Mercedes-Benz V-klasse
V300d 4Matic Exclusive

Max Veldhuis - 24 april 2019

De Mercedes onder de busjes

In 1996 kwam Mercedes-Benz als eerste Duitse luxemerk met een bedrijfswagen op de markt: de Vito. Inmiddels zijn we 23 jaar verder en kondigt Stuttgart een facelift van de derde generatie aan. Wij rijden de vernieuwde V300d 4Matic.

Mercedes-Benz kondigde de V-klasse in 2014 aan als opvolger van de Viano, de personenvariant van de Vito. Met de komst van de V-klasse probeerde Mercedes-Benz ook meteen het gat op te vullen dat was achtergelaten door de R-klasse. Door het toepassen van herkenbare elementen uit de rest van het aanbod van het merk, zoals het exterieur- en interieurdesign, heeft Mercedes-Benz de V-klasse veel meer een premium uitstraling gegeven dan voorheen het geval was met de Vito en de Viano. Vijf jaar later is duidelijk dat deze aanpak geslaagd is, want de V-klasse verkoopt goed. In ons land is met name de taximarkt er verzot op. Met een facelift brengt Mercedes-Benz de V-klasse weer bij de tijd. Wij nemen de aanpassingen onder de loep in de mooie omgeving van Sitges in Spanje.

Feest van herkenning

Bij facelifts van de Duitse fabrikanten is het altijd goed zoeken naar de uiterlijke wijzigingen. Wat betreft het uiterlijk van de V-klasse zijn er niet heel veel revolutionaire wijzigingen aangebracht. De ontwerpers wilden nadrukkelijk de succesvolle look van het model behouden. Dit hebben ze dan ook gedaan. Enkele in het oog springende details die bij de facelift zijn aangebracht, zijn de diamond grille op de AMG Line en de gewijzigde ventilatieroosters in de voorbumper. Ook zijn er vier nieuwe kleuren beschikbaar, waarvan het mooie Hyacintrood van de testauto er eentje is. Zeker in combinatie met de AMG Line ziet onze testauto er stoer en sportief uit. Natuurlijk kan de V-klasse niet geheel verbloemen dat het een 'busje' is, maar je kunt er zonder meer fatsoenlijk mee voor de dag komen. Mercedes-Benz is er met de facelift van de V-klasse goed in geslaagd om de premium uitstraling van het model verder te versterken.

Multifunctionele luxe

Wanneer we het portier van de V-klasse openen, is het ook grotendeels een feest van herkenning. Het interieur is namelijk, net als het exterieur, slechts licht geretoucheerd. Nieuw zijn de ventilatieroosters met het turbine-achtige ontwerp en er zijn verschillende soorten sierlijsten en bekleding toegevoegd om de V-klasse verder op smaak te kunnen brengen. Wat echter wel in negatieve zin opvalt, is dat de onderkant van het dashboard en de deuren is uitgevoerd in hard, glimmend plastic. In een bedrijfswagen kan dit nog functioneel zijn, maar in een auto die bedoeld is voor premium personenvervoer misstaat het behoorlijk. Ook heeft Mercedes-Benz er bewust voor gekozen om de V-klasse nog niet te voorzien van het nieuwe MBUX. Das Haus vond de extra ontwikkelingskosten die met de implementatie van het nieuwe systeem gepaard zouden gaan te veel van het goede. Het COMAND-systeem werkt nog steeds prima, maar begint onderhand ouderwets aan te doen wanneer je het vergelijkt met de andere multimediasystemen die op de markt zijn. Als bestuurder zit je verder goed. De stoel is comfortabel, veelzijdig in te stellen en de zitpositie is rechtop en hoog; precies wat je verwacht van dit type auto. Hierdoor heb je goed overzicht en is het op lange afstanden zeer prima uit te houden. Wel is het zo dat de armleuningen iets te breed zijn opgesteld ten opzichte van de stoelen. Flexibele armsteunen die direct aan de stoelen gemonteerd zijn, zoals bij de Volkswagen Transporter het geval is, zouden het comfort nog meer verhogen.

