Skoda Superb Combi
1.5 TSI Greentech Sportline Business

Max Veldhuis - 28 maart 2020

De degelijkheid voorbij

Skoda staat binnen de Volkswagen-groep doorgaans bekend om het leveren van veel ruimte voor een redelijke prijs. De Superb Combi is altijd een goed voorbeeld van deze rationele degelijkheid geweest, maar bij het gefacelifte model gooien de Tsjechen de zaak deels over een andere boeg.

Al sinds 2002 geldt de Skoda Superb als het topmodel van het merk. Sinds 2015 is de derde generatie in productie, die binnen Skoda een nieuwe designrichting heeft bepaald. Waar het van oudsher Tsjechische automerk voorheen met name degelijke -en ietwat saai ogende- auto's produceerde, zijn ze nu opeens strak en vlot vormgegeven. Omdat het vlaggenschip van Skoda alweer een tijdje mee loopt, werd het tijd voor een opfrisbeurt. Is hij weer helemaal bij de tijd? Wij gaan op pad met de 150 pk sterke 1.5 TSI in Combi-variant om het antwoord op die vraag te vinden.

Een sportief sausje

Aan de buitenkant van de Superb Combi zijn de vernieuwingen met name doorgevoerd op detailniveau. Wat de grote lijnen betreft is het design namelijk niet of nauwelijks gewijzigd. Het betreft hier een facelift volgens het boekje: de grille, de bumpers en de voor- en achterlichtunits zijn gerestyled, waardoor ze net even wat strakker ogen. Vanaf nu is de Superb ook leverbaar met Matrix-LED koplampen voor optimaal zicht in het donker. Aan de achterzijde is misschien nog wel het beste te zien of je met de nieuwste Superb van doen hebt. De achterlichten worden namelijk optisch met elkaar verbonden door een horizontale strip, waarboven de merknaam in blokletters over de breedte van de kofferbak is gedrapeerd. De subtiele wijzigingen maken dat de Superb net even wat frisser oogt, waardoor hij er weer een tijdje tegenaan kan.

Onze testauto was voorzien van het Sportline Business-pakket, waarmee je eigenlijk een heel atypische Skoda voor je hebt. Begrippen als 'degelijk' en 'saai' komen in ieder geval niet bij je op wanneer je hem ziet staan. De kleur 'Race Blue metallic' (niet op de foto's) geeft de stationwagen in combinatie met de zwarte details en de 19 inch wielen een zeer dynamisch voorkomen. Bij dit pakket zijn de bumpers eveneens iets dikker aangezet. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van smaak welke uitrusting je prefereert. De chiquere uitstraling van de 'L&K Executive' staat de Superb Combi ook goed. Het is moeilijk om echt de mist in te gaan bij het samenstellen.

Zelfde ontwerp, nieuwe elementen

Het interieur van de Superb Combi oogt iets minder fris dan het exterieur. Ook hier is er niet veel aan het ontwerp gedaan, waardoor het wat aan de gedateerde kant oogt. Met name de bovenkant van het dashboard is behoorlijk 'rechttoe-rechtaan' vormgegeven. Dit neemt niet weg dat de afwerking zeer goed op orde is. Het materiaalgebruik is iets minder dan in de Passat, maar nog steeds op niveau. Verder is en blijft de interieurruimte van de Superb Combi een unique selling point: zowel voor- als achterin zit je als een vorst en de kofferbak biedt zeeën van ruimte. 

De Sportline-uitvoering zorgt er gelukkig voor dat het interieur iets leuker wordt om naar te kijken. De sportstoelen voorin zijn het meest in het oog springende element. Ze zien er lekker racy uit en het met alcantara beklede diamantpatroon op de zittingen oogt premium. Ondanks de sportieve vormgeving zitten deze stoelen vooral heel comfortabel. De instelmogelijkheden zijn bovendien legio, waarbij wel opgemerkt moet worden dat de zit aan de hoge kant is. Om het geheel af te maken is het interieur van de Sportline tevens voorzien van alcantara bekleding in de deuren en sierlijsten met een inleg die koolstofvezel na moet bootsen. Het grote glazen panoramisch dak biedt overdag een mooie lichtinval en kan ook geopend worden. 's Nachts valt vooral de sfeerverlichting op het dashboard en in de deuren op.

Een ander aspect dat met de facelift van de Superb is aangepakt, is de multimedia in het interieur. Hier zijn vooral dingen toegevoegd die we eerder al zagen bij andere modellen binnen de Volkswagen-groep. Zo is de Skoda voortaan ook leverbaar met Digital Cockpit en draadloze Apple CarPlay. Daarnaast is er in de middenconsole een groot opbergvak aanwezig om je telefoon draadloos op te kunnen laden. Het geluidssysteem van Canton met twaalf luidsprekers en een subwoofer in de kofferbak biedt voor de muziekliefhebber een fijne luisterbeleving. Verder onderscheidt de Superb zich van de concurrentie door allerlei handigheidjes, zoals bagagenetjes aan de binnenkant van de voorstoelen en een gekoeld opbergvak in de middenconsole.

Comfortabele cruiser

De Superb Combi is vooral op comfort gericht, dat merk je in alles wanneer je met de auto gaat rijden. De testauto beschikt over de welbekende 1.5 TSI viercilinder turbomotor met 150 pk en 250 Nm koppel. Aan dit blok hoeven we inmiddels niet veel woorden meer vuil te maken: het is een fijne krachtbron die met name onderin lekker veel koppel levert voor een benzinemotor. Dit helpt om de 1.492 kg zware Skoda redelijk vlot van zijn plek te kunnen krijgen. Een strepentrekker is het zeker niet, maar deze motorisering voldoet prima in het dagelijkse verkeer. De combinatie met de DSG kennen we ook. De bak schakelt snel en vloeiend, maar heeft ook in de Superb af en toe moeite met het uit stilstand wegrijden en schakelt in 'D' net wat te snel op.

