Mercedes-Benz E-Klasse
E220 CDi Avantgarde

Dennis van 't Kruis - 28 september 2006

Intro

Gefeliciteerd, u heeft ervoor gekozen om een Mercedes E-klasse met CDi motor aan te schaffen. Uw hoeft nu alleen nog maar even te beslissen met welke dieselmotor en in welke uitvoering uw auto geleverd mag worden. Laat u de keuze vallen op de basismotor met elke optie die voorhanden is, of gaat uw voorkeur uit naar de topmotor en neemt uw genoegen met het beschikbare basispakket. U zou ook kunnen kiezen voor iets meer vermogen en iets minder luxe. Keuze genoeg...

Het interieur

Mooi zijn is niet moeilijk als je een beetje geld uitgeeft. De Avantgarde uitvoering slaagt er in om een sfeer van lekkere luxe te creëren. Daarvoor mag de Mercedeskoper een bedrag van € 4.639,- neertellen. Binnen dit pakket zijn er meerdere combinaties mogelijk voor de kleurstelling in het interieur. En de persoon die de testauto heeft samengesteld, weet heel goed hoe hij een demo moet samenstellen om de zintuigen van de klant te stimuleren. Voor enkelen zullen de gecombineerde kleuren te donker overkomen, maar dat is simpel te verhelpen door bij het samenstellen andere keuzes te maken. Het leer op de stoelen van de testwagen staat in de boeken vermeld als ‘cognac bruin’. Persoonlijk gezien vind ik dit een prachtige kleur voor lederen bekleding, omdat het interieur een warm gevoel meegeeft. Dat geldt niet alleen voor deze Duitser, maar ook voor elke andere auto die deze mogelijkheid biedt. Het gekozen houtaccent (Esdoornhout zwart) vervolmaakt de elegante ambiance, vooral omdat het een behoudende print heeft. Daardoor oogt het rustig en zal het niet snel vervelen of irriteren.

De stoelen zitten goed en krijgen dezelfde kwalificatie als het gaat om de zijdelingse steun. Daarnaast loopt de zitting prettig door tot in de knieholte. De bestuurdersstoel is in alle richtingen verstelbaar, zodat een prettige zitpositie altijd vindbaar zal zijn. Wel is het jammer dat de stoel niet nog net iets verder omlaag kan, voor iets meer hoofdruimte. De oorzaak van dit kleine gemis is volgens mij te vinden in het dakraam, of beter gezegd in de omlijsting daarvan. Het is namelijk het dikke deel waar de top van je kruin, bij tijd en wijle langs strijkt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de rugleuning iets achterover te zetten, maar dat is niet voor iedereen het antwoord op het probleem. Op de achterbank loop je feitelijk tegen hetzelfde probleem aan: door de daklijn in combinatie met het dakraam kan er voor grote passagiers een tekort aan hoofdruimte zijn. Aan beenruimte is er daarentegen geen gebrek. De kofferbak heeft met 540 liter een bruikbaar formaat.

Naast het Avantgarde pakket is er bij de testauto ook gekozen voor het comfort- en het businesspakket. (resp. € 2.690,- en € 1.990,-) De eerste van deze twee pakketten voegt onder andere airconditioning toe, die de auto in 4 zones verdeeld, alsmede extra ventilatieopeningen in de B-stijlen en stoelverwarming voor. Aan de buitenzijde voegt dit pakket de parkeerhulp (PTS) toe. Het businesspakket omvat een inbraak- en diefstalalarminstallatie en een navigatiesysteem. En dan zijn we er eigenlijk nog lang niet want de samensteller heeft voor ruim € 22.000,- aan extra’s op de testauto. Daardoor is de vanafprijs van € 54.635,- lichtjes verhoogd tot de € 77.133,- die op de factuur staat. In ruil voor enkele van de grotere bedragen, die naast de eerder genoemde prijzen, op de rekening prijken krijgt de koper de 5-traps automaat (€ 2.956,-), het panoramadak met rollo’s (€ 2.709,-) en uiteraard het avantgarde pakket, dat, zoals gezegd, maar liefst € 4.639,- mag kosten.

Het exterieur

Het uiterlijk laat zich het best omschrijven als ‘klassieke zakelijkheid’. Het huidige model is een geslaagde evolutie van zijn voorgangers. Het huidige gezicht werd geïntroduceerd in juli 1995 toen de toenmalige E werd vernieuwd. Sindsdien domineren de dubbele koplampen het aangezicht. Vergelijkbare configuraties zijn daarna ook bij andere merken verschenen. Het Koreaanse Kia gebruikte de E als inspiratiebron voor hun Opirus en Volkswagen leende de koplampset-up voor een versie van de Polo. De zwarte lak van de testauto staat hem zeer goed. Nu lijkt het me geen geheim meer, dat mijn smaak uitgaat naar donkerkleurige auto’s. Bij de E-klasse geeft de kleur van de nacht het model een extra duwtje richting een dik uiterlijk. Voorzien van een lichte kleuren en dan met name zilvergrijs is een auto vrij snel saai te noemen. Om even terug te komen op de kosten van opties, ook voor de lavazwarte metallic lak mag een aardig bedrag neergelegd worden. Maar liefst € 1.346,- om precies te zien. Het kan trouwens nog duurder als je kiest voor een van de drie andere lak soorten. Die drie (designo metallic lak, designo varicolor/ mystic en designo chromaflair) mogen voor de dealer € 2.874,-, € 4.064,- en € 7.971,- opleveren. Voor de dubbelspaaks velgen moet dan ineens weer de veel bescheidenere prijs van € 296,- betaald worden. Zolang ze tenminste besteld worden in combinatie met het avantgarde pakket.

