De Mitsubishi Colt is inmiddels een welbekende verschijning op de Nederlandse wegen. Ook internationaal doet het model het heel behoorlijk, al blijft Nederland één van de belangrijkste afzetmarkten voor de kleinste Mitsubishi. Bij de introductie van de nieuwe Colt in juni 2004 werd nog alleen de vijfdeurs versie gepresenteerd. De driedeurs uitvoering van de Colt, CZ3 genaamd, werd in januari 2005 toegevoegd aan het modelgamma. De CZ3 is meer gericht op de jongere automobilist en is wat sportiever gestileerd dan de vijfdeurs uitvoering. Tevens wordt het model met hetzelfde spectrum aan motoren en uitvoeringen geleverd, met als enige uitzondering de bijzonder snelle CZT. Hiernaast wijkt het model echter niets af van de vijfdeurs uitvoering en profiteert hiermee van dezelfde multifunctionaliteit van het interieur.
De hamvraag rest of de compacte Colt CZ3 zijn sportieve uiterlijk waarmaakt met een vergelijkbaar prestatiepotentieel en weggedrag. Zijn de kwaliteiten van de auto overtuigend genoeg om de felle concurrentiestrijd met de overige modellen in de compacte klasse aan te kunnen? In deze test wordt de Colt CZ3 met de 1,3 liter krachtbron en in de speciale Inform Heartbeat uitvoering aan een kritische blik onderworpen.
Eenmaal ingestapt in het interieur doet allereerst het dashboard erg vertrouwd aan. Niet alleen de opzet ervan is overzichtelijk en eenvoudig, ook de bediening is een fluitje van een cent. Door de hoge plaatsing van de middenconsole is de bediening van de ventilatie en de standaard airconditioning met behulp van de drie draaiknoppen zeer goed op de tast te doen. Sowieso is het gehele dashboard wat hoger opgetrokken dan gebruikelijk in deze klasse, wat te danken is aan de wat hogere carrosserie van de auto. Naast de bediening is ook de afleesbaarheid van het instrumentarium recht voor de bestuurder en het schermpje in het midden van het dashboard dik voor elkaar. De toerenteller, snelheidsmeter en brandstofmeter zijn verscholen onder een overkapping en bieden een duidelijk zicht. Een koelvloeistoftemperatuurmeter is gek genoeg het enige wat het instrumentarium ontbeert. De afwerking en de materiaalkeuzes zijn conform wat verwacht mag worden in deze klasse. De afwerking van de diverse panelen is net, de naden lopen mooi gelijkmatig en recht.
Door de wat hogere bouw van de carrosserie werd het mogelijk gemaakt om tevens de zitpositie wat hoger te maken. Dit heeft ongetwijfeld gezorgd voor een eenvoudigere instap en een comfortabelere zitpositie. Ook het overzicht op de weg en het instrumentarium is hierop vooruit gegaan. Echter, het komt het sportieve gevoel bij het zitten in en het rijden met de auto niet ten goede. Ondanks het meermaals proberen om een ideale zitpositie te verkrijgen, bleek dit niet eenvoudig. Het gevoel van een net wat te hoge zitpositie blijft overheersen. Wat wel in orde blijkt te zijn is het zitcomfort wat de sportief gevormde stoelen hebben te bieden. Ook het sportief gestileerde driespaaks stuurwiel voelt goed aan door het stugge materiaal en de relatief dikke rand.
