De Alfa Romeo 159 heeft een zware taak, namelijk het succes van de 156 evenaren. Het is inmiddels al weer acht jaar geleden dat Alfa Romeo met een grote sensatie in leaseland kwam: de Alfa 156. Het merk was niet langer alleen geliefd bij liefhebbers van klassiekers en Italiaans schoon, opeens bleek het ook een speler op de zakelijke markt te zijn, mede door het aanbod van krachtige dieselmotoren. Sinds de introductie van de Alfa 147 in 2000 zet Alfa duidelijk in op een sportievere en krachtigere belijning en uitstraling en daarin kan de ietwat bedaagde middenklasser die de 156 inmiddels is geworden niet echt meer mee.
Sinds eind vorig jaar zijn er al een heel aantal 159’s op kenteken gezet waarna de 159 Sportwagon in juni werd gelanceerd. In de Alfa 159 begint de voortstuwing met een 1.8 benzinemotor en loopt door tot de zescilinder, vierwielaangedreven 3.2 JTS. In de dieseluitvoering werd er niets gewijzigd in verhouding met het vorige model: twee 1.9’s (8 en 16V) en een 2.4 20-klepper. In deze test zal de 1.9 liter met 150pk uitwijzen of Alfa met de 159 Sportwagon definitief kan aanhaken bij de gevestigde orde, in dit geval vooral in de leasemarkt.
Exclusief, uniek en sportief zijn de kernwoorden die het eerst opkomen bij het zien van het interieur van de 159 Sportwagen. Het dashboard is naar de bestuurder toe gedraaid en voor een groot deel afgewerkt met aluminium. In de middenconsole zijn drie ronde klokjes geplaatst die normaliter in het instrumentarium zijn te vinden. Deze geven respectievelijk de koelvloeistoftemperatuur, brandstofniveau en turbodruk aan en de afleesbaarheid is redelijk. In het instrumentarium zitten twee ronde klokken voor de snelheid en toerental. De afleesbaarheid daarvan is niet optimaal door de wijze waarop de meters zijn ingedeeld. Het is waarschijnlijk een kwestie van gewenning. Tussen de twee ronde klokken in het instrumentarium zit een uitgebreide boordcomputer. Het driespakige stuurwiel is niet te groot en ligt er lekker in de hand. Het stuurwiel is voorzien van radio- en telefonieknoppen die goed bedienbaar zijn. De instap en de zit voorin de 159 is prima. Er is hier voldoende ruimte voor hoofd en benen, en de stoel zitten goed. Ze geven zowel goede zijdelingse steun in de rug als bij de benen. Doordat zowel de bestuurdersstoel als het stuurwiel in diverse richtingen in te stelle is, kan gemakkelijk een goede zitpositie gevonden worden waar het uren vol te houden is.
Over de materiaalkeuze in het interieur is niets te klagen. Zacht aandoende materialen overheersen, en de afwerking is van een hoog niveau. Alles voelt goed en degelijk aan. De opbergruimte is in de 159 niet overdreven groot. Het dashboardkastje is vrij klein en datzelfde geldt voor de portiervakken. Die laatsten kunnen nog geen wegenkaart herbergen. De enige goed bruikbare opbergruimte voorin is te vinden in de middenarmsteun. De zit achterin is minder goed te noemen. Door de snel aflopende daklijn en de achterover leunende B-stijlen is de instap krapper dan gewenst. Ook de hoofd- en beenruimte houden niet over.
Met 435 liter bagageruimte biedt de kofferbak voldoende ruimte, bovendien kan hij met een handige afdekhoes afgedekt worden. De toegankelijkheid is redelijk, de klep gaat voldoende ver omhoog de tildrempel is echter fors. Erg onpraktisch is het overigens dat de kofferbak alleen te openen is met de afstandbediening of een knopje in het interieur. Een knop op de greep van de achterklep ontbreekt helaas.
Al bij de eerste blik is duidelijk dat deze auto eerder een evolutie van zijn voorganger is, dan een volledig nieuw model. De 159 werd een stuk ruimer dan zijn voorganger. Het model meet nu 4,66m lang, 1.83m breed en 1.41m hoogte. De wielbasis bedraagt 2.70m. De krachtige belijning in het ontwerp is van de hand van Giugiaro, net als de Brera. Het imposante front is zeer karaktervol en wordt vooral gedomineerd door de bumperoverschrijdende grille en de agressieve lichtpitjes die als lichtunit figureren. Het front kijkt erg bedreigend uit zijn ogen. De kenmerkende Alfa-grille springt in het oog. Door de plaatsing van deze grill is het noodzakelijk de, toch al vrij opzichtige, nummerplaat aan de zijkant van de grill te monteren. Dit verstoort helaas het mooie lijnenspel.
