Mercedes-Benz CLA

Martijn Verhoef - 14 december 2024

Meerijden met de nieuwe elektrische CLA

Mercedes oogst heel veel lof met haar elektrische modellen: auto's als de EQE en EQS bieden een gigantisch rijbereik (ook in de praktijk) en het comfort dat je in een Benz verwacht. Eén probleem: door de smaakgevoelige koets en het vrij onbekende label EQ verkopen de auto's niet goed genoeg, terwijl premium concurrenten als Audi en BMW veel beter scoren met technisch mindere auto's. Volgens de wijze mensen in Stuttgart is het dus hoog tijd om een andere weg in te slaan en de beproefde techniek in meer gangbare modellen te stoppen. De nieuwe CLA is het product van deze strategie en op papier belooft dat veel goeds.

We komen steeds meer te weten over dit nieuwe model, dat enorm belangrijk is voor de toekomst van het luxemerk. Niet alleen omdat dit de meest bereikbare Benz wordt, maar nog meer omdat zowel techniek, software als comfort tekenend zijn voor veel nog aan te kondigen auto's van het merk. Als we de kans krijgen om als één van eersten kennis te maken met deze auto en zelfs als passagier alvast te proeven aan de rijbeleving, dan slaan we dat zeker niet af. In de Oostenrijkse sneeuw ervaren we direct wat de vierwielaangedreven versie van de elektrische CLA in petto heeft. We komen veel meer te weten over de techniek en wat er nog meer de komende jaren op dit platform wordt uitgebracht.

'Gewoon' een CLA

Op de IAA in München in 2023 maakten we voor het eerst kennis met de CLA Concept, een auto die in grote lijnen al aankondigt wat we van deze vierdeurs coupé mogen verwachten. Waar Mercedes nu nog onder het label EQ elektrische auto's uitbrengt, gaat dat in de toekomst anders worden. De elektrische G-Klasse heet al geen EQG en lijkt veel meer op de brandstofversie dan de andere EV's van het merk. Voor de CLA gaat hetzelfde op; geen aparte modelnamen, maar onderdeel van de vaste familiereeks. Niet zo gek, als je bedenkt dat de toekomst volledig elektrisch is en je anders de bekende namen gedag zou moeten zeggen.

De CLA zal naast volledig elektrisch ook met hybride-aandrijving beschikbaar komen, dus we zullen nog wel wat uiterlijke verschillen zien. Maar ongeacht de aandrijving blijft dit een vierdeurs coupé zoals het uitgaande model, met stijlloze portieren en een vlot aflopende daklijn. Hoewel dit de meest bereikbare Mercedes moet worden, heeft de auto veel luxetrekjes van grotere modellen meegekregen. Zo worden de portierhendels automatisch naar buiten geschoven en zien we de Mercedes-ster in de verlichting verwerkt. De elektrische CLA krijgt ook techniek mee die het merk al uittestte op de EQXX concept en waarmee afstandsrecords werden gebroken. Dit belooft veel voor de energiehuishouding van de auto en de afgegeven actieradius is daar het bewijs van. De auto waar we in meerijden is verder nog grondig afgedekt met folie, zodat we nog moeten gissen naar andere designtrekjes. Hoe de grille en lichtunits verder zijn vormgegeven, blijft dus nog even afwachten.

Geluisterd naar kritiek

Wel werpen we een uitgebreide blik op het interieur, voor zover dat niet angstvallig verborgen wordt gehouden door de Duitsers. We zien in ieder geval een groot multimediascherm en kunnen het zitcomfort van de sportzetels ervaren. De hoofdsteun blijft vastzitten aan de rugleuning, maar doordat de lengte en breedte goed zijn afgestemd blijft het ook op de besneeuwde Timmelsjochpas, tijdens het betere gooi- en smijtwerk van de chauffeur erg comfortabel. Mercedes beseft hoe belangrijk deze auto gaat zijn voor haar toekomst en laat blijken goed geluisterd te hebben naar eerdere kritieken. We zien praktisch geen zwarte pianolak en andere glimmende kunststoffen meer, terwijl dit bij een auto als de EQE nog in overvloed aanwezig is. Het deurpaneel is daardoor rustiger vormgegeven, wat de uitstraling en afwerking echt ten goede komt. De bediening van de stoelverstelling vinden we in de huidige generatie Mercedessen weinig feedback geven, dus het is een verademing dat de nieuwe CLA gewoon weer heen en weer te schuiven knoppen biedt.

Hoewel we nog in een pre-productie auto zijn gestapt, valt verder op dat het lekker stil aan boord blijft. Ondanks de besneeuwde ondergrond en de windgevoelige route die we afleggen, ervaren we een hele rustige cabine. De nieuwe CLA zal als eerste het door Mercedes ontwikkelde besturingssysteem MB.OS bieden, wat een verandering is ten opzichte van de huidige infotainmentsystemen. We kunnen echter nog niet uitgebreid met het grote scherm aan de slag, dus het is wachten op de wereldonthulling in het voorjaar van 2025 om daar meer over te vertellen.

