Mazda 3
e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

Joran van den Boom - 19 december 2021

Gulden middenweg?

Wanneer je gaat shoppen in het C-segment heb je keuze te over. Sommige mensen zullen zich hierbij laten leiden door hun portemonnee, anderen door gevoel. Een auto kopen en houden is immers nog altijd een dure hobby. Maar wat nou als er een optie is die financieel aantrekkelijk is en daarnaast ook nog eens krachtig inspeelt op het gevoel van jou als bestuurder? De Mazda 3 is een auto die niet meteen op de voorgrond springt wanneer je aan deze klasse auto denkt, terwijl deze Japanner meer dan genoeg te bieden heeft.

De laatste keer dat we met de Mazda 3 reden was deze vers uit de doeken gedaan en reden we met de 122pk variant in de basisuitvoering. Inmiddels is de 3 verkrijgbaar met drie krachtbronnen en evenveel uitrustingsniveaus. Deze Sportive uitvoering bevindt zich zowel qua motorisering als uitrustingsniveau in het midden van het aanbod. Maakt dat de Sportive ook tot de gulden middenweg? Wij reden een week lang met de Mazda om daarachter te komen.

Allerminst een grijze muis

Bij de Mazda 3 Sportive draait het vooral om zien en gezien worden. De Sportive is een complete uitvoering die daar sterk op in speelt. De exterieurkleur luistert naar de naam "Polymetal Gray" en is exclusief op de hatchback te bestellen. De kleur lijkt in eerste instantie misschien makkelijk op te gaan in het 50 tinten grijze verkeer van ons land, maar in de zon geeft de metallic afwerking diepte en oogt het geheel imposanter dan je zou denken. In de Sportive uitvoering worden standaard 18'' lichtmetalen wielen onder de auto gemonteerd. Voor de hatchback zijn deze in een donkere tint gespoten, de sedan krijgt een lichte tint mee. Die donker getinte wielen sluiten goed aan bij de lakkleur en geven de auto zijn sportieve voorkomen. De Mazda 3 is op een imposante manier vormgegeven, waardoor het toch al gauw lastig wordt om niet om te kijken wanneer er één voorbij rijdt. De lange, lage neus met zijn grote grille en platte koplampen oogt strak en dynamisch. Ook de ledverlichting draagt in positieve zin bij aan het aanzicht van de auto. De achterzijde is eveneens een krachtig vormgegeven element van de auto. De smalle achterruit oogt fraai, maar beperkt het zicht enigszins. Met hun ronde vormen zijn ook de achterlichten een uniek en karakteristiek element die de achterzijde van de 3 een imposant voorkomen geven. Geheel tegen de hedendaagse trend in kan je onder de Mazda 3 twee échte uitlaten terugvinden die niet alleen fraai ogen, maar ook prima klinken.

Onderbelicht maar praktisch

Waar de mogelijkheden voor het exterieur talrijk zijn, zijn ze voor het interieur beperkt. Het interieur van de Sportive wordt standaard opgeleverd in zwart stof. Hier en daar zijn wat subtiele kleuren te herkennen in de stiksels, maar verder blijft het aardig somber voor een uitvoering die sportiviteit moet benadrukken. Hier hadden wat fellere accenten niet misstaan. De in pianolak zwart afgewerkte middenconsole is mooi, maar gevoelig voor vingerafdrukken en krassen. Ook hier had het niet misstaan om een carbon of metaal afwerking te hebben, om zo meer sportiviteit te benadrukken. Op het cosmetische vlak schiet Mazda dus iets tekort. Het opgeruimde dashboard dat enkel plaats biedt aan de knoppen die je daadwerkelijk gebruikt, is een sterk punt voor de Mazda. Het analoge gevoel beïnvloedt de band tussen bestuurder en auto in positieve zin, maar ook de afwerking is op niveau. Qua materiaalgebruik heeft Mazda de zaken goed voor elkaar. Er is duidelijk aandacht besteed aan kwaliteit en het interieur oogt en voelt hoogstaand. Vooral de onderdelen die met leer zijn afgewerkt, zoals de armsteunen, voelen als zachte kussentjes. De kwaliteit draagt dus ook actief bij aan het comfort in de Mazda.

