Is er in Europa nog toekomst voor de kleinste auto's uit het A-segment? Dat is de grote vraag die onder de autofabrikanten speelt. Diverse merken hebben zich al teruggetrokken. Renault doet nog volop mee met de derde generatie Twingo. Maar hoe lang nog? In ieder geval nog drie jaar tot het einde van de levenscyclus. En dus kan de klant de komende jaren een volledige elektrische versie kiezen.
De naam Twingo dook bij Renault in het najaar van 1992 voor het eerst op toen het nieuwe model aan de vooravond van de Parijse autosalon uit de hoge hoed werd getoverd. Een slim concept van een compacte stadsauto met de eigenschappen van een mini-ruimtewagen. Als zodanig was de Twingo het kleinste broertje van de Espace. Dat het een groot succes werd, mede dankzij het slimme ruimtegebruik, blijkt wel aan het feit dat de auto pas in 2007 een opvolger kreeg. De meer zakelijke Twingo II beschikt over een volwassen rijgedrag, maar kon door de vormgeving minder mensen bekoren.
De huidige Twingo III dateert van het najaar van 2014. De auto staat op hetzelfde onderstel als de Smart Forfour en heeft zodoende de motor tussen de achterwielen. Omdat de Smart al enige jaren in een elektrische versie gemaakt werd, was de aanpassing van de Twingo relatief eenvoudig.
We spreken bij de huidige Twingo over het model van na de facelift, bij het Franse merk traditioneel Phase II genaamd. De belangrijkste verschillen zijn te vinden in de koplampen met geïntegreerde C-vorm voor de dagrijverlichting, het daardoor vervallen van de bestaande dagrijverlichting. Verder werden aanpassingen doorgevoerd aan de grille en de achterlichten die een andere uitstraling hebben. Op het linker achterscherm draagt iedere Twingo een kleine luchthapper voor extra koeling naar de motorruimte. Bij de eerste generatie was dat onderdeel alleen beschikbaar op de sportieve GT-versie.
De nieuwe Twingo Electric onderscheidt zich aan de buitenkant maar op een paar kleine details van zijn benzinebroer. Zo zijn de blokjes op de grille blauw gekleurd en loopt er een sierbies over de flanken die op de achterspatborden eindigt in een ZE-vermelding. Die afkorting staat voor Zero Emission. Renault noemt deze versie nadrukkelijk de Twingo Electric en niet de Twingo ZE. Dat is een bewuste keuze. De Twingo is zowel op benzine als elektriciteit verkrijgbaar en om voor de klant een duidelijk onderscheid te maken is die toevoeging Electric gekozen. Dan is het verschil meteen duidelijk. Desalniettemin komt de benaming ZE op tal van plekken naar boven zoals op de achterklep, de ruitomlijsting van de voorportieren en de sierlijsten op de dorpels.
Alhoewel de bodemgroep van de Twingo al bij voorbaat geschikt was voor een elektrische aandrijving, heeft Renault niet klakkeloos de volledige techniek uit de Smart Forfour overgenomen. Renault past namelijk de in eigen huis ontwikkelde R80 elektromotor toe die in de Twingo een vermogen levert van 82 pk en een koppel van 160 Nm. Daarin wijkt de Twingo niet van de Forfour af. Maar Renault gaat wel een stapje hoger met een 22 kWh batterij die onder de vloer is geplaatst. In vergelijking met de benzineversie is de elektrische Twingo een stukje zwaarder, 1.111 tot 1.168 kg afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant.
Toch presteert de auto voldoende vlot met een acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 seconden. De Twingo is natuurlijk vooral bedoeld om veelvuldig mee in de stad te rijden. Tegelijk gedraagt de kleine Fransoos zich ook prima op de snelweg. Wel is zoals bij veel elektrische auto's goed merkbaar dat de actieradius bij een snelheid van 100 km/h of meer fors terugloopt. Volgens de WLTP-norm heeft de Twingo Electric bij normale temperaturen een actieradius van 190 kilometer. Dat wordt bij een gemiddeld gebruik met 170 tot 180 kilometer realistische kilometers aardig bereikt. Uiteraard wordt dat minder onder winterse omstandigheden. Gelukkig is Renault daar in de eigen documentatie heel eerlijk over en voorspelt bij winterse temperaturen zelfs maar 110 kilometer. Tegelijk leert de ervaring dat als voornamelijk in de stad wordt gereden en er vaak energie wordt teruggewonnen, dat de auto dan veel verder komt.