Ook bij het behandelen van de interieurruimte is de hoge bouw van de carrosserie het sleutelwoord. Ondanks de beperkte buitenafmetingen van de auto is het interieur verrassend ruim te noemen. Vooral voorin is de been- en hoofdruimte als extreem te betitelen. Ook lange personen moeten in deze auto zonder problemen een comfortabele zitpositie achter het stuur in kunnen stellen. De driedeurs carrosserie zorgt helaas voor een wat minder prettige instap naar achteren. Eenmaal aanbeland op de achterbank blijkt ook hier de been- en hoofdruimte ruim voldoende te zijn. De benodigde beenruimte is overigens in te stellen door de mogelijkheid om de gehele bank over een afstand van 150 mm te verschuiven. Een serieuze kanttekening vormt echter het ontbreken van een geheugenfunctie op de voorstoelen, waardoor deze niet in hun oorspronkelijk ingestelde positie terugkomen. Niet een onoverkomelijk iets natuurlijk, maar toch ergerlijk in het geval deze zitplaatsen vaak gebruikt worden. Niet alleen de beenruimte is variabel door de verschuifbare achterbank, ook met de bagageruimte kan geëxperimenteerd worden. Tenslotte kan voor grote voorwerpen de achterbank in delen of geheel worden neergeklapt, en kan tevens de zitting omhoog worden geklapt.
De geteste uitvoering, de Inform Heartbeat, is voorzien van een aantal aantrekkelijke extra’s bovenop de Inform uitvoering. De 16 inch lichtmetalen velgen, een lederen stuurwiel en pookknop, mistlampen vóór en diverse in de carrosseriekleur gespoten onderdelen worden voor een actieprijs van € 200,- aangeboden. Op de standaarduitrusting valt verder weinig aan te merken, deze loopt mooi in de pas met de concurrentie.
Net als het interieur oogt ook het exterieur verzorgd en netjes. Het model is niet extreem vormgegeven, maar heeft wel een aantal designkenmerken. Zo is de Colt in het algemeen duidelijk te herkennen aan de spitse voorkant met de twee diamantvormige koplampen. Hiernaast is de in tweeën gedeelde grille, met hiertussen het merklogo, een terugkerend designkenmerk in de overige modellen van Mitsubishi.
De CZ3 heeft verder een speciaal voor dit model ontworpen achterzijde. De achterlichten zijn groot en, net als de koplampen, spits gevormd. Door de naar het midden smaller wordende achterlichten krijgt de achterzijde een lekker dikke en sportieve uitstraling. Ook de aangezette achterbumper helpt hier een handje mee in het opdikken van de uitstraling. Naast de achterkant is tevens de lijnvoering van de achterramen uniek voor de CZ3. En profil bekeken valt ook nog de wat schuiner aflopende achterkant op, wat het geheel meer gedrongen en compact doet ogen. Bij het bekijken van de harde cijfers op papier blijkt dit niet alleen zo te lijken, de carrosserie ís ook compact. Met buitenafmetingen van 3,81, 1,70 en 1,52 meter voor respectievelijk de lengte, breedte en hoogte, is de Colt één van de kleinste modellen in de compacte klasse. Dit maakt het nog verbazender dat de Japanse vormgevers zoveel binnenruimte hebben weten te creëren binnen deze afmetingen.
Gekeken naar de concurrentie is de CZ3 uiterlijk gezien een opvallende speler in de compacte klasse. De compacte en stoer gelijnde carrosserie zal vooral bij wat jongere automobilisten in de smaak vallen. De standaard op de Inform Heartbeat gemonteerde 16 inch lichtmetalen velgen met bijbehorende bredere en plattere banden geven het geheel nog wat extra uitstraling. De brede wielkasten zijn hiermee goed gevuld.
Eenmaal ingestapt, de motor gestart, de eerste versnelling ingelegd en de eerste meters afgelegd en het voelt alsof je een handschoen hebt aangetrokken. Zo snel went het rijden met de Colt CZ3. De eerste kilometers met koude motor draait deze stationair nog enigszins onrustig zijn rondjes, dit verandert echter al snel in een, voor Japanse automotoren zo herkenbare, stille en naaimachineachtig stationaire loop. De rijkwaliteiten van de CZ3 lijken goed overeen te komen met het uiterlijk vertoon van deze compacte wagen. Het weggedrag is duidelijk afgestemd op een wat sportievere rit. Overhellen doet de carrosserie wel in snel genomen korte bochten, maar de gripgrens ligt relatief ver weg. Dit is mede te danken aan de platte en brede 16 inch banden, welke een stuk meer grip leveren in het geval van een droog wegdek. Het stuurgevoel is in ruime mate aanwezig, de besturing voelt lekker ‘vlezig’ en vrij precies aan. Hiermee valt de carrosserie goed en precies te plaatsen in bochten, wat het rijplezier tot grote klasse maakt.