Waar Mazda nog meer punten scoort is op het praktische aspect van het interieur. De stoelen zitten goed en bieden prima lichamelijke ondersteuning. Het zitvlak is iets aan de korte kant, maar doordat de zitting te kantelen is kan je toch een comfortabele zitpositie aannemen die de benen rust gunt. Hierdoor is de 3 een prima reisauto waar je ook gemakkelijk de langere afstanden mee kunt afleggen. De Mazda is een auto die je als het ware aantrekt. Je neemt je positie in achter het stuur en je hebt het gevoel dat je de wereld aankan. Het stuur en de versnellingspook liggen altijd goed in de hand, waardoor je zelfverzekerd je reis kan afleggen. Wat betreft de binnenruimte is Mazda toch één van de sterkere opties in dit segment. Zeker voorin is de ruimte royaal te noemen. Ga je met meerdere personen in de 3 zitten dan zal iedereen een beetje water bij de wijn moeten doen. Ondergetekende kon met zijn 1 meter 93 zonder al teveel ruimte in te leveren prima achter zichzelf zitten. Door de aflopende daklijn aan de achterkant kan het zijn dat je achterin af en toe met je hoofd het dak raakt, maar echt krap zit je zeker niet en ook de benen hebben voldoende ruimte.

Rijplezier voorop

Bij Mazda draait het rijden om de synergie tussen de auto en de bestuurder en dat is te merken vanaf het moment dat je achter het stuur plaatsneemt. Door de uitstekende zitpositie voel je je direct verbonden met de auto en dat neemt tijdens het rijden alleen maar toe. Je voelt alles wat de auto doet en hoe de auto reageert op de input van de bestuurder. De Mazda 3 doet alles direct en onvervalst. Het stuurgedrag, gasrespons en schakelwegen zijn allen zeer direct en geven de bestuurder het gevoel van totale controle. Qua rijden is de Mazda een veelzijdige auto. Je kunt er comfortabel langere afstanden mee afleggen. Hierbij valt vooral op hoe stil de auto is op hogere snelheden. Maar ook als je wat sportiever wil rijden, is de Mazda je ideale reisgenoot. Schakel een verzet terug en de Mazda pakt direct op dankzij de atmosferische krachtbron. Combineer dat met het fijne stuurgedrag en je hebt een auto die een lach van oor tot oor op je gezicht tovert. De E-Skyactiv G motor met 150pk is een fijne krachtbron die over het algemeen makkelijk mee komt met het verkeer. Een krachtpatser is het echter niet. Onderin de toeren komt hij wat langzaam op gang maar daarna komt hij zonder moeite vooruit en merk je dat hij net even wat fijner en sneller vooruit komt dan de 122pk variant. Qua rijden is het dus genieten geblazen in de Mazda 3, maar hoe vertaalt zich dat naar het praktijkverbruik? We reden 723 kilometers op één tank met een gemiddeld verbruik van zes liter op 100km. Geen verkeerde cijfers voor een rit die bestond uit een combinatie van stadskilometers, snelweg en een stuk sportief sturen over dijkwegen. En dat alles zonder bewust heel zuinig te rijden. Dat heeft alles te maken met de nieuwe configuratie van de motoren. De Skyactiv motoren hebben een hoge compressieverhouding, waardoor zeer efficiënt gebruik wordt gemaakt van de brandstof. Daarnaast zijn de motoren hedendaags ook voorzien van Mild Hybrid techniek en cilinderuitschakeling. Een veelzijdig inzetbare auto dus, die zich ook perfect leent voor de langere ritten.

