Kia Carens
2.0 CRDi EX

Wilbert Huls - 28 oktober 2006

Intro

Kia's speler in de zwaarbevochten klasse van de midi-MPV's is weer vernieuwd. De Zafira's, Scenics en Tourans kunnen zich opmaken voor een nieuwe concurrent, de derde generatie van de Carens. Kia zit goed in de lift, zowel qua kwaliteit als kwantiteit van de verkochte auto's, en hoogstwaarschijnlijk zal deze Carens deze trend ook doorzetten. In een oogopslag zie je dat deze auto een goede doorontwikkeling is van zijn voorgangers, maar moet de gevestigde orde zich nu ook zorgen gaan maken?

Het interieur

De binnenkant van de Carens geeft direct een degelijke indruk als je de eerste blik naar binnen werpt. Nette materialen, overzichtelijke indeling en een prima afwerking zijn de kernwoorden die mij direct te binnen schieten. De hooggeplaatste middenconsole met versnellingspook is natuurlijk karakteristiek voor dit type auto. De bekende knoppen voor bediening van audio en airco bevinden zich op die plek en daar blijft het ook bij. Er lijkt duidelijk gekozen voor eenvoud en doelmatigheid en Kia is erin geslaagd om het toch niet tot een saai geheel te laten verworden. De gebruikte materialen en kleuren zijn daar mede verantwoordelijk voor.
De klokkenwinkel is al even doelmatig ingericht. Duidelijk afleesbaar met de snelheidsmeter in het midden. Persoonlijk vind ik wel dat de looks van de meters wel wat minder chique overkomt dan de rest van het dashboard. Met name als de verlichting aanstaat hebben de meters een wat goedkope uitstraling ten opzichte van bijvoorbeeld de middenconsole, zonder dat ik daarmee een kwalitatief waardeoordeel wil gegeven. Het massieve stuur ligt lekker in de hand en is voorzien van bediening voor cruisecontrol. Het is ook mogelijk om de audiobediening in het stuur te integreren en dat is in de geteste versie niet gebeurd. En dat is een gemis, niet zozeer omdat de bediening niet aanwezig is, alswel omdat de uitsparingen wel gemaakt zijn en dat er op knoppen gelijkende stukjes plastic ingezet zijn. Je wordt er continu op gewezen dat je die optie niet besteld hebt.
De stoelen zijn, net als het dashboard, ingesteld op een hoge zitpositie en hebben een comfortabel karakter. De materialen zijn ook hier netjes en tijdloos. De stoelen zijn geheel grijs, maar door op het midden gebruik te maken van een een grove structuur ogen ze toch niet saai. Dezelfde combinatie is ook bij de bankjes achterin gebruikt. Op de eerste bank is een prettige hoeveelheid ruimte aanwezig voor hoofd en benen. Je hebt geen moment dat je ook maar (bijna) in contact komt met andere interieurdelen. Wel is de zitting van het bankje wat kort en daardoor mis je toch net wat comfort om echt lekker te kunnen zitten. Het achterste bankje is bedoeld voor kleinere kinderen. Al ligt de vloer echt wel een stukje lager dan de onderkant van de zitting (wat bij sommige zevenzitters zelfs nog niet zo is), is de ruimte toch niet geschikt voor volwassenen of grote kinderen. Overigens worden de passagiers, tot aan de achterste zitrij toe, voorzien van opbergvakjes en bekerhouders. Het spreekt voor zich dat de bagageruimte met alle zitplaatsen in gebruik niet heel groot is in verhouding tot het formaat auto, maar met de goed te verstellen en neer te klappen bankjes is een zee van ruimte te creëren, zolang je maar niet alle zitplaatsen nodig hebt.

