Mitsubishi Grandis
2.4 MIVEC Intense

Anton Lefeber - 18 augustus 2006

Intro

Mitsubishi’s Grandis, een full size MPV, concurreert alweer ruim twee jaar met modellen als de Renault Espace en de Peugeot 807. Ondanks de relatief beperkte verkoopaantallen in deze klasse is het aandeel van de Grandis hierin vrij beperkt. Het model is, in tegenstelling tot meerdere concurrenten, niet voorzien van schuifdeuren. Ook de vormgeving wijkt flink af van de heersende trend, met een zeer langgerekte en lage daklijn oogt het model lang niet als een uit de kluiten gewassen MPV.

Sinds september vorig jaar is de Grandis tevens leverbaar met een dieselmotor, wat vooral de zakelijke markt moet interesseren. Verdient de Mitsubishi Grandis een groter marktaandeel in de klasse van de full size MPV’s, of ontbreekt het de auto aan voldoende, door de klant gewenste, kwaliteiten? Een test met de benzinegestookte Grandis 2.4 Intense met automatische transmissie zal de sterke en zwakke punten blootleggen.

Het interieur

Na het linker voorportier geopend te hebben is al snel duidelijk dat het hier om een MPV gaat. Het hoog opgetrokken dashboard en het praktisch ontbreken van een naar achteren doorlopende middenconsole zijn kenmerken waar het dashboard duidelijk aan te herkennen is. De middenconsole met zijn bedieningsorganen komt vooral functioneel over, een verstandige keus voor een familieauto als de Grandis. Naast dat de knopjes allen onder handbereik zitten, zijn deze ook makkelijk op gevoel te bedienen. Het instrumentarium voor de bestuurder laat aan duidelijk niets te wensen over. De materiaalkeuzes en de afwerking in het interieur zijn goed voor elkaar. De materialen voelen vooral degelijk aan en bovendien sluiten ze mooi op elkaar aan, de naden zijn smal en lopen gelijkmatig.

Al vanaf de basisversie Inform zijn onder andere een heel arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels en climate control standaard gemonteerd. De standaarduitrusting van de geteste Intense uitvoering is dik voor elkaar, met hier bovenop een cruise control, audiosysteem met CD-speler, privacy glass en een rolafdekhoes voor de bagageruimte. De totale waarde van de meeruitrusting van de Intense bedraagt € 2500,-, hiervan wordt € 1400,- doorberekend aan de klant. Vanuit de optielijst waren op de testauto tevens een navigatiesysteem en een automatische transmissie gemonteerd. Het enige wat in het geheel ontbreekt is een stuurwielbediening voor het audiosysteem.

De zithouding achter het stuur kan goed ingesteld worden. Het in hoogte verstelbare stuurwiel en de meervoudig verstelbare stoel geven voldoende instelmogelijkheden om een comfortabele zithouding te verkrijgen. De stoelen zelf is relatief zacht, waardoor ook daadwerkelijk in de stoel wordt plaatsgenomen. Een axiale verstelling van het stuur is gewenst voor kortere dan wel langere bestuurders, dit zou de zitpositie nog meer optimaliseren. Aan zitruimte is geen gebrek in de Grandis. Dit is te danken aan zowel de wielbasis van 2,83 meter als de carrosserielengte van 4,77 meter. Naast de achterbank, zoals gemonteerd in de geteste uitvoering, worden er twee captain chairs gemonteerd in de meest luxe Instyle uitvoering. Voorin en op de tweede zitrij hoeft niet getwijfeld te worden over de beschikbare ruimte. De tweede zitrij is een deelbare bank, welke in de bekende 60/40 verhouding versteld en neergeklapt kan worden. Op deze zitrij kan tevens de hoek van de rugleuning versteld worden, waardoor een comfortabele zit eerder regel dan uitzondering is. Via het bedienen van een hendel kunnen beide delen van de tweede zitrij naar voren worden geklapt, een redelijk ruime instap naar de derde zitrij is het resultaat. Het is opvallend dat vooral de beenruimte op de derde zitrij lang niet onaardig is. Door de aflopende daklijn is de hoofdruimte iets minder groot, maar ruim voldoende. Ook de rugleuning van deze twee stoelen is verstelbaar.