Goed in zijn spullen

Zoals reeds benoemd zitten Aziatische auto's doorgaans vanaf instapniveau al goed in de opties. De Mazda 3 wordt standaard al geleverd met onder andere een head-up display, adaptieve cruise control en een multimedia systeem met navigatie en Apple CarPlay. Ook een uitgebreide verzameling veiligheidssystemen, waaronder de gewenste dodehoekassistent zijn standaard aanwezig op de auto. In de Comfort uitvoering wordt daar nog stoel- en stuurwielverwarming, Keyless Entry, achteruitrijcamera en automatische 2-zone airconditioning aan toegevoegd. Met die uitvoering heb je je Mazda 3 eigenlijk al zo compleet als je zou willen. De Sportive is in feite een Comfort uitvoering die voorzien is van een aantrekkelijk uiterlijk tegen een scherpe prijs. In aanvulling op eerder genoemde opties krijg je bij de Sportive standaard 18" lichtmetalen velgen, ledverlichting en getinte ruiten achter die tezamen de Sportive zijn vlotte voorkomen geven. Desgewenst kan de Mazda 3 Sportive ook nog worden voorzien van een Sport Pakket dat de auto voorziet van sportiever vormgegeven bumpers voor en achter. Ook zijskirts en een dakspoiler zijn onderdeel van dit pakket. En om de Sportive helemaal af te maken, is ook nog te opteren voor een Remus sportuitlaat. Mocht je toch nóg meer willen, dan kan je bij de Luxury terecht voor het ultieme luxegevoel door toevoeging van een lederen interieur en een premium audiosysteem van Bose. Je kunt dus veel kanten op met de Mazda, maar je bent al vrij snel voorzien van meer dan genoeg opties.

De stoelverwarming wordt goed heet, wat zeker in de winter of voor de gemiddelde koukleum bijdraagt aan een comfortabele rijbeleving. De stuurwielverwarming laat daarentegen te wensen over. Ook de adaptieve cruise control heeft zo zijn mankementen. In de basis is het een fijn werkend systeem dat snel oppakt en goed meekomt in het verkeer. Echter in situaties waar je van rijbaan wisselt en achter een andere auto aan rijdt, heeft het systeem de neiging zich meer te focussen op afstand zonder rekening te houden met snelheid. Zo kan het voor komen dat de auto sterk afremt om afstand te nemen van de voorganger, terwijl deze gewoon op snelheid verder rijdt. Wat dat betreft moet Mazda zijn meerdere erkennen in de adaptieve cruise control van Volkswagen die net wat verfijnder te werk gaat en niet rechts inhaalt. Zoals gezegd is ook de dodehoeksensor aanwezig op de Mazda 3 en dat is gezien de forse C-stijl een welkome toevoeging. De C-stijl produceert een flinke dodehoek, maar het lijkt erop dat de Mazda daarop berekend is, want het rijden is niet merkbaar moeilijker hierdoor. De buitenspiegels zijn relatief ver naar buiten geplaatst, waardoor je goed zicht hebt. De dodehoeksensor draagt daar alleen maar aan bij en tezamen zorgen zij ervoor dat je zonder zorgen kunt rijden. Het multimediasysteem laat zich gemakkelijk en intuïtief bedienen, omdat alles zich bevindt op de plek waar je het mag verwachten. Het systeem komt qua vormgeving overeen met BMW's iDrive dus vooral mensen die BMW gewend zijn zullen hun weg makkelijk kunnen vinden in de Mazda. Ook de integratie van Apple CarPlay werkt prima en heeft gedurende onze testperiode geen kuren vertoond.

Veel voor weinig

De Mazda 3 staat in de prijslijsten vanaf €27.990,- Niet per sé de goedkoopste in zijn segment maar daar staat een complete auto tegenover met de 122pk atmosferische viercilinder en Mild Hybrid ondersteuning. Het door ons geteste exemplaar in de Sportive uitvoering kost €32.290,-. Deze prijs is gebaseerd op de Sportive uitvoering die vanaf €31.490,- in de prijslijsten staat met de Polymetal Gray lakkleur als extra optie toegevoegd voor €800,-. Hiervoor krijg je dus een complete en mooie Mazda 3 die aangedreven wordt door de 150pk sterke atmosferische viercilinder met Mild Hybrid techniek. Vanaf €29.090,- staat de 186pk sterke variant op de oprit. In de basis een goedkopere auto die theoretisch gezien zuiniger rijdt. Vink je de uitrusting en extra opties aan dan liggen de prijzen dichter bij elkaar. Dan komt het vooral aan op de voorkeur voor een compleet uiterlijk of iets meer vermogen.

  • Complete uitrusting
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Goed praktijkverbruik
  • Adaptive Cruise Control iets te ruw
  • Minder zicht door forse C-stijl