Normaal gesproken zou een oplossing dan zijn om de bak in de sportstand te zetten of desnoods zelf te flipperen, maar de Superb Combi leent zich niet voor een dergelijke rijstijl. De vering en demping is heerlijk comfortabel, maar dit maakt wel dat de auto in bochten wat week aan kan voelen. De besturing voelt daarbij een tikkeltje doods aan. In de sportstand wordt het wel iets zwaarder, maar nog steeds biedt het systeem weinig gevoel. In dit opzicht moet de Superb zijn meerdere erkennen in de Passat. Wanneer je echter vooral een comfortabele en fijne cruiser voor de lange afstanden zoekt, kun je niet om de Skoda heen. Een bijkomend voordeel hierbij is dat de Superb Combi met deze aandrijflijn behoorlijk zuinig is en de brandstoftank met een inhoud van 66 liter ruim bemeten is. Met een gedoseerde rijstijl kun je relatief eenvoudig een actieradius van meer dan 1.000 km op één tank behalen.

Geen prijspakker meer

Traditioneel is de prijs een punt waarop Skoda zeer goed scoort binnen de Volkswagen-groep. Dit is bij de laatste Superb Combi nog steeds het geval, ook al scheelt het niet gek veel ten opzichte van de Passat. Hij is verkrijgbaar vanaf 39.590 euro als 'Business Edition' met de 1.5 TSI. De handbak en de DSG hebben dezelfde vanafprijs, dus het is meer wat je zelf prefereert. Dieselen kan vanaf 42.090 euro met de 150 pk sterke 2.0 TDI, die altijd gekoppeld is aan een DSG. Het aanbod aan motoren is onlangs aangevuld met de 1.4 PHEV, de hybride aandrijflijn die we al kenden uit onder meer de Passat- en Golf GTE. Deze variant vormt het topmodel en staat vanaf 43.450 euro in de prijslijst. Voor de fans van snelle Skoda's is er treurig nieuws: de 280 pk sterke 2.0 TSI met vierwielaandrijving keert niet terug in Nederland.

Niet alleen de lijst aan motoren is overzichtelijk te noemen, de uitrustingsniveaus zijn dat eveneens. De Superb Combi is verkrijgbaar in drie smaakjes, oplopend in luxe en prijs: de Business Edition, Sportline Business en L&K Executive. Standaard beschikt de Superb al over zaken als draadloos opladen, climate control met twee zones, een achteruitrijcamera en Apple CarPlay. Bij de Sportline Business zijn onder meer het sportieve uiterlijk, de Digital Cockpit, Full LED Matrix koplampen en 18 inch wielen bij de prijs inbegrepen. De L&K Executive beschikt als duurste uitvoering over al deze zaken, maar voegt daar nog een exclusief lederen interieur, het Canton sound system, een verwarmbare voorruit en Dynamic Chassis Control aan toe. Je bent dan van vrijwel alle gemakken voorzien, maar daarvoor betaal je wel 7.000 euro extra ten opzichte van de aanschafprijs.

De testauto is, zoals reeds vermeld, een Sportline Business. Hij heeft alleen wat extra opties aan boord, waardoor de prijs wordt opgedreven naar 49.047 euro. Enkele zaken uit het lijstje zijn het Navigatiepakket Plus (groter scherm en aanvullende connectiviteit), het panoramisch dak, het Comfort pakket (adaptieve cruise control met fileassistent, 3-zone climate control en verwarmbare stoelen voor en achter) en het Function pakket (Canton geluidssysteem en verwarmbare voorruit). Daarnaast zorgen de al eerder genoemde metallic lak en grote wielen eveneens voor een meerprijs. Voor het bovenstaande bedrag zit jouw Superb Combi dus vol met alles wat je maar kunt wensen. Nog steeds is de Skoda een goede aanbieding, maar het onderlinge verschil met de Passat is dus niet bijster groot meer.

Nog immer relevant

Skoda doet met de facelift van de Superb Combi precies wat je ervan verwacht: geen radicale veranderingen, maar subtiele verbeteringen doorvoeren. Het geheel oogt net even wat frisser en met het Sportline Business pakket is het mogelijk om de Superb een wat sportiever voorkomen te geven. Met name in het interieur zijn deze aanpassingen welkom, want het ontwerp daarvan oogt inmiddels toch wel een beetje simpel en gedateerd. Gelukkig is de multimedia wél up-to-date gebracht en is de grote hoeveelheid ruimte -toch wel het unique selling point van de Superb Combi- ongewijzigd gebleven. Verder is de 1.5 TSI met 150 pk een prima match voor het formaat auto, maar onze kritiek op de DSG blijft ook bij de Skoda overeind.

Tegenwoordig heeft Skoda met de Kodiaq nog een ander ruimtewonder in het aanbod, maar de Superb Combi rijdt toch echt een stuk beter dan de SUV. Het is een hele fijne, comfortabele en representatieve allrounder die er na zijn facelift weer even een tijdje tegenaan kan.

  • Dynamisch uiterlijk
  • Enorme binnenruimte
  • Relatief gunstig geprijsd...
  • ...maar door optiepakketten flink duurder
  • Af en toe nukkige DSG
  • Gedateerd interieurontwerp