Het rijden

Ik heb het al vaker gezegd: een beetje ruim bemeten diesel komt het best tot zijn recht wanneer deze is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Misschien gaat het wat ver om het als bewijs te zien, maar zo bleek ook bij de 220 CDi uit deze test. Met een pk-waarde en koppel die bij andere merken te vinden zijn bij de topmotoren, blijken ze bij Mercedes goed voor het tweede blok in het rijtje. Er is maar liefst de keus uit 5 verschillende CDi motoren die in vermogen variëren tussen de 138 pk/ 340 Nm (200 CDi) tot 314 pk/ 730 Nm (420 CDi). Daartussen liggen de geteste 220 CDi ( 170 PK/ 400 Nm), de 280 CDi (190 pk/ 440 Nm) en de 320 CDi met 224 pk/ 540Nm . Al deze motoren zijn, gekoppeld aan de automatische versnellingsbak, goed voor een nul naar honderd tijd die onder de 10 seconden blijft ( respectievelijk: 9,9; 8,6; 7,6; 6,8 en 6,1). Op de 280 en de 320 s er ook het 4Matic systeem leverbaar, waarbij alle wielen worden aangedreven. Kortom allemaal motoren die voldoen aan de basiseisen van een veeleisende bestuurder.

Al rijdend met de E 220 CDi zal je ook niet direct het gevoel hebben dat je tekort komt. De reeds genoemde 170 pk zorgen ruimschoots voor de G-krachten. De acceleratie is vergelijkbaar met die van de 2.2 D-4D D-CAT motor van Toyota. Niet dat de E een concurrent is van de Avensis of de Lexus IS, maar de cijfers komen overeen. Beide zijn 2.2 liter viercilinder, hebben 400 Nm koppel en halen in 8,6 sec. de 100 km/uur. Alleen de prijs ligt bij de Duitser iets hoger. Voor de echte tegenstrevers moeten we kijken bij de Audi 2.7 TDi en de BMW 525d. Beide auto’s hebben rond de 180 pk en doen de sprint in 8,1 seconden, maar het probleem is dat ik nog niet de eer heb mogen hebben om deze auto’s te besturen. Daarom een zijstapje naar het Japanse topblok. In mijn rijtest met de IS220d vermeldde ik dat de acceleratie in eerste instantie wat langzaam op gang kwam, tot de 2000 tpm was er zelfs weinig te beleven, maar eigenlijk is dat iets wat je bij bijna elke diesel aantreft, dus ook bij de E220 CDi. Echter het moment dat de Mercedes aan het nadenken is, is flink korter. De gemonteerde automaat laat zich bij de snelle acceleratie van zijn goede kant zien, want zelfs dan blijven de schokken, die het opschakelen veelal veroorzaakt, binnen de perken. Mede dankzij deze automatische versnellingsbak voelt de motor ook niet nerveus aan, wanneer ervoor gekozen wordt om rustig aan te doen. Met de wegligging is het ook goed gesteld, al is de E niet echt op sportiviteit ingesteld. De minirotonde test doorliep de auto glansrijk en hoewel de banden bij 40 km/uur geluid begonnen te geven bleven zowel over- als onderstuur achterwege. De noodstop toonde het belang van de veiligheidsgordels aan. Bij de vertraging vanaf 100 km/uur leek het net of de G-krachten hun best deden om mijn gezicht en de schedel eronder van elkaar te scheiden.

Slot

Natuurlijk zou ik hier weer kunnen concluderen dat de E 220 CDi in avantgarde uitvoering een dure auto is. Je betaalt er veel voor, maar je krijgt er ook veel voor terug. Je krijgt namelijk een auto die propvol met opties, gadgets en veiligheidssystemen zit. Een belangrijkere conclusie is simpelweg dat de gemonteerde 220 CDi-motor een fraai staaltje techniek is, gekoppeld aan goed functionerende automatische 5-bak. En natuurlijk zijn er goedkopere alternatieven te bedenken, maar dan heb je geen Mercedes.

  • goede prijs/ kwaliteit verhouding
  • comfortabel
  • legio opties mogelijk
  • hoofdruimte ten gevolge van dakraam
  • geen wereldschokkende vormgeving
  • prijzige opties