Rijden met de Twingo is een genot. De auto blijkt voldoende vlot, blijft over de hele linie mooi stil en heeft een weggedrag dat overtuigender overkomt dan bij de benzineversie. Het extra gewicht van de Electric werkt hier in het voordeel. Opladen van de batterij kan met maximaal 22 kW en dan moet bij een volledig lege batterij gerekend worden op een laadduur van maximaal anderhalf uur.
Waar sommige merken elektrische modellen leveren die een specifieke vormgeving hebben en waar bedieningstechnieken worden toegepast die een behoorlijke gewenning vragen, heeft Renault die weg met de Twingo Electric bewust niet gekozen. Dat is meteen te merken na het instappen. Het contact werkt met een normale sleutel, waarna de boordelektronica zich aanbiedt voor gebruik. De pook kent hetzelfde bedieningsgemak als bij een willekeurige automaat. Het dashboard en het instrumentarium zijn vrijwel gelijk aan dat van de benzineversie. Alleen zit in het midden van de klok een extra display die vrijwel gelijk is aan dat van de Twizy. Daarop kunnen de specifieke elektrische functies worden afgelezen.
Afhankelijk van de uitrusting en de gekozen opties zit er boven de middenconsole een 7 inch Easy Link scherm waarop ook enkele functies worden getoond die specifiek zijn voor de elektrische versie. De versnellingspook heeft naast de D-stand ook nog een B-stand waarin extra wordt afgeremd op de motor. Daarmee kan er meer energie wordt teruggewonnen bij gas los. Op de boordcomputer kan de B-stand op drie niveaus worden afgestemd. De B3-stand, waarin het hardst wordt afgeremd, kan alleen bij snelheden tot 50 km/h worden ingeschakeld.
Het interieur van de kleinste Renault is bij de elektrische versie niet anders dan bij de benzinegestookte optie. Ook neemt de batterij onder de vloer geen binnenruimte weg. De bescheiden bagageruimte (219 - 980 liter) is makkelijk uit te breiden door de achterbank neer te klappen. Bovendien kent de Twingo ook nog de mogelijkheid van een neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel, waardoor behoorlijk lange voorwerpen met de achterklep gesloten kunnen worden meegenomen.
De stoelen hebben aangebouwde hoofdsteunen en bieden een niet meer dan normale zijdelingse ondersteuning. De zitpositie is behoorlijk hoog en vooral achterin wreekt zich dat bij de hoofdruimte. De inrichtingsdetails en de kleurkeuze is afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau.
De klant kan kiezen uit de Life, Collection en Intens. Tijdelijk is er een nog extra aangeklede Vibes-uitvoering met onder meer oranje accenten voor in- en exterieur, 16 inch wielen en witte blokken ook op de grille onderin de bumper.
De nieuwe Renault Twingo Electric behoort tot de meest betaalbare elektrische auto's op de markt. Zeker voor stadsgebruik is de Twingo lekker compact en brengt als groot voordeel de verbazingwekkend korte draaicirkel. Omdat de motor achterin zit, is er voor de voorwielen meer ruimte om in te draaien. Als men niet veelvuldig met vier volwassenen tegelijk op stap gaat, is de binnenruimte prima. De auto presteert lekker vlot is uiteraard mooi stil en vraagt qua bediening helemaal geen gewenning.
Renault heeft aangekondigd in 2024 met de Twingo te stoppen en ook geen directe opvolger te lanceren. Dat vraagt om enige nuancering. De komende jaren zal de aanschafprijs van een elektrische auto omlaag gaan, onder meer omdat veel grotere aantallen geproduceerd gaan worden. Bovendien zullen gebruikers gaan merken dat de kilometerkostprijs los van de aanschaf lager ligt dan van een auto met verbrandingsmotor. Renault breidt een hele reeks nieuwe, elektrische auto's voor en daardoor zal de huidige koper van een Twingo Electric vanaf 2024 bediend worden met een meer betaalbare, iets grotere auto. En vlak ook de ontwikkelingen bij Dacia niet uit.