Niet alleen de besturing aan de CZ3 bevalt goed, ook de 1,3 liter benzinemotor weet van wanten. Met een topvermogen van 95 pk en een maximaal koppel van 125 Nm bij 4000 rpm heeft de motor ruim voldoende in huis om de combinatie vlot vooruit te helpen. Een laag wagengewicht van 930 kg schoon aan de haak is één van de hoofdredenen voor de goede prestaties van de CZ3 met deze motor. Met dank aan de variabele kleptiming (MIVEC) is de trekkracht ook onderin ruim voldoende te noemen. Echter, de motor schroomt niet van het maken van meer toeren, met alle venijn in zich laat de motor merken dat het bij 4000 rpm nog niet ophoudt. We hebben hier te maken met een heerlijk fel ‘motortje’ dat met graagte toeren opbouwt, maar net zo goed met speels gemak nog geen 1500 rpm draait in de vijfde versnelling. Dit toerental in de hoogste versnelling staat gelijk aan circa 50 km/u. Dat dit positieve uitwerkingen heeft op het gemiddelde verbruik spreekt voor zich.
Het schakel-, koppelings- en remgedrag is prima in orde. Het schakelpatroon is duidelijk gespatieerd en verkeerd schakelen is hierdoor bijna onmogelijk. De weerstand die het inleggen van een versnelling in bepaalde situaties vergt is echter opvallend. Zo is de eerste versnelling bij stilstand niet altijd even soepel in te leggen, wat een onzeker gevoel kan geven. Het koppelingspedaal werkt met een prettige weerstand en heeft een aangrijpingspunt wat als filevriendelijk valt te omschrijven. Ook het rempedaal werkt met voldoende weerstand, het aangrijpingspunt ligt echter vrij ver. De benodigde remdruk voor een forse vertraging is vrij hoog, echter is het stopvermogen hier ook naar. Ook hier komt het wagengewicht positief naar voren.
Helaas komt het lage wagengewicht minder positief naar voren bij het rijcomfort. Ondanks de relatief soepele vering worden korte oneffenheden flink doorgegeven aan de inzittenden. Dit is te wijten aan de stugge demping en de relatief platte banden. Op goed geplaveide wegen is dit niet zo’n belangrijk punt, het motorlawaai en het afrolgeluid van de banden echter wel. Ondanks het sportief aandoende motorgeluid bij optrekken is een lager geluidsniveau gewenst bij hogere constante snelheden. Dit doet echter nauwelijks af aan de factoren waar de CZ3 wél op scoort.
Mitsubishi heeft met de Colt CZ3 vast en zeker een sterke troef in handen om de concurrentie aan te gaan in de compacte klasse. Met een eerlijke en schappelijke prijsvoering, een ruime uitrusting en interessante actiemodellen levert Mitsubishi een verleidelijk aantrekkelijk product aan de consument.
Aan uitstraling heeft de CZ3 geen enkel gebrek, zeker de wat jongere automobilist zal vallen voor de sportieve belijning van het model. Rationeel gezien zijn de aandrijving, interieurruimte en de prijs/kwaliteitsverhouding uitgesproken positieve punten. Negatieve punten zijn er vanzelfsprekend ook, al zullen deze voor bepaalde doelgroepen minder van belang zijn.
De geteste uitvoering, de CZ3 1,3 Inform Heartbeat, wordt verkocht voor € 13.699,-. Ondanks de compactere afmetingen van de Colt is dit bedrag in vergelijking met de concurrentie eigenlijk concurrentieloos. De automobilist die op zoek is naar een sportief rijdende en ruime auto met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding in de compacte klasse kan bijna niet om dit model heen.