De belijning van deze Sportwagon genaamd, is erg fraai maar levert door deze mooie lijnen minder ruimte in het interieur op dan wordt verlangd van een station. De deurgrepen zijn erg mooi verwerkt met een flinke chromen handgreep waardoor deze lekker in de hand ligt. De grotere 17-inch ‘sport design’ velgen maken de 159 extra dik en geven de auto nog meer een sportieve uitstraling mee.
Met name aan de achterkant heeft de 159 nog veel weg van zijn voorganger. Ook hier kijkt de Alfa gevaarlijk uit zijn ogen, en ziet hij er dik uit. Er kan geconcludeerd worden dat Alfa het ontwerp van de 156 flink heeft bijgewerkt, maar dat het design nog steeds erg fraai is.
Onder de kap van deze 159 Sportwagon ligt een bekende 1,9 liter turbodiesel die maximaal 150pk aan de voorwielen doorgeeft. Deze motor is overigens verkrijgbaar in twee uitvoeringen: één met 120 en één met 150pk. Vlak na het indrukken van de startknop lijkt de diesel wat last te hebben van een ochtendhumeurtje, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur is deze nauwelijks hoorbaar, de rust overheerst aan boord van de 159. Met 150pk en 320Nm koppel heeft de 159 Sportwagon volgens fabrieksopgave 9,6 seconden nodig om naar 100 km/h te sprinten, dit lijkt in werkelijkheid echter een stuk minder snel te gaan. De auto geeft je weinig gevoel van snelheidsbeleving waardoor je heel snel te hard rijdt. Het kan als een compliment gezien worden, maar aan de andere kant gaat het ten koste van de rijbeleving.
Als je flink wil versnellen is het noodzakelijk de 1,9 JTDm in het hoge toerengebied te houden, aangezien de motor vooral bij lage toerentallen moeite lijkt te hebben om de 1560 kg zware 159 snel van zijn plek te krijgen. De motor moet wat hoger in de toeren gereden worden dan een gemiddelde dieselkrachtbron. Een verzet terugschakelen is dan ook een vereiste om snel te kunnen inhalen. De versnellingsbak schakelt lekker precies en snel. Ook ligt de pook goed in het verlengde van de armsteun, wat het comfort verhoogt. Een kleine kanttekening is wel dat de pook in de oneven-schakelpatronen wel erg dicht bij de middenconsole komt, waardoor het onbedoeld aanraken van enkele knoppen op de middenconsole snel is gebeurd.
Het exterieur schept hoge verwachtingen van het rijden, maar gelukkig voldoet de 159 prima aan deze verwachtingen. De directe besturing is een lust voor liefhebbers van snel bochtenwerk. Bij het rijden van een bochtig parcours blijkt al snel dat de 159 wel degelijk één van de best uitgebalanceerde voorwielaandrijvers van het moment is. Het rijden gaat erg soepel en genadeloos efficiënt. Het onderstel in de 159 is in één woord goed. De sportieve aspiraties komt de auto in zijn geheel na, maar het onderstel verbergt ook comfort van een hoog niveau. Verkeersdrempels worden bijna zijdezacht genomen. Alfa is erin geslaagd om een goede mix tussen sportiviteit en comfort te realiseren. De auto ontpopt zich hierdoor als een fijne reisgenoot.
Alfa Romeo presenteerde de nieuwe 159 Sportwagon als een premium model. De ontwerpers hebben dan ook zonder enige twijfel een goed uiziende sportief en exclusief ogende auto getekend. In het interieur heeft de 159 een grote stap voorwaarts gemaakt in vergelijking met de 156. Alfa heeft goed zijn huiswerk gedaan in de afstelling van het onderstel. Deze combineert sportiviteit en comfort in een mooie mix. De 159 heeft hierdoor een prima weggedrag dat niet onderdoet voor de Duitse achterwielaandrijver waar deze Alfa het onder andere op heeft gemunt.
De gereden uitvoering in deze test, de Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16V Distinctive, brengt inclusief een duim groter lichtmetaal €39.300 op de schaal. De Duitse concurrentie, waar Alfa met de 159 haar pijlen op richt, is toch een stuk duurder geprijsd. Voor een vergelijkbare BMW 318d Touring (vanaf €41.200), Audi A4 Avant 2.0 TDI (vanaf €41.690), VW Passat Variant 2.0 TDI (vanaf €36.800) moet je dieper in de buidel tasten. De Alfa Romeo 159 Sportwagon is als 150pk sterke turbodiesel verkrijgbaar vanaf €35.600, wat hem sterk in de markt zet ten opzichte van zijn naaste concurrenten. Vooral de optielijst is aanzienlijk goedkoper dan bij zijn Duitse tegenhangers, en daar wordt dan ook het verschil gemaakt.
Door zijn scherpe vanafprijs maakt de Alfa 159 Sportwagon weer een statement in zijn klasse. Een aparte verschijning in het dagelijkse verkeer. De Alfa 159 Sportwagon combineert een exclusieve en sportieve uitstraling met dito rijeigenschappen en er zal niets in de weg staan dat deze auto wederom een topper wordt in zijn segment.