Naast het schuiven met de zitruimte kan er ook gevarieerd worden met de bagageruimte. De achterste twee zitplaatsen zijn met het Hide & Seat systeem voorzien en klappen na het trekken aan een lus in de bodem. Met de twee achterste zitplaatsen intact blijft er toch nog 320 liter aan bagageruimte over. Naast het in de bodem klappen kunnen de achterste stoelen tevens in een zogenaamde picknick stand gezet worden door deze naar achteren te klappen. Door het opklappen van de tweede zitrij kan de bagageruimte gemaximaliseerd worden tot 1545 liter.

Het exterieur

Het design van de Grandis maakt, ondanks dat hij onderdeel uitmaakt van de klasse van full-size MPV’s, indruk. Beter is het om te stellen dat het design juíst om deze reden geslaagd te noemen is. Het front imponeert met een knipoog naar de Lancer EVO, de sportieve en lage daklijn zorgt zowel voor een gestrekte lijn als een lagere luchtweerstand en de achterkant wordt gekenmerkt door de lange lichtunits en de geïntegreerde dakspoiler.

Met buitenmaten van achtereenvolgens 4,77, 1,80 en 1,66 meter voor de lengte, breedte en hoogte, is de Grandis niets anders dan een uit de kluiten gewassen familieauto voor zeven personen. Het is echter de hoogte waar de Grandis afwijkt t.o.v. de concurrentie. De Grandis is vergeleken met bijna alle concurrenten minimaal 10 cm minder hoog, wat voordelen oplevert voor o.a. de rijeigenschappen. Belangrijker is misschien nog de uitstraling van de auto. Op het eerste gezicht ziet de er namelijk niet uit direct uit als een MPV. Door zijn lage, gestroomlijnde, gestalte en het ontbreken van schuifdeuren ziet de auto er direct minder ‘busjesachtig’ uit. De op de Intense standaard gemonteerde 17 inch lichtmetalen velgen hebben een vrij open design, waardoor de remklauwen en –schijven rondom duidelijk zichtbaar zijn.

De afwerking en montage van de diverse carrosseriedelen is gewoon goed, het testmodel was niet op foutjes te betrappen. Verdere bijzonderheden aan het design van de Grandis zijn de langgerekte, diamantvormige, koplampen en de eveneens langgerekte achterlichten. Beide achterlichten zijn voorzien van 24 LED’s voor de remlichten. Het in de dakspoiler geïntegreerde derde remlicht is voorzien van 18 LED’s. Gezien de zwarte lakkleur vallen de chromen details en accenten en de heldere lichtunits des te meer op. Dit zorgt voor het doeltreffend doorbreken van de volledig zwarte carrosseriedelen.

Het rijden

Buiten een ruimtelijk interieur en een aansprekend uiterlijk mag de Grandis-rijder ook rekenen op goede rijeigenschappen. De Grandis laat zich voor een MPV buitengewoon sportief berijden, waarbij de lengte en het gewicht van de carrosserie als het ware op de achtergrond plaatsen. Het is niet zo dat het gewicht en het hogere zwaartepunt helemaal niet te merken zijn, de wetten van de mechanica blijven vanzelfsprekend gelden. Echter, het overhellen valt voor een auto uit deze klasse heel erg mee, en het weggedrag is zelfs bijzonder goed ten opzichte van de concurrentie. Bij een normale tot wat vlottere rijstijl wekt het rijgedrag vertrouwen in het onderstel op. Ondanks dat het onderstel relatief stug is afgeveerd, blijkt de auto een verrassend comfort te bieden. Het onderstel heeft het wat moeilijker bij het rijden over bijvoorbeeld drempels met lage snelheden. Echter, hier staat tegenover dat zowel het geluids- als het rijcomfort bij hogere snelheden en op de langere afstand zeer hoog is. De stoelen blijken ook hierbij goede ondersteuning te bieden.

