Ken je nog de tijd dat enkel de kleur of de praktische bruikbaarheid van de bedrijfsauto een rol speelde? Of wellicht was het merk van je bus wel waar je enthousiast van werd? Deze zaken gaan in de toekomst een steeds minder belangrijke rol spelen. Wat is de nieuwe norm? Je aandrijflijn! We leven in een tijd dat uitstoot, emissie, stikstof en PFAS vrijwel allesbepalend zijn. Wellicht denk je dat het zo'n vaart niet zal lopen? Houd er rekening mee dat je binnen tien jaar het centrum van een stad niet meer in kan met een auto op fossiele brandstof. Bij Ford houden ze hier al langere tijd mee bezig en willen ze alvast op de troepen vooruit lopen als het gaat om elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Daarom komen ze vanaf 2020 met de Transit Plug-in Hybrid waarmee ze emissievrij rijden mogelijk willen maken zonder laadstress. Wij testen de bus alvast voor je in Stockholm.
Op de looks kan je niet afknappen. De Transit PHEV ziet er namelijk exact hetzelfde uit als zijn broer met de reguliere aandrijflijn. En die bus oogt goed met een moderne uitstraling en een typisch Ford gezicht, door een strak uiterlijk en dynamisch voorkomen. Het enige verschil dat we kunnen ontdekken is het klepje voor je stekker aan de rechterzijde van de auto.
Eenmaal achter het stuur zijn er ook geen verschillen te ontdekken met de dieselvariant. Enkel is er tussen de klokken achter het stuur een metertje gekomen waarin je kunt zien in hoeverre de accu van de auto is opgeladen. De Transit Custom Plug-In Hybrid wordt alleen aangeboden als L1 H1 bedrijfswagen. Daarbij zijn er verschillende optiepakketten leverbaar zoals de Base, Trend of de luxe uitgevoerde Limited.
In tegenstelling tot de dieselmotoren zijn de PHEV modellen standaard uitgerust met airconditioning en voorruitverwarming. Wil je meer luxe opties zoals SYNC 3 infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen, dan zal je moeten bijbetalen.
De Ford Transit Custom Plug-in Hybrid heeft twee motoren. De eerste is een 92,9 kW sterke elektromotor, die gekoppeld is aan de voorwielen en de aandrijving daarvan verzorgt. Door middel van een 13,6 kWh lithium-ion-accupakket wordt de elektromotor voorzien van elektriciteit. De accu kan op meerdere manieren worden gevoed met stroom. Als je de auto volgeladen uitplugt, heb je een rijbereik van 56 km puur elektrische kilometers. Maar ook door het terugwinnen van remenergie krijgt de accu een boost en spaar je extra meters.
Er is echter nog een mogelijkheid om de accu bij te laden. Daarbij komt de tweede motor om de hoek kijken. Er is namelijk een 1,0 liter EcoBoost benzinemotor aan boord die fungeert als generator om de accu bij te laden. In vaktermen noemen ze dit een range-extender. De benzinemotor zal dus niet de aandrijving van de elektromotor overnemen, maar enkel de accu - en daarmee de elektromotor - voorzien van energie om de auto voort te bewegen. Hierdoor heb je een actieradius van meer dan 500 kilometer en wordt je verbruik beperkt tot 2,7 liter benzine per 100 kilometer.
Maar hoe zit het nu met het praktische laadvermogen achterin? Het oppervlakte van het laadvolume is exact hetzelfde als bij de reguliere Transit Custom en telt zes kubieke meter. Dit betekent dat er drie europallets of panelen van 2,40 x 1,20 m plat op de vloer vervoerd kunnen worden. Het netto laadvermogen is zo'n 200 kilogram lager met 1.130 kg aan gewicht. Geen behoefte aan laadruimte en liever inzet voor personenvervoer? Dan is er de 8-zits Tourneo Custom Plug-In Hybrid met dezelfde aandrijflijn.
Het rijden met de wagen gaat soepel en is geheel vergelijkbaar met de rest van het wagenpark van Ford. Dit betekent dat de auto goed op de weg blijft liggen, fijn stuurt en lekker van zijn plek komt. Tijdens het rijden zijn er vier verschillende rijmodi in te stellen. EV Now geeft voorrang aan het gebruik van opgeslagen accu-energie en laat je volledig emissievrij rijden, totdat de accu-inhoud minimaal is. EV Later geeft prioriteit aan de range-extender en maakt gebruik van remenergie om zo veel mogelijk energie van de accu te bewaren voor later gebruik. En EV Charge geeft volledige energie om de accu helemaal vol te krijgen om later te gebruiken voor EV Now. Uiteraard kan je ook de EV Auto modus aanzetten, de auto regelt dan zelf een combinatie tussen elektrisch rijden en het opladen door de range-extender.
Als bestuurder heb je in de toekomst waarschijnlijk helemaal geen tijd en zin om je bezig te houden met emissievrije zones waarin je volledig elektrisch dient te rijden. Ford heeft hier een fijne functionaliteit voor ontwikkeld. Met de geofencing-module weet de auto zelf wanneer hij een zone ingaat waar restricties gelden rondom uitstoot. Ook kan je zelf zones in het systeem toevoegen. De auto zal op dat moment zelf overschakelen op volledig elektrisch rijden en zorgen dat de auto volledig is opgeladen. Met een app kan informatie over het gebruik worden gedeeld met lokale autoriteiten en wordt bevestigd dat er aan de eisen voor een lage uitstoot is voldaan. Uiteraard zijn er tegen bijbetaling nog een hele batterij aan hulpmogelijkheden beschikbaar. Denk hierbij aan assistentiesystemen zoals een parkeerassistent en Lane-Keeping Alert. Maar de Transit helpt je ook in het automatisch afstand houden en het schakelen tussen groot- en dimlicht.
Ford houdt de prijs van het model nog even geheim. Wel beloven ze dat het model nog voor het einde van het jaar te bestellen is. Uitlevering van de bussen staat gepland voor het eerste halfjaar van 2020. De regulier Ford Transit Custom H1 L1 start bij 23.425 euro ex. btw en ex. bpm. Met 105 pk en een complete basisuitvoering draai je dan de weg op. Het luxemodel 'Sport' mag vanaf 32.900 euro mee. We verwachten dat de PHEV nog een stuk duurder uitkomt, maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken. Wil je helemaal elektrisch gaan rijden? Dan moet je aankloppen bij Mercedes-Benz, zij hebben de eVito. Je range is echter beperkter en de maximumsnelheid laag. Groot voordeel van de Ford Transit Custom PHEV is het lage verbruik en dat je er op functionaliteit eigenlijk amper op achteruit gaat. Laat de toekomst maar komen!