Het exterieur

De Carens is nog wel te herkennen als zodanig, voor wie zijn voorganger kende. Met name de lijnen van motorkap en voorruit zijn kenmerkend. Al lopen de lijnen al meer in dezelfde richting ten opzichte van de eerste en tweede Carens, ze zijn nog wel duidelijk afwijkend van de meeste auto's in deze klasse. De neus laat zich verder kenmerken door typisch Kia-stijlelementen als grote koplampen en een dito grille. Sowieso is deze auto er een van de grote vlakken, vormen, lijnen. Ook de spiegels en achterlichten zijn van het grotere soort. Opvallend is nog de knik in de achterzijde. Vlak onder de achterruit loopt de carrosserie ineens in een strakke hoek weer naar binnen toe. Deze lijn is over de gehele breedte, inclusief achterlichten, doorgetrokken.
Deze EX-uitgevoerde Carens is verder voorzien van de nodige opties die hem net wat meer karakter geven. Ik noem bijvoorbeeld de lichtmetalen velgen en de mistlichten. Iedere auto krijgt daardoor wat meer body, zo ook deze Kia.

Het rijden

De geteste auto is voorzien van de 2.0 CRDi motor met 140 pk. Wanneer de auto gestart wordt, laat deze ook direct zijn potentie horen in een wat rauw dieselgeluid. De auto komt makkelijk in beweging en is, indien gewenst, aardig vlot op de gewenste snelheid. Bij wat pittiger optrekken laat de motor zich nogmaals zeer duidelijk horen, maar wanneer gelijkmatigere snelheidswisselingen plaatsvinden valt het geluid ook wel weer mee. De krachtbron is ruim voldoende voor dit formaat auto. Gekoppeld aan de 6-versnellingsbak laat hij zich zowel gemoedelijk als wat pittiger rijden. Ook hoge constante snelheden zijn prima te doen door de 6e versnelling. Opvallend was dat je ondanks de pk's en het koppel van 305 Newtonmeter toch wat moeilijk in een hogere versnelling op gang komt. Schakel je bijvoorbeeld vanuit de 3 eens een keertje niet terug, dan blijkt het toch behoorlijk wat moeite te kosten voordat je de motor echt weer een versnelling voelt inzetten. Destemeer was het opvallend, omdat je bij 'correct' schakelen altijd het gevoel had dat de motor nog over had.
Het weggedrag is er één van het soort dat je verwacht bij een MPV. Je kunt er alle kanten mee op in het hedendaagse verkeer, maar gebruik hem niet voor het heftigere gooi- en smijtwerk, daar is de koets gewoon te hoog en log voor, maar ik denk dat ik de eerste MPV-koper nog moet tegenkomen, die er met grote regelmaat zo mee om gaat. Voor het sturen geldt eigenlijk hetzelfde. Draai er de normale huis, tuin en keukenbochtjes mee en je komt niks te kort, maar hij mist toch wel de scherpte voor wat meer. Het is soms net of er wat speling op het stuur zit. Voordat je de auto voelt doen, wat je hem middels het stuur opdraagt, heb je het stuur al een minuscuul stukje moeten draaien. De eerlijkheid gebiedt wel nogmaals te zeggen dat dit normaal gesproken niet storend aanwezig is, maar wel merkbaar.

Slot

Met de Carens heeft Kia een auto in de markt gezet waarmee ze uiteraard gezinnen met een aantal kinderen wil trekken, maar ook op de zakelijke markt richten ze meer en meer de pijlen. Met deze goed afgewerkte zelfontbrander hebben ze wat dat betreft een goede zet gedaan. De kwaliteit van de auto is op vele vlakken zeer goed. Motorisch staat de auto zijn mannetje en ook de afwerking blijft niet achter bij de gevestigde orde. En ook de uitrusting is zeer compleet.
Met een vanafprijs van 22.995 euro begint de Kia al laag, maar ook de prijs van deze goed uitgeruste, krachtige diesel is met 31 duizend euro zeer concurrerend te noemen. Met name voor de zakelijke rijder die veel privékilometers maakt met zijn gezin, is dit een auto om eens van dichtbij te bekijken.

  • Ruimte en mogelijkheden interieur
  • Krachtige dieselmotor
  • Prijs
  • Korte zitting achterin
  • Trekkracht lage toeren, hoge versnelling
  • Ontbreken scherpte in besturing