De V-klasse is een auto die volledig naar eigen smaak ingericht kan worden. Wil je twee banken achter elkaar? Geen probleem. Twee luxe, elektrisch verstelbare fauteuils die ook nog eens te verkoelen en verwarmen zijn? Wordt geregeld. De mogelijkheden tot maatwerk zijn te danken aan de rails in het interieur, waarop verschillend meubilair gemonteerd kan worden. Deze flexibiliteit maakt dat de V-klasse een breed publiek kan aanspreken. Het kan een ideale vakantie-auto zijn, maar ook voor VIP-vervoer is hij uitermate geschikt. Onze testauto is voorzien van vier conventionele stoelen achterin, die op de tweede zitrij verwarmd en geventileerd zijn. Boven de achterste zitrijen bevinden zich twee grote glazen dakpanelen die zorgen voor een mooie lichtinval in het interieur. Daarnaast is er voor het nodige auditieve vermaak een formidabel audiosysteem van Burmester gemonteerd. Om de drankjes op temperatuur te houden, is de bekerhouder desgewenst te verkoelen of te verwarmen. Ook zijn er meer dan voldoende oplaadmogelijkheden voor mobiele telefoons en andersoortige elektronica. Wat luxe betreft kun je het zo gek maken als je het zelf wilt in de nieuwe V-klasse. Voor ieder wat wils.

Een echte reisauto

De meest ingrijpende verandering van de facelift vinden we onderhuids in de vorm van een nieuwe dieselmotor en de 9G-Tronic automaat. De diesel is leverbaar als 220d, 250d en 300d. Wij rijden met de V300d 4Matic. Het vermogen van deze variant bedraagt 239 pk en 500 Nm koppel. In combinatie met de negentraps automaat en de vierwielaandrijving ontstaat er een zeer soepele en geraffineerde rijervaring. De motor is mooi stil en het typische 'tokkelen' van een diesel blijft grotendeels achterwege. Bij de 220d is dit wel wat prominenter aanwezig omdat deze motor harder moet werken om de V-klasse voort te bewegen. Dankzij de vierwielaandrijving heb je altijd voldoende grip en kan de V-klasse zijn vermogen goed kwijt. Wel is het zo dat je als Nederlandse koper ook prima uit de voeten zult kunnen met de reguliere achterwielaangedreven variant. De 9G-tronic automaat draagt verder bij aan het verwezenlijken van een zijdezachte rijervaring. De automaat schakelt onmerkbaar en lijkt altijd het juiste verzet klaar te hebben. In sommige situaties komt het wel voor dat de bak merkbaar een paar verzetten terug moet schakelen voordat de acceleratie ingezet kan worden, maar wanneer je niet te abrupt vol op het gas gaat valt dit alleszins mee. Met de 'Dynamic Select'-knop kun je de rijmodi aanpassen, maar dit heeft alleen effect op de gasrespons en de bak. De besturing en de demping hebben een vaste instelling, tenzij je kiest voor het 'Agility Control'-onderstel. De V-klasse komt het beste tot zijn recht wanneer je hem in 'Comfort' rijdt. Door het hoge koppel bij lage toeren komt de auto het beste tot zijn recht bij lagere toerentallen en een rustige rijstijl. 

De V-klasse ligt prima op de weg voor zijn formaat en type auto. Je merkt wel dat je met wat gewicht onderweg bent, maar het overhellen blijft beperkt en de demping houdt een mooi midden tussen soepel en sportief. Wanneer je bochten scherp en snel instuurt, begint hij wel over de voorwielen te glijden, maar dat is niet meer dan logisch. De V-klasse is ook niet bedoeld om dynamisch te zijn. Wanneer je gewoon een normale rijstijl aanhoudt, heb je met de V-klasse echt niet het idee dat je met een 'busje' onderweg bent. De besturing geeft een mooie progressieve tegendruk en de V-klasse is in de bochten prima te plaatsen. 

