Het kan je niet ontgaan zijn: jaar op jaar worden er flinke procenten groei genoteerd in de transportsector. Ook de bouw blijft in een razend tempo doorstomen en zal naar verwachting volgend jaar opnieuw een fikse stijging doormaken. En wat te denken van het aantal ZZP'ers in Nederland? Afgelopen februari werd de grens van 1 miljoen ZZP'ers doorbroken.
Een groei die ook zeker niet aan het oog van diverse autofabrikanten is ontgaan. Want in welke sector je ook onderneemt, vervoer is - en blijft - hard nodig. Ford speelt daar op in met de vernieuwing van de twee-tons Ford Transit. Niet alleen heeft de auto een facelift gehad, ook onderhuids en bij de laadvermogens zijn er veranderingen. Met een nieuwe motor, een milde hybride aandrijving en de nodige slimme hulpsystemen wil Ford zich blijven profileren als dé partner in de sector. Is de Transit klaar voor de groei in de markt? We zoeken het uit!
Wie thuis is in de wereld van de bedrijfswagens zal het design van de auto direct herkennen; onmiskenbaar een Ford Transit. Aan de buitenzijde vallen de veranderingen ten aanzien van het vorige model dan ook mee. De grille is hoger geplaatst en is voorzien van de herkenbare lamellen die we vaker zien bij het concern. De voorbumper heeft wat aanpassingen gehad en de lampen zijn vernieuwd. Deze lampen zijn vanaf nu ook leverbaar met bi-xenon technologie en er is nieuwe LED-dagrijverlichting.
Rondom de Transit zijn allerlei functies aangebracht om de gebruiker te helpen bij het inzetten van de auto. Zo vinden we aan de buitenzijde boven de achterdeuren een felle LED lamp die een uitkomst kan zijn tijdens het laden en lossen in een donkere omgeving. Naast deze genoemde lamp is een breedbeeldcamera te vinden. Groot voordeel van de hooggeplaatste camera is dat deze ook blijf functioneren als de achterdeuren open staan en de bestuurder achteruit moet steken. Door gebruik te maken van een breedbeeldcamera is het aanzienlijk gemakkelijker om uit te parkeren in een drukke omgeving. Over parkeren gesproken; Ford biedt zelfs de optie om de auto zelf te laten in- en uitparkeren. Opties die goed aansluiten op gebruik op een druk bedrijventerrein of in stedelijk gebied.
Met het aantal wijzigingen dat Ford in de Transit doorvoert kan het interieur natuurlijk niet achterblijven. Het interieur toont fris en modern zonder de praktische waarde te verliezen. Wie al kennis heeft gemaakt met de Transit Custom komt het interieur bekend voor. Bijzonder praktisch zijn de grote bakken bovenop het dashboard waar zelfs een laptop goed in te vervoeren is. Er is een plek waar je je mobiel draadloos kan opladen en bovenop het dashboard prijkt het 8-inch infotainmentscherm met SYNC 3. Dit systeem is leverbaar op de luxe Limited uitvoering. De stoelen met schuimvulling hebben een korte zitting en de zitpositie is vooral rechtop; dit kan op een langere rit een negatief effect hebben.
De Transit kan indien gewenst worden verbonden met een modem aan boord van de auto. Doordat de auto de informatie verstuurd naar Ford en de wagenparkbeheerders kunnen actuele zaken als rijgedrag, locatie en brandstofstatus worden geanalyseerd. Voor kleinere bedrijven is het mogelijk een mobiele applicatie te gebruiken en hierin de actuele informatie van de auto te volgen.
Met de vernieuwde 2.0-liter EcoBlue Hybrid dieselmotor in het vooronder draaien we de weg op. Wat direct opvalt, is het gevoel niet met een gigantische bus op pad te zijn. De L3H2 laat zich besturen als zijnde een groot uitgevallenFord Focus. Daarbij houden we in het achterhoofd dat er een lading van ruim 500 kg achterin ligt. De versnellingsbak met 6 versnellingen sluit naadloos aan op het rijgedrag en laat zich soepel in ieder verzet schuiven. De achterwielaandrijving weet op ieder moment grip te vinden en met 170 pk kom je goed weg bij het stoplicht. Ford biedt de ruimte voor een 105, 130, 170 en een nieuwe 185 pk motor die gekoppeld is aan de voorwielen, achterwielen of allemaal. Een primeur binnen het segment van de twee-tons bedrijfswagens is de 48-volt milde hybride aandrijving. Door deze toepassing claimt Ford een besparing te kunnen toepassen tot wel acht procent op het brandstofverbruik. Op het moment dat de auto remt, wordt de remenergie opgeslagen in een accu. Deze energie wordt vervolgens ingezet tijdens het rijden en het optrekken van de auto. Ford laat duidelijk weten dat het terugwinnen van de energie puur gefocust is op het verminderen van brandstofverbruik. Sneller accelereren wordt door de hybride aandrijving niet ondersteunt.
