Mobilize Duo en Bento
45 Neo en 80 Evo

Martijn Verhoef - 16 november 2024

Blits stadsvervoer

Elektrisch vervoer is inmiddels niet meer weg te denken uit stadscentra en ver daarbuiten. De noodzaak wordt steeds groter, want gemeenten ontvouwen aan de lopende band meer plannen om voertuigen met brandstofmotor te weren. Een merk als Renault besloot al vroeg daarop in te spelen, met de Zoe als één van de eerste EV's in massaproductie. Er waren ook minder geslaagde projecten in de race naar vooruitgang, want daarnaast kwam het merk met batterijwisselstations én de Twizy voor het kleinere werk. En juist die laatste krijgt nu opvolging, in de vorm van de Duo en Bento. Die eerste is (je zou het niet verwachten met zo'n naam) geschikt voor het vervoeren van twee personen, terwijl de Bento er is voor alle logistieke leveringen in de stad. Er is alleen iets geks aan de hand, want anders dan bij de Twizy prijkt er geen Renault-logo op deze stadsrakkers. Wat is de gedachte daarachter en nog belangrijker: hoe bruikbaar zijn deze microkarren? Wij zochten het uit in één van de drukste Europese steden, Rome.

Vleugeldeuren blijven

Voordat we met de twee wagentjes op pad gaan, lopen we eerst een rondje om de Duo en Bento. De basis van de twee Mobilize producten is hetzelfde. Wacht even, Mobilize? Ja, zoals gezegd zijn dit geen Renaults, maar worden ze onder de vlag van Mobilize op de markt gebracht. Dit mobiliteitsbedrijf is wel volledig eigendom van de Renault Group en richt zich op laadoplossingen, slimme apps en dus ook micro mobiliteit. Er komen tientallen verkooppunten beschikbaar bij Renault-dealers in Nederland, dus je kunt bij een bekend netwerk terecht met deze wagentjes.

Dan weer terug naar het ontwerp, dat veel meer is dan een evolutie van de sympathieke Twizy. De vlinderdeuren hebben de wagentjes wel geërfd, en ze zijn niet alleen maar een coole toevoeging aan het ontwerp. Het is lekker praktisch als je in een drukke straat wilt uitstappen, want je hoeft geen deur opzij te gooien, met de kans dat je een scooter of fietser weet te lanceren. Simpelweg de deur omhoog (dat kan ook rechts aan de stoepkant) en je stapt gemakkelijk uit. Robuustheid en eenvoud stonden centraal bij het ontwerp van de Duo en Bento. Zo zijn de carrosseriedelen niet met lak gespoten, maar zorgen stickers voor de nodige kleur en afwisseling. Vanuit Mobilize is er keuzemogelijkheid in kleur, bijvoorbeeld oranje of groen. Maar bedrijven kunnen ook heel eenvoudig de Bento in eigen bedrijfsuitstraling uitvoeren. De Duo is door zijn eigenaren op dezelfde wijze uniek te maken, zodat je een eigen stijl kunt voeren. Je ontdekt overigens al snel het verschil tussen de Duo en Bento: waar de Duo een plek voor extra passagier aan de achterzijde heeft, prijkt er een grote kunststof box op de Bento. Ideaal voor de last mile delivery waar deze bedrijfsversie dan ook voor bedoeld is. Wat beide modellen gemeen hebben, is dat zowel het in- als exterieur voor 40% is opgetrokken uit gerecyclede materialen en dat is inclusief de batterij.

Net zo robuust

Renault was met de Twizy zijn tijd ver vooruit, maar daardoor kwam ook bijna niemand op het idee om er één aan te schaffen. Je wist simpelweg niet dat je hem nodig had, zou je kunnen zeggen. Inmiddels is de markt van micromobiliteit flink groeiende, met verdubbelingen van aantallen ieder jaar. Niet zo vreemd dat onder andere Stellantis met de Opel Rocks-e, Citroën Ami en Fiat Topolino die markt opzoekt en dat we toetreders als Microlino met haar Isetta interpretatie verwelkomen. Ten opzichte van de concurrentie en voorganger Renault Twizy pakt Mobilize het wel iets anders aan. Veelgehoorde klacht bij Twizy-rijders was toch wel het gebrekkige comfort en daar heeft het bedrijf werk van gemaakt. De Duo en Bento zijn met de deuren volledig dicht te maken, ventilatie krijg je door opklapramen of de optionele airco. De bekleding van de stoeltjes is zachter en volledig uitwasbaar, je kunt zelfs de hogedrukspuit door het interieur halen want er zit een afvoerventiel bij de pedalen. Het comfort kreeg dus veel aandacht, terwijl de uitstraling net als aan de buitenkant eenvoudig en robuust moet zijn.

