De auto der auto's. Luxe in zijn meest uitgesproken en buitensporige vorm. Beter dan het beste.
In Goodwood wordt hij met de hand gebouwd, op een manier die geen enkele andere fabrikant weet te evenaren. We hebben het natuurlijk over Rolls-Royce; synoniem voor perfectie op wielen.
Er circuleert een inmiddels iconische video online: een Rolls-Royce met open motorkap, in beeld een statige V12. Op het motorblok staat een euromunt rechtop. De motor wordt gestart en... niets gebeurt. Geen trilling, geen gerinkel. De munt blijft fier rechtop staan, als bewijs van de ongeëvenaarde verfijning van deze krachtbron.
Maar vandaag draait het niet om een V12. Geen fluisterende twaalfcilinder of majestueus benzineverbruik. Zelfs Rolls-Royce kan, en wil, niet achterblijven in een veranderende wereld.
Dit is Spectre: de allereerste volledig elektrische Rolls-Royce. En niet zomaar één het is ook meteen de krachtigste ooit gebouwd. Dat zegt wat.
Daarmee opent zich een nieuwe wereld, met nieuwe kopers, nieuwe verwachtingen en nieuwe kansen. Ook voor ons. Want wij kregen de sleutel en daarmee de zeldzame kans om te ervaren hoe elektrische luxe in zijn meest ultieme vorm voelt.
Tijdens de presentatie krijgen we het al te horen; voor kopers van een Rolls-Royce draait alles om twee kernwaarden: beleving en personalisatie. In het Engelse Goodwood worden beide tot in perfectie verfijnd.
Twee identieke Rolls-Royces? Die bestaan nauwelijks. Vrijwel elke auto wordt tot in het kleinste detail afgestemd op de wensen van de koper. Onder het Bespoke-programma is vrijwel alles mogelijk: van contrasterende motorkappen en met de hand aangebrachte coachlines, tot unieke interieurafwerkingen met specifieke stiksels, materialen en kleuren. Wie zijn familiewapen geborduurd wil zien in de hoofdsteunen? Geen probleem. Op maat gemaakte picknickkoffer? Ook dat kan. Zelfs de sterrenhemel in het dak kan worden afgestemd op een specifieke datum of locatie. Het resultaat? Een auto die niet alleen rijdt zoals jij het wilt, maar ook voelt alsof hij speciaal voor jou is ontworpen. Niemand rijdt in precies dezelfde Rolls-Royce als jij.
Het exterieur van de Spectre ademt exclusiviteit. De proporties zijn onmiskenbaar Rolls-Royce: een lange motorkap, brede schouders en een vloeiende daklijn die doet denken aan het silhouet van een klassieke jacht. De voorzijde wordt gesierd door de imposante, en optioneel verlichte, Pantheon-grille, geflankeerd door slanke koplampen die lijken te zweven in het front. De Spirit of Ecstasy is iets lager en gestroomlijnder vormgegeven, in dienst van de aerodynamica.
Een opvallend detail bevindt zich aan de achterzijde: de achterlichten van de Spectre zijn volledig vrij van de traditionele rode kleur. In plaats daarvan koos Rolls-Royce voor een helder, kristalachtig ontwerp, een bewuste keuze die de auto direct onderscheidt van alles wat er op de weg rijdt. Het straalt verfijning uit, moderniteit en misschien ook een subtiele opstandigheid.
De grote, langgerekte deuren, zoals gebruikelijk bij het merk scharnierend aan de achterzijde, openen naar een interieur dat eerder aanvoelt als een luxe lounge dan als een auto. Alles nodigt uit om direct plaats te nemen in een wereld van ongekende weelde.
Stap je in de Rolls-Royce Spectre, dan laat je de buitenwereld letterlijk achter je. Niet alleen vanwege de dik geïsoleerde deuren die met één druk op de knop elektrisch sluiten, maar vooral door de sfeer die het interieur uitstraalt: een combinatie van serene rust en rijkdom. In de Spectre is stilte een keuze, geen bijzaak. De elektromotor zorgt voor geruisloos rijden, maar het is de geraffineerde akoestiek van het interieur die elke rit verheft tot een ervaring. Dikke tapijten, bijzondere houtsoorten, zijdezacht leer en naadloos geïntegreerde technologie vormen samen een luxueus geheel. Liever niet té stil? Eén druk op de knop en het audiosysteem simuleert het sonore gebrom van een V12; ideaal voor wie zijn benzineverleden nog niet helemaal heeft losgelaten.