De benzinemotor, een 2.4 liter MIVEC, wordt gekoppeld aan een automatische transmissie. Deze INVECS-II automaat biedt de keuze om volautomatisch of zelf te schakelen. Het schakelgedrag is bij een rustige rijstijl zeer comfortabel. De transmissie schakelt vroeg op en maakt goed gebruik van de trekkracht bij lage toerentallen. Bij tussenacceleraties en het gebruik van de kickdown reageert de automaat echter vrij abrupt, wat resulteert in het duidelijk merkbaar opschakelen. Bij normaal rijden is het schakelen tevens op te merken, maar zijn de schokken in de aandrijflijn nauwelijks voelbaar. De krachtbron met variabele kleptiming lijkt speciaal ontwikkeld voor de Grandis. Een topvermogen van 165 pk bij 6000 rpm en een maximaal koppel van 217 Nm bij 4000 rpm spreken voor zich. Bijna over het gehele toerengebied is het koppel hoger dan 180 Nm, waardoor zeer schakellui kan worden gereden. Dit wordt onderstreept door het schakelgedrag van de automatische transmissie, bij een constante snelheid van minimaal 50 km/u wordt naar de hoogste (vierde) versnelling geschakeld. Ook bij hogere snelheden blijft het motorgeluid mooi op de achtergrond, 120 km/u op de snelheidsmeter staat gelijk aan een comfortabele 3000 rpm. Het testverbruik bedroeg gemiddeld 1 op 10,1. Gezien de vlotte rijstijl en de fabrieksopgave van 1 op 10 zowaar een net verbruik voor een full size MPV.

Waar de afstemming tussen de benzinemotor en de automatische transmissie bijna optimaal lijkt, blijft het stuurgevoel weinig achter. Het nemen van bochten is mede door de redelijk precieze stuurinrichting geen straf. De stuurbekrachtiging assisteert goed, het gewicht van 1630 kg is mede hierdoor nauwelijks te voelen in bochten. De stuurinrichting laat helaas een steekje vallen bij het rechtuit rijden op hogere snelheden. Het stuurgevoel in de middenstand is vooral bij hogere snelheden gering, waardoor vaak gecorrigeerd moet worden.
Remmen doet de Grandis uitstekend. Ondanks het hoge gewicht van de combinatie lijkt de moderne reminstallatie (remschijven rondom) weinig moeite te hebben met de Grandis.

Slot

Mitsubishi heeft met de Grandis een sterke schakel in handen om de concurrentie aan te blijven gaan met de full size MPV’s. Het design van het exterieur is een uitgesproken pluspunt. De Grandis valt op met zijn sportieve en lage daklijn en de scherp gelijnde voor- en achterkant. Hiermee is het het buitenbeentje in deze klasse, de enige full size MPV die niet direct herkenbaar is als MPV. Ook op het gebied van rijeigenschappen onderscheidt de Grandis zich positief door een comfortabel en veilig weggedrag te bieden zonder aan sportiviteit in te boeten.

Vergeleken met concurrenten als de Renault (Grand) Espace, Peugeot 807, Seat Alhambra en de nieuwe Ford S-Max en Kia Carnival blijkt ook de vraagprijs een aantrekkelijk punt. De Grandis Intense is verkrijgbaar vanaf € 31.399,-. Met de optionele automatische transmissie (€ 1.800,-) en het navigatiesysteem (€ 995,-) komt het totaalplaatje op € 34.194 voor de geteste uitvoering. Dit is een op zijn zachtst gezegd interessant aanbod, gezien de uitgebreide uitrusting. De kleine minpunten zijn gedeeltelijk inherent aan het concept van de MPV, echter zou vooral de automatische transmissie wat verfijnder mogen werken. Gezien de beperkte verkoop van het model lijkt het bijna zeker dat de Grandis wordt onderschat.

  • Zeer comfortabel en veilig weggedrag
  • interieurruimte en variabiliteit
  • Aantrekkelijk en origineel design
  • Voelbare aandrijfreacties automaat
  • Ontbreken stuurgevoel in middenstand
  • Geen stuurwielbediening audiosysteem