Aan boord zitten desgewenst verscheidene hulpsystemen die je helpen bij het rijden. Hieronder behoren onder andere een actieve remassistent en grootlichtassistent, welke nieuw zijn voor de facelift. Verder is de V-klasse onder meer voorzien van dodehoekhulp, rijbaanassistent en adaptieve cruisecontrol. Deze systemen werken prima, alleen is de V-klasse niet leverbaar met stuurassistentie. Bij de rijbaanassistent en de dodehoekhulp grijpt de auto dus niet zelf in. Ook is de trilling die het stuur geeft wanneer je een rijbaan overschrijdt vrij nadrukkelijk hoorbaar voor de passagiers. Mercedes heeft dit verfijnder opgelost in de rest van haar modellen. Desondanks is het fijn dat deze comfortverhogende features leverbaar zijn. Ze maken van de V-klasse een nóg fijnere auto voor de veel- en langeafstandsrijder.

Alles heeft een prijs

De V-klasse is als particulier geen goedkope auto in de aanschaf. Hij is verkrijgbaar vanaf 70.784 euro (40.590 euro excl. BTW en BPM) als 220d met korte wielbasis. Voor de 300d met 4Matic en lange wielbasis ben je in Nederland minimaal 88.198 (48.139) euro kwijt. Bestel je hem zonder vierwielaandrijving, dan gaat er opeens 13.000 euro van dit bedrag af, waardoor je voor de lange variant met de sterkste motor slechts 5.000 euro meer kwijt bent dan het basismodel. Voor de zakelijke rijder is het prijsverschil zelfs met vierwielaandrijving al zeer gering. Aangezien de 300d een stuk fijner rijdt en flink meer vermogen biedt dan de 220d, is deze meerprijs relatief bescheiden en absoluut het overwegen waard. 

Waar wel fors geld voor neergeteld moet worden, zijn de opties. Allereerst is er de keuze uit vier 'lines', oplopend in luxe: 'Avantgarde', 'Edition', 'Avantgarde Edition' en 'Exclusive'. Standaard is de V-klasse onder meer voorzien van een regensensor, cruise control en de 9G-tronic automaat. In principe zijn alle opties ook los te bestellen op de standaarduitvoering, maar wanneer je gaat voor de 'Exclusive' zijn opties als het panoramadak, elektrisch bedienbare schuifdeuren, Burmester Audio, adaptieve cruisecontrol en een parkeerassistent al inbegrepen. Je kunt zelf bepalen hoe gek je het wil maken, maar onze testauto gaat in Nederland inclusief BTW en BPM bijvoorbeeld al ruim over de 100.000 euro heen. Daar krijg je veel auto voor terug, maar het is en blijft serieus geld. De V-klasse zal dus nog steeds voornamelijk interessant zijn op grijs kenteken of voor de taximarkt.

Klaar voor de strijd

De wijzigingen die Mercedes-Benz op de V-klasse heeft toegepast, zijn op het eerste gezicht niet bepaald wereldschokkend te noemen. Je zult drie keer moeten kijken om te zien of je met een nieuwe V-klasse van doen hebt. Toch is men erin geslaagd om de auto onderhuids weer een flink stuk verder te verfijnen. De nieuwe dieselmotor vormt zeker als 300d een zeer fijne match met de 9G-Tronic en tilt het comfort naar een zeer hoog niveau. Ook de extra veiligheidssystemen en de verdere mogelijkheden tot personalisering zijn zeer welkom. In bepaalde opzichten had Mercedes-Benz misschien meer kunnen maken van deze facelift. Zo is het jammer dat de V-klasse nog niet is voorzien van MBUX en hadden er op bepaalde plekken in het interieur mooiere materialen toegepast kunnen worden om het premium gevoel verder te versterken. Desondanks is de facelift zeer geslaagd en is de V-klasse weer helemaal klaar voor de strijd.

  • Geraffineerde dieselmotor
  • Fijne aandrijflijn
  • Flexibiliteit interieur
  • Materiaalgebruik kan beter
  • Geen MBUX