Renault Zoe
Z.E. 50 R135 Intens

Tony Vos - 25 september 2019

Zet flinke stap voorwaarts

In het zo drukke B-segment verscheen eind 2012 de volledig elektrische Renault Zoe. Zeven jaar lang bleef de concurrentie op de achtergrond. Nu deze zich begint aan te dienen doet Renault met het model weer een flinke stap naar voren. Op Sardinië maakten we kennis met de danig opgewaardeerde Renault Zoe.

Samen met alliantiepartner Nissan behoort Renault tot de pioniers op het gebied van elektrische auto's. Eind 2012 werd de volledig elektrische Zoe op de Parijse Mondial de l'Automobile wereldkundig gemaakt. De leveringen kwamen begin 2013 op gang en sinds die tijd zijn er 160.000 exemplaren in 50 landen verkocht. Mede vanwege strenge uitlaatgasnormen die de Europese Unie medio 2020 gaat invoeren, zijn inmiddels alle grote fabrikanten bezig om hun eerste generatie elektrische voertuigen op de markt te brengen. Renault is ze met zeven jaar ervaring met de Zoe voor en hoopt die voorsprong verder uit te bouwen met een sterk gewijzigde Zoe. Daarbij komen zowel vormgeving als techniek aan bod.

Krachtige lijnen

De wijzigingen aan de buitenkant geven de Zoe meer kracht. Zo beschikt de nieuwe motorkap over dezelfde krachtige lijnen als de Mégane en nieuwe Clio. De nieuwe voorbumper, waarin voortaan mistlampen zijn opgenomen, geeft de auto optisch meer breedte. Die ruimte voor mistlampen is ontstaan doordat de dagrijverlichting van de bumper naar de koplampen is verhuisd. Renault houdt daarbij dezelfde C-vorm aan als bij de meeste andere modellen. De hoofdvorm van koplampen, grille en logo zijn gelijk gebleven. Maar ook het logo is gewijzigd. Dit is namelijk gegroeid en dat komt weer door een andere laadaansluiting die zich erachter bevindt.

Aan de achterkant blijven de wijzigingen beperkt. Maar toch zorgen de nieuwe verlichtingsunits met LED-techniek voor een andere uitstraling. Alle lichtfuncties zijn in fijne lijntjes opgenomen, waarbij de knipperlichten van binnen naar buiten 'lopen' als ze worden ingeschakeld. Tot slot geeft Renault de vernieuwde Zoe enkele nieuwe wielen mee (15, 16 en 17 inch) alsmede drie extra lakkleuren waaronder het bekende Rouge Flame, een nieuwe tint wit en het blauw van de foto's.

Huislijk gevoel

De binnenkant heeft ook de nodige wijzigingen doorgemaakt, terwijl bijvoorbeeld de stoelen en portierpanelen van vorm identiek zijn gebleven. Een blik op het dashboard leert dat de vernieuwde Zoe invloeden kent van de nieuwe Clio. Het stuurwiel met bedieningsknoppen is daar rechtstreeks uit afkomstig. Datzelfde geldt voor het 7 of 9,3 inch beeldscherm aan de bovenkant van de middenconsole. Daarop worden de functies van het nieuwe Easy Link systeem weergegeven. Uiteraard kan dit systeem worden gekoppeld aan Apple en Android smartphones. Waar de Zoe tot nu toe een smal scherm als instrumentarium had, krijgt de nieuweling een fors groter scherm. De indeling met ronde klokken is meer traditioneel, maar de gebruiker kan uit verschillende opstellingen kiezen. Zo is het zelfs mogelijk de navigatiekaart met aanwijzingen in het midden te plaatsen.

Binnen het milieudenken heeft Renault een Franse specialist gevonden die garen spint van hergebruikte materialen zoals oude autogordels. Van die draad weeft een ander bedrijf weer een stof die bij de productie maar liefst 60 procent minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Deze stof komt niet alleen op het meubilair, maar ook op de portierpanelen en het dashboard. Vooral dat laatste zorgt voor een huislijk gevoel aan de binnenkant.

