggedrag snel vergeten.
Het verbruik gedurende deze testperiode komt op een relatief laag verbruik uit van circa 6,5 liter per 100 km. Dit in combinatie met een een vrij pittige rijstijl mag als een compliment gezien worden.

Slot

De Altea XL is niets meer en niets minder dan een verlengde Altea, waardoor hij goed te vergelijken is met het concept dat Renault toepast met de Scénic en Grand Scénic. Het grote verschil tussen deze twee varianten is echter de toepassing van een derde zitrij die de Altea XL moet missen. Hierdoor kan de XL zich wat minder onderscheiden dan aanvankelijk werd gedacht en dat is jammer. Gelukkig beschikt de XL wel over een verschuifbare achterbank en dat is in dit geval een fijne aanvulling evenals de grote bagageruimte. Echter moeten we de interieurflexibiliteit die sommige rivalen wel bieden bij de Altea XL missen.

De geteste uitvoering van de Seat Altea XL in deze test, de Stylance, komt op een totaalprijs van €32.650 inclusief metallic lak (€560) en het XXL optiepakket (€575). Een geduchte concurrent, niet zo zeer in rijeigenschappen maar in afmeting, is de Renault Grand Scénic. Deze Grand Scénic is tevens leverbaar met een tweeliter diesel die goed is voor 150pk en vanaf €35.545 de showroom verlaat.

Een goed verkoopargument is dat er slechts €1.000 méér voor een Altea XL neergelegd dient te worden in vergelijking met een normale Altea. Hiervoor krijgt de nieuwe eigenaar een stuk meer bruikbare ruimte achter de achterbank. De enige vraag die nu nog onbeantwoord blijft is waarvoor we de Toledo nog nodig hebben. Het lijkt erop dat de harmonieus gelijnde Altea XL zijn broer langzaam de showroom uit zal werken.

  • Ruimteaanbod
  • Wegligging
  • Stoelen
  • Motorgeluid
  • Geen vlakke laadvloer
  • Geen derde zitrij