We hebben er even geduld voor moeten hebben, maar langzaam wordt het aanbod van betaalbare elektrische auto's groter. De verwachting was dat Chinese fabrikanten snel met goedkope EV's op de proppen zouden komen, maar het zijn vooral de gevestigde fabrikanten die elektrisch rijden bereikbaarder maken. We kennen Dacia natuurlijk met de Spring, Renault komt met de R5 voor een vanafprijs van net geen 25 mille en Citroën biedt ons de ë-C3 voor ongeveer dezelfde prijs, al is een nóg goedkopere variant al aangekondigd.
In dat rijtje voegt zich nu ook Fiat, dat de Grande Panda introduceert. Het merk kan uiteraard van hetzelfde platform en de techniek gebruikmaken als Citroën doet voor de C3, maar er is een behoorlijk eigen draai aan de invulling gegeven. Daar komen we achter tijdens de eerste kennismaking, op het dak van de voormalige Fiat-fabriek in Turijn.
Waar de techniek uiteraard behoorlijk overeenkomt met de andere Stellantis-producten op dit platform, is het ontwerp lekker afwijkend. De Citroën is toch iets bedaagder in uiterlijk, terwijl Fiat het op een retro-toer gooit. Er zijn verschillende verwijzingen naar de eerste Panda te vinden en ook het koetswerk heeft er schuin van achteren iets van weg. De neus is lekker hoekig en is een knipoog naar het front van de oer-Panda.
Anders dan in die tijd kan het Italiaanse merk nu natuurlijk gebruikmaken van slimme led-techniek en dat zien we terug bij zowel de koplampen als de achterlichten. De dagrijverlichting en dimlichten zijn volledig in het paneel onder de motorkap geïntegreerd. Het geeft een heel strakke uitstraling en een frivole draai aan deze toch wel grote Panda. Voor het eerst is de Panda namelijk een volwaardig B-segmenter, het merk voert daarnaast nog de kleine Panda.
Door de Grande Panda wat cross-over elementen mee te geven, lijkt de auto nog groter. Dat vertaalt zich in stoere omlijsting van de wielkasten en open dakrails.
Er zal vast geen vierwielaangedreven versie komen, maar de looks heeft deze auto alvast mee. De auto biedt daarmee echt iets anders dan de rustiger vormgegeven Fransoos. Wat de Grande Panda nog meer biedt ten opzichte van de Citroën: een uitvinding waar iedereen met een EV al jarenlang op wacht. In de neus is optioneel een laadkabel geplaatst, die aan de auto vastzit. Je hoeft dus alleen maar in te pluggen en hebt geen rondslingerende kabel meer. Overigens zit aan de zijkant nog een reguliere laadpoort waar je wel een losse kabel voor nodig hebt. Enige nadeel is het teruggeschroefde laadvermogen waardoor de Panda mét vaste kabel bijna twee keer zo langzaam oplaadt aan een gewone laadpaal.
In het interieur zet Fiat de frivoliteit vrolijk door. We zien een verscheidenheid aan gebruikte materialen en vrolijke verwijzingen naar het model waar je in zit. Waar de vorige Panda in kleine lettertjes op de kunststofdelen de typenaam had staan, is er nu voor een grote tekst op de deurpanelen gekozen. Over het dashboard is een laagje stof van bamboe gelegd. Dat materiaal staat bekend als milieuvriendelijk en slijtvast, precies zoals Fiat met de Grande Panda wil uitstralen. De binnenruimte is echt ruim voldoende voor een B-segmenter, waarbij de hoofdruimte in overvloed aanwezig is.
We zien nieuw infotainment, een digitale cockpit achter het stuur en een vernieuwd stuurwiel. Een oer-Panda is naast het multimediascherm in het dashboard vereeuwigd en zo zijn er nog wel een paar verwijzingen naar de auto waar deze Grande Panda zoveel aan te danken heeft.
Met een groot infotainmentscherm, draadloze oplaadmogelijkheid van de smartphone en een klein schakelaartje voor de versnelling is de auto misschien qua uiterlijk retro, de techniek is helemaal van nu. De Grande Panda biedt vijf zitplaatsen en een kofferbak die door de aflopende daklijn wellicht iets minder ruimte biedt dan de Citroën, maar toch goed bruikbaar overkomt. Er is geen frunk aan de voorzijde, maar als je de geïntegreerde laadkabel kiest hoef je die in ieder geval niet meer los op te bergen.
Hoewel we alle uiterlijke nieuwtjes over de Grande Panda inmiddels verzameld hebben, blijft het nog even gissen naar de technische specificaties van de Fiat. Het is voor de hand liggend dat Fiat dezelfde batterij als Citroën onder de auto schroeft. De elektrische C3 komt daarmee zo'n 320 kilometer en het is bevestigd dat de Grande Panda met 44 kWh batterij daar in de buurt zit. Van zowel de C3 als de Panda is een versie met kleinere batterij aangekondigd, die qua rijbereik natuurlijk inlevert maar zomaar eens rond de 20.000 euro zou kosten. Snelladen is mogelijk tot 100 kW, is de verwachting.
Naast de batterij-elektrische versies heeft Fiat ook benzineversies aangekondigd. De Citroën beschikt over een vernieuwde 1.2 driecilinder en die zal ongetwijfeld ook in de Grande Panda worden geplaatst. Reken daar op een vanafprijs van rond de 20 mille. Een milde hybride aandrijflijn zoals we die uit de Jeep Avenger kennen zou ook zijn weg naar de compacte hatchbacks vinden. Dan kun je dus een automatische transmissie met benzinemotor combineren. Andere versies zijn nog niet aangekondigd en we gaan er niet vanuit dat er een vierwielaangedreven versie komt. Al laten we ons graag verrassen.
Met de aankondiging van de Grande Panda blijven er nog wel wat vragen over. Hoe dit het bijvoorbeeld met de Pandina? Die kleine Panda werd recent nog opgefrist, waarbij aangekondigd werd dat het model nog even naast de nieuwe Panda mocht blijven bestaan. Inmiddels is duidelijk dat de Panda, die al vanaf 2011 in redelijk ongewijzigde vorm leverbaar is, nog vele jaren te verkrijgen blijft. Er wordt dus een complete Panda-familie gecreeerd, waarbij je kunt gaan voor de Panda City (de 'gewone' Panda, de Pandina (voorheen de Panda Cross en nu dus de Grande Panda (een echte B-segmenter). Houdt het daar op voor Fiat? We weten wel zeker van niet, want er zijn nog minimaal twee grotere varianten onderweg. Die zullen wellicht een andere benaming krijgen, maar in grote mate wel raakvlakken hebben met het ontwerp van deze nieuwe Grande Panda. Er zou zomaar een zevenzits versie in het verschiet kunnen zitten, zoals de C3 Aircross dat biedt.
Genoeg nieuws dus voor de komende jaren, waarbij we veel verwachten van deze Grande Panda. We zijn nog niet met de auto op pad geweest, maar de rijeigenschappen van de Citroën ë-C3 die we al wel reden beloven veel goeds. Gecombineerd met heel veel vrolijkheid en unieke verwijzingen naar de oer-Panda heeft Fiat echt een heel leuke eigen draai gegeven binnen de mogelijkheden van de beschikbare techniek. Tel daar een moderne uitrusting en een schappelijke vanafprijs bij op en we schatten de kansen van deze Grande Panda erg groot in.