395 km actieradius

Wat opvalt ten opzichte van een bestaande Zoe is dat de pook een compleet andere vorm heeft gekregen. Na het veranderen van stand keert deze weer in de uitgangspositie terug. De pook zit direct binnen handbereik op een uitloper van de middenconsole. Nieuw is dat de Zoe wordt voorzien van een automatische handrem.
Ook krijgt de nieuwe Zoe een aangepast laadsysteem. De bestaande versie kan laden met wisselstroom tot 22 kW, maar de nieuweling gaat op dit vlak fors vooruit en kan snelladen met maar liefst 50 kW via een DC-laadkabel. In dat laatste geval wordt de batterij rechtstreeks opgeladen, terwijl bij AC-laden een omvormer nodig is die uiteraard standaard in de auto aanwezig is. De aansluiting achter het logo op het front bestaat bovenaan uit het bekende Mennekes stopcontact, terwijl er extra openingen onder zijn gemaakt om een DC-kabel aan te sluiten. In een half uur kan er probleemloos 150 kilometer aan actieradius bijgeladen worden.
Waar de eerste Zoe een 22 kWh batterij had, groeide dit eind 2016 al naar 41 kWh. En nu zet Renault de volgende stap naar maar liefst 52 kWh. De batterij wordt in huis gebouwd en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met LG, dat vooral de know how op chemisch gebied inbracht. In deze nieuwe, grotere batterij zitten meer platen en dat zorgt samen met de genoemde wijzigingen in chemische samenstelling voor 25 procent winst. En die winst levert een WLTP actieradius op van 395 kilometer. Daarbij helpt ook de nieuwe B-stand van de versnellingspook. Remmen is dan eigenlijk niet meer nodig, zodat optimaal energie kan worden teruggewonnen.

Uitgebalanceerd en gerijpt

Maar ook dan is Renault nog niet klaar met de wijzigingen aan de Zoe. Waar het model eerst de markt op ging met een ingekochte elektromotor, startte Renault al in 2015 met het bouwen van eigen elektromotoren. Na een versie met 90 pk kwam daar vorig jaar de 110 pk versie bij. En die laatste variant staat nu aan de basis en is alleen verkrijgbaar in het uirustingsniveau Life. Alle andere versies krijgen een opgewaardeerde versie met maar liefst 135 pk en een koppel van 245 Nm. Het grootste verschil tussen beide motor is dat bij de 135 pk de acceleratie van 80 tot 120 km/u veel sneller verloopt. De Zoe was al geen trage auto, maar de nieuwe versie met krachtige motor gaat nog een stap verder. Eigenlijk gaat de Zoe op alle terreinen een stap verder. Hierdoor wordt het gevoel gegeven van een zeer uitgebalanceerde en ook gerijpte auto.

Schijfremmen achter

Zijn we er dan? Welnee. Ook de wielophanging is op detailpunten aangepakt en dat zorgt ervoor dat de Zoe met name op oneffenheden een stuk comfortabeler is geworden. Het onderstel is nu beter afgestemd op het forse gewicht. Alle nieuwe toevoegingen, ook op het gebied van veiligheid, zorgen nog eens voor 50 kg extra. Om het totaalgewicht van 1502 kg veilig tot stilstand te brengen heeft Renault nu ook de remtrommels achter ingeruild voor schijven met een meer trefzeker remgedrag tot gevolg.
De laatste wijziging is grappig genoeg ook meteen het eerste wat je opmerkt zodra je met de nieuwe Zoe wegrijdt. Het is de enorme rust in het interieur. Omdat de motor nauwelijks geluid maakt, zijn andere geluiden bij elektrische auto's juist beter waarneembaar. Maar door een verbeterde isolatie van bodem en portieren, nieuwe, beter afsluitende portierrubbers en een gelamineerde voorruit is de Zoe stukken stiller en dat maakt het totaalpakket aan veranderingen ronduit indrukwekkend. Prettig om te weten dat Renault de mogelijkheid blijft bieden om naast volledige koop de batterij ook te kunnen leasen.

  • Betere prestaties en grotere actieradius
  • Mooi stil in het interieur
  • Geen actieve cruise control beschikbaar
  • Bescheiden ruimte op de achterbank