Op de bus waar wij in rondrijden, is een gewichtsbesparing toegepast van ruim 80 kg; het gewicht van een gemiddeld persoon. Om deze gewichtsbesparing te realiseren heeft Ford bijvoorbeeld de motorkap van aluminium gemonteerd zonder in te leveren op sterkte. Het schutbord achter de rug was van metaal en is nu van composiet. Samen scheelt dit bijna 10 kilo. Denk ook aan veranderingen zoals een nieuwe achteras en nieuwe wielen die allemaal lichter gemaakt zijn. Dit resulteert in een netto gewicht van 2.500 kilogram voor deze bus van 6 meter. Inclusief bestuurder van 75 kg mag ruim 1.040 kg aan gewicht vervoerd worden en heb je een trekvermogen van 3.500 kilogram.
Ruwweg zijn er drie uitvoeringen beschikbaar van de Transit twee-tons variant. Binnen deze drie uitvoeringen kan uiteraard nog gekozen worden voor verschillende motoren, cabines, lengtes en hoogtes. De eerste uitvoering op de prijslijst is de Ambiente met een vanaf prijs van bijna 24.000 euro. Verwacht in deze uitvoering een sobere bus met enkel de hoognodige opties. Enkel voorwielaandrijving is beschikbaar en altijd in combinatie met de 105 pk sterke motorisering. Een uitvoering hoger, de Trend, is al stukken rijker uitgerust voor een instapprijs van 25.495 euro. Denk hierbij aan opties als Cruise Control, airconditioning, parkeersensoren en een lederen bekleed stuurwiel. De uitvoering zoals wij hem rijden zal uitkomen rond de 39.000 euro. Allemaal uiteraard exclusief BTW.
De topuitvoering is de Limited met een 8 inch navigatiescherm, bi-xenon verlichting en een modem aan boord. De vanafprijs bedraagt ruim 35.000 euro ex. BTW. Vanaf het voorjaar van 2020 zal deze variant ook leverbaar worden met een tientraps automaat die eventueel de rijstijl kan monitoren om de schakeltijden te optimaliseren. Ford biedt de ruimte om opties toe te voegen waar je wilt. Op deze manier is je bus volledig in te richten voor het werk waar jij hem in wilt gebruiken. Pas echter op met vinken op de prijslijst, de opties kunnen snel aantikken zodat je op een pittig bedrag kan eindigen. Met de Mercedes-Benz Sprinter zit je qua vanafprijs iets boven de Transit. De prijzen van de Volkswagen Crafter starten bij een lager bedrag. Het hangt er echter compleet vanaf welke keuzes je maakt in de inrichting. Enkel door die samenstelling te kiezen die jij belangrijk vindt, kan je een eerlijk vergelijk maken.
In veel gevallen blijft de belangrijkste overweging in een goed transportmiddel de 'total cost of ownership' (TCO). In deze berekening worden daadwerkelijk alle kosten meegenomen die tijdens het bezit en gebruik van de auto worden gemaakt. Brandstofverbruik vormt hierin een belangrijke pijler. Juist deze pijler heeft Ford met de nieuwe twee-tons Transit duidelijk aangepakt met de toepassing van een mild hybridesysteem. Wij kwamen met twee personen aan boord en laadgewicht van ruim 500 kg aan een gemiddeld verbruik van 9,2 liter diesel per honderd kilometer. Dit hangt uiteraard geheel samen met de rijstijl en inrichting van je bus. Als je in het meest gunstige geval acht procent van het algemene brandstofverbruik kan besparen, scheelt dit aanzienlijk in je totale kosten. Want zeg nu eerlijk, het leven van een ondernemer is al duur genoeg en iedere euro die je kan besparen is mooi meegenomen. Met die gedachte in je achterhoofd is de Transit wellicht de ideale partner bij je volgende klus.