Mee de sneeuw in

De nieuwe CLA is als volledig elektrische auto ontworpen, wat de bruikbaarheid en gewichtsverdeling van het elektrische model ten goede komt. Het luxemerk schat echter in dat er daarnaast vraag zal zijn naar een brandstofversie, vandaar dat er ook een benzine-hybride met 1.5 liter viercilinder is aangekondigd. De nadruk wordt op de EV gelegd, die voor baanbrekende eigenschappen in het segment en ver daarboven moet zorgen. Wij krijgen de kans om te ervaren waartoe de vierwielaangedreven versie in staat is en ter vergelijk gaan we eerst zelf met zowel benzine-auto's als een elektrische G-Klasse de Timmelsjochpas op en af. Er staan verschillende AMG's en G-Klasses voor ons klaar. Wat opvalt is dat we de elektrische aandrijving eigenlijk het fijnst vinden in de sneeuw, hoewel alle auto's die we rijden vierwielaandrijving hebben.

Je kunt door de recuperatie met een EV heel goed doseren en je hebt uiteraard direct al het vermogen en koppel beschikbaar. Dat blijkt ook tijdens het meerijden met de CLA, die zijn handen niet omdraait om ons ongeschonden door de winterwereld te brengen. In de basis is de elektrische CLA een achterwielaandrijver, maar bij de 4Matic-versie is er een 109 pk sterke elektromotor op de vooras geplaatst. Dit is een synchroonmotor, die veel sneller kan bijspringen dan de a-synchroonmotor die veel gebruikt wordt in elektrische vierwielaandrijvers als de Tesla Model 3 Dual Motor. Er is wel een automatische koppeling, zodat de motor op de vooras kan worden uitgeschakeld als de extra grip niet nodig is. De nieuwe generatie elektromotoren zijn compact, zodat ze minder ruimte in de auto opslokken. Tussen neus en lippen door laat een Mercedes-ingenieur ontglippen dat dit zomaar tot een frunk onder de voorklep kan leiden...

Hier blijft het niet bij

Mercedes vertelt dat het met een elektrische achterwielaandrijver met 272 pk komt en een vierwielaangedreven versie die een extra motor met 109 pk biedt. Je kunt de twee vermogens niet zomaar bij elkaar optellen, maar we kunnen wel stellen dat de 4Matic-versie ruim meer dan 300 pk zal bieden. Tijdens het rijden ervaren we de balans in het onderstel, dat erg doet denken aan dat van de EQE, wat een veel grotere auto is. De auto is zeker comfortabel, we kunnen dit goed vergelijken met de andere auto's die we op de berg hebben gereden. Net als een Porsche Taycan biedt de elektrische CLA twee versnellingen, waardoor een beter toerenbereik en dus zuiniger lopende motoren zijn gecreëerd. In de praktijk merk je overigens niets van dat overschakelen, tenminste niet tijdens onze uitgebreide kennismaking.

De elektrische CLA voorziet in one pedal drive, zodat je zonder te remmen de auto tot stilstand kan brengen. En dat werkt zelfs goed op de besneeuwde ondergrond, waar de auto zonder te slippen en zonder remcommando heel beheerst halt houdt bij het loslaten van het stroompedaal. Geen ABS of tractiecontrole die nodig zijn om de boel te assisteren, terwijl die systemen in de benzineauto's toch af en toe moeten ingrijpen.

Op technisch vlak liegen de cijfers er niet om, want Mercedes belooft een actieradius van 750 km voor de achterwielaandrijver met grote batterij (85 kWh). Er komt ook een kleinere LFP-batterij beschikbaar (58 kWh), die eveneens voor een prima bruikbaar rijbereik moet zorgen. Snelladen gaat door het 800V-platform supersnel, voor de CLA met grote batterij is het snellaadvermogen 320kW. Binnen een paar minuten heb je daardoor alweer 200 km rijbereik geladen. Mooie waardes, maar vind je de koets van de CLA net niet praktisch genoeg? Mercedes laat weten dat er naast de vierdeurs coupé een shooting brake aankomt en dat er tevens twee SUV's (opvolgers van de EQA en EQB?) gebruik gaan maken van dezelfde techniek.

Nieuw hoofdstuk

Met de nieuwe elektrische CLA voegt Mercedes een belangrijk hoofdstuk toe op weg naar een volledig elektrische toekomst. Zowel qua ontwerp (dit is veel meer een 'gewoon' vormgegeven Benz) als op technisch vlak laat Mercedes zien dat het goed heeft geluisterd naar feedback op eerdere elektrische modellen. Snel laden, een groot rijbereik en one pedal drive met handige flppers aan het stuurwiel zorgen voor een prettig totaalpakket bij een EV. Tel daar de aanpassingen bij op die we al kunnen waarnemen in het interieur en we schatten de kansen van de nieuwe generatie EV's van Mercedes-Benz heel hoog in.