Met boombox

Achter het stuur prijkt daarom een eenvoudig dashboard, al kun je de op een boombox gelijkende tellerwinkel bijna niet zo noemen. Het is wel heel doordacht neergezet, met simpele bedieningsknoppen en een goed afleesbaar (en waterdicht) digitaal instrumentarium. Je zet het wagentje met drukknoppen in de versnelling. Met een telefoonhouder kun je de eigen smartphone gebruiken voor navigatie, terwijl de muziek gewoon uit de speaker van de auto knalt. Als bestuurder heb je in de Bento en Duo dezelfde plek, middenin de cabine. Daardoor heb je aan beide zijden nog ruimte om tassen op te bergen. De stoel is in lengterichting te verstellen en dat is bij de Duo geen overbodige luxe. Achter de bestuurdersstoel is namelijk de passagiersplek en om daar op nog een beetje elegante wijze te geraken, kun je de voorstoel opschuiven. Uiteraard moesten we de proef op de som nemen en namen we achterin de Duo plaats. Eigenlijk zit je helemaal niet slecht, het is wel even oppassen geblazen om het hoofd niet aan het buizenframe te stoten. In- en uitstappen gaat het makkelijkste aan de rechterzijde, links belemmert de gordel van de bestuurder het uitstappen. Hier en daar zitten wel scherpe punten en haken, bovendien moet je ervoor waken dat je hand niet klem komt de zitten tussen de omhoog scharnierende deur en de borg waar deze dan invalt. Bij het vervoeren van twee personen is er overigens bijna geen bagageruimte meer, want de benen van de achterpassagier moeten ook ergens blijven.
De Bento heeft eveneens een in lengterichting instelbare bestuurdersstoel, maar biedt slechts plek aan één persoon. Achterop is de transportbox, maar er zit ook een opbergvak achter de bestuurder. Al met al is er zo'n 650 liter laadruimte in de box en 125 liter in de rest van het interieur, let wel op het maximale gewicht van 60 kg dat de box mag dragen. Mobilize geeft aan dat er nog gewerkt wordt aan een soort imperiaal, waarmee ook langere lading makkelijk meegenomen kan worden.

Rap en comfortabel

De Duo en Bento zijn elektrisch aangedreven, waarbij de Duo in twee varianten komt. Een 7,6 pk sterke versie mag gereden worden zonder autorijbewijs en heeft dan een rijbereik van 161 kilometer. De topsnelheid ligt op 45 km/h, je hebt wel een bromfietsrijbewijs nodig en moet minimaal 16 jaar zijn om er één te rijden. De 10,1 pk sterke Duo 80 mag alleen met autorijbewijs gereden worden en haalt 80 kilometer per uur als topsnelheid. Wat ons betreft echt te langzaam om de autosnelweg op te gaan, maar wel prima geschikt om bijvoorbeeld een N-weg mee te pakken. De Bento is altijd als 80 uitgevoerd en hiervoor heb je dus ook een rijbewijs nodig. De achterwielaandrijving en het lage gewicht zorgt voor een heel vermakelijke rijbeleving. Zeker in stadsverkeer komen de Bento en Duo tot hun recht. Je zit centraal en kijkt door de glazen deuren heel eenvoudig rondom de cabine. Strak langs een stoeprand parkeren is geen enkel probleem en hoewel er nooit een bruikbare achterruit is, vinden we de wagens erg overzichtelijk. Bij inparkeren heb je profijt van de parkeersensoren, camera's schitteren door afwezigheid.

Je bent vaak als eerste weg bij het verkeerslicht, doordat je direct over pk's en koppel beschikt. Toch voelt het niet onrustig en vinden we het onderstel zelfs op de Romeinse wegen comfortabel genoeg. Al moet je dit niet vergelijken met een personenauto, zie het meer als een comfortabel alternatief voor motor en bromfiets. Door zijn smalle koets ben je ook bijna net zo wendbaar als een motorfiets, wat in druk stadsverkeer goed uitkomt.
Belangrijke toevoeging ten opzichte van zijn concurrentie is het veiligheidspakket. Het buizenframe is ontzettend stevig en als enige in dit segment bieden de Duo 80 en Bento ook een bestuurdersairbag.
Een airco is optioneel, maar tenminste wel leverbaar. Dat kost natuurlijk wel de nodige actieradius, maar met minstens 149 kilometer rijbereik kun je lekker veel stadskilometers maken. Opladen gaat standaard met een stekker in het stopcontact, die in het neusje van de wagens is geïntegreerd. Optioneel kun je een type 2 stekker voor opladen aan een laadpaal kiezen. Het is dus maar net waar je het meeste baat bij hebt, al zijn er aftermarket (en dus niet door Mobilize ondersteund) adapters te krijgen om laadpaalladen hoe dan ook mogelijk te maken.

Reikhalzend uitkijken

We moeten nog even geduld hebben totdat de Bento en Duo in Nederland te verkrijgen zijn. Er zijn nog geen prijzen bekend, al is de verwachting van Mobilize dat deze niet veel afwijken van de reeds afgegeven Franse prijs. In Frankrijk bestel je de Duo 45 voor 9.090 euro, terwijl de Duo 80 minstens 10.700 euro kost. Voor de airbag, boombox en het stickerpakket betaal je dan nog 900 euro. De verwarmde voorruit en voorstoel zorgen voor comfort en veiligheid en ook met deze al dan niet optionele zaken onderscheidt Mobilize zich van de concurrentie.

In Nederland wordt het meeste verrwacht van de Duo 45, die natuurlijk de concurrentie met onder meer de Rocks-e en Topolino aan moet gaan. Ruim een kwart van de verkopen zullen volgens verwachting voor pakezel Bento zijn en daarmee is in de stadslogisitiek ook een grote rol voor Mobilize weggelegd.

  • Best comfortabel
  • Als enige een airbag
  • Goed rijbereik
  • Concurrenten zijn meer geschikt voor snelweg
  • Kans op stoten van hoofd en leden bij in- en uitstappen