Het dashboard loopt naadloos over in de portieren en ademt vakmanschap. De 'Illuminated Fascia' met subtiel sterrenpatroon voegt een modern accent toe, zonder afbreuk te doen aan de klassieke ambiance. Elk detail voelt doordacht, solide en met liefde ontworpen. Technologie is overvloedig aanwezig, maar, zoals het hoort, discreet. Het nieuwe Spirit-platform maakt bediening intuïtief, via touchscreen of een kristallen draaiknop. Handig en praktisch detail: met zelf in te stellen sneltoetsen leg je de Europees verplichte snelheidswaarschuwingen in één beweging het zwijgen op.
De stoelen bieden alles wat je van Rolls-Royce mag verwachten: volledig elektrisch verstelbaar, verwarmd, gekoeld en voorzien van massagefuncties. Al vraagt instellen van de juiste massage via het centrale scherm enige oefening voordat je deze goed werkend krijgt.
In de Spectre ben je niet zomaar een inzittende, maar een welkome gast. Alleen al plaatsnemen is een ervaring op zich. Hoog tijd om de startknop in te drukken en te ontdekken wat er verder komt.
De Spectre markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Rolls-Royce. Het is niet alleen het eerste volledig elektrische model van het merk, maar ook direct de krachtigste productie-Rolls ooit. Met 430 kW (584 pk) en 900 Nm aan koppel toont de Spectre dat elektrische aandrijving naadloos aansluit bij de filosofie van moeiteloze kracht. Of, zoals ze het in Goodwood noemen: waftability.
Zodra je instapt, valt het direct op: de Spectre rijdt niet, hij glijdt. De elektrische aandrijving levert een zijdezachte, constante stroom aan kracht. Geen brute acceleratie die je in je stoel drukt, maar een beheerste, vloeiende versnelling die rust uitstraalt. Luchtvering en actieve stabilisatoren houden de carrosserie zelfs op klinkerwegen opmerkelijk stabiel. Saai? Allesbehalve. Dankzij het lage zwaartepunt, vierwielsturing en een uitgekiende ophanging voelt de Spectre verrassend wendbaar, veel lichter en responsiever dan je op basis van zijn formaat en gewicht zou verwachten.
De besturing is licht, maar genoeg om vertrouwen te wekken, zowel in stadsverkeer als op hogere snelheid. Accelereren gebeurt moeiteloos en met waardigheid: een lichte beweging van het rechterpedaal volstaat om de bijna 2.900 kg zware coupé in stilte vooruit te laten zweven. En als het echt moet, sprint de Spectre in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u. Niet dramatisch snel, maar zoals je het van een Rolls-Royce mag verwachten: krachtig, soepel en met stijl.
En daarmee is de Spectre is zonder twijfel een meesterstuk, trouw aan het Rolls-Royce-DNA. Of het ontbreken van echt motorgeluid de magie versterkt of juist iets wegneemt, is uiteindelijk een persoonlijke beleving.
De Rolls Royce Spectre is in Nederland leverbaar vanaf ongeveer €396.000,- rijklaar, waarmee hij verrassend de 'instap Rolls' is, stukken voordeliger dan een Cullinan of Phantom, onder meer dankzij de uitblijvende BPM voor EV's; dank je wel Den Haag.
Maar let op: dit is nog maar het begin. Onder Rolls Royce Bespoke is vrijwel niets uitgesloten. Denk aan exclusieve lakken die nooit eerder zijn toegepast, de benoemde handgeschilderde coachlines, gouden Spirit of Ecstasy-emblemen of volledig afgestemde interieurs. Er wordt geen kans onbenut gelaten om te personaliseren dus maak het zo bont als je wilt.
Deze hyper personalisatie in Goodwood is zo omvangrijk dat Rolls Royce onlangs £300 miljoen investeerde in hun fabriek, om de vraag naar unieke coachbuilt-auto's bij te houden. Voor een af fabriek Spectre betaal je dus al snel tienduizenden euro's meer zodra je begint met je persoonlijke bespoke-wensen.
De Spectre is uitgerust met een accupakket van 101.7 kWh netto, goed voor een WLTP-rijbereik van 504 kilometer. In de praktijk is dat ruim voldoende voor de doelgroep die zelden zelf rijdt en zelden haast heeft. Snelladen kan met maximaal 195 kW DC, waarmee je in ongeveer 34 minuten van 10 tot 80% oplaadt. Geen record, maar zoals alles bij Rolls-Royce: het draait om comfort, niet om haast.
De Spectre is geen elektrische auto die het genre opnieuw uitvindt, het is een Rolls-Royce die toevallig elektrisch is. En dat is precies de kracht. Hij fluistert waar anderen schreeuwen, rolt waar anderen rennen. Is het de spannendste auto om te rijden? Nee. Maar wel één waarin elke kilometer voelt als een statement. Elektrisch rijden, maar dan op Rolls-Royce-niveau.